ویزای تحصیلی

رشته علوم کامپیوتر در رومانی

رشته علوم کامپیوتر در رومانی

رشته علوم کامپیوتر در رومانی را میتوان حتی در دسته علوم پایه قرار داد چراکه رشد این رشته تحصیلی می تواند در رشد تمامی رشته ها تاثیر گذار باشد. حضور متخصصین علوم کامپیوتر در کنار سایر متخصصین است که شرایطی را ایجاد می کند که به کمک آن بتوان موقعیت زندگی بشر را بهبود بخشید و به انجام کارها سرعت بخشید. کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت جهان اهمیت بسیار زیادی را به رشته علوم کامپیوتر می دهند چرا که به خوبی از اهمیت پیشرفت چنین رشته ای با خبر هستند. این موضوع را به خوبی می توان در رشد بشر از زمان ساخت اولین کامپیوتر در جهان تا کنون مقایسه کرد.

کشور رومانی را می توان به عنوان یک مقصد مقرون به صرفه اروپایی برای تحصیل معرفی کرد که می تواند استانداردهای تحصیلی کشورهای اروپایی را ارائه دهد اما سطح کیفی آموزش در این کشور کمی پایین تر از سایر کشورهای جهان است. دانشگاه های رومانی به تازگی توانسته اند در رتبه بندی های جهانی جایگاهی را برای خود به دست آورند و همچنین برخی از دانشگاه های این کشور نیز در حال حاضر مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارند و در نتیجه فارغ التحصیلان به خواست خود می توانند برای ادامه تحصیل یا کار به کشور خود بازگردند. به دلیل اهمیت بسیار بالایی که شرایط تحصیل رشته علوم کامپیوتر در رومانی دارد، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی این موضوع خواهند پرداخت.

  • شرایط تحصیل رشته علوم کامپیوتر در رومانی چیست؟
  • هزینه تحصیل رشته علوم کامپیوتر در این کشور چقدر است و آیا می توان در این کشور بورسیه شد؟
  • شرایط کار پس از تحصیل در رومانی چگونه است؟
  • آیا متخصصین علوم کامپیوتر در رومانی به درآمد بالایی دسترسی دارند؟

شرایط تحصیل رشته علوم کامپیوتر در رومانی

رومانی برای اینکه بتواند شرایط مناسب تری را برای پیشرفت دانشگاه های خود فراهم کند، زبان تدریس در این کشور را دچار تغییر کرد. پیش از این تنها به زبان رومانیایی که شباهت بسیاری به زبان ایتالیایی دارد، امکان تحصیل در دانشگاه های این کشور به وجود می آمد اما امروزه به دلیل توجه دولت به این مسئله امکان تحصیل در برخی از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز فراهم شده است و رشته علوم کامپیوتر نیز یکی از همین رشته ها است.

طول بازه زمانی که دانشجویان می توانند به طور معمول مدرک کارشناسی خود در دانشگاه های رومانی را در رشته علوم کامپیوتر به دست آورند 3.5 سال است و دانشجویان پس از آن می توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد شده که 2 سال به طول می انجامد و تحصیل در مقطع دکترا در این رشته نیز حداقل 3 سال به طول خواهد انجامید. در حال حاضر دانشگاه فنی بخارست که یک دانشگاه دولتی در این کشور است را می توان به عنوان بهترین دانشگاه برای تحصیل در این رشته معرفی کرد. بر اساس رده بندی های اعلام شده، این دانشگاه رتبه 487 جهان در این رشته را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که جایگاه کلی دانشگاه 801 اعلام شده است. این مسئله به خوبی نشان می دهد که تحصیل در رشته کامپیوتر در این دانشگاه شرایط بسیار بهتری به نسبت سایر رشته های تحصیل دارد.

شرایط تحصیل رشته علوم کامپیوتر در رومانی

هزینه تحصیل رشته علوم کامپیوتر در رومانی

پیش از این که یک متقاضی در رابطه با تحصیل خود در خارج از کشور تصمیم گیری کند، باید ملاک های خود برای تحصیل را روی کاغذ نگارش کند تا بتواند در تصمیم گیری خود قاطعانه عمل کند. یکی از امتیازاتی که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد، هزینه هایی است که دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور باید پرداخت کند و رومانی در این بخش می تواند یک امتیاز عالی کسب کند.

شهریه دانشگاه در رشته علوم کامپیوتر در کشور رومانی در حدود 1800€ تا 2100€ (یورو) در سال است و دانشجویان در کمتر دانشگاهی می توانند با استفاده از بورسیه های تحصیلی از حجم این مبلغ بکاهند. در طرف دیگر نیز هزینه های زندگی در این کشور قرار دارد که می توان آن را نیز معادل تقریبا 3000€ تا 4200€ (یورو) در سال دانست که بسیار کمتر از کشورهای مطرح اروپایی است. البته افرادی که با همسر و فرزندان خود به این کشور مهاجرت می کنند هزینه های کمتری را برای تحصیل پرداخت می کنند.

دانشجویان در رومانی می توانند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند و با توجه به شرایط نسبتا مناسب این کشور از نظر نرخ بیکاری، می توان گفت که مشاغل سطح پایین بسیار زیادی در این کشور وجود دارد که دانشجویان با استخدام در آن ها قادر باشند هزینه های زندگی خود در این کشور را به طور کامل پوشش دهند.

درآمد متخصصین علوم کامپیوتر در کشور رومانی

یکی دیگر از امتیازاتی که تحصیل در رومانی می تواند به همراه داشته باشد، شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور است. دانشجویان با دریافت مدرک تحصیلی خود در این کشور قادر خواهند بود تا به صورت موقت، در یک بازه زمانی 6 ماهه، به جستجوی کار مشغول شوند و در صورتی که با یک کارفرما قرارداد به امضا برسانند، اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند و از مزایای بسیاری که آن دارد بهره ببرند. اقامت کاری در کشور رومانی می تواند پس از 5 سال به اقامت دائم و پس از 10 سال به تابعیت تبدیل شود.

یک متخصص علوم کامپیوتر در این کشور به سطح درآمد بسیار مناسبی نیز دسترسی دارد و به راحتی می تواند هزینه های مربوط به زندگی خود را پرداخت کرده و در رفاه کامل اقتصادی زندگی کند. در نمودار زیر، متوسط درآمد این افراد به تصویر کشیده شده است.

درآمد ماهانه یک متخصص علوم کامپیوتر در کشور  رومانی

متوسط درآمد متخصصین علوم کامپیوتر در رومانی بیشتر از بسیاری از رشته ها است اما باید به این نکته اشاره داشت که ارزش پول این کشور به مراتب پایین تر از یورو است و هزینه های زندگی در این کشور نیز به خوبی این موضوع را روشن می کند. در صورتی که تمایل به تحصیل در این کشور زیبا دارید، می توانید با مشاورین امور مهاجرت ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *