ویزای تحصیلی

خوابگاه های دانشجویی ترکیه

خوابگاه های دانشجویی ترکیه

یکی از دغدغه های تحصیل در ترکیه موضوع خوابگاه های دانشجویی ترکیه می ­باشد که قبل از ورود دانشجویان باید نسبت به تامین آن اقدام گردد. ما در این مقاله سعی نموده ایم اطلاعات لازم در زمینه خوابگاه های دانشجویی را در اختیار عزیزان قرار دهیم در صورتیکه دانشجویان عزیز با سوالات دیگری در این زمینه روبرو شدند می­توانند با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و از مشاوره های مفید آنان بهره مند گردند.

 

شرایط خوابگاه های دانشجویی ترکیه

خوابگاه های دانشجویی در ترکیه هرکدام دارای قوانین می­باشد. از جمله رعایت زمان رفت و آمد دانشجویان از مهمترین نکاتی است که در اکثر خوابگاه ها به دانشجویان تأکید می­ گردد. در صورت عدم رعایت ملزم به پرداخت جریمه هایی خواهند بود. هزینه خوابگاهی که دانشجویان به صورت ماهانه پرداخت می­ نمایند. در برخی از خوابگاه های دانشجویی  تمام هزینه های آب و برق و گاز را شامل می­ شود و در برخی دیگر از دانشجویان می­ باید علاوه بر پرداخت اقامت هزینه های ذکر شده را جداگانه پرداخت نمایند.

دانشگاه هایی که دارای خوابگاه های دانشجویی برای دانشجویان می­ باشد با هزینه های بسیار مناسب در اختیار دانشجویان قرار می­ دهند. معمولاً هزینه این خوابگاه ها 45TL (لیر) در ماه است. این خوابگاه ها بصورت اتاق های تک نفره و یا چند نفره می­باشد. خوابگاه های چند نفره دارای آشپزخانه ها و حمام های مشترک می ­باشند. این خوابگاه ها دارای رستوران و کافه هایی می ­باشد که تا دیر وقت باز می­ باشند. در اینجا دانشجویان فرصت یافتن دوستان بین المللی و ترکی زبان را در این محیط ها خواهند داشت. لازم به ذکر است که دانشجویان در صورت تمایل می ­توانند با پرداخت هزینه بالاتر از آپارتمان های لوکس و مسکن های خارج از خوابگاه های دانشجویی نیز استفاده نمایند.

شرایط خوابگاه های دانشجویی ترکیه

معایب خوابگاه های دانشجویی ترکیه

در خوابگاه های دانشجویی این کشور دانشجویان می­ باید بصورت مشترک از سرویس های بهداشتی استفاده نمایند. همین امر یکی از مهمترین موضوعاتی است که دانشجویان در این خوابگاه های از آن ناراضی هستند. از طرفی دیگر خوابگاه های ترکیه بصورت تفکیک جنسیتی هستند و دانشجویان از یکدیگر جدا می­ شوند. این هم موضوعی است که از نظر دانشجویانی که از دیگر کشورها به ترکیه سفر نموده اند غیر ضروری و جالب بنظر می­ رسد.

این خوابگاه ها توسط مدیریت دانشگاه مورد نظر اداره می­ گردد. همچنین امکان زندگی در محوطه دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان وجود دارد. بدین منظور دانشجویان می­ باید ثبت نام نموده و مجوز برای اسکان در محوطه دانشگاه را مدیر مربوطه در این بخش دریافت نمایند. دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه های ترکیه ملزم به رعایت قوانین و راهنمائی هایی هستند که از سوی مدیریت خوابگاه بمدنظر است.

پذیرش خوابگاه های دانشجویی ترکیه

دانشگاه های ترکیه در ابتدای هر سال تحصیلی مطابق با ظرفیت خوابگاه های دانشجویی دانشگاه دانشجویان متقاضی خوابگاه را ثبت نام می ­نماید. تاریخ واگذاری خوابگاه به دانشجویان در تقویم آموزشی دانشگاه جهت اطلاع دانشجویان بیان گردیده است، همچنین زمان تعطیل شدن خوابگاه ها نیز بیان گردیده است. این خوابگاه ها بصورت جنیستی از یکدیگر جدا شده و به صورت اتاق های دو نفره و یا چند نفره در اختیار دانشجویان قرار داده می­ شود.

تمامی خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های ترکیه مجهز به وسایل مورد نیاز و اساسی افراد از جمله پتو، ملحفه، تخت خواب، میز، صندلی، کمد، چراغ مطالعه و غیره می­ باشد. این خوابگاه ها در ابتدای ثبت نام دانشجویان از آنان سپرده هایی را برای رزور خوابگاه از دانشجویان اخذ می­ نماید، همچنین بصورت ماهانه اجاره بهایی را که در ابتدا به دانشجویان اعلام گردیده را در پایان هرماه از دانشجویان دریافت خواهد نمود. ناگفته نماند سپرده ای که دانشجو برای رزرو خوابگاه در اختیار مدیدریت دانشگاه قرار داده است، در پایان سال تحصیلی برگردانده خواهد شد.

خوابگاه های ترکیه برای دانشجویان خارجی

همانطور که در مقدمه بیان نمودیم خوابگاه های دانشجویی در ترکیه بسته به میران امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می­ دهند به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می­شوند. تمامی خوابگاه های خصوصی در این کشور امکانات بسیار مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار می­ دهد. هزینه های این خوابگاه ها بصورت ماهیانه 1500TL تا 2000TL (لیر) تخمین زده شده است که تمامی هزینه های جانبی از جمله آب و برق، گاز و اینترنت را نیز در بر می گیرد. برخی از خوابگاه های دانشجویی در ترکیه هستند که تنها به متأهلین ارائه داده می ­شود.

دانشجویان محترم بایستی همواره این نکته مهم را مدنظر قرار دهند که هزینه زندگی در کشور ترکیه چیزی جدا از هزینه تحصیلی در این کشور می باشد. متوسط این هزینه نیز بسته به شهر محل سکونت اعزام دانشجو به ترکیه و نیز عادت زندگی او متفاوت است. مطابق آمار نیز این هزینه از 500$ الی 800$ (دلار) در ماه متغیر است. از بین این هزینه ها نیز یکی از آیتم های هزینه ای که غالبا دغدغه اکثر دانشجویان ایرانی در ترکیه را نیز شامل می شود.

هزینه اجاره آپارتمان خصوصی بسیار بالاتر از خوابگاه دانشجوئی در ترکیه است و شما در تصویر زیر می توانید با تفاوت قیمت ها در این زمینه آشنا شوید:

تفاوت قیمت های ملک در ترکیه

هزینه خوابگاه های کشور ترکیه

افراد از راه های مختلفی به ترکیه مهاجرت می­ نمایند و اولین موضوعی که برای مهاجرت به این کشور به آن توجه می­ نمایند، هزینه های زندگی در این کشور می­ باشد. هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر می ­باشد. از طرفی دانشجویانی که ادامه تحصیل در ترکیه را برگزیده اند، اجازه انجام کار دانشجویی را نیز خواهند داشت. البته میزان ساعات کاری دانشجویان در مقاطع مختلف با یکدیگر متفاوت است.

نرخ تورم در ترکیه حدود 13% است یعنی قیمت اجناس و خدمات مختلف مدام بالا می رود و هزینه خوابگاه و اجاره مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به علاوه کسانی که در ترکیه ملک خریداری کنند طی شرایط خاصی امکان اخذ پاسپورت این کشور را خواهند داشت در صورتی که اگر بخواهند از طریق اقامت و کار در نهایت پاسپورت اخذ کنند باید ابتدائا 5 سال اقامت قانونی ترکیه را داشته باشند. همه اینها دلایل کسانی است که ترجیح می دهند به جای اجاره خوابگاه یا آپارتمان، در ترکیه منزلی خریداری نمایند.

دانشجویان علاوه بر پرداخت هزینه هایی برای اسکان و اقامت خود در خوابگاه های دانشجویی در ترکیه می­ باید هزینه هایی را نیز برای خورد وخوراک، حمل و نقل، خرید جزوات و کتب دانشگاهی پرداخت نمایند. برخی از دانشجویانی که دارای شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه هستند می­ توانند برای اخذ آن اقدام نموده و با انجام کارهای دانشجویی نیز دیگر هزینه های زندگی خود در این کشور را تأمین نمایند. دانشجویانی که با سوالات متعددی در زمینه خوابگاه های دانشجویی ترکیه روبرو می­ شوند، می ­توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در باب خوابگاه های دانشجویی ترکیه

در بخش پایانی مقاله پیشرو به سوالات مهم شما پاسخ می دهیم:

  • معایب خوابگاه های دانشجویی ترکیه شامل چه مواردی است؟ در خوابگاه های دانشجویی این کشور دانشجویان می­ باید بصورت مشترک از سرویس های بهداشتی استفاده نمایند. همین امر یکی از مهمترین موضوعاتی است که دانشجویان در این خوابگاه های از آن ناراضی هستند. از طرفی دیگر خوابگاه های ترکیه بصورت تفکیک جنسیتی هستند و دانشجویان از یکدیگر جدا می­ شوند. این هم موضوعی است که از نظر دانشجویانی که از دیگر کشورها به ترکیه سفر نموده اند غیر ضروری و جالب بنظر می­ رسد.
  • پذیرش خوابگاه های دانشجویی ترکیه به چه صورت است؟ دانشگاه های ترکیه در ابتدای هر سال تحصیلی مطابق با ظرفیت خوابگاه های دانشجویی دانشگاه دانشجویان متقاضی خوابگاه را ثبت نام می ­نماید. تاریخ واگذاری خوابگاه به دانشجویان در تقویم آموزشی دانشگاه جهت اطلاع دانشجویان بیان گردیده است، همچنین زمان تعطیل شدن خوابگاه ها نیز بیان گردیده است. این خوابگاه ها بصورت جنیستی از یکدیگر جدا شده و به صورت اتاق های دو نفره و یا چند نفره در اختیار دانشجویان قرار داده می­ شود.
3.7/5 - (3 امتیاز)

38 دیدگاه برای “خوابگاه های دانشجویی ترکیه

  1. امید گفت:

    ایا ترکیه خوابگاههای متاهلی برای دانشجویان متاهل هم دارد. اگر بلی شما در چه شهرهایی می شناسید دارند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله در اکثر شهرها هست ولی شاید بهتر باشه به فکر اجاره ملک باشید

  2. zahra گفت:

    ایا خابگاه های ترکیه ساعت ورود خروج داره؟ مثلا اگه دیروقت بیای چی میشه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      قوانین خوابگاه ها متفاوت هست.
      شما باید این مسئله رو مستقیم در ارتباط با خوابگاه و سایت اون ها مطالعه کنید

  3. نیلا گفت:

    سلام من میخوام برای آزمون یوس پزشکی اقدام کنم و متاهلم میخواستم بدونم آیا خوابگاه متاهلی هم دارن یا حتما باید خونه اجاره کنم؟ و اینکه آیا بعد از تحصیل و دریافت مدرک اجازه کار در ایران رو دارم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط خوابگاه ها بستگی به دانشگاه داره
      بعد از تحصیل می تونید در ایران کار کنید به شرط این که در یکی از دانشگاه هایی تحصیل کنید که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هست.

  4. یگی گفت:

    سلام ایا دانشگاه علوم انسانی ترکیه معتبر هستندبرای تحصیل؟ وبرای مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی چطور فاندبگیرم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این که شما قصد داشته باشید برای رشته ادبیات فارسی به ترکیه برید در حالی که خودتون در ایران هستید چندان منطقی نیست.
      بهتر هست تغییر رشته بدید و مثلا ادبیات غرب رو مطالعه کنید یا در رشته های زبان شناسی پذیرش بگیرید

  5. من عروسک تو گفت:

    سلام ، دختر و پسر در دانشگاه دولتی ترکیه جداهستند؟
    اینکه با پوششی که در ایران هستم میتونم اونجاهم باشم یانه؟
    واینکه کجابایدمدارکم رو بفرستم؟بدم وازکجابفهمم قبول شدم یانه؟
    اگه لیسانس وبامعدل۱۹/۷۸قبول شده باشیم ومقاله هم نوشته باشیم بورسیه میشیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در محیط دانشگاه خیر جدا نیستند اما در خوابگاه بله جدا هستند.
      مشکلی بابت پوشش نیست چون این کشور اسلامی هست و این فرهنگ وجود داره.
      توصیه می کنم با مشاورین ما در تماس باشید تا شما رو راهنمایی کنند

  6. Negin گفت:

    یعنی همش رو هم نمیشه خوند؟؟؟ پس از چه تغییری میتونم بعد از کنکور برم اونجا دانشگاه ؟؟؟ البته ک صددرصد هم باید کنکور رو قبول بشم چون اگه نشم خانوادم نمیذارن🥺

    1. امیر جلالی گفت:

      ببینید بهتر هست وارد دانشگاه های ایران نشید چون بیخودی وقتتون رو از دست می دید.
      اگر شرط اصلی خانواده شما این هست که کنکور ایران رو قبول بشید، کنکور که قبول شدید اقدام کنید برای تحصیل در خارج از کشور ولی اگر باز هم مطمئن نبودید برای مهاجرت حتما با مشاورین ما تماس بگیرید چون در تمامی کشورهای خوب دنیا، شماباید یک آزمون ورود شرکت کنید تا اجازه تحصیل در رشته های پزشکی رو به شما بدن

  7. Negin گفت:

    سلام ، ب فرض مثال…من رتبه 272 کنکور تجربی هستم و الان دارم جراحی میخونم ، میخوام ادامش رو توی دانشگاه های عالی استانبول بخونم میتونم؟؟؟ میشه شرایط رو بگید و هزینه های هر ماه به طور متوسط ، و اینکه بعد از تموم شدن دانشگاه توی بیمارستان ها ب عنوان پزشک کار میکنم درسته؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ادامه اش رو نمی تونید بخونید بعضی از واحد ها یا همه اش ممکن هست تایید نشن پس زیاد به این مسئله توجه نداشته باشید.
      هزینه های تحصیل اگر در دانشگاه دولتی باشه سالی کمتر از 3000$ میشه
      500$ هم برای یک ماه خرج زندگی در نظر داشته باشید

  8. Yasamin گفت:

    سلام خسته نباشید من برای مهاجرت ب آنکارا و دانشگاه آنکارا در رشته کارگردانی نیاز ب چ رنج سرمایه و پول نیاز دارم (حداقل قیمت ) تا دو ماه دیگ هم مدرک B1 میگیرم فقط تنها مشکلم خوابگاه هست یعنی نه با رفتن مشکل دارم نه با ازمونش و اینکه ب نظرم باید آزمون تومر ترکی بدم نه یوس میشه ی راهنمایی کوچیک کنید که من بعد از گرفتن دیپلم میتونم برای سال بعد ک قراره دانشگاه برم اونجا تو مقطع لیسانس درس بخونم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید آزمون یوس رو بدید و راه دیگه ای نیست.
      حدود 150 میلیون تومن هم نیاز دارید

  9. Sara گفت:

    سلام وقت بخیر . من 21 سالمه دانشجوی ترم ۳ میکروبیولوژی هستم . مدرک دیپلم تجربی و مدرک دیپلم زبان دارم . زبان ترکی و انگلیسی هم بلدم و بزای گرفتن مدرک این دو زبان بخاطر اینکه بلدم میتونم خیلی سریع مدرکشونو بگیرم . میخوام در ترکیه دندان‌پزشکی بخونم ولی میگن هزینش حداقل هرماه به‌پول ایران ۲۰ میلیون تومان هستش با در نظر گرفتن اینکه خوابگاه دولتی رو انتخاب کنم و هزینه های اضافی رو به حداقل برسونم .درسم خیلی عالیه و پرتلاش هستم میخواستم ببینم اینکه هزینه هرماه حداقل ۲۰ میلیونه درسته ؟ و هیچ راهی برای ارزان تر بودن هزینه تحصیل دانشجوهای بین المللی وجود نداره؟! خودم مدرک آزمایشگاهی با محتوای انواع خونگیری وریدی نسخه خوانی ،هماتولوژی مقدماتی و پیشرفته و کار با دستگاه cell counter,هورمون شناسی با متد الایزا ،بیوشیمی خون و کار با دستگاه Auto-chemistry analyzer,میکروبیولوژی (ادرار/مدفوع)و کنترل کیفی آزمایشگاه.تست های انعقادی pt, ptt رو دارم امکانش هست با این مدرک استخدام بشم جایی پاره وقت کار کنم هزینه تحصیلمو یک مقدارشو بدم و باقی زمان درسمو بخونم؟! یعنی هم کار کنم کمک هزینه تحصیلم بشه با این مدرک هم درسمو با کمترین هزینه بخونم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      من از سبک زندگی شما خبر ندارم در نتجه نمی تونم به صراحت بگم که چقدر هزینه نیاز خواهید داشت اما به طور متوسط 450$ تا 600$ (دلار) در ماه نیاز دارید. در صورتی که کار کنید، می تونید بخش عمده ای از این هزینه ها رو تامین کنید اما اجازه کار تمام وقت رو به شما نمی دن در نتیجه نباید انتظار داشته باشید که توی مشاغل عادی فعالیت داشته باشید.

  10. علی گفت:

    سلام خسته نباشین بنده۲۳سالمه و دوتا دیپلم مختلف دارم در حال حاضر دانشجو هستم میخواستم بدونم بخاطر شرایط سنی ممکنه بعد از قبولی در ازمون یوس ب مشکل بربخورم و اینکه میشه با ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰ لیر درماه ب صورت خیلی معمولی و حتی سطح پایین در طول تحصیلم بچرخونم زندگیمو؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط تحصیلی شما با این سن هم فراهم هست.
      برای درک بهتر از هزینه زندگی در ترکیه این مقاله رو مطالعه بفرمایید.

  11. محمد گفت:

    سلام
    من ۳۲ سالمه ارشد باستان‌شناسی دانشگاه دولتی معدل۱۵.۵۰ دارم، برای مقطع دکترا میتونم بورسیه بگیرم؟ آیا امکانش هست خوابگاه متاهلی بدن که با همسر و فرزندم برم؟؟ برای کار لیدر تور میتونم اونجا مشغول بکار بشم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید خونه یا سوئیت مستقل بگیرید

  12. الهه گفت:

    سلام برای کسانی که از ایران از طریق آزمون yös میرن امکان گرفتن خوابگاه وجود داره؟ و چجوری باید اقدام کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خوابگاه رو ما براتون میگیریم نگران نباشید

  13. Parusa گفت:

    سلام من لیسانس حسابداری ام با معدل 17 از دانشگاه غیرانتفاعی آیا میتونم واسه ارشد به دانشگاه ترکیه برم؟ زبان ترکی استانبولی رو یاد بگیرم کافیه؟ و میتونم تو خوابگاه های دولتی بمونم که هزینش کم باشه؟ و شهریه دانشگاه ها حدودا چقدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره
      مدرک هم نیاز دارید که میتونید در خود ترکیه این زبان رو بخونید
      در مورد هزینه ها لطفا با ما تماس بگیرید

  14. Anita گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید اگر در ازمون یوس قبول بشم بازم باید هزینه بدم ؟ به چه مقدار ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      با قبولی در آزمون یوس شهریه ای که پرداخت میکنید شهریه دانشگاه های دولتی خواهد بود
      و حتی امکان اخذ بورس توسط دانشگاه های دولتی وجود داره

  15. Pari گفت:

    دختر پسر قاطی میشیم یا جداییم؟ و اینک ساعت ورود و خروج

    1. داوری گفت:

      سلام
      جداگانه است و میشه خوابگاه ها رو به صورت اتاق مشترک یا اتاق مستقل گرفت. همچنین امکان کرفتن سوئیت یا خونه مستقل هم برای شما وجود داره

  16. Pune گفت:

    سلام ببخشید ساعت دقیق رو میدونین کی کی باید بریم ب خوابگاهمون ؟ دیر تر از اون ساعت بریم چی میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      این سوالی که میپرسید چه تاثیری در مهاجرت شما به ترکیه برای تحصیل داره ؟؟؟
      واقعا هدفتون از این سوال چیه؟ میخواین درس بخونید یا به بهونه درس برید ترکیه؟
      من به شما پیشنهاد میکنم اگر دیدگاه دیگه ای دارید به فکر مهاجرت نباشید
      از شرایط تحصیل بپرسید که در چه رشته ای و با چه شرایطی میخواین در ترکیه تحصیل کنید

  17. سیما گفت:

    سلام ‌‌.
    برای کسی که میخواهد در ترکیه در خوابگاه سکونت کند ، امکان اینکه برای چند ماه به خوابگاه نرود و شب ها آنجا نماند و لین مدت را خانه ی کس دیگری بماند ، میتواند بعد از چند ماه به خوابگاه بازگردد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      هدفتون از این کار چیه؟ خب از ابتدا خوابگاه نگیرید و هر وقت خواستید برید خوابگاه اون موقع خوابگاه بگیرید

  18. F bf گفت:

    سلام ببخشید من میخواستم بورسیه بگیرم من امسال یازدهم رشته انسانی هستم و معدلم ۱۸به بالا هست آیا شانسی دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کشور ترکیه که کم هزینه است باید در آزمون یوس شرکت کنید

  19. اسرار فقیر گفت:

    ببخشید کسی که غیر قانونی آمده باشد و کیملیک اخذ کرده باشد میتواند از خوابگاه های دولتی رایگان بهره مند شوند؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما متاسفانه در مورد پناهندگان اطلاعاتی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *