ویترین

قوانین پلمپ دفاتر تجاری

قوانین پلمپ دفاتر تجاری

قوانین پلمپ دفاتر تجاری همانند ماده 11 از قانون تجارت ایران عمل می کند که نمایندگان برای این منظور باید از آن اطلاع کامل داشته باشند. این قانون به نماینده یا نمایندگان اداره ثبت شرکت ها اجازه می دهد که کلیه دفاتر کل، روزنامه ها و دفاتر دارایی را قبل از درج اطلاعاتی ثبت، مهر، امضاء و نهایتا پلمپ کند. در این مورد فقط استثناء شامل حال دفاتر کپیه می شود. در واقع اهمیت وجود و تاثیرات مثبت دفاتر تجاری برای شرکت ها تا حدی است که این دفاتر بین تجار از سندیت کافی برخوردار است. طبق ماده 6 از قانون تجارت ایران دفاتر تجاری به انواع مختلفی از جمله دفاتر روزنامه، دفتر دارایی، دفتر کل، دفتر کپیه یا اندیکس دسته بندی می شود. اما مزایای پلمپ دفاتر برای صاحبان شرکت ها عبارتند از:

  • تسهیل و تسریع روند امور تجاری شرکت
  • سندیت مابین خود تجار و بازرگانان
  • مورد قبول حسابداران

پس در واقع ثبت شرکت یک مرحله از کار رسمی راه اندازی شرکت های تجاری حسوب می شود و پس از ثبت رسمی و قانونی شرکت، مرحله بعدی مربوط به دریافت کد مالیاتی و ثبت پلمپ دفاتر تجاری می باشد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله ضمن بررسی قوانین و مقررات مربوط به پلمپ دفاتر تجاری همچنین آماده پاسخ گوئی به سوالات تخصصی هموطنان گرامی درباب شرایط ثبت شرکت نیز می باشند.

درباره انواع دفاتر و نیز مزایای پلمپ دفاتر تجاری

قبل از پرداختن به بحث قوانین پلمپ دفاتر تجاری لازم است بدانید که وجود دفاتر تجاری برای فعالیت شرکت ها بسیار مهم و حیاتی است. چراکه این دفاتر ضمن آسان سازی کلیه امور و فعالیت های تجاری شرکتی همچنین در بین اشخاص حقیقی و حقوقی نیز از سندیت لازم برخوردار بوده و معتبر است. به موجب ماده 6 قانون تجارت هر تاجر یا بازرگانی وظیفه دارد تا برای حسن انجام امور تجاری خود یکی از دفاتر زیر را در اختیار داشته باشد:

انواع دفاتر برای انجام امور تجاری

اما سوال اینجاست که اهمیت داشتن دفاتر تجاری برای شرکت ها در چیست؟ اگر چنانچه دفاتر تجاری بر طبق قانون تنظیم شده باشد، مزایا و امتیازات زیر را به همراه خواهد داشت:

  • نقش خیلی مثبتی در تسهیل روند کار تجار خواهد داشت
  • مابین تجار در انجام فعالیتهای تجاری خود سندیت خواهد داشت
  • می تواند به عنوان عملکرد مالی مورد پذیرش حسابداران واقع شود

قوانین ضروری برای پلمپ دفاتر تجاری

در قانون برای دفاتر تجاری اهمیت فوق العاده زیادی داده شده تا حدی که این دفاتر بین خود تجار هم سندیت دارد. اما به منظور جلوگیری از هر گونه تقلب و یا وارد سازی برخی از اقلام یا آیتم ها به مورخه های بعدی مقرراتی وضع شده که حدالامکان تجار نتوانند بعدا رقام و اعدادی به دفاترشان وارد کنند. به استناد ماده 11 از قانون تجارت ایران کلیه دفاتر تجاری به استثنای دفتر کپیه قبل از درج اطلاعاتی بایستی توسط نماینده ای از اداره ثبت شرکت ها امضاء شود. لازم است بدانید که به هنگام تمدید سالانه هر دفتر تجاری نیز مقررات این ماده بایستی رعایت شود. پس طبق قانون هر دفتری (اعم از دفتر کل، دارایی و یا دفاتر روزنامه) قبل از نوشتن چیزی بایستی توسط نماینده/ نمایندگان اداره ثبت شرکت ها:

  • ثبت
  • مهر
  • امضاء
  • پلمپ شود.

اما سوال اینجاست که چه کسانی مشمول قوانین پلمپ دفاتر تجاری می شوند؟ طبق قوانین، کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی که در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده اند، اشخاصی که کل فروششان و یا 10 برابر درآمد آنها از سال 91 به اینطرف بالای 3 میلیارد تومان بوده و نیز انواع تشکل های دارای مجوز قانونی جزء این دسته از مشمولین به حساب می آید.

قوانین ضروری برای پلمپ دفاتر تجاری

پلمپ دفاتر تجاری چگونه انجام می شود؟

صفحات دفاتر تجاری بایستی برخوردار از شماره ترتیب اعم از ردیف یا مترادف بوده و همچنین این صفحات بایستی نخ کشی شده باشد. متصدی یا نماینده اداره ثبت، کلیه صفحات این دفتر را شمارش و با مهر ویژه ای ممهور می نماید و تعداد صفحات این دفتر را در ابتدا و انتهای آن با اشاره به نام و مشخصات تاجر مالک دفتر ، قید کرده و اعداد را نیز با تمام حروف نوشته و دو طرف دفتر مذکور را با مهر سربی که توسط وزارت دادگستری تهیه شده پلمپ می کند.

لازم به ذکر است که دفتر کپیه نیازی به ثبت و پلمپ ندارد. در مقابل، تاجر نیز مکلف است کلیه معاملات خود را در دفاتر مورد اشاره به ترتیب ردیف ثبت کند. لازم است بدانید که به استناد ماده 13 قانون تجارت هر گونه تراشیدگی، مخدوش کردن و یا گذاشتن صفحات سفید بیش از اندازه نیز ممنوع است. طبق قوانین پلمپ دفاتر تجاری، تاجر الزاماَ بایستی دفاتر مذکور را دستکم تا 10 سال حفظ کند.

فرآیند و قوانین پلمپ دفاتر تجاری

کل فرآیند ثبت شرکت تجاری در سه مرحله کاری انجام می پذیرد که شامل اخذ تاییدیه از طریق وب سایت اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، ارسال مدارک لازم به اداره ثبت و نیز درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد. پس از طی این مراحل لازم است تا متقاضیان برای اخذ کد مالیاتی و نیز ثبت پلمپ دفاتر تجاری اقدامات لازم را انجام دهند. لازم است بدانید که برای ثبت و پلمپ دفاتر تجاری نیز بایستی از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها اقدام نمود.

به موجب قوانین جدید ابلاغی از طرف اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری، فرآیند پلمپ دفاتر تجاری صرفا به صورت آنلاین و از طریق سامانه اینترنتی به نشانی irsherkat.ssaa.ir انجام می شود. توجه کنید که به هنگام درج مشخصات در این سامانه حتما آدرس دقیقی وارد کنید چراکه دفاتر پلمپ شده دقیقا به همان آدرس ارسال خواهد شد. فلذا مدارک ضروری برای پلمپ دفاتر تجاری بر حسب نوع شخص درخواست دهنده از قرار ذیل می باشد:

مدارک لازم برای اشخاص حقوقیمدارک لازم برای اشخاص حقیقی
اظهارنامه پلمپ دفاتر به صورت اصلاظهارنامه پلمپ دفاتر به صورت اصل
فتوکپی کارت ملی مدیر عامل شرکتفتوکپی کارت ملی شخص متقاضی پلمپ دفاتر
فتوکپی آخرین روزنامه رسمیفتوکپی مجوز کسب
وکالتنامه محضریوکالتنامه محضری

هموطنان گرامی از طریق دریافت مشاوره های تماما حرفه ای از کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند بهترین سرمایه گذاری برای ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص و یا هر نوع شرکت تجاری دیگر در ایران یا کشورهای دیگر را انجام دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *