مهاجرت

مهاجرت اتباع افغانستان به قطر

مهاجرت اتباع افغانستان به قطر

طی سال های اخیر مهاجرت به قطر با متقاضیان بیشتری رو به رو شده است. مهاجرت اتباع افغانستان به قطر به دلیل فرصت های گوناگون شغلی و تحصیلی، امکانات بهداشتی و رفاه بالا با نتایج مثبتی همراه خواهد بود. قطر با $170 میلیارد دلار آمریکا تولید ناخالص داخلی در سال 2022، یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان می باشد که به همین دلیل یک کشور ایده آل جهت مهاجرت و ادامه زندگی محسوب می شود. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است به سوالاتی از جمله موارد زیر در زمینه مهاجرت اتباع افغانستان به کشور قطر پاسخ داده ایم:

  • روش های مهاجرت به قطر برای اتباع افغانستان کدامند؟
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های قطر چه مقدار است؟
  • شرایط ورود به قطر برای افغانستانی ها چیست؟
  • آیا امکان مهاجرت به قطر از طریق خرید ملک وجود دارد؟
  • مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری به قطر کدامند؟

راه های مهاجرت اتباع افغانستان به قطر

قطر کشوری در شرق شبه جزیره عربستان و جنوب غربی قاره آسیاست که با عربستان صعودی مرز زمینی و با کشورهایی از جمله ایران، کویت، عراق، عربستان، بخرین و امارات مرز آبی مشترک دارد. قطر در سال 2022، جمعیت 2795484 نفر را در خود جای داده است که تنها 15% از آن را اعراب قطر تشکیل داده اند و سایر شهروندان این کشور مهاجرانی از کشورهای بنگلادش، هند، سریلانکا و غیره هستند. زبان رسمی این کشور زبان عربی بوده اما انگلیسی نیز بین شهروندان آن رواج دارد. قطر در گذشته تحت حمایت انگلیس بوده و به دلیل شکار مروارید، ماهیگیری و تجارت دریایی شهرت بالایی داشت. به دلیل برخورداری از منابع متعدد نفت و گاز و درآمد بالای حاصل از آن، قطر یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان به شمار می رود.

قطر با افزایش فرصت های سرمایه گذاری و ثبت شرکت، راه را برای ورود مهاجران باز کرد است. در سال های اخیر، بیساری از سرمایه گذاران خارجی تمایل داشته اند تا سرمایه خود را در پروژه های گوناگون این کشور وارد کنند. این کشور هم چنین امکان مهاجرت از طریق روش های دیگر را برای علاقه مندان فراهم کرده کرده است. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در حوزه املاک نیز یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت به کشور قطر بوده است. روش های دیگری هم چون تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی قطر، اشتغال، ازدواج و پناهندگی نیز از سایر روش های تعیین شده از سوی دولت این کشور برای مهاجران می باشند. قابل ذکر است که میزان رضایت مهاجران در این کشور بالا بوده و اتباع افغانستان می توانند از طریق مهاجرت به این کشور از حقوق برابر با سایر شهروندان آن برخوردار شوند.

راه های مهاجرت اتباع افغانستان به قطر

مهاجرت تحصیلی اتباع افغانستان به قطر

تحصیل در قطر یکی از سریع ترین و راحت ترین روش های مهاجرت به این کشور است. در سال های اخیر، دولت قطر تصمیم گرفته تا بخشی از بودجه سالیانه خود را به بازسازی و پیشرفت سیستم آموزشی خود اختصاص دهد و نتایج نشان دهنده موفقیت آمیز بودن این پروسه بوده است. قطر از دانشگاه هایی با رتبه قابل توجه در میان سایر دانشگاه های جهان برخوردار بوده و هم چنین شعباتی از دانشگاه های مطرح دنیا را نیز در خود جای داده است. افراد می توانند با ارائه رزومه تحصیلی و مدارک مورد نیاز، از دانشگاه ها و مراکز آموزشی این کشور پذیرش بگیرند. امکان تحصیل در تمامی مقاطع دانشگاهی برای اتباع افغانستان فراهم بوده و می توانند از این طریق نسبت به مهاجرت به قطر اقدام کنند.

نحوه پذیرش در دانشگاه های قطر بر اساس ریز نمرات و توانایی های شخص متقاضی است؛ بدیهی است که بالا بودن نمرات و رزومه تحصیلی قوی منجر به افزایش شانس افراد در این زمینه خواهد شد. در بعضی دانشگاه های کشور قطر، از جمله University of Qatar، تنها دانشجویان قطری و دانشجویانی با پاسپورت کشورهای حوزه خلیج فارس مجاز به ارائه درخواست پذیرش هستند. پذیرش در دانشگاه های بین المللی این کشور از جمله Cornell University و Northwestern University برای افراد خارجی به مراتب راحت تر از دانشگاه های قطری می باشد. گفتنی است در قطر دانشجویان قطری و بین المللی ملزم به پرداخت شهریه ای یکسان جهت تحصیل می باشند و امکان تحصیل رایگان در قطر تنها در صورت اخذ بورسیه از کشور میزبان ممکن است.

دانشگاه های قطر در مقطع لیسانسهزینه سالیانه تحصیل به دلار آمریکا
University of Qatar$16000
Texas A&M University – Qatar Branch$27000
(Virginia Commonwealth University – Qatar (VCUArts Qatar$23000
Carnegie Mellon University – Qatar$58000

مهاجرت کاری اتباع افغانستان به قطر

اشتغال در قطر یکی دیگر از روش های مهاجرت به این کشور برای اتباع افغانستان است. فرصت های شغلی متنوعی در قطر وجود دارد و به دلیل بالا بودن سرانه تولید ناخالص داخلی قطر، دستمزد و حقوق بالایی در انتظار افراد شاغل دراین کشور است. امکان اشتغال در حوزه هایی از جمله نفت و گاز، مهندسی، بهداشت و صنایع وجود دارد. هم چنین آموزش و تجارت نیز از فرصت های کاری پر طرفدار در این کشور محسوب می شوند. افراد می توانند با ارائه cv و جستجو در سایت های کاریابی از جمله JobsinQatar و Qatarliving جهت اشتغال در زمینه تخصصی خود در این کشور اقدام کنند. افراد شاغل در قطر در هفته 40 الی 48 ساعت مشغول به کار هستند که معمولا در ماه رمضان اندکی از این رقم کاسته خواهد شد.

کشور قطر دو نوع ویزای کاری به متقاضیان مهاجرت کاری ارائه می کند؛ ویزای نوع اول که ویزای آزاد نیز نامیده می شود، برای افرادی است که جهت یافتن شغل به این کشور سفر می کنند. ویزای نوع دوم برای افرادی صادر می شود که از یک نهاد معتبر در این کشور پیشنهاد شغلی دریافت نموده اند و قرارداد کاری بسته اند. جهت اخذ ویزای کاری قطر، مدارکی از جمله پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه، مدارک تایید محل اقامت از جمله رزرو هتل با اجاره مسکن، گواهی سو پیشینه و گواهی تمکن مالی نیاز است. هم چنین تسلط به زبان انگلیسی یکی دیگر از ملزومات اشتغال در این کشور اعلام شده است. طبق آمار اعلام شده، درآمد ماهیانه کار در قطر از 1200 الی 87000 ریال قطر در ماه متغیر است و به طور میانگین 13000 ریال قطر در ماه می باشد.

نمودار رشد نرخ بیکاری در قطر

سرمایه گذاری در قطر

مهاجرت به قطر از طریق سرمایه گذاری محبوب ترین روش جهت اخذ اقامت این کشور می باشد و میزان رضایت مهاجرانی که از این طریق اقدام کرده اند به طرز قابل توجهی بالاست. دولت قطر با افزایش فرصت های سرمایه گذاری و آسان تر کردن قوانین این حوزه، از سرمایه گذاران خارجی استقبال کرده است. امکان خرید ملک نیز برای افراد خارجی وجود دارد و اتباع افغانستان می توانند با وارد کردن سرمایه خود به حوزه املاک و مستغلات اجازه اقامت در این کشور را به دست آورند. ثبت شرکت در قطر نیز دارای قوانین مخصوص به خود است؛ به این صورت که معمولا فرد به چند شریک و یک توافق نامه تجاری نیاز دارد. هم چنین امکان شراکت با شرکت های دیگر نیز وجود خواهد دشت.

مقالات مقایسه ویزای کار عمان و قطر و هزینه تحصیل و زندگی در قطر مهاجرت به این کشور را به طور گسترده تری مورد بررسی قرار داده اند. مهاجرت به قطر در سال های اخیر با شرایط بهتری همراه بوده و دولت این کشور قوانین ساده تری در این زمینه تصویب نموده است. در صورت نیاز به اخذ مشاوره از افراد متخصص در زمینه مهاجرت، تیم کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه و صدها پرونده موفق در زمینه مهاجرت به تمامی کشورهای دنیا، به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به شرایطی از جمله تخصص، سن، بودجه و زمانی که در اختیار دارید به بهترین نتیجه در این زمینه دست پیدا کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

27 دیدگاه برای “مهاجرت اتباع افغانستان به قطر

  1. بهرام گفت:

    سلام چطوری میشه ویزه قطر را بگیریم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید یک پیشنهاد کاری داشته باشید از این کشور تا بتونید ویزا بگیرید

  2. Abdul Rahim گفت:

    سلام من از افغانستان هستم و در افغانستان زندگی میکنم از انستیتوت زراعت و وترنری فارغ شدم و نمرات من بالاست تذکره دارم و پاسپورت دارم چطور میتوانم به قطر بروم کار کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید یک پیشنهاد کاری پیدا کنید یا از طریق یک کفیل وارد قطر بشید که بتونید توی همین کشور دنبال کار بگردید

  3. hassan گفت:

    سلام، من می خوام از کابل ویزای قطر را بگیرم چطوری اقدام کنم لطفا راهنمایی کنید.
    اگه بیام تهران چطور ی می شه گرفت و هزینه هایش چقدره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تنها در صورتی می تونید این اقدام رو انجام بدید، که در افغانستان سفارت قطر وجود نداشته باشد.
      برای هزینه ها باید مشخص کنید که دقیقا کدام ویزا رو می خواهید. مبلغ هر ویزا در سایت سفارت ثبت شده است

  4. Abdullah Panahi گفت:

    آیا با پاسپورت تجارتی افغانستان می‌شود ویزای قطر را از تهران گرفت ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر بیش از 6 ماه اقامت قانونی در ایران داشته باشید یا این که در افغانستان سفارت قطر وجود نداشته

  5. محمد رستمی گفت:

    سلام وقت تون بخیر باشه من اقامه یک ساله دارم میتونم با این اقامه ویزا کاری قطر رو دریافت کنم شرایطش چه جوریه خواهشا پاسخ بدین ممنون تون میشم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای این که ویزای کاری قطر رو بتونید به دست بیارید، باید یک قرارداد کاری هم داشته باشید.
      البته می تونید یک کفیل در قطر پیدا کنید که مستقیم تشریف ببرید به این کشور و دنبال کار بگردید

  6. مهدی مددی گفت:

    سلام کسایی که اتباع افغانستان هستند و میخان برن قطر برای مصاحبه سفارت آمریکا برای لاتاری چه نوع ویزایی رو بگیره ؟ کسایی که پاسپورت دارن ساکن ایران هستن منظورمع ممنون میشم جواب بدین .

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ویزای توریستی بگیرید کافی هست

  7. سید محمدموسوی گفت:

    سلام خسته نباشید من دیپلم معماری دارم و شغل شخصی ام مکانیک هست راهی وجود دارد که بتونم از کشور قطر بع عنوان تحصیلات یا شغلی ویزا دریافت کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای تحصیل توی این کشور باید پذیرش دریافت کنید که مشکلی نداره و باید مدارک مرتبط از جمله مدرک زبان رو در اختیار داشته باشید.
      برای کار در قطر هم باید یک کفیل پیدا کنید و وارد این کشور بشید

  8. قدیر گفت:

    سلام من در ایران کارت امایش دارم و پاسپورت سفید هم گرفتم با ۵سال اعتبار ولی خب مدارک ما پاسپورت اقامتی نیست و فقط کارت امایش هست.با این مدارک میشه ویزای قطر رو گرفت و از کشور ایران خارج شد؟ اگرمیشه دیگه چه مدارکی لازمه برای کار؟ البته اینم بگم برام دعوتنامه یا همون ویزای کاری قراره ارسال بشه.ممنون میشم جواب بدید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      با کارت آمایش نمی تونید اقدام کنید و باید حتما پاسپورت داشته باشید

  9. محمد اکرم میرزاد گفت:

    سلام ، ویزای قطر چقدر هزینه دارد . دوم من می‌خواهم برم قطر برای کار گچ کاری و هر نوع کار سختی باشه هستم و از جمله راننده گی پول لازم دارم ممنون میشم از هدايت تان ،

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید یک کفیل در قطر داشته باشید که شما رو در این کشور حمایت کنه تا بتونید برای کار وارد این کشور بشید

  10. سمیع الرحمن سروری گفت:

    با عرض سلام من از افغانستان فعلا در ایران با خانواده ام هستم ویزای قطر نیاز دارم آیا امکان دارد یا خیر اگر دارد ویزای سه ماه چند و یک ماهه چند است؟ما پنج نفر بالای سن ۱۸ سال و یک طفل یک و نیم ساله جمله شش نفر است اگر امکان پذیر باشد لطف نموده معلومات دهید ممنون تان خواهم بود تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه موسسه ما در حال حاضر در رابطه با مهاجرت به قطر خدماتی ارائه نمی دهد

      1. Hashemi گفت:

        سلام اگر افغان هستی، فقط تکت دوحه قطر را بگیر
        نیاز به ویزا نیست
        این در میدان هوایی دوحه ویزا میزنه

  11. Zubida گفت:

    سلام من عقد هستم و همسرم قطر هست من میخام بیام قطر من زن دوم همصرم‌هستم ما دو تا افغانستانی هستیم آیا امکان دارد بهم ویزا ارسال کنه من از ایران برم قطر فعلآ ایران زندگی می‌کنم لطفآ رهنمایم کنید ?

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله باید برای شما دعوت نامه ارسال کنند.

  12. علی گفت:

    سلام.سوال من اینه آیا موسسه آت فارسی زبانی هست که در زمینه کاریابی قانونی بتونن برای پیدا کردن کار در کشورهای قطر امارات و یا عمان برای کارگران ساده کار پیدا کنن؟ ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه تمام این موسسات به زبان های انگلیسی یا در بهترین حالت به زبان همون کشور خواهد بود

  13. باسلام من پیمان کار ساختمان سازی هستم
    میتوانم بیدون سرمایه اولی در قطر کارکنم
    ویزا قطر چند ماه اعتبار دارد
    وجقدر هزینه دارد

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در قطر نیاز به دعوتنامه کاری خواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *