هزینه زندگی

سوپرمارکت های حلال در ترکیه

سوپرمارکت های حلال در ترکیه

همه چیز در ترکیه حلال است زیرا ترکیه یک کشور مسلمان است. به این ترتیب، ایرانیانی که قصد مهاجرت دارند دغدغه ای برای یافتن سوپرمارکت های حلال در ترکیه ندارند زیرا همه سوپرمارکت های آن حلال هستند. با این حال، با توجه به این که ترکیه دارای اقلیت غیر مسلمان بوده و کشوری توریستی است محصولات غیر حلال نیز در سوپرمارکت های این کشور یافت می شود. به عنوان مثال، مشروبات الکلی به صورت آزاد در این کشور به فروش می رسد و دسترسی به آن ها آسان است و البته حلال نیستند. همچنین می توان در برخی سوپرمارکت ها گوشت خوک پیدا کرد.

اما تمامی گوشت های گاو، گوسفند و بز موجود در فروشگاه ها و سوپرمارکت های این کشور کاملا حلال هستند، یعنی با نام خدا و با رعایت احکام اسلامی ذبح می شوند. در مورد مرغ موضوع بسیار پیچیده است، زیرا ممکن است از ماشین آلات برای ذبح مرغ استفاده شده باشد. البته در دفاع از این امر می گویند که ماشین ها را با نام خدا راه اندازی کرده اند. با این حال، برخی از مسلمانان متدین این کشور این امر را قبول ندارند. به این ترتیب، اکثریت قاطع مواد غذایی موجود در ترکیه حلال هستند. تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیانی تهیه نموده است که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند.

معرفی ترکیه و جمعیت مسلمان آن

جمهوری ترکیه کشوری در غرب آسیا و جنوب شرقی اروپاست که از شمال غربی با یونان و بلغارستان، از شمال با دریای سیاه، از شمال شرقی با گرجستان، از شرق با ارمنستان، آذربایجان و ایران، از جنوب شرقی با عراق، از جنوب با سوریه و دریای مدیترانه و از غرب با دریای اژه هم مرز است. استانبول بزرگ ترین شهر و مرکز مالی ترکیه و آنکارا پایتخت این کشور است. ترک ها اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند و کردها بزرگ ترین اقلیت آن هستند. ترکیه یک قدرت منطقه ای و یک کشور تازه صنعتی شده با موقعیت استراتژیک از نظر سیاسی است. اقتصاد این کشور در زمره اقتصادهای نوظهور است. ترکیه کشوری سکولار به شمار می آید و هیچ مذهب رسمی دولتی ندارد. جمعیت ترکیه در حال حاضر 82253573 نفر می باشد.

نمودار زیر پراکندگی گروه های قومی در ترکیه را نشان می دهد:

پراکندگی گروه های قومی در ترکیه

نمودار زیر نیز پراکندگی ادیان در ترکیه را طبق نظرسنجی Ipsos نمایش می دهد:

پراکندگی ادیان در ترکیه

با این حال، طبق گزارش CIA World Factbook، 99.8% مردم ترکیه مسلمان و 0.2% مسیحی و یهودی هستند. با این وجود، هیچ آمار رسمی دولتی وجود ندارد که عقاید مذهبی مردم ترکیه را مشخص کند و همچنین داده های مذهبی در سرشماری این کشور ثبت نشده است. قانون اساسی ترکیه آزادی دین را پیش بینی نموده است و معتقدان به ادیان و مذاهب مختلف مشکلی در این زمینه در ترکیه ندارند. در مجموع آن چه که مشخص است این است که ترکیه کشوری مسلمان است و اکثریت مسلمانان آن سنی مذهب هستند. بر اساس گزارش ها، جمعیت علویان این کشور ممکن است 15 تا 20 و یا حتی 25 میلیون نفر باشد. همچنین، طبق گزارش مجله Aksiyon، تعداد شیعیان اثنی عشری این کشور (به استثنای علویان) نیز سه میلیون نفر است.

وضعیت سوپرمارکت های حلال در ترکیه

همانطور که بیان کردیم ترکیه یک کشور مسلمان است و سوپرمارکت های موجود در آن همگی حلال بوده و گوشت و محصولات غذایی حلال می فروشند. به این ترتیب، در ترکیه می توان به راحتی مواد غذایی حلال پیدا کرد. از طرف دیگر، یافتن مشروبات الکلی نیز بسیار آسان است. همچنین، می توان سوسیس اروپایی و فرآورده های گوشت خوک و غذاهای وارداتی غیرحلال نیز در برخی سوپرمارکت ها و فروشگاه ها یافت. در ترکیه اگر مکانی خود را حلال تبلیغ کند به این معنی نیست که احتمال حلال بودن آن بیشتر است. در واقع برخی از ترکها به استفاده از این کلمه بدگمان هستند. در کشوری که تقریبا تمام غذاها و مواد غذایی حلال است، تبلیغ آن کمی شک برانگیز به نظر می رسد. بنابراین، ایرانیانی که قصد سرمایه گذاری و افتتاح سوپرمارکت یا رستوران حلال در این کشور را دارند باید به این موارد توجه داشته باشند.

پنج سوپرمارکت حلال برتر ترکیه عبارتند از:

  • BİM A.Ş
  • Migros Ticaret A.Ş
  • Yildiz Holdings
  • A101
  • CarrefourSA

فهرست زیر پنج سوپرمارکت حلال معروف در استانبول را معرفی می کند:

  • Bim
  • Migros
  • CarrefourSA
  • A101
  • okŞ

قیمت محصولات در سوپرمارکت های حلال در ترکیه

قیمت محصولات در سوپرمارکت های حلال در ترکیه

در جدول زیر قیمت برخی محصولات در سوپرمارکت های حلال ترکیه را ارائه می دهیم:

نام محصولقیمت بر حسب لیر ترکیه
گوشت گاو (1 کیلوگرم)79.12TRY
فیله مرغ (1 کیلوگرم)27.27TRY
بطری آب 1.5 لیتری1.93TRY
سیب (1 کیلوگرم)7.30TRY
شیر (1 لیتر)5.74TRY
قرص نان سفید 500 گرمی2.66TRY
پنیر محلی (1 کیلوگرم)51.35TRY

جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره سوپرمارکت های حلال در ترکیه و نیز مهاجرت به ترکیه یا سرمایه گذاری در این کشور با کارشناسان باتجربه و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *