ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

اگر پزشکان در آمریکا تحصیل نکرده اند و قصد دارند با همین مدرک مهاجرت کنند، باید معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا را در پروسه خود قرار دهند. در آمریکا تنها به پزشکانی مجوز کار داده می شود که یا در این کشور مدرک خود را أخذ کرده باشند و یا مراحل مشخص شده را پشت سر گذاشته باشند.

به دلیل وجود دانشگاه های معتبر بین المللی در آمریکا بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان علاقه زیادی برای مهاجرت به این کشور دارند، همچنین پزشکان و دندانپزشکان در آمریکا درآمد بالایی دارند. به همین دلیل است که برخی از پزشکان و دندانپزشکان تلاش زیادی برای دریافت ویزای کار و تحصیل در آمریکا انجام می دهند. معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا امری حیاتی برای افرادی است که قصد کار در این کشور را دارند و به همین دلیل مورد توجه مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قرار گرفته است.

معادل سازی مدارک پزشکی در آمریکا

برای برخی از موقعیت‌ های فدرال (مانند خدمات مدنی، برنامه همکاران حرفه ‌ای توسعه یافته) متقاضیان ممکن است نیاز به ارائه مدرک تحصیلی (مانند کپی از رونوشت و دیپلم به عنوان بخشی از درخواست داشته باشند. مدارک الزامات تحصیلی از یک برنامه/موقعیت به برنامه دیگر متفاوت است، و مهم است که متقاضی به دقت مطالعه کند که کدام مدارک در بسته درخواست مورد نیاز است (مثلاً دیپلم دبیرستان یا گواهی GED، یا مدرک لیسانس، یا مدرک کارشناسی ارشد). مدارک ارسالی باید کپی هایی خوانا از رونوشت کالج/دانشگاه ایالات متحده باشد که شامل مدرک(های) اعطا شده (در صورت وجود) و کار دوره تکمیل شده و در صورت درخواست، یک کپی از مدرک دیپلم باشد.

نحوه معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

اگر پزشکان ایرانی دوره عمومی خود را در ایران و یا سایر کشورها گذرانده باشند، می توانند برای ادامه تحصیل و أخذ دوره تخصص در یکی از دانشگاه های معتبر آمریکا تحصیل کنند. در این کشور بر روی رشته پزشکی حساسیت زیادی وجود دارد. از سوی دیگر مدرک تحصیلی متقاضیان در رشته پزشکی به شدت تحت بررسی قرار می گیرد. زیرا این رشته به طور مستقیم با سلامت و جان انسان ها در ارتباط است. به همین دلیل ورود پزشکان ایرانی به آمریکا به کندی و با طی کردن مراحل خاصی انجام می شود.

پروسه معادل سازی به منظور تطبیق مدرک پزشکی با شرایط مورد نظر آمریکا صورت می گیرد. طی این پروسه، پزشکان متقاضی مهاجرت به آمریکا باید در آزمون های تئوری و عملی شرکت کنند. در صورتی که پزشک این آزمون ها را با موفقیت پشت سر بگذارد، مدرک تحصیلی او در رشته پزشکی معادل سازی می شود. سپس به او اجازه تحصیل و یا کار در آمریکا داده می شود.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

یکی از شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا شرکت پزشکان در آزمون USMLE است. این آزمون در 3 مرحله و با فواصل زمانی انجام می شود. مرحله اول در ایران برگزار می شود. پزشکان باید در این آزمون نمره قبولی کسب کنند. مرحله دوم در 2 قسمت برگزار می شود. قسمت اول از مرحله دومِ آزمون USMLE، در یکی از کشورهای نزدیک به ایران برگزار می شود. برای پزشکان ایرانی این مرحله در ترکیه برگزار می شود.

جزئیات این مراحل آزمون مذکور از قرار زیر می باشد:

مراحلعنوان مراحلشرایط اخذ آزمونمتولی برگزاری آزمونهزینه درخواست به دلار آمریکا
1دانش کلینیکی (CK) و علوم کلینیکی (CS)حین تحصیل دانشجو در دانشگاه علوم پزشکیکمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی (ECFMG)$135
2دانش کلینیکی (CK) و علوم کلینیکی (CS)حین تحصیل دانشجو در دانشگاه علوم پزشکیکمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی (ECFMG)$135
3آزمون آنلاین در زمینه مدیریت فرآیند معالجه از مرحله شروع درمان تا بهبودی کاملپس از فارغ التحصیلیفدراسیون هیئت های علوم پزشکی ایالتی (FSMB)$875

معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا (USMLE STEP 1)

در این مرحله سوالات، اطلاعات و دانسته های پزشک مربوط به علوم پایه مطرح می شود. از جمله می توان به مباحث مربوط به فیزیولوژی، آناتومی و غیره اشاره کرد. این آزمون شامل 7 مرحله است. پزشکان متقاضی باید در مدت 60 دقیقه به سوالات پاسخ دهند. لازم به ذکر است باید به زبان انگلیسی و دروس مربوطه تسلط کامل داشته باشند به همین دلیل است دوره آمادگی این آزمون را غالبا در آمریکا می گذرانند.

معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا (USMLE STEP 1)

معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا (USMLE STEP 2)

این مرحله شامل 2 قسمت است: قسمت اول آزمون STEP 2 CK i و قسمت دوم آزمون STEP 2 CS ii است. در این مرحله سوالات به مهارت های کلینکی پزشکان (Clinical knowledge) مرتبط می شود. قسمت اول از این مرحله سخت تر از مرحله قبلی است. پزشکان باید بتوانند از 100 نمره، نمره 90 را بدست آورند تا در آزمون موفق شوند. مرحله دوم آزمون USMLE 8 مرحله است که برای هر مرحله 60 دقیقه به پزشکان فرصت پاسخگویی داده می شود. پزشکان متقاضی باید در یک روز به مدت 9 ساعت در این مرحله شرکت کنند.

در قسمت دوم از مرحله اول (Clinical Skills (CS، سوالات به دانسته های پزشکان در مورد ارتباط مستقیم با بیمار و معاینه بیمار در حالت اورژانسی مرتبط می شود. این قسمت از آزمون نسبت به قسمت اول دشوارتر می شود. سوالات به صورت شفاهی از پزشکان پرسیده می شود. پزشکان متقاضی در این مرحله باید به زبان انگلیسی مسلط باشند تا بتوانند سوالات را درک و به آن ها پاسخ دهند. اگر پزشکان متقاضی مهاجرت به آمریکا، این 2 مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، به آن ها اجازه کار در آمریکا داده می شود.

معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا (USMLE STEP 3)

در مرحله سوم از آزمون USMLE، از پزشکان متقاضی در مورد مدیریت بیمار از مرحله شروع درمان تا بهبودی کامل سوال پرسیده خواهد شد. این آزمون توسط نرم افزارهای پیشرفته به صورت آنلاین برگزار می گردد. نرم افزار با هرگونه پاسخ اشتباه به یکی از سوالات، از امتیاز شرکت کننده کم خواهد کرد. این آزمون در 2 روز متوالی برگزار می شود. در روز اول پزشکان شرکت کننده باید برای پاسخ دادن به سوالات 7 ساعت زمان صرف کنند. آزمون در روز اول به 6 بخش تقسیم می شود. موضوعِ آزمون در روز دوم در مورد توانایی مدیریت بیمار است.

شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

علاوه بر موفقیت های پزشکان متقاضی در آزمون USMLE، تسلط به زبان انگلیسی هم لازم است. پزشک برای کسب نمره قبولی در این آزمون باید به زبان انگلیسی به طور کامل مسلط باشد. اما موفقیت در این آزمون به معنای دریافت ویزای اقامت دائم در آمریکا نیست. با طی کردن این مراحل پزشکان می توانند ویزای تحصیلی آمریکا را أخذ نمایند. اما این ویزا به آن ها اجازه اقامت دائم نمی دهد. البته پزشکانی که موفق می شوند ویزای تحصیلی آمریکا را کسب کنند، می توانند قبل از اتمام اعتبار ویزا، با طی کردن شرایط خاص، درخواست خود را برای دریافت ویزای اقامت دائم ارسال کنند.

شرایط کار به عنوان پزشک در آمریکا
مدت زمان لازم11 تا 14 سال
مدرک مورد نیازمدرک کارشناسی پزشکی (M.D یا D.O)
مجوز مورد نیازمجوز دولتی
شرط انجام کار و اخذ ویزای کارشرکت و قبولی در آزمون 3 مرحله ای USMLE
نوع اقامتResidency (موقتی 3 تا 7 ساله)
امکان تبدیل به اقامت دائموجود دارد

درآمد رشته های پزشکی در آمریکا

نکته جالب در خصوص رشته پزشکی این است که بالاترین سطح درآمد در آمریکا را دارند. به عبارت دقیق تر جراحان و پزشکان متخصص قلب و عروق، مغز و اعصاب و غیره سالانه بین 189000$ تا 596000$ (دلار آمریکا) حقوق می گیرند که بالاترین سطح درآمد در آمریکا است. این در حالی است که 25% از جمعیت آمریکا درآمد سالانه ای کم تر از 52600$ (دلار آمریکا) دارند.

در جدول ذیل متوسط درآمد رشته های پزشکی درآمریکا که محبوبیت زیادی دارند بیان شده است:

عنوان شغلیمتوسط درآمد سالانه در آمریکا به دلار آمریکا
دندانپزشکان$238000
متخصصین تغذیه$182000
تکنسین های آزمایشگاه$68700
داروسازان$128000
جراحان مغز و اعصاب$389000
جراحان قلب و عروق$349000
جراحان پیوند قلب$440000
جراحان پلاستیک و زیبایی$304000

نمودار ذیل سطح درآمد پزشکان عمومی به طور کلی را نشان می دهد:

سطح درآمد پزشکان عمومی در آمریکا

توجه داشته باشید که یکی از شرایط شرکت پزشکان در آزمون USMLE داشتن مدرک آیلتس است. متقاضیان باید این مدرک را پیش تر و با نمره حداقل 6.5 دریافت کرده باشند. دندانپزشکان نیز می توانند با طی کردن همین مراحل ویزای کار و تحصیل در آمریکا را دریافت کنند. پروسه معادل سازی مدرک دندانپزشکی نیز برای آن ها انجام می شود. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر خواهند بود با استفاده از تجربیات خود و همچنین با تکیه بر رزومه شخصی، بهترین کشور را برای مهاجرت پزشکان به آن ها معرفی کنند.

پرسش های متداول در خصوص معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

در بخش موخره پاسخ گوی سوالات مهم شما خواهیم بود:

  • معادل سازی مدارک پزشکی در آمریکا چگونه است؟ برای برخی از موقعیت‌ های فدرال (مانند خدمات مدنی، برنامه همکاران حرفه ‌ای توسعه یافته) متقاضیان ممکن است نیاز به ارائه مدرک تحصیلی (مانند کپی از رونوشت و دیپلم به عنوان بخشی از درخواست داشته باشند. مدارک الزامات تحصیلی از یک برنامه/موقعیت به برنامه دیگر متفاوت است، و مهم است که متقاضی به دقت مطالعه کند که کدام مدارک در بسته درخواست مورد نیاز است (مثلاً دیپلم دبیرستان یا گواهی GED، یا مدرک لیسانس، یا مدرک کارشناسی ارشد). مدارک ارسالی باید کپی هایی خوانا از رونوشت کالج/دانشگاه ایالات متحده باشد که شامل مدرک(های) اعطا شده (در صورت وجود) و کار دوره تکمیل شده و در صورت درخواست، یک کپی از مدرک دیپلم باشد.
  • نحوه معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا به چه صورت است؟ اگر پزشکان ایرانی دوره عمومی خود را در ایران و یا سایر کشورها گذرانده باشند، می توانند برای ادامه تحصیل و أخذ دوره تخصص در یکی از دانشگاه های معتبر آمریکا تحصیل کنند. در این کشور بر روی رشته پزشکی حساسیت زیادی وجود دارد. از سوی دیگر مدرک تحصیلی متقاضیان در رشته پزشکی به شدت تحت بررسی قرار می گیرد. زیرا این رشته به طور مستقیم با سلامت و جان انسان ها در ارتباط است. به همین دلیل ورود پزشکان ایرانی به آمریکا به کندی و با طی کردن مراحل خاصی انجام می شود. پروسه معادل سازی به منظور تطبیق مدرک پزشکی با شرایط مورد نظر آمریکا صورت می گیرد. طی این پروسه، پزشکان متقاضی مهاجرت به آمریکا باید در آزمون های تئوری و عملی شرکت کنند.
3.2/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا

  1. خاطره گفت:

    سلام ،پسر من ترم ٤پزشكيه،امسال لاتاري برنده شديم ،اينجا درسش رو تموم كنه به عنوان رزيدنت بياد يا ميتونه بياد اونجا ادامه بده؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برنده اصلی کی بوده؟
      آیا فرزند شما هم به عنوان وابسته معرفی شده؟
      چون سن بالای 18 سال مستقل حساب می شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *