ویزای تحصیلی

شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول

شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول

در ترکیه دانشگاه های معتبر زیادی تاسیس شده است، یکی از آن ها دانشگاه استانبول است. شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول برای متقاضیان اهمیت دارد. دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه های معتبر می باشد که موسسه سفیران سروش سعادت تحصیل در این دانشگاه را به پیشنهاد می کند. اگر قصد دارید که در سال 2023 در این دانشگاه تحصیل کنید و پذیرش بگیرید و شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول کشور ترکیه برای شما اهمیت دارد می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

  • شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول چیست؟
  • برنامه های تحصیل در دانشگاه استانبول چیست؟
  • شهریه اخذ شده از دانشجویان در این دانشگاه چقدر است؟
  • برای زندگی در استانبول چقدر هزینه لازم است؟

معرفی دانشگاه استانبول

در سال 1453 دانشگاه استانبول با دستور اتومن سلطان محمد دوم تاسیس شد، این دانشگاه در ابتدا به عنوان مدرسه فلسفه، حقوق، پزشکی و ادبیات ساخته شد. از آن سال به بعد در این دانشگاه چندین بار تغییرات انجام شده است. در زمان مشخصی دانشگاه استانبول به عنوان مدرسه علوم دینی دارالفنون شناخته می شد سپس در سال 1933 بعد از متحول شدن سیستم آموزشی کشور ترکیه به دستور آتاتورک به عنوان دانشگاه استانبول شروع به کار کرد. دانشگاه استانبول دارای 22 دانشکده، 3 ساختمان آموزشی، 16 موسسه و 61 مرکز تحقیقاتی می باشد. این مراکز در 12 نقطه شهر وجود دارند.

دانشکده اصلی دانشگاه استانبول در بیازیت مرکزی واقع شده است و دانشکده اقتصاد، حقوق، ارتباطات و علوم سیاسی در آن قرار دارد. دانشکده در بافت تاریخی شهر قرار گرفته این بخش از شهر در استانبول از اهمیت تاریخی و معماری بسیاری برخوردار می باشد. در این دانشگاه حدودا 8000 دانشجو مشغول به تحصیل می باشند. شعار در نظر گرفته شده برای دانشگاه استانبول به این شرح می باشد: شرق و غرب، گذشته و آینده را به هم پیوند می زنیم.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه استانبول

اگر بخواهیم مطالبی را در رابطه با شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول بگوییم باید ابتدا به چگونگی اخذ پذیرش از این دانشگاه مطالبی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم. یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه استانبول این است که دانشجو باید در آزمون ورودی در نظر گرفته شده برای این دانشگاه شرکت کند. دانشجویان خارجی و بین المللی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را در دانشگاه استانبول دارند باید در یک آزمون شرکت نمایند که این آزمون هر ساله برگزار می شود. دانشجویانی که توسط کشور ترکیه بورسیه تحصیلی می شوند نیازی به شرکت در این آزمون ندارند.

دانشجویان باید بتوانند در این آزمون نمره قبولی را دریافت کنند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند. متقاضیان باید از طریق وب سایت دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند. دانشجو پس از اخذ نمره قبولی باید از یک مرکز زبان معتبر مدرک تسلط به زبان ترکی را کسب کرده و به دانشگاه ارائه نمایید. همچنین دانشجو می تواند در دپارتمان زبان دانشگاه استانبول در آزمون شرکت کند. حداقل نمره در نظر گرفته شده برای مدرک زبان C1 یا C2 می باشد، اگر دانشجویی نتواند نمره مورد نظر را کسب کند باید پیش از شروع سال تحصیلی در کلاس های زبان در نظر گرفته شده توسط دانشگاه شرکت نمایند.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه استانبول

دانشجویانی که می خواهند در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ادامه تحصیل دهند، اگر رشته های تحصیلی غیر از رشته های هنر را انتخاب نمایند، باید مدرک تحصیل در مقطع کارشناسی را ارائه نمایند. این دانشجویان باید در آزمون ALES شرکت نمایند و حداقل نمره که 60 می باشد را کسب نمایند. همچنین دانشجو می تواند معادل این نمره را در آزمون دیگری کسب کرده باشد. دانشجویانی که رشته هنر را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند باید در یک رشته هنری مهارت و تخصص داشته باشند. همچنین دانشجو باید در آزمون برگزار شده نمره 60 را کسب نماید. یکی دیگر از شرایط تحصیل در این رشته کسب نمره 50 در آزمون زبان می باشد.

اگر فردی قصد داشته باشد در مقطع دکتری تحصیل کند باید مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه نماید. شرکت در آزمون ALES ضروری بوده و حداقل نمره را که 65 می باشد کسب نمایند. اگر قصد اخذ بورسیه تحصیلی دارید باید شرایط های لازم را داشته باشید، جهت مطالعه کامل تر در این رابطه می توانید به سایت موسسه مهاجرتی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و مقاله اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه را مطالعه نمایید.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه استانبول

دانشکده های دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول دارای دانشکده های مختلف و متفاوتی می باشد، در این دانشکده ها رشته های تحصیلی متفاوتی آموزش داده می شود. شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول و دانشکده های آن با توجه به رشته انتخابی متقاضی متفاوت می باشد. در ذیل به معرفی دانشکده های این دانشگاه می پردازیم. دانشکده حقوق؛ دانشکده پزشکی؛ دانشکده علوم؛ دانشکده علوم انسانی؛ دانشکده اقتصاد؛ دانشکده دارو سازی؛ دانشکده دندان پزشکی؛ دانشکده مدیریت تجارت؛ دانشکده علوم سیاسی؛ دانشکده ارتباطات؛ دانشکده الهیات؛ دانشکده علوم آبی؛ دانشکده حمل و نقل؛ دانشکده معماری؛ دانشکده تحصیلات آزاد از راه دور.

رشته و شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول

دانشجویان می توانند رشته های زیر را برای تحصیل در این دانشگاه انتخاب کنند. توجه داشته باشید که شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول با توجه به رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. رقص کلاسیک؛ رقص باله؛ موسیقی جاز؛ موسیقی شناسی نژادی و فولکار؛ آموزش سازهای فلوت، گیتار، ویولون، پیانو، ساکسیفون؛ موسیقی سازی؛ بازیگری و تئاتر؛ زبان و ادبیات آلمانی؛ زبان و ادبیات آمریکایی؛ انسان شناسی؛ زبان و ادبیات عربی؛ باستان شناسی؛ جغرافیا؛ فلسفه؛ رشته تحصیلی فیزیک؛ شته تحصیلی شیمی؛ رشته تحصیلی ریاضیات؛ رشته تحصیلی ژنتیک؛ مدیریت تجارت؛ مدیریت جهانگردی؛ اقتصاد عمومی؛ رشته روابط عمومی و تبلیغات؛ مهندسی شیلات؛ معماری؛ پزشکی؛ پرستاری؛ دندان پزشکی؛ مهندسی صنایع؛ تجارت جهانی؛خدمات اجتماعی.

رنکینگ دانشگاه استانبول

در سال 2023 نرخ بیکاری در کشور ترکیه حدودا 10.4% است یعنی اگرچه شرایط بازار کار ترکیه در مقایسه با گرجستان، ترکمنستان، اسپانیا، آفریقای جنوبی، ازبکستان و غیره بهتر می باشد، در قیاس با آلمان، اتریش، مجارستان، هلند و غیره در ترکیه فرصت های شغلی کم تری وجود دارد. استخدام شدن در ترکیه علی الخصوص برای دانشجویان بین المللی اهمیت زیادی دارد چرا که در غیر این صورت نخواهند توانست ویزای خود در ترکیه را پس از فارغ التحصیلی تمدید نمایند.

یکی از مواردی که شانس پیدا کردن شغل مناسب را در ترکیه افزایش می دهد تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه است که دانشگاه استانبول نیز یکی از آن ها است. برای اثبات این امر در جدول ذیل رنکینگ جهانی دانشگاه استانبول ترکیه طی سال جاری ارائه گردیده است:

رتبه دانشگاه استانبول در رنکینگ ملیQS Ranking 2023U.S. News Ranking 2023
10801486

میزان شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول

در جدول زیر نظر شما را به میزان شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول کشور ترکیه طی سال 2023 جلب می کنیم:

هزینه های تحصیلمبلغ به دلار آمریکا
شهریه سالانه تحصیلی در مقطع کارشناسی$3000
شهریه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد$3000
شهریه سال اول دوره مقدماتی پزشکی$2100
شهریه سالانه دوره تخصصی پزشکی$3600
شهریه سالانه دروس تخصصی پزشکی$5300
شهریه سال اول دوره مقدماتی رشته دندان پزشکی$2100
شهریه سالانه دروس تخصصی دندان پزشکی$3600
شهریه سالانه تحصیل در دروس تخصصی رشته های متفاوتاز 3000$ تا 4500$
هزینه های دریافت ویزای تحصیلی ترکیه
$100
هزینه ثبت نام در دانشگاه$200
هزینه های خدمات و سرویس$500
هزینه های سالانه بیمه$100

جدا از بحث شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول، دانشجویان خارجی در کشور ترکیه هزینه دیگری بنام هزینه زندگی نیز دارند که به طور متوسط حدود 764$ (دلار) می باشد. انواع دسته های هزینه زندگی در استانبول 2023 و توزیع درصدی آنها نیز در نمودار ذیل بخوبی معلوم است:

هزینه زندگی در استانبول

همان طور که مطالعه کردید در این مقاله سعی داشتیم اطلاعاتی را در رابطه با دانشگاه استانبول و شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول در اختیار متقاضیان تحصیل در این دانشگاه قرار دهیم. مشاوران و وکلاء موسسه سفیران سروش سعادت آمادگی دارند تا راه مهاجرت و تحصیل در ترکیه را برای شما آسان کنند. پس اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید می توانید به صورت تلفنی و یا حضوری با ما در ارتباط باشید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

5 دیدگاه برای “شهریه تحصیل در دانشگاه استانبول

  1. دیبا رضا گفت:

    سلام من واقعا گیج شدم هرجایی راجعب شهریه یه چیز میگه شهریه ها بلاخره به دلار هستند یا لیر ؟ اگر به دلاره پس با دانشگاهای خصوصی چه فرقی دارن؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه های دولتی همونطور که توی جدول مشاهده می کنید ممکن هست بین 1500$ تا 5000$ (دلار) در سال متغیر باشه اما توی دانشگاه های خصوصی شهریه ها از 14000$ (دلار) شروع میشه

  2. جعفری گفت:

    سلام کل شهریه دانشگاه در طول پنج سال برای رشته دندان پزشکی چقدر خواهد بود؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر در مورد شهریه ها با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  3. جعفر گفت:

    ممنون بابت اطلاع رسانی خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *