مهاجرت

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت می تواند به متقاضیان مهاجرت به این دو کشور ثروتمند و مرفه جهان در شناختن شرایط مهاجرتی آنها کمک کند. با اینکه اصلا مقایسه آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان و کشوری ابرقدرت و قدرتی فراقاره ای با کشوری مثل سوئد کمی عجیب است. اما هدف از انجام این مقایسه روشن شدن زوایای مبهم مهاجرتی به این دو کشور و آشنایی بهتر و بیشتر هموطنان با این دو کشور است. عزیزان می توانند با مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی در جریان مشاوره های تخصصی وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قرار گیرندو به پاسخ تک تک سوالاتشان برسند.

  • آیا شرایط مهاجرتی ایرانیان به آمریکا در سال 2024 فراهم شده است؟
  • بهترین دانشگاه های جهان در آمریکا کدامند؟
  • آیا هزینه تحصیل در سوئد پایین تر از آمریکاست؟
  • محدودیت های مهاجرتی ایرانیان به کدام کشور بیشتر است؟
  • فرایند مهاجرت به کدام کشور ساده تر است؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به این دو کشور چیست؟
  • شرایط کار در آمریکا و سوئد چه فرقی می کند؟
  • سرمایه لازم برای شروع بیزینس در آمریکا و سوئد چقدر است؟

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت کاری

همواره مهاجرت کاری به کشورهای مختلف مخصوصا به آمریکا و سوئد جزء پرطرفدارترین و محبوب ترین شیوه های مهاجرتی محسوب می شود که درصد موفقیت آن پس از روش مهاجرت تحصیلی در رده دوم قرار دارد. ابتداء و قبل از بررسی شرایط ویزای کاری دو کشور سوئد و آمریکا بهتر است اطلاعات خود را درباره شرایط کاری و بازار کار در این دو کشور تکمیل نمائیم. مطابق آمار ماه اکتبر سال 2023، در حال حاضر متوسط نرخ بیکاری در آمریکا حدود 3.9% ولی در کشور سوئد این نرخ حدود 7.4% می باشد که در نمودار زیر نیز مشخص است:

متوسط نرخ بیکاری در آمریکا و سوئد

اما اگر بخواهیم این دو کشور را از دیدگاه درآمدی نیز تحلیل کنیم باز ما به نتایج مهمی دست می یابیم. مطابق گزارش اداره آمار آمریکا (BLS) میانگین درآمد ماهیانه کار در این کشور حدود 7920$ (دلار) می باشد. اما متوسط درآمد ماهانه کار در کشور سوئد حدود SEK45300 (کرون سوئد) معادل 4426$ (دلار) می باشد. این نشانگر برتری آمریکا نسبت به سوئد از نظر شرایط دستمزدی می باشد:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه آمریکا و سوئد

 

مقایسه سوئد و آمریکا درباره شرایط ویزای کار

با توجه به این توضیحات، متقاضیان کار در سوئد و اخذ ویزای کاری این کشور ابتداء بایستی از یک کارفرمای سوئدی پیشنهاد کاری یافته و از این کارفرما دعوت نامه دریافت کند. در اینصورت است که متقاضی میتواند برای اخذ ویزای کاری به سفارت سوئد مراجعه کند. همزمان نیز کارفرمای سوئدی برای کسب مجوز کار بایستی پست شغلی مورد نظر را 10 روز آگهی کند.

پس این فرآیند سه مرحله ای عبارت است از:

فرآیند درخواست ویزای کار از طریق سفارت

ویزای کاری آمریکا معمولا در انواع مختلف اما با ماهیت غیر مهاجرتی (Non-imigrant) یا موقتی برای متقاضیان صادر می شود. اما برای اخذ ویزای کاری آمریکا شما نیازمند پیشنهاد شغلی از کارفرما یا اسپانسر آمریکایی هستید تا او از طریق اداره مهاجرت این کشور (USCIS) پیگیر مجوز کاریتان باشد. در این مسیر، متقاضیان بایستی نسبت به تکمیل فرم های درخواست و ارائه مدارک لازم ملزم هستند.

اما انواع این ویزا در کشور آمریکا 2024 عبارتند از:

مدت اعتبارشرایط دریافتانواع ویزا
اعتبار 3 ساله (قابل تمدید)ویژه کارگران ماهر یا اسکیل ورکرها و متخصص از طریق دریافت پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی کارفرماویزای کاری H1B
اعتبار 7 سال (امکان تبدیل ویزا وجود ندارد)برای تبادل نیرو جهت کار در زمینه های آموزش و پرورش، تدریس و یا تحقیق داده می شودویزای کاری J1
اعتبار 1 سالمختص به هنرمندان و ورزشکارانویزای کاری P
اعتبار بین 2 تا 5 سالاین ویزا جهت صادرات و واردات و گسترش تبادل کالا داده می شود، در اینجا شرکت یا موسسه کارفرما اقدام می کنند و شخص کارجو هیچ نقشی در درخواست مجوز نداردویزای کاری E1
2 سال اعتبار (قابل تمدید)ویژه سرمایه گذارانویزای کاری EB5
مخصوص نیروی کار غیرماهر و آموزش دیده و مشاغل فنی مهارت محورویزای EB3

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت تحصیلی

در اینکه کیفیت سیستم آموزش عالی آمریکا خیلی بالاتر از سوئد می باشد شکی نیست. چراکه آمریکا اکنون مهد علم و فناوری جهان محسوب می شود و مطابق آخرین رنکینگ دانشگاهی جهان (QS) در سال 2024، اکثر دانشگاه های رتبه بالا و تک رقم در جهان متعلق به این کشور است و از همه مهمتر اینکه هر 3 جایگاه اول تا سومی در جهان متعلق به دانشگاه های این کشور می باشد.

برای اطلاع بهتر مناسب دیدیم تا در اینجا به امتیاز جهانی این 3 دانشگاه برتر جهانی در قالب نمودار گرافیکی زیر اشاره کنیم:

نمودار مقایسه شهریه سالانه دانشجویان در برترین دانشگاه های جهان

 

اما تفاوت ها در زمینه مهاجرت تحصیلی فقط به اینجا ختم نمی شود و جهت مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت تحصیلی لازم است تا با امتیازات تحصیلی در این دو کشور نیز آشنا شوید. از امتیازات تحصیل در آمریکا می توان به کیفیت برتر آموزشی، برنامه های تحصیلی فاخر، آموزش به زبان سلیس انگلیسی، امکان اخذ بورسیه، گرانت یا وام دانشجوئی، فرصت کار دانشجوئی داخل دانشگاه (On- Campus) و خارج از دانشگاه (Off-Campus)، امکان اقامت پساتحصیل و … اشاره کرد. اما امتیازات تحصیلی در سوئد چه از لحاظ امتیازات مالی مثل کار دانشجوئی یا بورسیه تحصیلی و چه از نظر کیفیت آموزشی به مراتب محدودتر است.

مقایسه سوئد و آمریکا به لحاظ شرایط تحصیلی

علاوه بر امتیازات تحصیلی، از سوی دیگر شرایط و الزامات اخذ پذیرش از دانشگاه های هر دو کشور سوئد و آمریکا متفاوت از هم و به صورت زیر می باشد:

شرایط پذیرش دانشجو در آمریکا و سوئد 2024
آمریکاسوئد
مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطهمدرک دیپلم دبیرستان و کارنامه مربوطه
معدل کل (GPA) بین 0.0 الی 4.0
مدرک زبان انگلیسی IELTS نمره 6.0 به بالا (بسته به دانشگاه مربوطه)مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 6.5 و TOEFL حدود 90 امتیاز
قبولی در آزمون پذیرش معروف به آزمون SAT و قبولی در آزمون های GRE و GMAT برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و قبولی در آزمون MCAT (ویژه دانشجویان پزشکی)قبولی در آزمون های GRE و GMAT برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

شهریه دانشجوئی در دانشگاه های سوئد بسته به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه مربوطه سالیانه حدود 8900€ الی 15000€ (یورو) معادل 10525$ الی 17739$ (دلار) می باشد. این درحالی است که هزینه تحصیلی دانشجویان خارجی در آمریکا حدود 8000$ تا 55000$ (دلار) می باشد. اما میانگین هزینه زندگی دانشجوئی در کشور سوئد سالیانه بین 9000$ تا 15000$ (دلار) و در کشور آمریکا سالیانه بین 10000 الی US$ 18000 (دلار) متغیر است.

در جدول زیر می توان با برخی از این هزینه ها در این دو کشور مرفه آشنا شد:

آیتم هاهزینه در آمریکا (دلار)هزینه در سوئد (دلار)
یک وعده غذایی در رستوران ارزان20$11.69$
یک لیتر شیر1.04$1.62$
یک عدد نان 500 گرمی3.59$2.90$
یک کیلو برنج4.61$3.44$
یک کیلو فیله مرغ12.20$11.96$
یک کیلو گوشت گوساله15.48$16.48$
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.50$3.41$
هزینه ماهیانه حمل و نقل80$81.35$
اجاره خانه آپارتمان تک خواب وسط شهر1844$1059$

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت تحصیلی

مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در دو کشور سوئد و آمریکا شرایط و الزامات خاص خود را دارد. معمولا سرمایه گذاران در این دو کشور می توانند از طریق روش هایی مثل ثبت شرکت، پس انداز بانکی و یا خرید ملک نسبت به اخذ اقامت سوئد یا آمریکا اقدام کنند. منتهای مراتب بیشترین تقاضا در هر دو کشور برای سرمایه گذاری معمولا بر روی شروع بیزینس متمرکز است.

کمترین میزان سرمایه لازم برای برنامه سرمایه گذاری بیزینسی متفاوت بوده و از این قرار است:

  • حداقل سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در بیزینس سوئد و اخذ اقامت این کشور حدود SEK 3000000 (کرون سوئد) برای راه ندازی یک شرکت و یا حدود SEK 1500000 (کرون سوئد) در یک صندوق سرمایه گذاری کشور سوئد.
  • حداقل سرمایه لازم برای اخذ ویزای EB5 آمریکا بسته به منطقه مورد سرمایه گذاری از 800000$ (دلار) الی 1050000$ (دلار) و بشرط اشتغال زایی برای حداقل 10 نفر

جهت کسب مشاوره های تضمینی درباب انتخاب مقصد مهاجرتی، انواع شیوه های مهاجرتی و نیز ارزیابی شرایط و صلاحیت فردی حتما از نظرات کارشناسان و وکلای خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

سوالات تخصصی در خصوص مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت

در بخش پایانی مقاله مقایسه سوئد و آمریکا برای مهاجرت به سوالات مهم شما پاسخ می دهیم:

  • مقایسه سوئد و آمریکا درباره شرایط ویزای کار به چه صورت است؟ با توجه به این توضیحات، متقاضیان کار در سوئد و اخذ ویزای کاری این کشور ابتداء بایستی از یک کارفرمای سوئدی پیشنهاد کاری یافته و از این کارفرما دعوت نامه دریافت کند. در اینصورت است که متقاضی میتواند برای اخذ ویزای کاری به سفارت سوئد مراجعه کند. همزمان نیز کارفرمای سوئدی برای کسب مجوز کار بایستی پست شغلی مورد نظر را 10 روز آگهی کند.
  • مقایسه سوئد و آمریکا به لحاظ شرایط تحصیلی چگونه است؟ شرایط هزینه تحصیل در دانشگاه های این دو کشور نیز برای دانشجویان خارجی گران گزارش می شود. شهریه دانشجوئی در دانشگاه های سوئد بسته به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه مربوطه سالیانه حدود 8900€ الی 15000€ (یورو) معادل 10525$ الی 17739$ (دلار) می باشد. این درحالی است که هزینه تحصیلی دانشجویان خارجی در آمریکا حدود 8000$ تا 55000$ (دلار) می باشد. اما میانگین هزینه زندگی دانشجوئی در کشور سوئد سالیانه بین 9000$ تا 15000$ (دلار) و در کشور آمریکا سالیانه بین 10000 الی US$ 18000 (دلار) متغیر است.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *