ویزای تحصیلی

مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان

مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان

اخیرا توجهات به تحصیل در مجارستان و لهستان جلب شده است و مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان می تواند در فرآیند تصمیم گیری کمک فراوانی به متقاضیان کند. اصولا هر دو کشور مجارستان و لهستان به دلایلی همچون هزینه پایین تحصیل و زندگی، کار دانشجویی، بورس های تحصیلی، فرآیند پذیرش آسان، تحصیل به زبان انگلیسی و غیره همواره در جذب دانشجویان خارجی با هم در حال رقابت می باشند. در این میان مقایسه شرایط و امتیازات تحصیل در این دو کشور اروپایی می تواند متقاضیان را در انتخاب یکی از این مقاصد تحصیلی یاری نماید.

از دانشگاه های معتبر کشور لهستان می توان به دانشگاه ورشو، دانشگاه جاگیلونیان و دانشگاه فنی ورشو اشاره نمود. اما از دانشگاه های معروف کشور مجارستان نیز می توان به دانشگاه سگد، دانشگاه اتووس لوراند و دانشگاه دبرسن اشاره نمود. تحصیل پزشکی در لهستان به دوره های 4 الی 6 ساله تقسیم شده و دوره آمادگی پیش پزشکی نیز یک دوره 8 ماهه می باشد. در حالی که دوره پزشکی عمومی به زبان انگلیسی در مجارستان یک دوره 6 ساله است. برای اطلاع از شرایط اخذ پذیرش پزشکی در دانشگاه های مجارستان و لهستان از مشاوره کارشناسان زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

مقایسه شرایط تحصیل در مجارستان و لهستان

هر دو کشور مجارستان و لهستان عضو ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) بوده و بتبع نظام آموزش عالی این دو کشور از اصول و مبانی آموزشی مورد اجماع کشورهای اروپایی در معاهده فرآیند بلونیا تبعیت می کنند. بنابراین، متقاضیان می توانند با توجه به شرایط لازم در هر یک از سه سیکل تحصیلی کارشناسی (180 ECTS) و تحصیلا تکمیلی (120 ECTS) ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهند. از شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های این دو کشور می توان به ارائه مدرک دیپلم، نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی و در برخی دانشگاه ها قبولی در آزمون ورودی اشاره نمود.

پارامترمجارستانلهستان
رتبه برترین دانشگاه در رنکینگ جهانی QS در سال 2022دانشگاه سگد (رتبه: 501- 550)دانشگاه ورشو (رتبه: 349)
عضویت در فرآیند بلونیا (Bologna process) اروپاعضو می باشدعضو می باشد
نمره آزمون زبان انگلیسینمره 5.0 تا 6.5 برای آزمون IELTS و 60 تا 90 برای آزمون TOEFLنمره آزمون IELTS تا 6.5
میانگین سالیانه هزینه تحصیل5700€ (یورو)2000€ (یورو)
میانگین ماهیانه هزینه زندگی$600تا 850$ (دلار)650$ (دلار)
برنامه بورس تحصیلیوجود داردوجود دارد
کار دانشجوییمجازمجاز
هزینه درخواست ویزای دانشجویی60€ (یورو)60€ (یورو)

مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان و لهستان

تحصیل رایگان در دانشگاه های مجارستان و لهستان فقط مخصوص شهروندان اتحادیه اروپایی (EU) است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در مجارستان و لهستان می بایست شهریه منطبق با برنامه دانشگاه مورد نظر پرداخت کنند. اما در این زمینه یک استثنائی نیز وجود دارد و آن دانشجویانی است که قصد تحصیل به زبان لهستانی یا مجارستانی را دارند. این دسته نیز از پرداخت شهریه سالانه معاف هستند.

جدول زیر معرف شهریه سالانه دانشجویان خارجی بر طبق انواع دوره های تحصیلی می باشد:

پارامتردانشگاه های مجارستاندانشگاه های لهستان
میانگین شهریه سالیانه کارشناسی5700€ (یورو)2000€ (یورو)
میانگین شهریه سالیانه کارشناسی ارشد6000€ تا 8000€ (یورو)3000€ (یورو)
میانگین شهریه سالیانه دکتری6000€ تا 8000€ (یورو)3000€ (یورو)
میانگین شهریه سالانه پزشکی5500€ تا 15100€ (یورو)11200€ تا 13200€ (یورو)

مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان و لهستان

مقایسه کار ضمن تحصیل در مجارستان و لهستان

بازار کار در کشورهای مجارستان و لهستان از رونق خوبی برخوردار است، به طوری که نرخ بیکاری در این دو کشور بسیار کمتر از حد متوسط اتحادیه اروپایی (EU) می باشد. بخش های خدماتی و صنایع کامپیوتری و IT از جمله صنایع پیشرو در استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی در هر دو کشور مذکور شناخته می شوند. اما باید توجه داشت که شرایط کار از جمله میانگین درآمد ماهانه در لهستان نسبت به مجارستان از وضعیت خوبی برخوردار است.

کشورهادرصد (٪) نرخ بیکاریمیانگین درآمد ماهیانه
میانگین اتحادیه اروپا (EU)6.2%
مجارستان3.4%€1899.43 (یورو)
لهستان3.3%€2126.11 (یورو)

دانشجویان در هر دو کشور مجارستان و لهستان مجاز به انجام کار دانشجویی به صورت نیمه وقت می باشند. اما باید توجه داشته باشید که بر عکس لهستان که زبان انگلیسی جزو زبان رایج مردم محسوب می شود، یافتن کار در مجارستان بدون داشتن دانش زبان مجاری کمی دشوار است. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود در این دو کشور می توانند با یافتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر سریعا نسبت به تبدیل وضعیت اقامت دانشجویی خود به اقامت کاری اقدام نمایند. برای اطلاع از شرایط مهاجرت به مجارستان با وکلا و کارشناسان خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار درباب مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان

در این بخش به مهم ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • مقایسه شرایط تحصیل در مجارستان و لهستان به چه صورت است؟ هر دو کشور مجارستان و لهستان عضو ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) بوده و بتبع نظام آموزش عالی این دو کشور از اصول و مبانی آموزشی مورد اجماع کشورهای اروپایی در معاهده فرآیند بلونیا تبعیت می کنند. بنابراین، متقاضیان می توانند با توجه به شرایط لازم در هر یک از سه سیکل تحصیلی کارشناسی (180 ECTS) و تحصیلا تکمیلی (120 ECTS) ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهند. از شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های این دو کشور می توان به ارائه مدرک دیپلم، نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی و در برخی دانشگاه ها قبولی در آزمون ورودی اشاره نمود.
  • مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان و لهستان چگونه است؟ تحصیل رایگان در دانشگاه های مجارستان و لهستان فقط مخصوص شهروندان اتحادیه اروپایی (EU) است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در مجارستان و لهستان می بایست شهریه منطبق با برنامه دانشگاه مورد نظر پرداخت کنند. اما در این زمینه یک استثنائی نیز وجود دارد و آن دانشجویانی است که قصد تحصیل به زبان لهستانی یا مجارستانی را دارند. این دسته نیز از پرداخت شهریه سالانه معاف هستند.
4.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان

  1. Parvin گفت:

    سوالی از خدمتتون داشتم بنده ۲۷ سالمه متاهل و ساکن ترکیه هستم مدرک تحصیلیم پیش دانشگاهی ایلتس ۶ و تمکن مالی متوسط،اگر از یکی از دانشگاه های لهستان ادمیشن داشته باشم ، ایا شانس ویزا دارم البته بدون همراه میخوام اقدام کنم،و بعد چند ماه همسرم هم بصورت توریستی ویزا بگیرن،ایا گپ تحصیلی رو میشه با سابقه کار تقریبا مرتبط بدون بیمه پر کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      شرایط سنیتون برای خوندن لیسانس در این کشور مناسب نیست
      بهتره در همون ترکیه بخونید یا کشورهایی که به گپ تحصیلی حساسیت کمتری دارن
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *