ویترین

ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

آشنایی با فرآیند ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری و قوانین و مقررات مربوطه می تواند پروسه دسترسی به این هدف را تسهیل بخشد. فرآیندی که بمانند فرآیند ثبت شرکت شامل 3 مرحله اصلی شامل ثبت در سامانه، ارسال پستی مدارک و نیز درج آگهی در روزنامه می باشد. همان طوری که ملاحظه کردید این فرآیند یک روند کاملا آنلاین و ساده بوده و فقط لازم است تا متقاضیان محترم با مفاهیم حقوقی مربوط به موسسه آشنا باشند. پس با این حساب باز هم سوالاتی در رابطه با ضوابط تشکیل از جمله تعریف موسسه و انواع آن، سرمایه لازم، مدارک مورد نیاز، اقدامات جهت انجام، امتیازات تشکیل موسسه و غیره می ماند که گروه کارشناسان موسسه حقوقی در این مقاله بدانها پاسخ کاملی ارائه می دهند.

تعریف موسسه و امتیازات تشکیل آن

قانونگذار در قانون تجارت ایران فقط به فکر متقاضیان انجام امور تجاری در قالب تشکیل شرکت نبوده و چاره ای برای متقاضیان انجام امور غیرتجاری نیز اندیشیده است. در همین رابطه، موسسه غیر تجاری چارچوبی است که قانونگذار برای متقاضیان موضوعات غیر تجاری تعین کرده است. پس بنابراین موسسه را می توان تشکیلاتی مناسب برای اهداف و مقاصد غیر تجاری مثل امور فرهنگی، ادبی، علمی، خیریه و غیره دانست. در این میان، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا در قالب موسسه امکان کسب سود و تقسیم آن بین اعضاء موسسه امکان پذیر است؟ در جواب به این سوال باید گفت که در قالب موسسات غیر تجاری هم می توان هدف را کسب سود معرفی کرد و هم می توان اصلا به فکر کسب سود مادی نبود. اما سوال دیگر اینجاست که امتیاز ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری چه امتیازاتی برای هموطنان دارد؟ این امتیازات عبارتند از:

امتیازات ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

علاوه بر مباحث فوق بهتر است بدانید که موسسه از حیث شرایط و مقررات و اصول مربوطه تا حدود زیادی مشابه شرکت با مسئولیت محدود می باشد. چراکه تشکیل موسسه نیازمند حضور حداقل 2 نفرعضو می باشد. از این گذشته اساسنامه جزء اصلی ترین مدارک برای ثبت موسسه محسوب شده و ایضا حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز درجهت تاسیس موسسه مثلا در چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون ریال و به صورت تعهدی می باشد.

انواع موسسات در چهارمحال و بختیاری و شرایط آنها

موسسات غیر تجاری در چهارمحال و بختیاری شامل طیف وسیعی از موسسات می باشد که می توان آنها را بر اساس سه فاکتور موضوع فعالیتشان، اهداف و مقاصدشان از تاسیس و نیز شرایط مجوز فعالیتشان دسته بندی کرد. اگر بخواهیم این موسسات را از نظر موضوعات دسته بندی کنیم باید به موسسات هنری، علمی، حقوقی، ادبی، فنی و غیره اشاره کنیم. اما اگر بخواهیم این موسسات را از نظر اهدافشان از تاسیس دسته بندی کنیم باید به موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی به صورت زیر دسته بندی انجام دهیم:

دسته بندی موسسات در چهارمحال و بختیاری بر اساس اهداف
موسسات انتفاعیهدف از تاسیس: جلب منافع مادی و تقسیم آن منافع بین شرکاء
نمونه: موسسه حقوقی، کانون آموزشی و غیره
موسسات غیر انتفاعیهدف از تاسیس: عدم جلب منافع مادی
نمونه: موسسه خیریه، موسسه مددکاری، صندوق قرض الحسنه و غیره

اما از طرف دیگر انواع موسسات در چهارمحال و بختیاری را می توان از دید و نظری دیگر هم دسته بندی کرد و آنهم از طریق شرایط اخذ مجوز فعالیت آنها است. بر این اساس، انواع موسسات در چهارمحال و بختیاری عبارتند از:

انواع موسسات در چهارمحال و بختیاری

چگونگی تشکیل موسسه در چهارمحال و بختیاری

برای ثبت موسسه ای در چهارمحال و بختیاری متقاضیان بایستی اولا آشنا به شرایط و ضوابط تاسیس موسسه غیرتجاری بوده و ثانیا بایستی دست به اقدامات عملی بزنند. از ضوابط تاسیس یک موسسه غیرتجاری در این استان می توان به مواردی همچون موارد ذیل اشاره کرد:

  • موسسه غیرتجاری با وجود حداقل 2 نفر عضو تشکیل می شود.
  • هیئت مدیره موسسه بایستی توسط مجمع عمومی انتخاب شود.
  • ثبت موسسه نیاز به آدرسی ثابت و اسم مشخص دارد.
  • موسسات نیز شخصیت حقوقی داشته و مودی مالیاتی قلمداد میشوند.
  • دریافت کد اقتصادی، اخذ دفاتر پلمپ و تعیین حوزه مالیاتی برای موسسه الزامی است.
  • تادیه سرمایه در موسسه به صورت تعهدی الزامی است.

با این توضیحات، اکنون به تشریح شرایط تشکیل و ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری می پردازیم. اولین اقدام درباب تشکیل موسسه در این استان وجود مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره به منظور انجام امور اجرایی و از همه مهمتر پیگیری روند ثبت موسسه است. اقدام بعدی مهم دراینباره تنظیم اسناد بالادستی موسسه مثل اساسنامه، صورت جلسه و نیز تقاضانامه با امضا کل شرکاست. اقدام آخر نیز تعهد به پرداخت سرمایه اولیه موسسه است که از این قرار است:

شرایط تشکیل و ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

روند ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

کلیت فرآیند ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری در طی دو گام اصلی (ثبت موسسه و درج آگهی) و به صورت کاملا آنلاین انجام می شود. از این رو در صورت آشنایی متقاضیان با ضوابط و مقررات حقوقی ثبت موسسه، فرآیند مذکور نمی تواند یک فرآیند سختی باشد. گام اول مربوط به ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری است که باید در قالب مراحل زیر انجام شود:

  • تهیه و تدارک اسناد ثبتی موسسه (تقاضانامه، اساسنامه و صورت جلسات)
  • مراجعه به پورتال ثبت موسسه sherkat.ssa.ir
  • انتخاب گزینه موسسه غیر تجاری در فیلد شخصیت حقوقی
  • درج اطلاعات لازمه و انتخاب نام موسسه ازبین 5 نام منتخب
  • تایید اطلاعات و ارسال پستی تمام مدارک پرینتی به دفتر اداره ثبت
  • ثبت نهایی و صدور پیش نویس آگهی تاسیس موسسه
  • درج همان آگهی در روزنامه رسمی

گام دوم در این فرآیند نیز درج آگهی است که از طریق ثبت سفارش آنلاین در سایت معروف www.rrk.ir امکان پذیر است.

روند ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

اهمیت مدارک برای ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری

جمع آوری مدارک بمنظور انجام فرآیند ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری همانند مراحل ثبت شرکت از جمله اقدامات بسیار ضروری و مهمی به حساب می آید که کوچکترین نقص در این مورد منجر به ابطال تمام فرآیند میگردد. برای همین دقت عمل در تهیه مدارک ذیل الزامی بنظر می رسد:

  • اساسنامه موسسه غیر تجاری: 2 نسخه
  • صورت جلسات مجمع: 2 نسخه
  • تقاضانامه تاسیس موسسه: 2 نسخه
  • کپی از مدارک شناسایی اعضاء
  • مجوز صادره از نهادها و ارگانهای مربوطه

امسال نیز خرید ملک در ترکیه از جمله پرطرفدارترین روش های سرمایه گذاری خارجی ایرانیان محسوب می شود. هموطنان گرامی برای اخذ اطلاعات مهم درباب چگونگی سرمایه گذاری از طریق خرید ملک و نیز قوانین ملکی ترکیه 2020 می توانند با وکلای حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *