ویزای تحصیلی

رشته شهرسازی در تاجیکستان

رشته شهرسازی در تاجیکستان

رشته شهرسازی در تاجیکستان مخاطبین قابل توجهی ندارد چراکه دانشگاه های مطرحی در این زمینه نداشته و اقتصاد روبه رشدی برای آن نمی توان متصور شد. سطح درآمد و قدرت خرید مردم تاجیکستان نیز پایین است و این کشور بیشتر مورد اقبال پناهندگانی قرار می گیرد که از کشورهای خیلی ضعیف و جنگ زده ای مثل افغانستان، پاکستان و غیره می خواهند مهاجرت کنند. پیشنهاد می شود کسانی که تمکن مالی کمی هم دارند و نمی توانند اقامت تحصیلی کشورهایی مثل هلند، دانمارک، کانادا، مجارستان و غیره را انتخاب کنند، انتخاب های بهتری نسبت به تاجیکستان داشته باشند. مثلا برای روش تحصیلی، تحصیل در ترکیه خیلی بیشتر پیشنهاد می شود، چرا که پل محکم تری به سمت اتحادیه اروپا خواهد بود. در حالی که فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های تاجیکستان در نهایت مزیت خاصی برای رزومه افراد محسوب نمی گردد.

از دیگر گزینه های بهتر برای جایگزینی تاجیکستان می توان به تحصیل در ایتالیا یا کار با ویزای جستجوی کار آلمان اشاره نمود. البته از مزایای انتخاب تاجیکستان از سوی ایرانی ها می توان به زبان فارسی اشاره کرد. اگرچه رسم الخط در تاجیکستان متفاوت است اما مردم این کشور غریب به اتفاق به زبان تاجیکی گویش می نمایند و مشکل ارتباطی تا حدود زیادی وجود نخواهد داشت. با این حال برای تحصیل در رشته شهرسازی در دانشگاه های تاجیکستان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر با توجه به حداقل های تعیین شده از سوی دانشگاه اجباری می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله در خصوص تحصیل در تایجکستان به سوالات ذیل پاسخ داده اند:

  • هزینه های تحصیل رشته شهرسازی در تاجیکستان چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های تاجیکستان کدام اند؟ آیا در سطح جهانی هم دانشگاه های مطرحی به شمار می روند یا خیر؟
  • اخذ ویزای تحصیلی تاجیکستان چگونه است؟

هزینه های تحصیل رشته شهرسازی در تاجیکستان

هزینه های تحصیل رشته شهرسازی در تاجیکستان به 2 بخش عمده تقسیم می شود که عبارت هستند از:

  • هزینه های زندگی در تایجکستان
  • شهریه رشته شهرسازی در دانشگاه های تاجیکستان

هزینه زندگی در تاجیکستان برای دانشجویان خیلی پایین است و معمولا ماهی بین 200$ تا 300$ (دلار آمریکا) می باشد. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، هزینه های زندگی در تایجکستان با یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی یعنی مجارستان با هم مقایسه شده است:

مقایسه هزینه های زندگی در مجارستان و تاجیکستان

یکی دیگر از موارد مهمی که پیش از انتخاب تاجیکستان باید مدنظر قرار گیرد، شهریه دانشگاه های این کشور است. البته دانشگاه های تاجیکستان گران قیمت نیستند؛ هرچند توجه شود تقریبا امکان اخذ بورسیه از این کشور وجود ندارد، چرا که کشور فقیری است. رشته شهرسازی در هر کدام از دانشگاه های تاجیکستان هزینه های متفاوتی دارد که علاوه بر نوع دانشگاه میزان آن به مقطع تحصیلی فرد هم وابسته است. با این وجود می توان هزینه های سالانه دانشگاه های تاجیکستان برای خود تاجیک ها در این رشته را تا حدود 8000TJS (روبل تاجیکستان) دانست. دانشجویان بین المللی شهرسازی در تاجیکستان نیز با توجه به مقطع تحصیلی بین 800$ تا 1200$ (دلار آمریکا) پرداخت می نمایند.

بهترین دانشگاه ها برای رشته شهرسازی در تاجیکستان

دانشگاه های تاجیکستان جایگاه بارزی در سطح جهانی ندارند؛ پس فارغ التحصیل شدن حتی از بهترین دانشگاه های این کشور هم مزیت خاصی برای کاریابی یا ادامه تحصیل بعدی در کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا به حساب نمی آید. با این حال کسی که بخواهد بعد از اتمام تحصیلاتش در تاجیکستان بماند بهتر است به سراغ دانشگاه هایی برود که در رشته شهرسازی در سطح ملی شاخص هستند. این دانشگاه ها در سال 2022 عبارت هستند از:

رتبه ملیبهترین دانشگاه های تاجیکستان برای رشته شهرسازیشهری که دانشگاه در آن واقع شده
1Tajik National Universityدوشنبه
2Russian-Tajik Slavonic Universityدوشنبه
3Technological University of Tajikistanدوشنبه
4Tajik Technical Universityدوشنبه
5Tajik State University of Commerceدوشنبه

بهترین دانشگاه ها برای رشته شهرسازی در تاجیکستان

درآمد رشته شهرسازی در تاجیکستان

رشته شهرسازی نسبت به برخی دیگر از رشته ها در این کشور درآمد بهتری دارد. با این حال پردرآمدترین مشاغل در تاجیکستان عبارت هستند از: جراحان، قضات، وکلا و مدیران. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است سطح درآمد رشته شهرسازی در سال 2022 به شرح جدول ذیل می باشد:

سطح درآمد ماهانه (روبل تاجیکستان)توضیحات
TJS5200حداقل درآمد ماهانه رشته شهرسازی در تاجیکستان
TJS10800متوسط درآمد رشته شهرسازی در تاجیکستان
TJS20800حداکثر درآمد ماهانه رشته شهرسازی در تاجیکستان

در واقع قشر کم درآمد تاجیکستان حدودا 120$ (دلار آمریکا) درآمد دارند و تحصیل کرده ها می توانند کمی بیشتر از این میزان کسب درآمد کنند. همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایلی است که نشان می دهد تحصیل در تاجیکستان منجر به بهبود شرایط زندگی افراد نخواهد شد. لازم به ذکر است هرچه مقطع تحصیلی افراد بالاتر باشد احتمال این که درآمد بیشتری در تاجیکستان کسب نمایند هم بالاتر می باشد. مثلا کسانی که مدرک کارشناسی داشته باشند در مقایسه با دیپلمه ها 24% بیشتر درآمد کسب می نمایند.

ویزای تحصیلی تاجیکستان

فرد ابتدائا باید از یکی از دانشگاه های تاجیکستان پذیرش بگیرد و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نماید. از جمله مهم ترین مدارک به این منظور می توان به پاسپورتی که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد و عکس پاسپورتی مطابق پیش نیازهای سفارت تاجیکستان اشاره نمود. علاقمندان به کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص رشته شهرسازی در تاجیکستان 2022 می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *