ویترین

رشته پزشکی در پاکستان

رشته پزشکی در پاکستان

رشته پزشکی در پاکستان یکی از پر متقاضی ترین و بهترین رشته هایی است که می توان به عنوان یک دانشجوی خارجی آن را انتخاب کرد. باید در نظر داشت که این رشته به زبان انگلیسی ارائه می شود و این یکی از مزیت هایی است که می توان در آن متصور شد. در حال حاضر، دانشجویان خارجی باید در نظر داشته باشند که آزمون ورودی برای آن ها نیز اجباری است. همچنین بدون مدرک زبان نیز نمی توان به دریافت پذیرش تحصیلی در این کشور امید داشت. رشته پزشکی یکی از مهم ترین رشته های تحصیلی به حساب می آید و نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد اما آیا می توان آن را در پاکستان با شرایط عالی متصور شد؟! مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این گفتار به بررسی شرایط رشته پزشکی در پاکستان خواهند پرداخت.

  • شرایط تحصیل در رشته پزشکی در پاکستان چیست؟
  • محدودیت های انتخاب رشته پزشکی در پاکستان چیست؟
  • هزینه تحصیل پزشکی در پاکستان چقدر است؟
  • آیا دانشگاه های پاکستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران هست؟
  • آیا می توان پاکستان را مقصد مناسبی برای تحصیل پزشکی دانست؟

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در پاکستان

اصولا دانشجویانی که به علت سختی کنکور ایران ترجیح می دهند که برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور بروند؛ بیشتر سمت کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان می روند که هم کیفیت آموزشی بالاتری دارد و هم کیفیت اقامت بالاتری؛ به همین منظور در قسمت زیر چندی از مزایا و معایب تحصیلی پزشکی در پاکستان برای مخاطبان این کشور آورده شده که شرح زیر است:

مزایامعایب
کیفیت آموزشیرقابت شدید ورود به دانشگاه های پاکستان
هزینه تحصیل مناسبسیستم سلامت ضعیف
نزدیکی فرهنگ و زبان پاکستانی به ایرانبی ثباتی سیاسی و اجتماعی
نزدیکی چاشنی غذاها پاکستانی به ایرانییادگیری زبان اردو

در باب تحصیل پزشکی بدون آزمون به لینک فوق مراجعه کنید.


شرایط عمومی تحصیل پزشکی در پاکستان

به نقل از aku.edu برای واجد شرایط شدن تحصیل پزشکی در پاکستان باید معیارها مورد نیاز اولیه مهاجرت تحصیلی به پاکستان را دارا بود در درجه اول باید متقاضیان باید یک سال دوره پیش پزشکی در کالج های پزشکی را پشت سر گذاشته سپس در آزمون ورودی شرکت نمایند که این معیارها عبارت اند از:

پاکستان دارای چندین کالج پزشکی معتبر است که هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی به دلیل برتری در آموزش پزشکی شناخته شده اند. برخی از کالج های پزشکی برجسته عبارتند از:

  • کالج پزشکی کینگ ادوارد (kemu.edu.pk)
  • کالج پزشکی علامه اقبال (aimc.edu.pk)
  • کالج آقاخان (aku.edu)
  • کالج علوم بهداشت داو (duhs.edu.pk)
  • کالج پزشکی راولپندی (rmur.edu.pk)
  • کالج علوم پزشکی و بهداشت لیاکات (lumhs.edu.pk)

این کالج ها دارای سابقه غنی در تولید متخصصان پزشکی بسیار ماهر هستند و برنامه های علمی دقیق آنها برای توسعه پزشکان شایسته و مجهز به دانش و مهارت های لازم برای رویارویی با چالش های حوزه پزشکی طراحی شده است.

دانشگاه های پزشکی در پاکستان در درجه اول برنامه لیسانس پزشکی (MBBS) را ارائه می دهند که یک مدرک کارشناسی پنج ساله است. برنامه درسی شامل مطالعه جامع علوم پزشکی از جمله آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، فارماکولوژی، آسیب شناسی و چرخش بالینی در تخصص های مختلف است. علاوه بر برنامه MBBS، برخی از دانشگاه های پزشکی نیز برنامه های مرتبط مانند لیسانس جراحی دندان (BDS)، دکترای داروسازی (Pharm.D) و دکترای فیزیوتراپی (DPT) را برای پاسخگویی به علایق شغلی پزشکی متنوع ارائه می دهند.

مراحل درخواست تحصیل پزشکی در پاکستان

به نقل از mbbs.net.pk فرآیند پذیرش MBBS در پاکستان معمولاً در ژوئن یا جولای هر سال آغاز می شود که شرح مراحل درخواست تحصیل پزشکی در پاکستان به صورت ذیل می باشد:

  • ثبت نام در آزمون ورودی MDCAT
  • آمادگی آزمون ورودی MDCAT
  • اقدام برای پذیرش از دانشگاه های پزشکی پاکستان
  • ارسال لیست قبولی از سمت دانشگاه ها

خواندن تخصص پزشکی در پاکستان

به نقل از healthwire.pk تقاضا برای متخصصان پزشکی واجد شرایط در پاکستان به طور مداوم بالا است و مسیر شغلی برای فارغ التحصیلان پزشکی امیدوارکننده است. پس از تکمیل برنامه MBBS، دانشجویان تحت یک دوره کارآموزی اجباری یک ساله قرار می‌گیرند و تجربه عملی در تخصص‌های مختلف به دست می‌آورند. پس از شغل خانگی، فارغ التحصیلان می توانند در بیمارستان های دولتی، بیمارستان های خصوصی، کلینیک ها کار کنند یا مطب خصوصی خود را ایجاد کنند.

فارغ التحصیلان پزشکی همچنین می توانند فرصت های کار در خارج از کشور را کشف کنند، جایی که مدرک پزشکی پاکستانی آنها به رسمیت شناخته شده و بسیار ارزشمند است. کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای خاورمیانه چشم اندازهای جذابی را برای پزشکانی که به دنبال قرار گرفتن در معرض بین المللی و رشد شغلی هستند، ارائه می دهند. علاوه بر این، متخصصان پزشکی که تخصص و تحصیلات عالی را دنبال می‌کنند، اغلب رشد شغلی سریع، افزایش چشم‌انداز شغلی و فرصتی برای داشتن موقعیت های معاینه و درمان در موسسات مراقبت‌های بهداشتی را تجربه می‌کنند.

معروف ترین تخصص های پزشکی در پاکستان عبارت اند از:

  1. متخصص زنان و زایمان
  2. پزشک داخلی
  3. دندانپزشکی
  4. جراح عمومی
  5. متخصص کودکان
  6. متخصص پوست و مو و زیبایی
  7. جراح ارتوپد
  8. متخصص قلب و عروق
  9. متخصص چشم

روند دریافت پذیرش رشته پزشکی در پاکستان

باید به این نکته توجه داشت که پاکستان یکی از کشورهایی است که کمتر توسط دانشجویان کشورهای تراز اول مورد توجه قرار می گیرد. افرادی که می خواهند در این مسیر گام بردارند، رقبای زیادی نخواهند داشت. همین یک مسئله بسیار مهم و برگ برنده برای افزایش شانس دریافت پذیرش به حساب می آید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

مهم ترین نکته در این رابطه آن است که فرد در مرحله اول، دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنند تا در نهایت در بهترین شرایط تحصیل کنند. نکته قابل تامل دیگر، آشنایی کامل با شرایطی است که دانشجویان در این دانشگاه ها با آن روبرو خواهند شد. هر دانشگاه بی شک شرایطی دارد که می توان با توجه به آن ها، بهترین را برای خود انتخاب کرد.

روند دریافت پذیرش رشته پزشکی در پاکستان

برای شرکت در کلاس های درس، فرد باید در آزمون های ورودی شرکت کنند. در حقیقت بدون شرکت در آزمون ورودی، نمی توان پذیرش نهایی را دریافت کرد. شیمی، فیزیک و زیست شناسی بخش های جدانشدنی از آزمون ها هستند و ممکن است ریاضیات نیز در برخی از آزمون ها وجود داشته باشد. باید فرد در هر درس حداقل نمره 500 را به دست آورد تا بتواند واجد شرایط قرار گیرد.

هزینه تحصیل علوم پزشکی در پاکستان

پزشکی یکی از گران ترین رشته های تحصیلی در همه کشورهای جهان است. در پاکستان نیز شرایط مشابهی وجود دارد. افرادی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند، باید هزینه های کامل خود در این کشور را در نظر داشته باشند. شهریه تحصیل در رشته پزشکی درون کشور پاکستان در حدود 4000$ تا 11000$ (دلار) در سال است. در این شرایط است که فرد باید پیش از شروع پذیرش تحصیلی خود، تمامی این هزینه ها را محسابه کند. در پاکستان دریافت بورسیه تحصیلی کار ساده ای نیست و باید در نظر داشت که کار کردن ضمن تحصیل نیز در این کشور ممکن نمی شود. در باب هزینه زندگی در پاکستان لینک فوق را بخوانید.

بهترین مشاغل پزشکی در پاکستان

به نقل از jobz.pk پس از فارغ التحصیلی با مدرک MBBS، متخصصان پزشکی در پاکستان می توانند مسیرهای شغلی مختلفی را دنبال کنند، از جمله:

  • پزشک عمومی (GP)
  • تخصص ها
  • مشاغل آکادمیک و تحقیقاتی
  • بهداشت عمومی و مدیریت

درآمد پزشکان در پاکستان

به نقل از salaryexplorer محدوده حقوق و دستمزد پزشک در پاکستان از 70600PKR (روپیه پاکستان) متوسط ​​حقوق اولیه تا 324000PKR (روپیه پاکستان) متغیر است اما حقوق متوسط و درآمد متوسط ​​در رشته پزشکی 176000PKR (روپیه پاکستان) است که به این معنی است که نیمی از نیروی کار در پاکستان کمتر از این رقم و نیمی دیگر بیشتر درآمد دارند. این نشان دهنده ارزش مرکزی دستمزد در وزارت کار پاکستان می باشد.

برای این که فرد بتواند آینده تحصیلی خوبی در رشته پزشکی داشته باشد، پاکستان نیز می تواند گزینه ای نسبتا مناسب باشد. البته که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گزینه هایی به مراتب بهتر از پاکستان در اختیار دارند که می تواند آینده شما را تغییر دهد.

سوالاتی درباره رشته پزشکی در پاکستان

سوالات متعددی درباره تحصیل پزشکی در پاکستان پیش می آید که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تحصیل پزشکی در پاکستان چقدر به طول می انجامد؟ حداقل 5 سال
  • زبان تحصیل پزشکی در پاکستان چیست؟ این رشته به زبان انگلیسی برگزار می شود.
  • آیا می توان بدون مدرک زبان در این رشته تحصیل کرد؟ خیر، در اختیار داشتن نمره زبان 5.5 در آزمون آیلتس یا مشابه آن الزامی است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *