مهاجرت

ویزای بازنشستگی ایتالیا

ویزای بازنشستگی ایتالیا

ایتالیا جزو بهترین مقاصد برای بازنشستگی قرار دارد. اولین قدم برای بازنشستگی در این کشور بررسی شرایط ویزای بازنشستگی ایتالیا می باشد. این کشور در فهرست بهترین مکان های بازنشستگی برای سال 2022 در رده شانزدهم جهانی قرار گرفته و با اینکه عضو اتحادیه اروپا می باشد، اما تمایل دارد هزینه زندگی کمتری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را برای راهنمایی ایرانیان علاقه مند به بازنشستگی در ایتالیا تهیه کرده است و در آن به نکات کلیدی در این زمینه می پردازد.

  • شرایط مهاجرت بازنشستگان به ایتالیا چیست؟
  • آیا یک بازنشسته می تواند از طریق سرمایه گذاری اقامت ایتالیا را به دست آورد؟
  • محدودیت های زندگی در ایتالیا چیست؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به ایتالیا چیست؟
  • راه های رسیدن به ایتالیا به عنوان بازنشسته چیست؟

ویزای بازنشستگی ایتالیا چیست؟

ویزای اقامت انتخابی (residenza elettiva)، اغلب ویزای بازنشستگی ایتالیا نامیده می شود و بیشتر توسط اتباع خارجی (غیر اتحادیه اروپا) که مایل به بازنشستگی در ایتالیا هستند و توانایی مالی برای تأمین هزینه زندگی خود بدون انجام فعالیت کاری دارند، استفاده می شود. این یکی از بهترین انواع ویزا برای زندگی در ایتالیا است. در این زمینه، اثبات اینکه فرد به اندازه کافی درآمد منفعل برای ادامه زندگی خود در ایتالیا دارد ضروری خواهد بود، یعنی باید ثابت کند که می تواند بدون کار کردن در ایتالیا زندگی کند و از منابع مالی مختلف، اجاره ها و حقوق بازنشستگی درآمد کسب می کند. انواع دیگر درآمد منفعل محسوب نمی شوند. (این بدان معناست که اگر فرد برای ویزای اقامت انتخابی ایتالیا اقدام کند، نمی تواند به هیچ وجه در ایتالیا کار کنید.)

فرد باید سالانه تقریباً 31000€ (یورو) برای خود درآمد کسب کند. زوج های متاهل باید 20% بیشتر به این رقم اضافه کنند. همچنین باید 5% بیشتر برای هر کودک اضافه کنند. والدین افرادی که متقاضی این ویزا هستند نیز واجد شرایط می باشند اگرچه پول مورد نیاز یک بار دیگر افزایش می یابد. با این حال، این درآمد ترکیبی است. بنابراین اگر درآمد فرد به اضافه درآمد همسرش بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد، همه تحت پوشش خواهند بود. روش دیگر برای ویزای اقامت انتخابی این است که اگر فرد پول کافی برای تأمین نیازهای منفعل درآمد ندارد، این کار از طریق سرمایه گذاری در املاک مسکونی نیز انجام می شود. در صورت خرید ملک فرد می تواند ویزای اقامت انتخابی دریافت کند. این ویزا برای افرادی است که قصد اقامت دائم، نه کوتاه مدت و حتی تا 1 سال در ایتالیا را دارند.

فرآیند درخواست ویزای بازنشستگی ایتالیا

برای شروع بهتر است فرد متقاضی به وب سایت کنسولگری ایتالیا در کشور خود مراجعه کند تا اطلاعات کاملی در مورد تمام اسناد مورد نیاز به دست آورید. هر کنسولگری ممکن است در آنچه کاملاً از فرد می خواهد متفاوت باشد. جهت درخواست ویزای اقامت انتخابی باید برای مراجعه حضوری در کنسولگری تعیین وقت نمود. متقاضیان ویزا باید سبد دارایی خود را نشان دهند و کنسولگری ممکن است صورت های مالی اصلی از بانک ها، سرمایه گذاری ها، تأمین اجتماعی و غیره را درخواست کند.

بنابراین اولین کار تهیه یک نمونه کارنامه دارایی است. اگر هر یک از اسناد مورد نیاز مفقود شده و یا ناقص یا فاقد نسخه اضافی باشد، ممکن است فرد کنار گذاشته شود و بنابراین باید روند را مجدداً شروع کند. (برای هرگونه روند اداری مربوط به ایتالیا توصیه می شود که فرد حداقل 4 نسخه از هر سند داشته باشد). همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای مراحل ویزا، سفارت پاسپورت فرد را نگه می دارد، بنابراین فرد نمی تواند برای مدت طولانی به خارج از کشور سفر کنید. پس از ارائه کلیه مدارک مورد نیاز، کنسولگری حداکثر 90 روز برای بررسی درخواست فرد و صدور ویزا فرصت دارد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای بازنشستگی ایتالیا

فهرست اسنادی که برای این ویزا نیاز می باشد بسیار طولانی است و در صورت نیاز، مقامات می توانند اسناد اضافی از فرد درخواست کنند. مدارک مورد نیاز به این شرح است:

  • گذرنامه: دارای اعتبار حداقل 3 ماه بیش از تاریخ اعتبار ویزای درخواستی. همچنین گذرنامه باید دو صفحه خالی در دسترس داشته باشد.
  • فرم درخواست ویزا: متقاضی باید این فرم را در حضور یک افسر کنسولی، و نه در خانه، امضا کند.
  • یک عکس گذرنامه ای جدید (2*2، تمام چهره و رنگی)
  • اثبات اقامت دائم در کشور مبدا
  • اثبات پشتیبانی مالی (صورت های مالی معتبر بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری، تأمین اجتماعی با هر یک از مانده های موجود)
  • باید توجه داشت که این مانده حساب باید قابل توجه باشد و رشد مداوم را فراهم کند.
  • اثبات در دسترس بودن مسکن در ایتالیا: توافق نامه اجاره، اثبات مالکیت، گاهی اوقات گواهی دولتی از مسکن مناسب
  • بیمه درمانی بین المللی معتبر در ایتالیا: بیمه درمانی که هزینه های پزشکی را برای مدت 1 سال پوشش می دهد. قبل از درخواست ویزا فرد باید بیمه درمانی بین المللی خریداری کند. این مبلغ باید €30000 (یورو) در سال بوده و کل موارد پزشکی را پوشش دهد.
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • سند ازدواج معتبر و شناسنامه اعضای خانواده (در صورت نیاز)

مدارک مورد نیاز برای ویزای بازنشستگی ایتالیا

دریافت مجوز اقامت ایتالیا

پس از ورود به ایتالیا، فرد باید ظرف 8 روز از تاریخ ورود خود در اداره پلیس محلی ثبت نام کند. برای انجام این کار، باید یک فرم پر کند و آدرس محل استقرار خود را ارائه دهد. این امر با ارائه قرارداد اجاره یا سایر مدارک معادل آن اثبات می شود. باید توجه نمود که در حالی که ویزا به فرد اجازه ورود قانونی به کشور را می دهد، علاوه بر آن وی باید مجوز اقامت (permesso di soggiorno) را نیز دریافت کند. این تنها سند قانونی است که اقامت فرد در ایتالیا را قانونی می داند. این مجوز توسط اداره پلیس محلی صادر می شود. مراحلی که باید برای دریافت اجازه اقامت خود طی نمود به شرح زیر است:

  • ابتدا فرد باید بسته درخواست اجازه اقامت را از یک اداره پست محلی تهیه نماید.
  • هنگامی که فرد بسته درخواست را پر نمود و آن را (همراه با تمام مدارک مورد نیاز) تحویل داد، یک رسید و قرار ملاقات در نزدیک ترین اداره پلیس به وی داده می شود.
  • در روز ملاقات از فرد خواسته می شود که اصل تمام مدارک مورد نیاز خود را به همراه داشته باشد. اگر چیزی کم نباشد، اثر انگشت فرد را گرفته و از وی سوالاتی می پرسند.
  • هنگام آماده شدن کارت اجازه اقامت، اداره پلیس به فرد اطلاع می دهد.

اجازه اقامت برای یک تا دو سال صادر می شود و پس از آن فرد فرصت تمدید آن را دارد. هنگامی که وی حداقل پنج سال با اجازه اقامت موقت در ایتالیا زندگی نمود، واجد شرایط درخواست اجازه اقامت دائم می شود. حداقل پس از ده سال اقامت دائم در ایتالیا، وی می تواند درخواست تابعیت ایتالیا را بدهد.

کیفیت و هزینه زندگی در ایتالیا

کیفیت و هزینه زندگی دو فاکتور بسیار مهم در انتخاب مقصد مهاجرت و زندگی به شمار می آید. ایتالیا از نظر شاخص کیفیت زندگی در میانه سال 2022 در رتبه 36 جهان قرار دارد. جدول زیر شاخص کیفیت زندگی در این کشور را نشان می دهد:

شاخص هاایتالیا
قدرت خرید63.32پایین
امنیت55.79متوسط
مراقبت های بهداشتی66.96بالا
آب و هوا91.49بسیار بالا
هزینه زندگی71.37متوسط
نسبت قیمت ملک به درآمد9.83متوسط
زمان تردد در ترافیک34.07پایین
آلودگی55.66متوسط
کیفیت زندگی139.39بالا

از نظر هزینه زندگی نیز باید گفت با اینکه ایتالیا عضو اتحادیه اروپا می باشد، اما هزینه زندگی کمتری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا دارد. نمودار زیر نیز توزیع هزینه ها در این کشور در سپتامبر 2022 را نشان می دهد:

توزیع هزینه ها در ایتالیا

سوالات پر تکرار درباره ویزای بازنشستگی ایتالیا

مهم ترین سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • چه کسی برای بازنشستگی در ایتالیا به ویزای اقامت انتخابی این کشور نیاز دارد؟ هر کسی که از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس، نروژ، ایسلند یا لیختن اشتاین نباشد، اگر می خواهد بدون نیاز به کار بیش از 90 روز در ایتالیا زندگی کند، باید برای ویزای اقامت انتخابی ایتالیا درخواست کند.
  • چه مقدار پول برای بازنشستگی در ایتالیا نیاز است؟ با استفاده از حداقل معیار استاندارد مبنی بر این که درآمد باید چهار برابر اجاره فرد باشد، برای این که در ایتالیا با خیالی راحت زندگی کرد، فرد به حداقل درآمد سالانه 24912$ تا 32640$ (دلار) نیاز دارد. با این حال، باید به یاد داشت که این فقط مقدار مورد نیاز برای تأمین هزینه های سالانه است. دولت ایتالیا ممکن است از فرد بخواهد که به طور قابل توجهی درآمد بیشتری برای دریافت ویزا نشان دهد.
  • مراقبت های بهداشتی در ایتالیا برای دوره بازنشستگی چگونه است؟ در لیست سازمان بهداشت جهانی از کشورهای دارای خدمات بهداشتی با کیفیت ایتالیا رتبه 2 را دارد، که برای بسیاری از افراد با توجه به بازنشستگی در ایتالیا بسیار مهم است (فرانسه رتبه 1 را دارد).
  • مناطق زیبا در ایتالیا که خارجی ها می توانند دوران بازنشستگی زیبایی در آن داشته باشند کدامند؟ لومباردی، سیسیل، پولیا، لاتزیو و توسکانی.

علاوه بر مطالعه مقاله حاضر، علاقه مندان مهاجرت به ایتالیا برای دوران بازنشستگی می توانند با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از راهنمایی ها و مشاوره های آنان بهره مند شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *