ویزای تحصیلی

رشته شهرسازی در قطر

رشته شهرسازی در قطر

رشته شهرسازی در قطر هزینه های بالایی برای متقاضیان دارد، چه از نظر هزینه های زندگی و چه به لحاظ شهریه دانشگاه های این کشور. این در حالی است که به لحاظ سطح علمی دانشگاه های قطر جایگاه بین المللی خوبی برای رشته شهرسازی و سایر رشته ها ندارند. یعنی ایران و ترکیه دانشگاه های به مراتب بهتر و ارزان تری در قیاس با قطر برای تحصیل شهرسازی دارند. قطر همچنین اگرچه امکان تحصیل به زبان انگلیسی را در رشته شهرسازی فراهم نموده است، اما در نهایت کاریابی در این کشور مستلزم تسلط به هر دو زبان انگلیسی و عربی می باشد. توجه شود تمدید کردن اقامت در قطر پس از فارغ التحصیل شدن غالبا دشوار است. برخلاف کشورهایی مثل آلمان و کانادا که از تمدید اقامت قانونی دانشجویان خارجی متخصص استقبال می نمایند.

به طوری که در این کشورها هم راه های متعددی برای تمدید اقامت پس از فارغ التحصیلی وجود دارد و هم فرصت افراد بیشتر است. مثلا در کانادا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی هم می توانند از طریق اکسپرس انتری اقامت دائم بگیرند، هم می توانند کار پیدا کنند و ویزای کاری اخذ نمایند و هم امکان سرمایه گذاری و کارآفرینی دارند. به علاوه دانشجویان در کانادا پس از فارغ التحصیلی 2 سال فرصت دارند که به یکی از طرق گفته شده، اقامت خود در کانادا تمدید نمایند. این در حالی است که قطر کشور مهاجرپذیری نیست و علاوه بر این که تمدید اقامت را دشوار کرده، اخذ پاسپورت توسط خارجی ها را نیز تقریبا غیر ممکن نموده است. با این حال تحصیل در قطر طرفدارانی هم دارد، پس موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به این موضوع پرداخته است:

  • هزینه های تحصیل شهرسازی در قطر در 2022 چقدر است؟
  • ویزای تحصیلی قطر با چه مدارکی اخذ می شود؟

هزینه های تحصیل شهرسازی در قطر

تحصیل در قطر ممکن است به دلیل سهولت پذیرش گرفتن از دانشگاه های این کشور طرفدارانی داشته باشد. همچنین افرادی که به زبان عربی صحبت می کنند و می خواهند کشوری عربی زبان را انتخاب نمایند، معمولا سراغ قطر می روند. چرا که برعکس امارات که خیلی گران است، قطر اگرچه پرهزینه است اما از کشور مذکور ارزان تر محسوب می شود. شهریه رشته شهرسازی در دانشگاه های قطر از سالی 5000$ (دلار آمریکا) شروع می شود و در برخی دانشگاه های این کشور حتی به سالی 25000$ (دلار آمریکا) نیز می رسد. البته امکان اخذ بورسیه تحصیلی هم وجود دارد، منتهی چون دانشگاه های قطر رنکینگ خوبی ندارند، معمولا دانشجویان ممتاز به سراغ کشورهای دیگری مثل آلمان، آمریکا و غیره می روند، نه قطر.

علاوه بر شهریه دانشگاه، نکته مهم دیگری که دانشجویان پیش از انتخاب قطر باید به آن توجه داشته باشند، هزینه های زندگی در قطر است. در حالی که امکان تحصیل رایگان در نروژ و تحصیل تقریبا رایگان در آلمان و فرانسه وجود دارد، دانشگاه های قطر شهریه های بالایی اخذ می نمایند. همچنین هزینه های زندگی نیز در کشورهایی مثل مجارستان به مراتب کم تر از قطر می باشد. این در حالی است که مجارستان نه تنها عضو اتحادیه اروپا است، بلکه از 2007 عضو شنگن هم می باشد و با داشتن دانشگاه های برتر در سطح جهانی، اخذ اقامتش به مراتب ارزشمندتر از قطر می باشد. نمودار ذیل هزینه زندگی در قطر و مجارستان در سال 2022 را با هم مقایسه می نماید:

هزینه زندگی در قطر و مجارستان

بهترین دانشگاه های رشته شهرسازی در قطر

برای کسی که می خواهد در خود قطر کار پیدا کند، انتخاب دانشگاهی که حداقل در سطح ملی جایگاه خوبی داشته باشد، حائز اهمیت است. در جدولی که در ادامه ترسیم شده، بهترین دانشگاه های قطر برای تحصیل در رشته شهرسازی در سال 2022 معرفی شده اند:

رتبه ملیبهترین دانشگاه های رشته شهرسازی در قطرشهر
1Qatar Universityدوحه
2Hamad Bin Khalifa Universityدوحه
3College of the North Atlantic – Qatarدوحه

بهترین دانشگاه های رشته شهرسازی در قطر

اخذ ویزای تحصیلی قطر

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر نوبت به ویزای تحصیلی قطر می رسد که اخذ آن دشوار نیست. مهم ترین مدارکی که در سال 2022 مورد نظر سفارت قطر برای ویزای تحصیلی هستند، عبارت می باشند از:

مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی قطرتوضیحات
نامه پذیرش قطعیدانشگاهی که فرد از آن پذیرش گرفته باید به صورت آنلاین نامه ای مبنی بر این موضوع برای دانشجو ارسال نماید
پاسپورتپاسپورتی که حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد و برای استامپ ویزا صفحه خالی داشته باشد
کپی پاسپورتاز صفحه اطلاعات یعنی صفحه اول پاسپورت باید کپی گرفته شده و به سفارت ارائه شود
عکسحداقل 2 قطعه عکس پاسپورتی پشت سفید و بدون پوشاندن گردی صورت باید گرفته شده باشد
تمکن مالینامه تمکن مالی باید از بانک گرفته شود، هرچند مدتی است بانک ها گواهی تمکن مالی با دلار 4200 ارائه نمی دهند

فارغ التحصیلان رشته شهرسازی در قطر درآمد نسبتا خوبی دارند. البته توجه شود که در مجموع مردم قطر تمکن مالی خوب و قدرت خرید بالایی دارند. فارغ التحصیلان شهرسازی در قطر با داشتن سابقه مرتبط می توانند به طور متوسط 17900QAR (ریال قطر) در ماه درآمد داشته باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته شهرسازی در قطر 2022 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *