ویترین

ثبت موسسه در تهران

ثبت موسسه در تهران

ثبت موسسه در تهران با عناوین مختلفی مثل کانون، بنگاه، انجمن و غیره بهترین گزینه برای متقاضیان فعالیت در زمینه های غیر تجاری است. این زمینه ها شامل امور فرهنگی، علمی، هنری و یا امور خیریه می شود. باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که ممکن است هدف موسسین از تاسیس موسسه خود کسب سود و یا عدم کسب سود باشد که در اینصورت انواع موسسات در تهران به موسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی دسته بندی می شود. متقاضیان تاسیس موسسه در تهران که شمار آنها نیز کم نیست می توانند ضمن مطالعه این مقاله برای دریافت مشاوره های حرفه ای نیز با همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

تعریف موسسه و امتیازات ثبت آن در تهران

همگان مایل به و یا امکان پرداختن به امور تجاری در قالب یک شرکت را ندارند و برخی ها نیز هستند که علاقه مند فعالیت در زمینه های غیر تجاری مثل امور علمی، آموزشی، هنری، ادبی و غیره هستند. برای این دسته از افراد بهترین راهکار ممکن تاسیس یک موسسه در تهران می باشد. حالا این موسسه با توجه به اهداف موسسان آن ممکن است به انواع موسسات زیر دسته بندی شود:

  • موسسه علمی
  • موسسه حقوقی
  • موسسه آموزشی
  • موسسه اعتباری
  • موسسه هنری
  • موسسه ادبی

در مواقعی نیز ممکن است اصلا به جای عنوان موسسه از عناوینی مثل کانون، بنگاه، انجمن و غیره نیز استفاده شود. پس طبق قانون، تشکیلاتی که در تهران برای مقاصد غیرتجای صرف نظر از کسب منافع یا عدم کسب منافع تاسیس شود موسسه نام دارد. اکنون در نمودار زیر به بررسی برخی از امتیازات ثبت موسسه در تهران می پردازیم:

امتیازات ثبت موسسه در تهران

موسسات در تهران و انواع آن

موسسات همانند شرکتها طیف گسترده ای داشته و با اسامی و نام های مختلفی مثل بنگاه، حزب، کانون، انجمن و غیره شناخته می شوند. برای دسته بندی انواع موسسات در تهران می توان به 2 ملاک یعنی موضوع فعالیت و هدف از تاسیس آنها توجه کرد. بر اساس موضوع فعالیت انواع موسسات شامل موسسات آموزشی، موسسات فرهنگی، موسسات حقوقی، موسسات علمی، موسسات ادبی، موسسات هنری، موسسات مذهبی، موسسات خیریه و غیره می باشد. اما از نظر هدف این موسسات به دو دسته کلی موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی در تهران دسته بندی می شود که تعارف آنها از قرار ذیل می باشد:

انواع موسسه در تهران

پس با توجه به تعریف موسسه و نیز بر اساس این دسته بندی ها از موسسات غیر تجاری در تهران می توان چنین نتیجه گرفت که تمامی موسسات از نظر عملکرد غیر تجاری مشابه هم بوده اما از نظر موضوع فعالیت و نیز از نظر اهداف با همدیگر متفاوت هستند. همچنین بایستی به تفاوت موسسات مختلف از نظر شرایط مجوز فعالیت نیز اشاره کرد که بدین صورت است:

شرایط اخذ مجوز برای ثبت انواع موسسات در تهران
موسسه انتفاعیمجوز صادره از ادارات مربوطه
موسسه غیر انتفاعیاستعلام مراتب از نیروی انتظامی

شرایط و ضوابط ثبت موسسه در تهران

برای تشکیل موسسه در تهران، متقاضیان بایستی 3 اقدام را قبل از شروع پروسه ثبت در سرلوحه کار خود قرار دهند. اقدام اول انتخاب هیئت مدیره موسسه در جهت پیگیری مراحل ثبت موسسه است. اقدام دوم تنظیم اساسنامه موسسه و در نهایت اقدام سوم نیز تعهد پرداخت سرمایه مورد نیاز جهت تاسیس موسسه می باشد. کلا مسئولیت اجرایی موسسه بر عهده هیئت مدیره بوده و یکی از وظایف آن نیز ثبت موسسه است. انتخاب هیئت مذکور برای موسسه توسط مجمع عمومی و با توجه به ضوابط زیر انجام می شود:

ضوابط تعیین هیئت مدیره برای موسسه
شرط اولانتخاب هیئت مدیره موسسه از داخل یا خارج همان موسسه شدنی است.
شرط دومطبق قانون سن هیئت مدیره انتخابی بایستی بیش از 18 سال باشد.
شرط سوممدت مدیریت اعضای هیئت مدیره موسسه می تواند محدود یا نا محدود باشد.
شرط چهارمجلسات هیئت مذکور و تصمیمات آن نیز با حضور و رای اکثریت اعضا رسمیت می یابد.

اساسنامه نیز جزء الزامات ضروری و واجب برای ثبت موسسه در تهران محسوب می شود که حتما بایستی توسط مجمع عمومی به تایید و تصویب برسد تا هیئت مدیره بتواند به استناد آن فرآیند ثبت موسسه را پیگیری نماید. اساسنامه موسسه نیز همانند اساسنامه شرکت حاوی مفاد مهم و کلیدی درباب شرایط و نحوه مدیریت موسسه و وظایف ارکان تشکیل دهنده آن می باشد. نکته پایانی اینکه سرمایه برای تشکیل موسسه در تهران محدودیت قانونی نداشته اما حداقل آن برای انجام ثبت حدود 100000 تومان در تعهد موسسین می باشد.

شناخت پروسه ثبت موسسه در تهران

شناخت پروسه ثبت موسسه در تهران

پروسه مذکور مشتمل بر مراحل مختلفی است که آنلاین و بسیار ساده است. در اولین گام از این پروسه لازم است تا 3 سند مهم موسسه یعنی تقاضانامه، اساسنامه و صورت جلسات مجمع تهیه و تنظیم شود. گام دوم مراجعه آنلاین به وب سایت معرفی شده توسط اداره ثبت شرکتها www.sherkat.ssa.ir و درج تمامی اطلاعات درخواستی درباب موسسه مورد نظر می باشد. بعد از این مرحله نیز نوبت به انتخاب نام برای آن موسسه و در ادامه تایید مندرجات توسط کارشناس می رسد. سپس متقاضیان نسبت به ارسال پستی اصل مدارک پرداخته و منتظر ثبت رسمی و صدور پیش نویس آگهی ثبت می مانند تا در نهایت آگهی ثبت موسسه در تهران را در روزنامه رسمی منتشر کنند. پس مجموعا پروسه ثبت موسسه غیر تجاری در تهران شامل 2 بخش زیر است:

  • ثبت موسسه در سایت اداره ثبت
  • درج پیش نویس آگهی ثبت موسسه در روزنامه رسمی

مدارک تاسیس موسسه در تهران چیست؟

گردآوری مدارک لازمه برای ثبت موسسه در تهران از چنان اهمیتی برخوردار است که اولین مرحله از فرآیند ثبت موسسه مختص تهیه این مدارک می باشد. مدارکی که نقص در تهیه آن منجر به نقص در پرونده متقاضیان شده و در ادامه منجر به ابطال فرآیند ثبت و شروع مجدد ن می شود. مدارک ضروری برای اینکار از این قرار است:

  • اساسنامه تکمیلی با امضای موسسین در طی 2 نسخه
  • تقاضانامه تکمیلی با امضای موسسین در طی 2 نسخه
  • صورت جلسات مجمع عمومی موسسه طی 2 نسخه
  • مجوز صادره از ادارات مربوطه
  • کپی مدارک شناسائی اعضاء

ثبت شرکت یا موسسه در خارج از کشور همانند ثبت شرکت در مجارستان مستلزم اطلاع از شرایط و ضوابط حقوقی همان کشور می باشد و به همین دلیل شما با اخذ مشاوره های تخصصی از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید در جریان کامل این پروسه قرار گرفته و آگاهانه به مسیرتان ادامه دهید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *