ویترین

شناسنامه ملی شرکت ها

شناسنامه ملی شرکت ها

هر شرکت ثبت شده در ایران دارای یک شناسنامه ملی است. شناسنامه ملی شرکت ها همان اطلاعات کلی شرکتهاست که با کد 11 رقمی نشان داده می شود. باید بدانید که شناسنامه مذکور نشانگر ثبت کننده شخصیت حقوقی، تاریخ تاسیس، شناسه ملی، تاریخ ثبت، نام، نوع شخصیت حقوقی، شماره ثبت شرکت، واحد ثبتی، آدرس و کد پستی شرکت می باشد. در واقع این شناسنامه همانند شناسنامه ملی اشخاص حقیقی است و هر شرکت تجاری از زمان ثبت تا زمان انحلال از این شناسنامه برخوردار می باشد.

لازم به ذکر است که متولی سازماندهی و ثببت شناسنامه ملی شرکت ها در ایران نیز سامانه شناسه ملی به نشانی https://oldilenc.ssaa.ir/ می باشد. بایستی به سامانه شناسه ملی کاربرد این شناسنامه ملی نیز در این است که با استفاده از این شناسنامه می توان اولا به اطلاعات کلی درباره شرکت تجاری ثبت شده دست یافت و دوما اعتبار یک شرکت را ارزیابی نمود. وکلای حرفه ای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی دارند تا در مورد ثبت شرکت یا موسسه موردنظرتان مشاوره های حقوقی تخصصی به شما ارائه نمایند.

لزوم اخذ شناسنامه ملی برای شرکت ها

مطابق آیین نامه تخصیص شناسنامه ملی شرکت های ثبت شده، کلیه شرکت ها و موسسات غیرتجاری موظفند تا برای شرکت تجاری یا موسسه غیرتجاری خود شناسنامه ملی درخواست دهند. به استناد ماده 2 از آیین نامه مذکور کلیه اشخاص حقوقی مکلفند تا به هنگام پروسه ثبت شرکت ها نسبت به تکمیل فرم درخواست شناسنامه ملی شرکت مربوطه خود اقدام نموده و به همراه دیگر اسناد و مدارک لازمه به مرجع ثبت شرکت ها تحویل دهند. طبق ماده 4 همین آیین نامه نیز اداره ثبت شرکت ها پس از تخصیص شناسه ملی موظف است تا برای شرکت مذک.ر کارت شخص حقوقی صادر کرده و به وسیه دفاتر پستی به متقاضیان تحویل دهد.

طبق ماده 9 آیین نامه مذکور نیز پایگاه استعلام شناسنامه ملی اشخاص حقوقی به آدرس ilenc.ir می باشد و فرآیند درخواست، اختصاص و نگهداری اطلاعات مربوط به شخصیت حقوقی نیز از این طریق انجام می گیرد. پس مسئولیت ساماندهی اطلاعات اشخاص حقوقی بر عهده خود سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد و این سازمان این کار را از طریق وب سایت فوق انجام می دهد. این وب سایت برای هر شرکتی دارای یک شناسنامه منحصر بفردی است که با شناسنامه دیگر شرکت ها متفاوت است.

لزوم اخذ شناسنامه ملی برای شرکت ها

مفاد شناسنامه ملی شرکت ها

طبق مصوبه هیئت وزیران بشماره 16169 ت 39271 داشتن شناسنامه ملی برای هر شخصیت حقوقی (دولتی و خصوصی) الزامی است و شرکت های تجاری موظف به اخذ شناسه ملی و داشتن این شناسنامه هستند. بنابراین به استناد مصوبه فوق، انجام همه نوع معامله، دریافت و ارایه خدمات تنها از طریق ارایه شناسنامه ملی میسر است. همچنین طبق مصوبه فوق، شناسنامه ملی شرکت ها بایستی در اسناد، آگهی ها و اوراق منتشر شود. لازم به ذکر است که شناسنامه ملی شرکتها شامل اطلاعات کلی زیر می باشد:

مفاد شناسنامه ملی شرکت ها

در حقیقت مطابق قوانین موجود تمامی شرکت ها و موسسات غیرتجاری و نیز بانک ها، شهرداری ها و نیز مدارس و دانشگاه ها موظفند تا برای دریافت شناسه ملی 11 رقمی خود و نیز دریافت شناسنامه ملی شرکتشان اقدام نمایند.

متولی ثبت و ساماندهی شناسنامه ملی شرکت ها

کلا همانند وظیفه ثبت شرکت، سازماندهی اطلاعات اشخاص حقوقی نیز بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد. بنابراین این سازمان نیز برای انجام درست این وظیفه مهم به طراحی و توسعه پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی به آدرس http://ilenc.ir پرداخت. فلذا، از زمان راه اندازی سامانه مذکور رویه های درخواست، تخصیص و نگهداری اطلاعات شناسه ملی به صورت اتوماتیک انجام می شود. پس هم اکنون، جهت استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور می توان به آدرس http://ilenc.ir مراجعه کرد. در صورتی که هدف دریافت شناسنامه ملی باشد می توان با درج شماره ثبت یا نام شخصیت حقوقی، اطلاعات کلی شرکت را در قالب شناسنامه ملی به دست آورد. این اطلاعات شامل شناسه ملی، نام شخصیت حقوقی، سازمان ثبت کننده و غیره می باشد.

امتیازات برخورداری از شناسنامه ملی شرکت ها

همان طوری که قبلا هم بیان شد، شناسنامه ملی شرکت ها شامل کد یازده رقمی است که منحصر بفرد بوده و مخصوص هر شخصیت حقوقی است. برای اطلاع دقیق از این شناسنامه 11 رقمی نیز بایستی به سامانه شناسه ملی به نشانی ilenc.ir مراجعه کرد. از کاربردهای داشتن شناسنامه ملی شرکتها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دریافت یکسری اطلاعات کلی درباره شخصیت حقوقی (شرکت)
  • اعتبار بخشی به شرکت ها
  • امکان پذیری هر گونه معامله، ارایه خدمات و غیره

اما شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که امتیازات داشتن شناسنامه ملی برای شرکت های تجاری در چیست؟ از جمله امتیازات شناسنامه ملی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

امتیازات برخورداری از شناسنامه ملی شرکت ها

شرایط ثبت شرکت رسمی چیست؟

قبل از بحث پیرامون شرایط ثبت شرکت های تجاری ابتداء بایستی با انواع شرکت ها آشنا شد و سپس به کسب اطلاعاتی راجع به نحوه و مراحل ثبت این شرکت ها پرداخت. در شرایط کنونی امکان ثبت رسمی حدود 7 شرکت تجاری در ایران وجود دارد. این شرکت ها شامل شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی می باشد. باید توجه داشته باشید که هر یک از انواع شرکت ها نیز دارای شرایط و ضوابط خاصی برای ثبت رسمی می باشند. همچنین نکته مهم دیگر اینکه این شرکت ها از نظر قانون به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل در نظر گرفته می شود که کلیه تغییرات آن بایستی در اداره ثبت شرکت ها ثبت رسمی شود.

منتها وجه اشتراک آنها در این است که تمامی شرکت ها برای انجام ثبت رسمی بایستی به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایند. خود فرآیند ثبت شرکت ها نیز شامل مراحلی مثل گرفتن پذیرش اینترنتی، ارسال اصل مدارک ثبتی شرکت ها به مرجع ثبت شرکت ها، آگهی کردن در روزنامه رسمی و عندالزوم در روزنامه کثیرالانتشار می باشد. اما یکسری اقدامات نیز برای مرحله پس از ثبت شرکت می باشد که مشتمل بر اخذ شماره مالیاتی و اخذ پلمب دفاتر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و ضوابط ثبت شرکت تجاری و توسعه بیزینس خود در ایران و جهان با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *