ویزای تحصیلی

دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه از قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه محسوب می شود که در سال 1957 میلادی در شهر آرزروم ترکیه تأسیس گردیده است. این دانشگاه سالانه میزبان دانشجویان محلی و بین المللی بسیار زیادی می­ باشد که هم اکنون 33544 دانشجو در دانشکده های مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل اند. این دانشگاه از 17 دانشکده که هر کدام رشته های مختلفی را به دانشجویان ارائه می­ نماید تشکیل گردیده است.

علاوه بر 17 دانشکده این دانشگاه دارای 15 کالج حرفه ای و 16 مرکز تحقیقات علمی و کاربردی نیز می ­­باشد. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سعی در راهنمایی و یاری رساندن به دانشجویان علاقمند به تحصیل در ترکیه می­ باشند. در مقاله پیش رو به بررسی دانشگاه آتاتورک خواهیم پرداخت و از علاقمندان تحصیل در این دانشگاه دعوت می­ نمائیم تا پایان این مقاله را مطالعه فرمایند.

تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه از جمله دانشگاه های دولتی در این کشور است که از لحاظ کیفیت بالای آموزشی در میان دانشگاه های ترکیه معروف است. همچنین این دانشگاه در میان دانشگاه های آسیایی نیز رتبه 278 و رتبه 20 را در میان برترین دانشگاه های جهان دارد. دانشکده تربیت بدنی، دانشکده معماری و طراحی، دانشکده کشاورزی، دانشکده ادبیات، دانشکده بازرگانی، دانشکده مهندسی و دانشکده الهیات از جمله دانشکده های این دانشگاه است.

آیتمشرح
نام دانشگاهAtaturk university
سال تاسیس1957
نوع دانشگاهدولتی
امکانات آموزشی22 دانشکده، 18 کالج، 8 انیستیتو و 30 مرکز پژوهشی
شهرارزروم

دانشگاه آتاتورک معتقد است دانش و آموزشی که به دانشجویان ارائه می­ گردد، می­ باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشد و همانند آموزش هایی که در سطح جهانی به دیگر دانشجویان ارائه می­ گردد بعنوان یک اولویت برای دانشگاه ها در نظر گرفته شود. دانشکده پرستاری، دانشکده بهداشت، دانشکده زبان های خارجی و دانشکده مدیریت گردشگری و هتل داری نیز از دیگر دانشکده های این دانشگاه محسوب می­ شوند.

برنامه های تحصیلی در دانشگاه آتاتورک از این قرار است:

مقطع تحصیلیتعداد برنامه تحصیلی
کاردانی113
کارشناسی123
کارشناسی ارشد275

تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه

پذیرش در دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک برای پذیرش دانشجویان دو معیار قرار داده است. اولین معیار پذیرش در این دانشگاه اخذ پذیرش در آزمون کاندیدای اجباری می ­باشد و دومین معیار کسب نمره قبولی در آزمون های SAT ،GRE ،GMAT می ­باشد. دانشجویان می­ باید امتیازی بالاتر از 1600 را در هریک از این آزمون ها کسب نمایند تا شرایط ورود به این دانشگاه را دریافت نمایند. همانطور که بیان نمودیم این دانشگاه از رنکینگ بالایی در میان دانشگاه های برتر جهان برخوردار می­ باشد. انستیتوت های علوم بهداشتی، علوم آموزشی، علوم اجتماعی و موسسات مطالعات ترکیه از جمل مراکزی هستند که تحت نظارت این دانشگاه فعالیت می­ نمایند.

در سال 1962 این دانشگاه دانشکده پزشکی خود را تأسیس نمود و تا هم اکنون پزشکان و متخصصین بسیاری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. تحصیل در دوره پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه به مدت 6 سال طول خواهد کشید و دانشجویان رشته پزشکی ملزم به پرداخت 5300$ (دلار) و دانشجویان دندانپزشکی 3600$ (دلار) در سال بابت شهریه تحصیلی خود به این دانشگاه پرداخت می­نمایند.

الزامات زبانی در دانشگاه آتاتورک ترکیه

اصلی ترین چالشی که دانشجویان بین المللی در طول درخواست و حین اعزام دانشجو به ترکیه در دانشگاه آتاتورک ترکیه با آن مواجه می شوند، الزامات زبانی گسترده در این دانشگاه می باشد. بنابریان دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه را دارند، باید به خوبی با الزامات زبانی موجود در این موسسه آموزشی آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول تحصیل در این موسسه آموزشی مواجه خواهند شد. به طور کلی دانشگاه آتاتورک ترکیه از دانشجویان بین المللی می خواهد تا مدارکی دال بر مهارت زبان انگلیسی یا ترکی ارائه دهند. البته دوره های آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه آتاتورک نیازی به تسلط به زبان ترکی ندارد.

امکانات دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه امکانات بسیار مناسبی را در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار داد است. این دانشگاه تنها دانشگاهی است که خوابگاه هایی را برای دانشجویان در محوطه دانشگاه بنا نموده است و با اسکان دانشجویان مشکلی ندارد. این دانشگاه ها دارای امکانات مدرنی از جمله شوفاژ، حمام، سالن های غذاخوری می­ باشد که هر روزه جهت خدمت رسانی به دانشجویان باز می­ باشد همچنین این دانشگاه دارای سالن های ورزشی سربسته و باز برای ورزش هایی همچون فوتبال، بسکتبال و والیبال می­ باشد.

دانشجویان در این دانشگاه می ­توانند به فعالیت های فرهنگی در بخش های مختلف به صورت گروهی با یکدیگر بپردارند، زیرا این دانشگاه در این زمنیه کلاس هایی را برای دانشجویان برگزار می­ نماید. این دانشگاه دارای بیش از 150 آزمایشگاه جهت انجام فعالیت های تحقیقاتی است که در بین دانشگاه های ترکیه این لابراتوارها از لحاظ تجهیزات مدرن شناخته شده هستند. این دانشگاه دارای مرکزهای بهداشتی و درمانی و دندانپزشکی نیز می ­باشد که دانشجویان در صورت نیاز میتوانند به این مراکز مراجعه نمایند.

مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه آتاتورک ترکیه

علاقمندان به تحصیل در محیطی با امکانات مدرن با کیفیت آموزشی بسیار بالا می­ توانند درخواست پذیرششان را به همراه مدارک زیر به دانشگاه آتاتورک ترکیه ارائه نمایند:

  • ارائه یک نسخه کپی از پاسپورت معتبر دانشجو
  • ارائه مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آنها به زبان انگلیسی و یا ترکی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی که می­ باید به تأیید سفارت ترکیه در کشور مبدأ دانشجو رسیده باشد.
  • ارائه فیش موجودی حساب بانکی دانشجو که باید حداقل دارای 11900 لیر موجودی باشد.
  • ارائه بیمه دانشجویی دارای حداقل یکسال اعتبار
  • تکمیل فرم ثبت نام دانشجو که امضای وی در انتهای آن درج گردیده باشد.
  • پرداخت هزینه ثبت نام به حساب دانشگاه و ارائه فیش پرداخت.

شهریه های تحصیلی دانشگاه آتاتورک ترکیه

اگرچه در سال های اخیر شهریه تحصیلی دانشگاه های دولتی در ترکیه افزایش یافته است، اما با این حال باز هم این هزینه های در مقایسه با شهریه های تحصیلی دانشگاه های کشورهای اروپایی بسیار ناچیز است. هزینه های تحصیل در دانشگاه آتاتورک بسته به رشته های مختلف تحصیلی با یکدیگر متفاوت است اما بطور متوسط 1500€ تا 3000€ (یورو) در سال تخمین زده شده است، همچنین هزینه های زندگی در ترکیه نیز مناسب است و برای زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف ترکیه کمتر از 400€ (یورو) در ماه برآورد شده است که بیشترین بخش از آن هم مربوط به هزینه خرید از بازار می شود.

کار پس از تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه

نرخ بیکاری در کشور ترکیه در جدول ذیل با آلمان مقایسه شده است:

نام کشورنرخ بیکاری
آلمان%3.0
ترکیه%10.4

همان طور که مشاهده می شود در آلمان که کشوری عضو شنگن و عضو اتحادیه اروپا است فرصت های شغلی بیشتری وجود دارد اما در عین حال هزینه های زندگی در آلمان نیز بیشتر است. در نتیجه کسانی که قادر به تامین هزینه های آلمان نیستند و می خواهند کشوری ارزان قیمت را انتخاب کنند بهتر است به فکر ترکیه باشند. چرا که سایر کشورهای کم هزینه از جمله گرجستان و ترکمنستان شرایط کاری و سطح درآمد خوبی ندارند. مثلا در گرجستان نرخ بیکاری رسمی حدود 10.4% است در حالی که 68% مردم خود را بیکار می دانند. اما در ترکیه کسانی که از دانشگاه آتاتورک یا سایر دانشگاه های برتر فارغ التحصیل شوند شانس خوبی برای یافتن شغل مناسب خواهند داشت.

دانشجویان علاقمند به تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه که با سوالات و ابهاماتی در این زمینه روبرو می­ شوند می­ توانند در این زمینه از راهنمایی های مشاورین و کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کمک بگیرند. پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر مقاله اقامت پس از تحصیل در ترکیه را مطالعه نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص دانشگاه آتاتورک ترکیه

برای تحصیل در دانشگاه آتاتورک کشور ترکیه موارد زیر مطرح می شود:

  • دانشگاه آتاتورک ترکیه دارای چند دانشکده و کالج است؟ علاوه بر 17 دانشکده، این دانشگاه دارای 15 کالج حرفه ای و 16 مرکز علمی و کاربردی نیز می ­­باشد.
  • دانشگاه آتاتورک در چه شهری قرار دارد؟ دانشگاه آتاتورک در شهر ارزروم موقعیت دارد. این شهر از جمله شهرهای تاریخی و فرهنگی ترکیه است که دارای قدمتی 4000 ساله می باشد.
  • دانشگاه آتاتورک در میان دانشگاه های آسیایی چه رتبه ای دارد؟ این دانشگاه رتبه 278 را در آسیا دارد.
5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “دانشگاه آتاتورک ترکیه

  1. ایناز گفت:

    امکانش هست با نمره بالای یوس بورسیه تحصیلی گرفت؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بستگی به نوع دانشگاهتون داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *