ویترین

ثبت موسسه در گیلان

ثبت موسسه در گیلان

ثبت موسسه در گیلان مختص انجام امور غیر تجاری کارآفرینان مثل موضوعات علمی، فرهنگی، آموزشی، هنری، مذهبی، ادبی و غیره تعریف شده است. متقاضیان از این طریق نیز امکان کسب منافع اقتصادی برای کل اعضای موسسه را پیدا می کنند و در اینصورت بایستی ذیل عنوان موسسات انتفاعی تشکیل شوند. اما در صورت تاسیس موسسه با اهداف خیرخواهانه، آن موسسه ذیل دسته موسسات غیر انتفاعی تشکیل می شود. تاسیس هر دو نوع موسسات در گیلان نیازمند اطلاع از شرایط و ضوابطی است که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به صورت کامل به تحلیل و بررسی آن شرایط می پردازند.

موسسه غیرتجاری و انواع آن در گیلان

با توجه به تعریف موسسه می توان چنین گفت که تفاوت اصلی موسسه با شرکت در موضوع آنها می باشد که بر این اساس موضوع تشکیل موسسه یک موضوع غیرتجاری اما موضوع تشکیل شرکت کاملا تجاری است. اما این دو وجه اشتراکاتی نیز با همدیگر دارند از آنجمله که هر دو این تشکیلات پس از انجام ثبت به عنوان یک شخصیت حقوقی مطرح بوده و دارای ضوابط خاص خود می باشند. اما باید بدانید که خود موسسات غیرتجاری نیز با توجه به فاکتور هدف به 2 نوع مختلف تقسیم می شود:

  • موسسات انتفاعی با هدف کسب سود برای کل شرکا مثل کانون های آموزشی، موسسات حقوقی و غیره
  • موسسات غیرانتفاعی با هدف خیرخواهانه و بدون کسب سود مثل انجمن های کمک به بیماران خاص، صندوق های قرض الحسنه و غیره

چرا ثبت موسسه در گیلان

چرا ثبت موسسه در گیلان؟

آمار ثبت موسسه در گیلان در مقایسه با برخی از شرکت های تجاری بسیار بالا است، مخصوصا اینکه ثبت موسسه به دلیل تخصص محور بودن آن بجای سرمایه محور بودن بسیار مورد توجه تحصیلکردگان و متخصصان دانشگاهی است. چراکه اولا موضوعات مربوط به تشکیل موسسه در طیف گسترده ای بوده و از همین رو انتخاب و تطبیق موضوع موسسه با مدرک تحصیلی یا تخصص متقاضیان خیلی آسان است. ثانیا برای تاسیس یک موسسه غیر تجاری در گیلان شما به سرمایه آنچنانی نیاز نداشته و فقط با 100000 تومان سرمایه اولیه نیز این امکان را دارید. اما با اینکه پس از ثبت موسسه در گیلان، اعضای آن موسسه بدلیل برخورداری موسسه از شخصیت حقوقی ملزم به پرداخت مالیات می گردند اما همزمان آنها می توانند از امتیازات زیر نیز برخوردار شوند:

سایر امتیازات تاسیس موسسه در گیلان
امتیاز اولاخذ کارت بازرگانی
امتیاز دومدریافت کد اقتصادی
امتیاز سومبرخورداری از معافیت های مالیاتی
امتیاز چهارمامکان اخذ وام برای موسسه
امتیاز پنجممشارکت آسان در مزایده ها و مناقصه ها
امتیاز ششماولویت در اخذ قرارداد با ادارات و نهادهای دولتی

مقررات الزامی برای تشکیل موسسه در گیلان

هموطنانی که متقاضی ثبت موسسه در گیلان هستند بایستی در جریان این امر مهم باشند که برای تشکیل یک موسسه غیر تجاری چه اصول و مقرراتی باید رعایت شود. در اینباره لازم است بدانید که مقررات مذکور علاوه بر انجام توسط اعضاء موسس همچنین به عنوان اصول الزامی در قالب اساسنامه موسسه نیز منعکس می شود. در واقع اصول و مقررات موسسه به سه دسته اصول برای تشکیل و اصول برای مدیریت و اصول برای انحلال موسسه تقسیم می شود. در مورد اصول تشکیل موسسه در گیلان بایستی بدانید که اصول مذکور دقیقا همانند اصول مربوط به شرکت با مسئولیت محدود بوده و از قرار ذیل می باشد:

اصول ثبت موسسه در گیلان

در تکمیل اصول سه گانه فوق نیز باید حضورتان عرض شود که انتقال سهم الشرکه در موسسه نیز منوط به اخذ رضایت اکثریت (سه چهارم) اعضاء و نیز ارائه سند رسمی است. اصول مربوط به اداره موسسه نیز بدین صورت است که هر یک از ارکان موسسه غیرتجاری در گیلان وظایف و مسئولیت هایی برعهده خواهند داشت که جزئیات این وظایف از قرار ذیل می باشد:

وظایف مربوط به اداره موسسه در گیلان

در نهایت اصول انحلال و تصفیه موسسه به موجب قانون به دو صورت اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی عادی و یا از طریق حکم دادگاه انجام می شود که مطابق با بند بند اساسنامه موسسه می باشد.

شرایط تشکیل موسسه غیرتجاری در گیلان

در این زمینه، اولین اقدام یا گام عملی انتخاب هیات مدیره موسسه می باشد که این وظیفه مهم بر عهده اعضای مجمع عمومی عادی موسسه میباشد. طبق قانون مجمع عمومی در انتخاب مدیران از داخل یا خارج از موسسه مربوطه اختیاردار هستند و الزامی برای انتخاب بازرس/ بازرسین نیز ندارند. دومین اقدام عملی در همین راستا تهیه و تکمیل فرم اسناد موسسه نظیر اساسنامه، تقاضانامه و همچنین صورت مجلس هاست. لازم به ذکر است که اصول فوق الذکر به صورت ریز به ریز و با جزئیات کامل در 26 بند اساسنامه تنظیم و برای ثبت موسسه به اداره ثبت استانی ارسال می گردد. اقدام دیگری که لازمه و پیش نیاز ثبت موسسه در گیلان می باشد، درخواست مجوز ثبت موسسه میباشد که با توجه به نوع موسسه بصورت زیر می باشد:

  • اگر موسسه موردنظر از نوع غیرانتفاعی باشد: دریافت مجوز از نیروی انتظامی گیلان ضروری است.
  • اگر موسسه مورد نظر از نوع انتفاعی باشد: تطبیق موضوع موسسه غیرتجاری با مدارک تحصیلی و تخصصی اعضا توسط ادارات ذیربط و سپس صدور مجوز تاسیس الزامی است.

مراحل و مدارک ثبت موسسه در گیلان چیست؟

عزیزان توجه داشته باشند که پس از آشنایی با اصول و شرایط تشکیل موسسه در گیلان و تهیه مدارک ضروری برای اینکار اکنون نوبت ثبت رسمی موسسه می باشد. پس متولی ثبت موسسه در استان گیلان اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری رشت بوده و روند کلی کار به صورت آنلاین می باشد. متقاضیان برای شروع کار ثبت موسسه خود در گیلان لازم است تا با 3 مرحله کلی بصورت زیر آشنا باشند:

مراحل ثبت موسسه در گیلان

اما همان طوری که قبلا هم ذکر شد، گام اول در طی مراحل فوق جمع آوری مدارک ضروری برای ثبت موسسه در گیلان می باشد و برای همین نیز دقت در جمع آوری این مدارک جزء مباحث مهم متقاضیان می باشد. مدارک مذکور از این قرار است:

  • اساسنامه طی 2 نسخه تکمیلی
  • تقاضانامه طی 2 نسخه تکمیلی
  • صورت جلسه طی 2 نسخه تکمیلی
  • کپی مدارک شناسائی اعضاء
  • مجوز تاسیس موسسه
  • فیش هزینه ثبت موسسه

ثبت شرکت و شروع بیزینس در اروپا گزینه ای بسیار جذاب برای سرمایه گذارانی است که مایل به اخذ اقامت اروپایی هستند. مطمئنا اخذ مشاوره های حرفه ای از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درباب اقامت اروپا با ثبت شرکت یا موسسه می تواند راهگشای هموطنان متقاضی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *