اخبار مهاجرتی

رومانی و بلغارستان در آستانه پیوستن به شنگن

رومانی و بلغارستان در آستانه پیوستن به شنگن

با موافقت نسبی اتریش، دو کشور رومانی و بلغارستان در آستانه پیوستن به شنگن قرار گرفته اند که مورد توجه بسیار است. بخارست و صوفیه به عنوان دو پایتخت مهم اروپایی که هنوز خارج از حوزه شنگن هستند، از توافقی برای پیوستن به حوزه شنگن تا ماه مارس 2024 خبر داده اند. وزارت کشور رومانی در روز چهارشنبه اعلام کرد که این توافق نامه به دو کشور بلغارستان و رومانی اجازه خواهد داد که از طریق هوا و دریا به حوزه شنگن الحاق شوند. آن ها اشاره کرده اند که به زودی برای مرزهای زمینی نیز مذاکراتی را آغاز خواهند کرد.

اتریش پیش تر به این دلیل که احتمال هجوم مهاجران غیرقانونی از طریق این دو کشور به حوزه شنگن وجود داشت، پیوستن آن ها را نمی پذیرفت. همسایگی با منطقه بالکان غربی و مسیرهای ترکیه به شدت این نگرانی ها را افزایش می داد. در شرایط کنونی 27 کشور در منطقه شنگن عضویت دارند که 23 کشور در اتحادیه اروپا نیز عضو هستند. 423 میلیون شهروند نیز در این کشورها زندگی می کنند. رومانی و بلغارستان یک دهه در تلاش هستند تا عضویت این منطقه را به دست آورند.

 نظرات درباره پیوستن رومانی و بلغارستان به شنگن

مارسل چولاکو، نخست وزیر رومانی با استقبال از تصمیم اتخاذ شده، در صفحه فیس بوک خود نوشت: پس از 13 سال، رومانی سرانجام به شنگن خواهد پیوست. ما به یک توافق سیاسی رسیده ایم. او در ادامه اضافه کرده است که رومانی از ماه مارچ و از طریق دریا و آسمان به حوزه شنگن اضافه خواهد شد. او ابراز امیدواری کرده است که احتمالا تا پایان سال این کشور از طریق خشکی نیز به حوزه شنگن اضافه خواهد شد.

شرایط مهاجرت به رومانی

نیکولای دنکوف، نخست وزیر بلغارستان نیز یک روز بعد تاکید کرد که پس از مذاکرات پیچیده، به توافق نهایی دست پیدا کرده است. او گفت: پس از 12 سال بدون پیشرفت در حوزه شنگن، امروز می توانیم این موفقیت غیر قابل انکار را به بلغارستان تبریک بگوییم.

شرایط مهاجرت به بلغارستان

کمیسیون اروپا از سال 2011 هر دو کشور را آماده ورود به شنگن می دانست اما کشورهای اتحادیه اروپا به دلایل نگرانی های حاکمیتی و افزایش مهاجرت، مانع توافق شده بودند. اتریش آخرین کشور عضوی بود که تا حدی از وتو خود صرف نظر کرده است. تا اوایل ماه دسامبر این اتحادیه بر این باور بود که بهتر است منطقه شنگن، قبل از بزرگ شدن، بهتر شود. هلند نیز پیش تر از مخالفان جدی این موضوع بوده است.

با توجه به افزایش شانس رومانی و بلغارستان در آستانه پیوستن به شنگن می توان گفت مهاجرت به این دو کشور بسیار ارزشمند تر می شود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *