ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی در یونان

مقطع کارشناسی در یونان

سطح اول تحصیلات دانشگاهی در یونان همان مقطع کارشناسی در یونان به مدت 3 سال است که منجر به اخذ مدرک Ptychio برای متقاضیان می شود. یونان عضوی از اتحادیه اروپایی (EU) و ناحیه شنگن بوده و از طرف دیگر، نظام آموزش عالی این کشور از سیستم Bologna Process یا فرآیند بلونیا تبعیت می کند. به همین دلیل شما با تحصیل در یونان علاوه بر تحصیلات مطابق آخرین استاندارد اروپایی همچنین می توانید اقامت اروپایی خود را نیز از این طریق اخذ کنید. دانشگاه های متعددی برای مقطع کارشناسی در کشور یونان وجود دارد که از سرشناس ترین آن ها می توان به دانشگاه فنی ملی آتن با رتبه جهانی 347 اشاره کرد که در حدود 23900 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

از معروف ترین رشته های تحصیلی در یونان می توان به رشته های مهندسی و پزشکی در این کشور اشاره کرد. توجه کنید که ارائه مدرک دیپلم متوسطه و مدرک زبان انگلیسی و نیز اخذ ویزای تحصیلی یونان جزء شرایط اصلی اخذ پذیرش و تحصیل در کشور یونان است. هزینه تحصیل در یونان در مقایسه با اغلب کشورهای غربی بسیار مقرون به صرفه و ارزان است و شهریه سالانه شما در مقطع کارشناسی حدود 1500€ (یورو) و هزینه ماهیانه زندگیتان به 750€ (یورو) می رسد. اما دانشجویان خارجی برای پوشش این هزینه ها از فرصت دریافت بورس های تحصیلی متعدد نیز برخوردارند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان دارنده مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم آماده ارائه مشاوره های لازم و تخصصی به علاقه مندان تحصیل در یونان می باشد.

شرایط مقطع کارشناسی در یونان 2024

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، یونان یکی از اعضای امضا کننده قرارداد فرآیند بلونیا (Bologna Process) است و سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) بخشی از این فرآیند آموزشی می باشد. بنابراین، مقطع تحصیلی کارشناسی در یونان سیکل اول تحصیلی با مدت تحصیل 3 سال معادل 180 واحد اروپایی (ECTS) می باشد. لازم به ذکر است که هر ECTS معادل 25 الی 30 ساعت آموزش آکادمیک می باشد. با این توضیح، مدارک دانشگاهی یونان در کل کشورهای اروپایی و حتی جهان از اعتبار بالایی برخوردار است.


نحوه اخذ پذیرش در اکثر دانشگاه های یونان معمولا به صورت آنلاین و با تکمیل فرم درخواست شروع می شود. در ادامه، شما بایستی یکسری مدارک لازم را از طریق وب سایت دانشگاه ارسال نمایید. اما در 2024 معمولا شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی نیازمند ارائه مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات آن (معدل کل GPA برابر 10 از 20 نمره کل) و همچنین ارائه توصیه نامه از موسسه آموزشی قبلی می باشید. از آنجایی که شما به عنوان دانشجوی خارجی مایل به تحصیل در یونان به زبان انگلیسی هستید، بنابراین ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی شامل C1 Advanced, TOEFL, IELTS با حداقل گرید B Level در دامنه امتیازی 1.0 تا 9.0 برای پذیرش در دانشگاه های یونانی و نیز مدرک زبان یونانی برای تمامی دانشجویان خارجی ضروری است.

دانشگاه ها و برنامه های معروف کارشناسی در یونان

دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی در کشور یونان وجود دارد. یکی از دانشگاه های یونان در رنکینگ دانشگاهی جهان (QS) در بین 500 دانشگاه برتر جهانی و 6 دانشگاه دیگر کشور یونان در بین 1000 دانشگاه برتر جهانی قرار دارند. برترین و معروفترین دانشگاه یونانی نیز دانشگاه فنی ملی آتن با رتبه بین المللی 401- 410 می باشد. از دانشگاه های برتر دیگر می توان به دانشگاه ارسطوی تسلونیکی (550-501)، دانشگاه ملی و کاپودیستریان آتن (700-640) و دانشگاه کرت (651- 700) اشاره نمود. مجموعا، 125 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های یونان به دانشجویان ارائه می شود. شما در جدول زیر می توانید با انواع و تعداد برنامه های مقطع کارشناسی در یونان و تعداد برنامه ها آشنا شوید.

مقطع کارشناسیتعداد برنامه
کارشناسی علوم (B.Sc)62
کارشناسی هنر (B.A.)52
کارشناسی مهندسی (B.Eng)6
دیپلم فارغ التحصیلی5

رشته های معروف دانشگاهی برای مقطع کارشناسی در یونان شامل کشاورزی و جنگلداری (2 برنامه)، علوم کاربردی (2 برنامه)، هنر، طراحی و معماری (16 برنامه)، اقتصاد و مدیریت (34 برنامه)، علوم کامپیوتر و IT (15 برنامه)، آموزش (5 برنامه)، مهندسی (10 برنامه)، محیط زیست و علوم زمین (3 برنامه)، هتلداری (11 برنامه)، روزنامه نگاری و رسانه (2 برنامه)، حقوق (5 برنامه)، پزشکی (8 برنامه)، علوم طبیعی و ریاضیات (8 برنامه) و علوم اجتماعی (21 برنامه) می باشد.

دانشگاه ها و برنامه های معروف کارشناسی در یونان

مدارک پذیرش برای مقطع کارشناسی در یونان

اخذ پذیرش در دوره کارشناسی از دانشگاه های کشور یونان دارای شرایط و مقررات خاصی می باشد. شما برای شروع فرآیند پذیرش خود نیازمند ارائه مدرک دیپلم دبیرستان معادل دیپلم متوسطه یونانی Apolytirio Lykeiou جهت تایید تعداد سال های تحصیل خود می باشید. تحویل توصیه نامه نیز بایستی در راس مدارک تهیه شده توسط متقاضیان باشد. علاوه بر این مدارک، گواهی معاینه پزشکی نیز احتمالا یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی یونان باشد. اما نکته مهم درباره مقطع کارشناسی در یونان این مورد می باشد که غالبا تحصیل در یونان معمولا به زبان یونانی انجام می شود و از این روی داشتن مهارت زبان یونانی جزء الزامات تحصیل در این کشور اروپایی است. شما این مدرک را می توانید از طریق گذراندن دوره زبانیونانی در مدارس زبان یونانی و یا از طریق شرکت در آزمون های استاندارد مثل آزمون KPG اخذ نمایید.

اما شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی یونان کمی متفاوت از دانشگاه های دولتی این کشور می باشد و اغلب برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی برگزار می شود، پس شما در اینجا نیازمند ارائه مدرک زبان انگلیسی هستید. در این صورت نیز ارائه مدرک زبان IELTS یا TOEFL جزء ضروریات تحصیلی می باشد. با این توضیح، مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در یونان به ترتیب زیر می باشد:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • پاسپورت بین المللی معتبر یا مدارک هویتی
  • دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه
  • توصیه نامه از مدرسه یا موسسه آموزش عالی قبلی
  • ارائه نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی (نمره حداقل 6.5 برای آزمون IELTS و نمره 570 برای آزمون TOEFL)

شرایط اخذ ویزای تحصیلی یونان

بر طبق قوانین مهاجرت به یونان، دانشجویان خارجی برای تحصیل در یونان نیازمند درخواست ویزای تحصیلی یونان هستند. پس دانشجویان مایل به ورود به مقطع کارشناسی در یونان که مدت تحصیلات آنها در این کشور بیش از 90 روز (3 ماه) است، بایستی برای دریافت ویزای تحصیلی یونان از طریق سفارت یونان در تهران اقدام نمایند. در واقع مجوز ورود به کشور یونان صرفا از طریق ویزای تحصیلی امکانپذیر است و داشتن نامه پذیرش به منزله داشتن مجوز ورود به یونان نیست. بر اساس اعلام سفارت یونان، متقاضیان برای درخواست ویزای دانشجویی یونان در سال تحصیلی 2024 به مدارک زیر نیازمند هستند:

  • پاسپورت معتبر یا مدارک مسافرتی
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی عدم سوء پیشینه از پلیس فدرال
  • نامه پذیرش دانشگاهی از یکی از دانشگاه های کشور یونان
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • گواهی اثبات تمکن مالی یونان با ارائه صورت حساب بانکی درطی 3 ماه اخیر
  • بیمه سلامت با پوشش بین المللی معتبر
  • پرداخت هزینه صدور ویزای تحصیلی یونان به مبلغ 120€ (یورو)

بورسیه مقطع کارشناسی در یونان

مقطع کارشناسی در یونان بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مقاصد اروپایی است. درست است که تحصیل در یونان توام با پرداخت شهریه می باشد. اما هزینه تحصیل در یونان در مقایسه با اغلب کشورهای غربی بسیار ارزان است و شهریه سالانه شما در مقطع کارشناسی حدود 1500€ (یورو) و هزینه ماهیانه زندگی شامل هزینه خورد و خوراک، لباس، تفریحات و غیره به 750€ (یورو) می رسد. اما شما می توانید با دریافت بورس های تحصیلی مختلف که توسط بنیاد بورسیه ملی یونان (IKY) در اختیاز دانشجویان خارجی قرار می گیرد، از پس این هزینه ها برآیید.

بورسیه های تحصیلی در یونان اغلب با پشتوانه مالی دولتی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. بورسیه های مختلف برای مقاطع مختلف تحصیلی در اختیار دانشجویان داخلی و خارجی قرار دارد. از شرایط درخواست این بورسیه های تحصیلی در یونان می توان به تحصیل تمام وقت در یونان و نیز ارائه مدارک هویتی لازم نام برد. اما معیار گزینش متقاضیان نیز بر اساس شایستگی تحصیلی و یا نیازمندی متقاضیان بورسیه می باشد. در پایان، برای اطلاع از شرایط و کیفیت اعزام دانشجو به خارج با مراجعه به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از مشاوره های تخصصی کارشناسان و وکلای این موسسه برخوردار شوید.

پرسش های کلیدی درباره مقطع کارشناسی در یونان

یونان یکی از کشورهایی است که انتخاب آن برای تحصیل کمتر جذابیت دارد. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، انتخاب کشورهای برتر برای تحصیل از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که این کشور را برای تحصیل خود انتخاب می کنند، می توانند امتیازهای زیادی به دست آورند. با توجه به عضویت یونان در حوزه شنگن، می توان گفت که این کشور برای تحصیل می تواند ارزشمند باشد. دانشگاه های یونان با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت هستند. همین مسئله می تواند به دانشجویان کمک کند که مدرکی ارزشمند را در اختیار داشته باشند. برخی از پرسش های کلیدی در این رابطه عبارتند از:

  • آیا دانشگاه های یونانی در رشته های مختلف دوره کارشناسی معتبر هستند؟ بله رتبه های مربوط به دانشگاه های این کشور به خوبی نشان از اعتبار این کشور دارد.
  • دوره آموزش کارشناسی در این کشور چند ساله است؟ مقطع کارشناسی در یونان حداقل 4 ساله است.
  • آیا می توان برای تحصیل در مقطع کارشناسی از زبان انگلیسی استفاده کرد؟ بله در برخی از رشته ها این امکان نیز وجود دارد.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *