ویزای تحصیلی

رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور یکی از رشته های است که در دسته گروه درمانی قرار می گیرد و بسیارند کشورهایی که به آن نیاز دارند. افزایش سن جمعیت بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، سبب شده است تا توجه به این رشته نیز بیشتر شود. در حال حاضر می توان به این نکته توجه داشت که ورود به این رشته به نسبت بسیاری از رشته های علوم پزشکی ساده تر است. این مسئله سبب شده است که افراد زیادی نیز شانس خود را برای تحصیل در آن امتحان کنند. این مسئله خود منجر به آن می شود که رقابت برای دریافت پذیرش به گونه ای باشد که افراد با رزومه تحصیلی قوی تر، شانس بیشتری خواهند داشت.

  • شرایط تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور چگونه است؟
  • آیا رشته فیزیوتراپی از رشته های پر هزینه در خارج از کشور است؟
  • محدودیت های انتخاب رشته فیزیوتراپی چیست؟
  • بهترین دانشگاه های ارائه کننده رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور کدامند؟
  • کدام کشور برای تحصیل در این رشته شرایط بهتری دارند؟

می توان گفت که رشته فیزیوتراپی یکی از رشته هایی استکه به صورت مستقیم با علوم پزشکی در ارتباط است. افرادی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند، باید انتظار شرکت در آزمون های ورودی را نیز داشته باشند. در برخی از دانشگاه های جهان که البته تعداد بسیار اندکی هستند، می توان از طریق سابقه تحصیلی نیز به پذیرش دست پیدا کرد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه در رابطه با این رشته بسیار مهم، توضیحاتی ارائه خواهند کرد.

اهمیت رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

تحصیل در رشته فیزیوتراپی به معنای یادگیری در مورد توانبخشی افراد از طریق ورزش و حرکت درمانی است. این رشته همه سنین را در بر می گیرد و از آسیب های ورزشی گرفته تا افرادی که از بیماری های خاص رنج می برند و افرادی که در تصادفات آسیب دیده اند، را شامل می شود.


یک فیزیوتراپیست برنامه های درمانی فردی را برای بیمار ایجاد می کند که به تجربه عملی و دانش علمی زیادی نیاز دارد. موضوعات مرتبط با  فیزیوتراپی بین کشورها تفاوت چندانی ندارد، اما مزیت تحصیل آن در خارج از کشور ممکن است دسترسی به استانداردهای بالاتر آموزش و پژوهش باشد. برخی از کشورها آن را به تنهایی به عنوان یک حرفه طبقه بندی نمی کنند. فیزیوتراپی برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در دسترس است. در بسیاری از دروس، ممکن است دانشجویان رشته فیزیوتراپی با دانشجویان سایر رشته های پزشکی در یک کلاس درس مشترک شرکت کنند.

ساختار رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

کلیه دوره های فیزیوتراپی در سطح لیسانس به ترکیبی از یادگیری تئوری و عملی در طول 4 سال ارائه می شوند. همچنین ممکن است از فرد خواسته شود که مطالعات تحقیقاتی را برای یادگیری و ارزیابی انجام دهند. برای دریافت بخشی کمی از نمرات، دانشجویان امتحانات کتبی و ارائه های کتبی را پیش رو خواهند داشت.

در سطح کارشناسی ارشد، یک برنامه می‌تواند ساختاری مشابه با دوره کارشناسی داشته باشد، فقط در مدت زمان کوتاه تری ارائه شود. این دوره های آموزشی بیشتر بر دانش و تحقیقات تخصصی متمرکز خواهند بود.

در مقطع دکترای فیزیوتراپی دروس با توجه به تخصص دانشجویان تنظیم می شود. ممکن است نیاز به تحقیقات گسترده و تجربه عملی یا پایان نامه ای جامع در پایان 3 یا 4 بتوان به این مدرک تحصیلی دست پیدا کرد. رشته فیزیوتراپی در هر دانشگاه با کیفیت متفاوتی ارائه می شود. با این حال دروسی در این رشته وجود دارد که قطعا در تمامی دانشگاه های جهان ارائه می شوند. این دروس را می توان به ارائه دروس زیر محدود کرد:

  • آناتومی و فیزیولوژی
  • مطالعات قلبی تنفسی
  • فعالیت بدنی و ورزش
  • مهارت های تحقیقی
  • توسعه حرفه ای
  • پایان نامه یا پروژه

نداشتن واحدهایی مرتبط با این موضوع در مقطع کارشناسی، سبب می شود که فرد امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در هیچ کشور دیگری را پیدا نکند. به همین دلیل است که فرد پیش از شروع دوره تحصیلی خود، باید توجه داشته باشد که آیا دانشگاهی که برای خود انتخاب می کند، این دروس را ارائه می کند یا خیر.

پیش نیازهای تحصیل رشته فیزیوتراپی

افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند، باید پیش نیازهای زیادی را در نظر داشته باشند. این رشته از طریق آزمون ورودی در دسترس خواهد بود. در برخی از کشورهای اروپایی، مدارک A-level  هستند که می توانند به فرد امکان ادامه تحصیل در این رشته را بدهند. رشته فیزیوتراپی در انگلستان مهم ترین گزینه ای است که این ویژگی را به همراه دارد.

همه افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند، باید در یک آزمون زبان موفقیت به دست آورده باشند. در اکثر کشورهای جهان، حداقل سطح B2 برای تحصیل در این رشته تعیین شده است. سطح آیلتس 5.5 یا تافل 72 حداقل مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در این رشته به حساب می آید.

افرادی که می خواهند در مقطع بالاتر از کارشناسی این رشته تحصیل کنند، نیاز به رزومه کاری و تحصیلی خواهند داشت. این یکی از مهم ترین شاخص هایی است که برای دریافت پذیرش به آن نیاز خواهد بود. فرد همچنین باید انگیزه نامه و توصیه نامه هایی داشته باشد که نشان دهد او چگونه در دوره کارشناسی اقدام کرده است و چه اهدافی را دنبال می کند.

همچنین یکی از مدارکی که همه افراد به آن نیاز خواهند داشت، ریز نمرات تحصیلی است. ریز نمرات 3 سال آخر دبیرستان و سایر نمرات دانشگاهی باید به دانشگاه ارائه شوند. این ریز نمرات نیز به صورت جدی در مسیر دریافت پذیرش تحصیلی تاثیر گذار خواهند بود. در صورتی که فرد قصد داشته باشد در برخی از کشورهای خاص جمله فرانسه به ادامه تحصیل مشغول شود، باید تمکن مالی خوبی نیز داشته باشد.

معرفی بهترین کشورهای جهان در رشته فیزیوتراپی

باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، انتخاب کشورهای زیادی در این رشته می تواند امتیازهای زیادی برای تحصیل ایجاد کند. برای مثال رشته فیزیوتراپی در آمریکا از نظر آموزشی بهترین کیفیت ممکن را می تواند در اختیار افراد قرار دهد. با این حال هزینه های تحصیل در این کشور بسیار بالا است. تحصیل رشته فیزیوتراپی در آلمان هزینه های کمتری دارد اما از نظر علمی، امتیازهای کشوری مانند آمریکا را به همراه نخواهد داشت.

بررسی دانشگاه های برتر جهان در این رشته، می تواند این دید را ارائه کند که کدام کشورهای جهان، شرایط بهتری برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی خواهند داشت.

توزیع 100 دانشگاه برتر رشته فیزیوتراپی به تفکیک کشور

کشورهایی مانند فرانسه، برزیل، بلژیک، دانمارک، نروژ، آلمان و ژاپن حداقل یک دانشگاه و حداکثر 3 دانشگاه در بین برترین های جهان در اختیار دارند. در این شرایط است که فرد می تواند انتظار داشته باشد دریافت پذیرش در کشوری مانند آمریکا سخت تر باشد.

معرفی دانشگاه های برتر رشته فیزیوتراپی

باید در نظر داشت که دانشگاه های بسیار زیادی در جهان وجود دارد که انتخاب آن ها می تواند به فرد اجازه دهد که به این تخصص مهم پزشکی و درمانی دست پیدا کند. در حال حاضر دانشگاه اهی آمریکایی و کانادایی رتبه های برتر را در این رشته به دست آورده اند. 10 دانشگاه برتر رشته فیزیوتراپی در این رشته عبارتند از:

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه واشنگتون
  • دانشگاه کالج لندن
  • دانشاگه جانز هاپکینز
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه پیتسبورگ
  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کارولیسنکا

در این رابطه باید گفت که تحصیل رشته فیزیوتراپی در سوئد، با وجود 4 دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر جهان شاید چندان جذاب نباشد اما در بین 10 دانشگاه برتر رشته فیزیوتراپی یک نماینده از این کشور وجود دارد.

مهم ترین شغل فیزیوتراپیست ها در خارج از کشور

باید به این نکته توجه داشت که در شرایط کنونی، رشته فیزیوتراپی یکی از رشته هایی است که آینده کار مشخصی دارد. برخی از این مشاغل اما می تواند خاص باشد. برخی از مهم ترین این مشاغل عبارتند از:

  • بخش سلامت بانوان
  • مراقبت از سالمندان
  • بخش اطفال
  • ورزش و تمرینات
  • بهداشت حرفه ای
  • خدمات بخش بیماران سکته ای

فرد با توجه به تخصص خود می تواند انتخاب کند که در کدام زمینه قرار است فعالیت داشته باشد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

پرسش های کلیدی درباره رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های بسیار مهم در دنیای امروز است. فیزیوتراپ ها می توانند در زمینه های مختلف به سلامت جامعه کمک کنند. همین مسئله سبب شده است تا اهمیت تحصیل در این رشته بیشتر شود. افرادی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند، باید در نظر داشته باشند که آینده کاری بسیار خوبی پیش روی آن ها خواهد بود. در این رابطه پرسش هایی مطرح می شوند که عبارتند از:

  • آیا فیزیوتراپی رشته مناسبی برای تحصیل در خارج از کشور است؟ باید در نظر داشت که در شرایط کنونی این شغل یکی از مشاغل مورد نیاز است. در طرف دیگر، در بسیاری از کشورهای جهان، کمبود شدید نیروی کار در این زمینه نیز احساس می شود. باید در نظر داشت که در این شرایط منجر به آن می شود که اهمیت این رشته به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند.
  • هزینه های رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور چقدر است؟ به طور کلی باید در نظر داشت که در هر دانشگاه فرد با شهریه ای متفاوت روبرو خواهد شد. ارزان ترین کشورهای جهان را می توان در قاره اروپا یافت. ایتالیا، آلمان، اتریش، رومانی، برخی دانشگاه های بلژیک، روسیه و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که می توان با شهریه های کمتر از 5000€ (یورو) در سال نیز در این رشته تحصیل کرد.
  • فرایند دریافت پذیرش در این رشته چیست؟ دانشجویان می توانند در این رشته از طریق آزمون های ورودی به پذیرش دست پیدا کنند. در مقطع کارشناسی ارشد نیز مصاحبه های ورودی تعیین کننده هستند که چگونه می توان به پذیرش رسید. هر چه دانشگاه در جایگاه قوی تری باشد، دریافت پذیرش نیز به مراتب سخت تر و پر فشارتر خواهد بود.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *