ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خود حمایتی یونان

خود حمایتی یونان

ویزای خود حمایتی یونان یا ویزای مستقل مالی یونان (FIP) ویزایی است که دولت یونان به شهروندان کشورهای خارجی که دارای استقلال مالی هستند، اعطاء میکند. در واقع، این برنامه یکی از ارزانترین گزینه های برنامه ویزای طلایی یونان می باشد که در آن فرد بایستی ملکی را به ارزش 250000€ (یورو) بعلاوه مالیات خریدارای بکند. اما سوالاتی در این مسیر پیش روی افراد متقاضی قرار دارد تا با دریافت پاسخ مناسب ازطریق کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بتوانند بطور شایسته ای ادامه مسیر داده و به ویزای اقامت یونان در سال 2022 دست یابند:

  • شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای خود حمایتی در یونان چیست؟
  • مدت زمان اعتبار ویزای خود حمایتی در کشور یونان چقدر است؟
  • حداقل میزان درآمد برای اثبات تمکن مالی این برنامه چند یورو می باشد؟
  • آیا با ویزای خود حمایتی کشور یونان می توان اعضای خانواده را هم بهمراه برد؟
  • هزینه درخواست ویزای اقامت یونان چقدر می شود؟
  • چه کسانی می توانند به عنوان همراه از این ویزا استفاده کنند؟
  • محدودیت سنی استفاده از این ویزا چیست؟

یونان کشوری مدیترانه ای و خوش آب و هوا در شرق قاره اروپا است. با وجود اینکه هنوز هم اثرات بحران مالی در پی برنامه ریاضت اقتصادی بر روی پیکر اقتصاد این کشور برجامانده اما هنوز هم کیفیت زندگی و سطح بالای درآمدها در یونان به مذاق مهاجران خوش آمده و امسال هم یونان جزء مقاصد اصلی مهاجرتی آنها محسوب می شود.

درباره ویزای خود حمایتی یونان (2022)

مطابق بند 20 قانون مهاجرت و یکپارچگی اجتماعی یونان (4251/2014) شهروندان کشورهای خارجی و اعضای خانواده آنها که مایل به بازنشستگی در یونان یا زندگی در یونان بدون انجام کار هستند، بر پایه درآمد مستقل یا فاندهایی خارجی به دست آمده از پاداش ها و مزایای بازنشستگی، مشاغل مجازی، پس اندازها یا گرانت ها می توانند جهت دریافت ویزای اقامت یونان درخواست دهند. نکته قابل توجه در این مورد آنکه نوع مجوز اقامتی صادره توسط دولت یونان از نوع اقامت موقتی و 2 ساله بوده ولی از قابلیت تمدید مجدد برخوردار است. اما به یک شرط که دارنده ویزای اقامت سطح درآمدش را حفظ کند. برای آشنایی هر چه بهتر با این برنامه اقامتی یونان دعوت می شود نمودار زیر ملاحظه گردد:

نمودار برنامه اقامتی یونان

مزایای برنامه خود حمایتی (FIV) در یونان

همانند هر برنامه ویزایی دیگر یونان مثل ویزای طلایی، برنامه ویزای خود حمایتی یا FIV یونان هم برای متقاضیان آن امتیازات مهم و بخصوصی در پی دارد. از جمله:

  • ارزانترین اقامت یونان با سرمایه پایین ازطریق همین برنامه FIV ممکن است
  • برنامه ای جذاب برای بازنشستگان و مستمری بگیرانی که مایل به زندگی در یونان هستند
  • مسافرت آزاد در منطقه شنگن همراه با ویزاهای اقامت صادره توسط دولت یونان شدنی است
  • حتی استارت آپ ها، مالکان شرکت های کوچک و کارآفرینان هم می توانند از این برنامه بهره مند شوند
  • FIV این قابلیت را هم دارد که بعد از 5 سال اقامت در یونان منجر به اقامت دائم (PR) یونان شود
  • در این برنامه هیچ شرطی برای زندگی دائم در یونان وجود ندارد
  • با این برنامه شما دسترسی مستقیمی به آموزش و بهداشت رایگان هم دارید
  • امکان اخذ پاسپورت یونان پس از 8 سال
  • بی نیازی از اقامت دائم در کشور یونان

تفاوت ویزای خود حمایتی و طلایی یونان

بسیاری از مشتاقان و علاقه مندان مهاجرت بو اخذ اقامت یونان به دنبال اطلاع از تفاوت دو برنامه خود حمایتی و اقامت طلایی یونان هستند. بر اساس مطالعه ما، تفاوت دو برنامه ویزای معروف خود حمایتی (FIV) و طلایی (GV) کشور یونان از این قرار می باشد:

پارامترویزای خود حمایتی (FIV)ویزای طلایی (GV)
حداقل سرمایه لازم€24000 (یورو)€25000 (یورو)
افراد صلاحیتدارخویش کارفرما/ کارآفرین/ بازنشستهسرمایه گذار
ویزای اقامت2 ساله (قابل تمدید)PR پنج ساله (قابل تمدید)
اخذ تابعیت یونانپس از 7 سال اقامت دائمپس از 7 سال اقامت دائم
اقامت فیزیکیلازم نیستلازم نیست
مسافرت آزادمنطقه شنگنمنطقه شنگن
اقامت دائم (PR)بعد از 5 سالفوری

البته ذکر این نکته حیاتی است که 24000€ (یورو) سرمایه مورد نیاز برای دریافت ویزای یک فرد بالای 18 سال است و سایر اعضای وابسته به او که سن آن ها کمتر از 18 سال است بعلاوه همسر نیازمند یک سرمایه به ارزش 6000€ (یورو) هستند. به بیان ساده تر یک خانوده 5 نفره برای دریافت ویزای خود حمایتی یونان به 42000€ (یورو) وجه نقد در حساب بانکی یونانی خود نیاز خواهند داشت و البته یک پشتوانه مالی بسیار عالی در یک حساب بانکی در کشور مبدا نیز الزامی است.

شرایط دریافت ویزای خود حمایتی یونان

شرایط دریافت ویزای خود حمایتی یونان

پس با توجه به توضیحات فوق، اکنون معلوم شد که افراد چگونه باید برای درخواست این ویزا اقدام نمایند. اولا بایستی دقت کنید که درآمدی که در ایران کسب می کنید بالای 2000€ (یورو) در ماه باشد. چراکه این شرط اصلی برای درخواست ویزای خود حمایتی و مهاجرت به یونان محسوب می شود. ثانیا همسر و فرزندان زیر 18 سال شما هم این حق را دارند که همراه شما به یونان مسافرت کنند اما این کار باز هم شرط مالی دارد. در این مورد، میزان درآمد حداقلی اشاره شده در فوق برای اعضای خانواده به صورت زیر محاسبه می شود:

شرایط درآمدی جهت اثبات تمکن مالی در برنامه خود حمایتی یونانمیزان هزینه
متقاضی اصلی100% (بالای 2000€ یورو)
همسر€500 (یورو)
فرزند زیر 18 سال€500 (یورو)
فرزند بالای 18 سال€2000 (یورو) به صورت مجزا از اعضای خانواده

بدین وسیله متقاضیان برای اخذ ویزای اقامت یونان فقط مجبورند که یکبار از این کشور دیدن کنند. لازم است بدانید که فرآیند اخذ ویزای خود حمایتی یونان بسیار ساده و آسان است. فقط در این میان بایستی با اشراف کامل بر شرایط و الزامات گام برداشت و در جمع آوری و تحویل به موقع و صحیح مدارک لازم (به زبان انگلیسی) همت گماشت.

فرآیند اخذ ویزای خود حمایتی یونان

همان طوری که در مطالب پیشین هم بیان شد، پروسه اخذ ویزای اقامت خود حمایتی کشور یونان شامل 5 مرحله ساده زیر می باشد:

پروسه اخذ ویزای اقامت خود حمایتی کشور یونان

در مرحله اول افراد با تکمیل فرم درخواست و تحویل مدارک مهمی از جمله پاسپورت، مدرک درآمدی، بیمه پزشکی، گواهی سلامت و گواهی عدم سوء پیشینه به سفارت یونان در تهران درخواست ویزای بلند مدت یونان از نوع D را مطرح می کنند. هزینه این ویزا در حدود 180€ (یورو) و مدت زمان رسیدگی هم حدودا 15 الی 20 روز فیکس می باشد. در مرحله دوم خود متقاضی با ویزای اخذ شده و یا وکیل او به یونان مسافرت کرده و برای اخذ شماره شناسه مالیاتی (TIN) اقدام می کنند. برای اخذ TIN هم ارائه پاسپورت و کپی آن و نیز سند ازدواج الزامی است.

گام بعدی مربوط به افتتاح حساب و دریافت مستر کارت یونان می باشد که این کار را همزمان با اخذ شماره مالیاتی هم می توان انجام داد. شما یا وکیل با ارائه مدارکی از جمله پاسپورت و کپی پاسپورت، کپی پرداخت مالیات، گواهی استخدامی، کپی قبض اشتراک خانگی و شماره تلفن حساب جاری در یونان باز می کنید. پس از افتتاح حساب نیز پرداخت مبلغ 24000€ (یورو) به عنوان پس انداز الزامی است. در مرحله آخر مجددا شما با در دست داشتن مدارک لازمه به اداره مهاجرت یونان مراجعه و درخواست مجوز اقامتی خود را تحویل داده و همزمان انگشت نگاری می کنید. سپس مدارک شما در عرض 2 الی 3 ماه چک و در صورت تایید نهایی ویزا صادر می شود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای خودحمایتی یونان

همان طوری که در تشریح فرآیند اخذ ویزای اقامت یونان در سال 2022 هم گفته شد، پس از اخذ ویزای D و مسافرت به یونان شما علاوه بر اخذ شماره شناسه مالیاتی و نیز افتتاح حساب بانکی ملزم به درخواست مجوز اقامتی یونان از اداره مهاجرت این کشور نیز می باشید. برای این منظور هم ارائه اسناد و مدارک زیر از طرف شما امری الزامی است:

  • کپی کامل پاسپورت
  • ویزای نوع D کشور یونان
  • رسید عوارض دولتی (پرداخت شده به صورت آنلاین)
  • قرارداد بیمه شخصی
  • کپی صورت حساب بانک خصوصی یونان
  • مدرک درآمدی از کشور مبدا و اصل قانونی آن
  • 4 قطعه عکس 6*4 چاپی و CD-ROM
  • سند ملک یا اجاره نامه معتبر از یونان

نکته آخر در این مورد اینکه در صورت همراهی همسر و فرزندان شما علاوه بر مدارک فوق الذکر تحویل شناسنامه، سند ازدواج و یا پاسپورت آنها بعلاوه گواهی خویشاوندی رسمی (ترجمه شده به زبان یونانی یا انگلیسی) نیز ضروری است.

هزینه های درخواست ویزای خودحمایتی یونان

اگر چنانچه دارنده ویزای اقامت خود حمایتی در یونان ملکی داشته باشد، او سالانه بایستی علاوه بر گزارش وجود آن مالیات ملک را هم (سالانه حدود 0.5% ارزش کاداستر) پرداخت کند. کل هزینه ها سالانه به 200€ (یورو) می رسد. به هر ترتیب متقاضی اصلی ویزای اقامت یونان بایستی تقریبا مبلغی حول و حوش 3000€ (یورو) و حدود 1000€ تا 1500€ (یورو) نیز برای هر عضو خانواده خود به عنوان هزینه ویزای اقامت یونان پرداخت نماید. اما سایر هزینه های مربوط به درخواست ویزای خود حمایتی در یونان 2022 عبارتند از:

پارامترمیزان هزینه
هزینه های اداری و دولتی€1000 (یورو) برای متقاضی اصلی
+€500 (یورو) برای هر عضو خانواده
هزینه وکالت نامه برای وکیل€100 (یورو)
هزینه درخواست€450 (یورو) برای متقاضی (برای کودکان زیر 18 سال رایگان)
هزینه ویزای اقامتی€16 (یورو) برای هر متقاضی
بیمه پزشکیبسته به پوشش بیمه، 220€ الی 470€ (یورو) در سال
هزینه افتتاح حساب بانکی€750 (یورو)

محبوب ترین روش برای اخذ اقامت یونان

برای افرادی که در بازه سنی زیر 35 سال قرار دارند محبوب ترین روش اخذ اقامت یونان از طریق تحصیل در این کشور است. در یونان حدود 24 دانشگاه و 16 دانشگاه فنی-مهندسی وجود دارد که غالب آن ها نیز دولتی هستند. درنتیجه تحصیل در یونان اگرچه برای افرادی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را ندارند، رایگان نیست اما بسیار کم هزینه خواهد بود. شهریه ای که دانشجویان بین المللی پرداخت می کنند با توجه به رشته تحصیلی آن ها سالیانه در حدود 1500€ تا 9000€ (یورو) می باشد. یونان همچنین به عنوان کشوری که عضو اتحادیه اروپا است، عضوی از فرآیند بولونیا نیز می باشد. یونان همچنین به لحاظ هزینه های ماهانه زندگی نیز کشوری ارزان قیمت است که هزینه زندگی در آن حدود 450€ تا 700€ (یورو) می باشد.

دانشجویان همچنین می توانند حین تحصیل در یونان به صورت پاره وقت و پس از فارغ التحصیلی به صورت تمام وقت کار کنند و درآمد کسب نمایند. این در حالی است که اخذ اقامت یونان از روش خود حمایتی علاوه بر این که ابتدائا نیاز به سرمایه زیادی دارد،‌ به افراد اجازه کار نمی دهد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص اخذ اقامت در یونان از روش خود حمایتی توضیحاتی ارائه گردید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *