ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در کرواسی

خوابگاه دانشجویی در کرواسی

خوابگاه دانشجویی در کرواسی به سه دسته خوابگاه های دانشجویی، اقامتگاه های خصوصی (همانند آپارتمان های مشترک و تکی) و مهمانسرا دسته بندی می شود. خوابگاه خصوصی را نیز می توان در قالب خانه یا آپارتمان مشترک با سایر دانشجویان و یا به عنوان یک هم خانه با یک خانواده در نظر گرفت. معمولا خوابگاه های دانشجویی در کرواسی نزدیک به دانشگاه بوده و به صورت مبله تحویل دانشجویان داده می شود. از دیگر خصوصیات این خوابگاه ها می توان به اداره خودگردان آنها اشاره کرد. اما سوالاتی که ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با نگارش این مقاله به دنبال تشریح کامل آنها هستیم، عبارتند از:

  • شرایط تحصیل در کرواسی چیست؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در کشور کرواسی چگونه می باشد؟
  • نحوه اجاره خوابگاه دانشجویی یا خوابگاه خصوصی در کرواسی چگونه است؟
  • هزینه ماهانه اجاره خوابگاه برای دانشجویان ایرانی در کرواسی چقدر است؟

متولی رسیدگی به درخواست های دانشجویان و نیز واگذاری خوابگاه های دانشجویی در کرواسی، مراکز دانشجویی (Studentski centar) در موسسات آموزش عالی این کشور می باشند. یکی از نکات مهم درباره اجاره خوابگاه در کرواسی این است که واگذاری این خوابگاه ها در سطح محدودی انجام می شود. بنابراین، دانشجویان متقاضی باید حدالامکان قبل از اخذ ویزای دانشجویی برای ورود به کرواسی، اقدام به این کار نمایند. عمده ترین دغدغه ی دانشجویان دسترسی به سایت خوابگاه ها و اقات گاه ها ُ هزینه های خوابگاه و در عین حال پرداخت دپازیت (پیش پرداخت اجاره) برای رزرو خوابگاه است. متقاضیان می توانند در زمینه کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع گزینه های خوابگاه دانشجویی در کشور کرواسی با دفتر همکاری بین المللی موسسات آموزش عالی در کرواسی در ارتباط باشند.

شرایط تحصیل در کرواسی در سال 2023

همگان با شنیدن تحصیل در کرواسی به یاد تحصیل در دانشگاه زاگرب می افتند. دانشگاه زاگرب (University of Zagreb) جزء دانشگاه های برتر کرواسی برترین و نیز قدیمی ترین دانشگاه این کشور بوده که در سال 1669 تاسیس شده است. هم اکنون از نظر نظام رتبه بندی دانشگاهی جهان (QS) در رتبه ای بین 751- 800 جهانی قرار دارد. این دانشگاه مجموعا دارای 57516 دانشجو و حدود 4960 هیئت علمی است. خروجی علمی پژوهشی این دانشگاه و نیز آمار اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه در بین کشورهای اروپایی در حد قابل قبولی قرار دارد. اکنون همراه هم جزئیات شرایط تحصیل در این دانشگاه تراز اول کرواسی در 2023 را مرور می کنیم:

مدرک تحصیلی مورد نیازمدرک دیپلم متوسطه + قبولی در آزمون مکتوب در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک
مدارک مهارت زبان مورد تایید
تاییدیه رسمی فراگیر زبان در دانشگاه وطنی همراه با مهر و امضاء رسمی
TOEIC 700
TOEFL IBT 79- CBT 210
IELTS 6.0
گواهی اول کمبریج در زبان انگلیسی (FCE)
شهریه سالانه دانشجویان کارشناسی رته های علوم انسانی و اجتماعیHRK6000 (کونای کرواسی) معادل 800€ (یورو) تا HRK16500 (کونا) معادل با 2200€ (یورو)
شهریه سالانه دانشجویان کارشناسی رشته های علوم پایه و مهندسیHRK22000 (کونا) معادل 3000€ (یورو)

لازم به ذکر است که داوطلبان جهت شرکت در آزمون ورودی دانشگاه زاگرب می بایست 15 روز قبل از آزمون در این آزمون ثبت نام نمایند. آزمون معمولا در کشورهای هند، آلمان، سوئد، اسپانیا و در ماه های ژانویه، فوریه، آوریل، می، ژوئن و جولای هر سال برگزار می شود. داوطلبان دارای نمره قبولی از آزمون های SAT، BMAT و نیز متقاضیان دارای مدرک BA/Bsc با نمرات عالی در دروس زیست، شیمی و فیزیک از این آزمون معاف هستند.

شرایط خوابگاه های دانشجویی در کشور کرواسی

در مجموع، تحصیل در کرواسی برای اسکان دانشجویان خارجی دارای سه گزینه خوابگاه های دانشجویی، خوابگاه یا اقامتگاه خصوصی و مهمانسرا می باشد. بسیاری از دانشجویان بین المللی در کرواسی مخصوصا دانشجویان سال اولی از بین سه گزینه موجود، به دنبال اجاره خوابگاه دانشجویی می باشند. اما متاسفانه به خاطر کمبود ظرفیت جا، خوابگاه های دانشجویی در دسترس همه دانشجویان قرار ندارد و حتی برخی از شهرهای کرواسی اصلا گزینه خوابگاه دانشجویی ارائه نمی دهند.

در این میان، دانشجویان خارجی در کرواسی به طور اتوماتیکی خوابگاه دانشجویی دریافت نمی کنند و آنها در این مورد مجبور به تماس با دفتر همکاری بین المللی موسسه آموزش عالی کرواسی هستند تا از این طریق درخواست خود را ثبت نمایند. مراکز دانشجویی (Studentski centar) در موسسات آموزش عالی موسساتی هستند که بر طبق سیستم سهمیه بندی فضاهای موجود همه خوابگاه های دانشجویی را در کرواسی مدیریت می کنند. مسئولیت موسسه آموزش عالی در کرواسی این است که با مرکز دانشجویی تماس گرفته و دانشجوی خارجی را برای دریافت خوابگاه به آنها توصیه کند.

شرایط خوابگاه های دانشجویی در کشور کرواسی

انواع خوابگاه دانشجویی در کرواسی

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، خوابگاه های دانشجویی در کرواسی تحت مدیریت مراکز دانشجویی اداره و اتاق ها به دانشجویان خارجی واگذار می شود. اما ظرفیت این خوابگاه ها محدود است و برخی از دانشجویان خارجی ناچار به اجاره اقامتگاه های خصوصی همانند آپارتمان یا مهمانسرا هستند. در حال حاضر، تنها دانشجویان خارجی که به عنوان بخشی از برنامه نقل و انتقال رسمی (ERASMUS، CEEPUS یا برنامه های دوجانبه وزارت های علوم) وارد این کشور شده اند می توانند درخواست خوابگاه دهند اما باز هم دانشگاه ها وجود ظرفیت در خوابگاه را تضمین نمی کنند. سایر دانشجویان خارجی باید خود به دنبال اجاره اقامتگاه یا آپارتمانی باشند.

اتاق ها معمولا بین دو نفر مشترک بوده و حمام ها نیز با یک یا چند اتاق دیگر مشترک استفاده می شود. ممکن است برخی از خوابگاه های دانشجویی همچنین شامل کافه تریا، سالن ورزشی، سایت کامپیوتری و سایر خدمات و امکانات رفاهی باشد. هزینه خوابگاه نیز بین شهرهای مختلف این کشور متفاوت است. اما به هرحال مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین گزینه اقامتی ممکن در اختیار دانشجویان اعزام دانشجو به کرواسی همین گزینه است.

هزینه خوابگاه دانشجویی در کرواسی

یکی از اصلی ترین چالش های خوابگاه های دانشجویی در کرواسی، هزینه این خوابگاه ها برای دانشجویان بین المللی می باشد. زیرا هزینه خوابگاه دانشجویی در کرواسی برای یک دانشجوی بین المللی در این کشور به نسبت اغلب کشورهای اروپای شرقی بسیار بالاتر می باشد. به همین جهت اغلب دانشجویان برای پرداخت هزینه های خوابگاه دانشجویی در کرواسی در این کشور مشغول به کار می شوند. بنابراین توصیه می شود که، تمامی افرادی که قصد اقامت در خوابگاه های دانشجویی کرواسی را دارند، قبل از ورود به این کشور با هزینه های زایج در این حوزه آشنا شوند. البته لازم به ذکر است که بدانید، هزینه خوابگاه دانشجویی در کرواسی توسط مراکز دانشجویی در این کشرو تعیین می شوند. که این هزینه بسته به موارد زیر برای دانشجویان بین المللی متفاوت خواهد بود:

هزینه خوابگاه دانشجویی در کرواسینکته قابل توجه در این زمینه این است که، قیمت های اقامت برای خوابگاه دانشجویی شامل بخشی است که توسط وزارت آموزش و پرورش به مبلغ 3550HRK (کونا کرواسی) یارانه پرداخت می شود. که بخش از آن تحت پوشش دانشجویان بین المللی در این کشور قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که، برخی از مراکز دانشجویی دارای قیمت های متفاوتی برای خوابگاه ها و آلاچیق های قدیمی و جدید هستند. علاوه بر این قیمت هوبگاه های دانشجویی در کرواسی تعداد اتاق ها، لوازم داخلی، حمامشخصی و سایر امکانات بستگی دارد. همچنین در خاوبگاه های دانشجویی کرواسی، اتاق هایی برای اسکان دانشجویان دارای معلولیت جسمی و اتاق هایی برای دانشجویان شرکت کننده در برنامه های تبادل بین المللی وجود دارد.

نحوه یافتن خوابگاه دانشجویی در کرواسی

گزینه خوابگاه بهترین گزینه موجود اقامتی در اختیار دانشجویان خارجی می باشد. اما همه دانشجویان به این گزینه دسترسی ندارند و بخشی از آنها مجبور به اجاره منزل خصوصی هستند. برای این منظور، روش های مختلفی همانند مراجعه به مرکز دانشجویی کرواسی، تبلیغات روزنامه های محلی، اطلاع یابی از بنگاه های املاک و غیره وجود دارد. بهترین روش برای یافتن اقامتگاه های خصوصی از طریق جستجوی وب پورتال های مفید در این مورد می باشد:

  • HomeinZagreb: www.homeinzagreb.com;
  • https://grabahome.com/
  • http://vertigo-nekretnine.hr/en/home/
  • http://www.zagrebwest.hr/en_home
  • http://www.rentinzagreb.com/
  • http://www.realitica.com/rentals/Zagreb-City/
  • http://en.nekretnineadriatic.com/
  • https://www.airbnb.com/

مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جزو برترین کارشناسان مهاجرتی ایران بوده که آشنا به قوانین مهاجرتی روز دنیا و مسلط به دانش حقوقی آکادمیک می باشند و افتخار دارند تا هموطنان عزیز را در هر موضوع مهاجرتی یاری نمایند.

سوالات کلیدی در خصوص خوابگاه دانشجویی در کرواسی

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از سوالات کلیدی شما عزیزان در خصوص خوابگاه دانشجویی در کرواسی پاسخی دقیق و جامعی را ارائه دهیم. کلید ترین سوالات در این زمینه شامل موارد زیر می شود:

  • محدوده سنی برای دریافت خوابگاه دانشجویی در کرواسی چند سال است؟ تمامی دانشجویان بین المللی برای دریافت خوابگاه دانشجویی در کرواسی باید محدودیت های سنی خوابگاه ها را رعایت کنند. به طور کلی فقط متقاضیان بین 18 تا 33 سال اجازه دریافت خوابگاه دانشجویی در کرواسی را دارند.
  • بهترین شهر برای دریافت اقامتگاه دانشجویی در کرواسی کدام شهرها هستند؟ بهترین شهرها برای ادریافت خوابگاه دانشجویی در کرواسی، شهر زاگرب و اسپلیت می باشند، که دارای امکانات رفاهی مطلوبی هستند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *