ویزای تحصیلی

دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت

دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت

دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت طرفداران زیادی بین دانشجویان بین المللی ندارند چراکه بسیار گران قیمتند و رنکینگ جهانی بالایی ندارند. کویت کشوری در حوزه خاورمیانه است که با عربستان سعودی و عراق در شمال و جنوب همسایه و هم مرز می باشد و منابع نفتی زیادی دارد. جمعیت حال حاضر در کویت نیز حدود 5 میلیون نفر است که بیش از 1 میلیون نفر آن ها مهاجران خارجی هستند. چرا که اگرچه کویت کشوری در حال توسعه به حساب می آید و آب و هوای بسیار گرمی دارد، صاحب باارزش ترین پول ملی در دنیا است و نتیجتا بسیاری افراد در جستجوی کسب درآمد از سایر کشورهای عربی به کویت می روند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط تحصیل در رشته های مختلف در این کشور چیست؟
  • محدودیت های تحصیل در کویت چیست؟
  • بهترین دانشگاه های کویت برای تحصیل کدامند؟
  • هزینه تحصیل در کویت چقدر است؟
  • آیا شهروندان خارجی می توانند در کویت به ادامه تحصیل بپردازند؟

معرفی دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت

در غرب آسیا ترکیه را می توان صاحب بیشترین تعداد دانشگاه های معتبر در سطح جهانی دانست و به همین دلیل است که تحصیل در ترکیه بین دانشجویان خارجی پرطرفدار است. این در حالی است که در کویت علاوه بر این که دانشگاه ها، حتی دانشگاه های دولتی شهریه های بسیار سنگینی اخذ می نمایند، رنکینگ خیلی بالایی کسب نکرده اند و سطح آموزشی خوبی ندارند. 5 دانشگاه مطرح کویت، البته در سطح ملی، عبارت هستند از:

رتبه در رنکینگ ملی در سال 2022دانشگاه های کویتشهری که دانشگاه مورد نظر درآن واقع گردیده است
1Kuwait UniversityKuwait City
2Gulf University for Science and TechnologyMishref
3American University of KuwaitKuwait City
4Australian College of KuwaitKuwait City
5Maastricht School of Management KuwaitDasma

معرفی دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت

سطح محبوبیت بین المللی دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت

تحصیل در کویت بین دانشجویان خارجی طرفداران زیادی ندارد و حتی کسانی که به دنبال تحصیل در آسیا هستند ترجیح می دهند گزینه های ارزان قیمت تری را انتخاب کنند. به عنوان مثال ترکیه همانطور که گفته شد علاوه بر این که ارزان قیمت تر از کویت است، چه به لحاظ شهریه های دانشگاه و چه به لحاظ هزینه های ماهیانه زندگی، محیط جذاب تری نیز دارد و یکی از پربازدیدترین کشورها از سوی گردشگران است. البته به دلایلی دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت ممکن است برای دانشجویان برخی از کشورها، مخصوصا کشورهای عربی کم تر توسعه یافته ای مثل یمن و مصر، محبوبیت داشته باشند؛ از جمله دلایل انتخاب مهاجرت به کویت می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

دلایل محبوبیت دانشگاه های کویت

شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت

شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت بستگی به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی افراد دارد اما به طور کلی به شرح ذیل است:

نوع دانشگاهمتوسط شهریه سالیانه در کویت در سال 2022
دانشگاه خصوصی$36880 (دلار آمریکا)
دانشگاه دولتی$10440 (دلار آمریکا) برای کویتی ها
$26820 (دلار آمریکا) برای دانشجویان بین المللی

این در حالی است که دانشگاه های ترکیه در سطح جهانی رتبه بسیار بهتری دارند و در عین حال شهریه آن ها نیز پایین است. به عبارتی دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه زمانی که زبان تدریس ترکی استانبولی باشد، سالیانه 240$ تا 750$ (دلار آمریکا) و زمانی که زبان تدریس انگلیسی باشد، سالیانه 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) پرداخت می نمایند. شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز از کویت ارزان تر است و سالیانه حدود 20000$ (دلار آمریکا) می باشد. البته علی رغم تمامی مزایایی که تحصیل در ترکیه دارد، نرخ بیکاری در ترکیه بیشتر از کویت است. هرچند کسانی که از دانشگاه های برتر ترکیه، مثل دانشگاه حاجت تپه و دانشگاه استانبول، فارغ التحصیل شده باشند، شانس خوبی برای یافتن کار در ترکیه دارند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده نرخ بیکاری در ترکیه و کویت در سال 2022 مقایسه شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در ترکیه و کویت

مدارک برای پذیرش از دانشگاه های کویت

مدارک دقیق برای اخذ پذیرش با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی افراد متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان مدارک لازم برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت را در سال جاری به شرح ذیل خلاصه نمود:

  • CV که باید به زبان عربی یا انگلیسی نگارش گردد
  • ترجمه رسمی مدارک به عربی یا انگلیسی از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • توصیه نامه از حداقل دو تن از اساتید پیشین
  • انگیزه نامه که باید در نهایت صداقت توسط خود دانشجو نگارش گردد
  • تمکن مالی لازم دانشجو، والدین یا سرپرست وی برای پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در کویت
  • مدرک زبان انگلیسی یا عربی با توجه به حداقل های در نظر گرفته شده از سوی دانشگاه
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا application fee

از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کویت نوبت به درخواست ویزای تحصیلی می رسد که برخی از مهم ترین مدارک برای آن به شرح ذیل است:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • تمکن مالی که با نامه بانکی قابل اثبات است
  • بیمه معتبر در کویت
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا visa fee

بهترین راه مهاجرت به کویت

دو روش تحصیل و کار در کویت بهترین روش ها برای مهاجرت به این کشور می باشند که از میان این دو نیز راه تحصیلی ساده تر است. چرا که برای اخذ ویزای کاری کویت به طور مستقیم و بدون حضور در خاک این کشور ضروری است فرد از یک کارفرمای کویتی پیشنهاد شغلی داشته باشد و این موضوع در اکثر قریب به اتفاق موارد بدون حضور در کویت و داشتن اقامت این کشور نشدنی است. اما با تحصیل در کویت افراد می توانند پس از فارغ التحصیلی به راحتی شغلی پیدا کنند و ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری کویت کنند.

نرخ بیکاری در کویت نیز پایین است و در سال های گذشته همواره در حدود 2% قرار داشته است. البته تا پیش از فارغ التحصیلی دانشجویان به منظور تامین هزینه های زندگی خود باید تمکن مالی لازم را داشته باشند. هزینه زندگی در کویت ماهیانه به طور متوسط بین KWD100 تا KWD200 (دینار کویت) می باشد که معادل 300$ تا 600$ (دلار آمریکا) می باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص دانشگاه های دولتی و خصوصی کویت توضیحاتی ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *