مهاجرت

پناهندگی در اسپانیا

پناهندگی در اسپانیا

متاسفانه در سال های اخیر، شمار زیادی از هموطنانمان از میان روش های ورود به کشور اسپانیا راه پناهندگی در اسپانیا را انتخاب می نمایند. بر اساس قوانینی که در کشور اسپانیا لازم الاجراست، تنها افرادی حق استفاده از این روش را دارند که در کشور خود مورد آزار یا اذیت واقع می شوند و بر اساس مشکلاتی نظیر تغییر مذهب، جنسیت یا گرایش جنسی، ملیت، مسائل سیاسی، نژاد پرستانه و غیره درخواست پناهندگی می نمایند.

  • شرایط پناهندگی از کشور اسپانیا چیست؟
  • آیا دولت اسپانیا به پناهجویان خارجی پناهندگی می دهد؟
  • دشواری های پناهندگی در کشور اسپانیا چیست؟
  • مدت زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی از سپانیا چقدر است؟
  • حقوق پناهندگان در اسپانیا چیست؟
  • دلایل رد درخواست پناهندگی در کشور اسپانیا چیست؟
  • روش های قانونی برای مهاجرت به اسپانیا چیست؟

به طور کلی با توجه به دشواریهایی که این روش تا رسیدن به اقامت برای فرد دربرخواهد داشت، استفاده از این روش به عنوان راه ورود، انتخاب مناسبی نبوده و متقاضیان اخذ اقامت دائم کشور اسپانیا می توانند از روش های قانونی نظیر تحصیل در اسپانیا، کار در اسپانیا، ثبت شرکت و سرمایه گذاری و غیره متناسب با شرایط خود اقدام نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ خدماتی در زمینه پناهندگی ارائه نمی دهد.

شرایط پناهندگی در کشور اسپانیا

دولت اسپانیا به موجب قوانین پناهندگی و حمایت تکمیلی از حقوق پناهندگان، 3 نوع حمایت بین المللی از پناهندگان می نماید که به حمایت عادی و معمولی، حمایت تکمیلی و حمایت ویژه به دلایل بشر دوستانه از پناهندگان تقسیم می شود. حمایت عادی یا معمولی از افرادی انجام می گیرد که با توجه به مشکلاتی که بیان شد (تغییر مذهب، جنسیت، ملیت، نژاد و غیره) درخواست پناهندگی می نمایند. برخی از افراد با توجه به اینکه در معرض خطر عینی نظیر حکم اعدام، شکنجه یا رفتار غیر انسانی، تهدید جدی و غیره قرار می گیرند، تقاضای پناهندگی دارند که با بررسی های دولت اسپانیا می توانند از حمایت تکمیلی بهره مند شوند.

اطلاعات بیشتر در باب هزینه زندگی در اسپانیا را در لینک فوق مطالعه کنید.

در برخی از موارد دولت اسپانیا تحت قوانین کلی مهاجرت، حمایت ویژه از گروهی می نماید که دارای شرایط خاصی می باشند، افراد زیر سن قانونی و بدون همراه، معلولان، افراد مسن، زنان باردار، افرادی که مورد شکنجه واقع شده اند، افراد در معرض خطر خشونت جسمی یا روانی، قربانیان قاچاق انسان و غیره شامل این گروه می باشند که با مراقبت های بهداشتی، کمک روانی و حمایت کلی مواجه می شوند. دقت نمایید که قوانین کشور اسپانیا تعیین کننده بهره مندی متقاضیان سایر کشورها از پناهندگی یا اشخاص فاقد تابعیت از این روش خواهد بود.

درخواست پناهندگی در اسپانیا در 2024

درخواست حمایت بین الملل یا به صورت شخصا یا توسط یک نماینده (در صورت وجود ناتوانی جسمی یا به سبب قوانین) در نقاط مرزی، دفتر امور پناهندگان، ایستگاه های پلیس، هیئت های اسپانیایی دیپلماتیک یا کنسولی و غیره انجام می گیرد. بر این اساس، متقاضی باید یک ماه پس از ورود خود به کشور اسپانیا یا یک ماه پس از رویداد زمینه ساز برای اعلام پناهندگی اقدام نماید. به این موجب، تمامی اطلاعات شخصی و اسناد و مدارک لازم ضمیمه درخواست متقاضی خواهد شد و با ثبت درخواست پناهندگی و ارائه اثر انگشت، تا اعلام نهایی نتیجه درخواست، امکان اقامت در کشور اسپانیا به پناهنده داده می شود.

با توجه به اینکه تقاضای حمایت بین المللی در داخل کشور اسپانیا اتفاق افتاده باشد یا در مرز این کشور رخ دهد، مراحل تکمیل درخواست متفاوت خواهد بود. بر این اساس در سال 2024 وزارت کشور اسپانیا درخواست متقاضی را پس از دریافت نظر کمیسیون بین الوزارتی پناهندگی و پناهجویان مورد بررسی قرار می دهد و طی مدت 6 ماه بر اساس بررسی های صورت گرفته تصمیم گیری می کند.

بهترین زمان برای درخواست پناهندگی از اسپانیا

آیا دولت اسپانیا پناهجویی قبول می کند؟ اصلا بهترین زمان برای درخواست پناهندگی در اسپانیا چه زمانی است؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت که در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت های موجود در سطح اتحادیه اروپایی (EU) پذیرش پناهجویان جدید در اغلب کشورهای اروپایی از جمله در اسپانیا به سختی انجام می پذیرد. اما به هر حال طبق اعلام سایت آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد (UNHCR) پناهجویان هر زمانی که به کشور اسپانیا رسیدند می توانند برای پناهندگی درخواست دهند. با این حال توصیه می شود درخواستشان را نهایتا در عرض 1 ماه پس از ورود به خاک اسپانیا تحویل مقامات مربوطه دهند.

پاسخ های احتمالی به درخواست پناهندگی از کشور اسپانیا

ضمنا بر طبق قوانین کشور اسپانیا نیز پناهجویان یا Asylum seeker ها بایستی نهایتا در طی 6 ماه پاسخ درخواستشان را دریافت بکنند. اما در عمل ممکن است فرآیند پاسخگویی به درخواست پناهجویان بیش از این طول بکشد. ناگفته نماند که در کشور اسپانیا، دولت این کشور به درخواست پناهجویان پس از ارزیابی های صورت گرفته توسط اداره پناهندگان و پناهجویان (OAR) پاسخ می دهد. پاسخ به درخواست پناهندگی در این کشور نیز شامل یکی از گزینه های زیر خواهد بود:

پاسخنوع پاسخشرایط
پاسخ احتمالی 1اعطای وضعیت پناهندگیشکل اصلی پناهندگی در اسپانیا که مخصوص پناهجویان طبق تعریف UNHCR می باشد.
پاسخ احتمالی 2حفاظت ثانویویژه افرادی که به دلیل خطرات جدی امکان بازگشت به کشورشان فراهم نیست.
پاسخ احتمالی 3زمینه های بشردوستانهشکلی از پناهندگی نیست بلکه نوعی مجوز اقامت موقت با هدف بشر دوستانه مثلا برای افراد بیمار جهت دسترسی به معالجات پزشکی است.
پاسخ احتمالی 4حفاظت موقتاین نوع حفاظت مخصوص پناهجویان اوکراینی است
پاسخ احتمالی 5بایگانیدر صورت انصراف پناهجو پرونده درخواستش به بایگانی خواهد رفت.
پاسخ احتمالی 6رد درخواست پناهندگیدر این صورت، فرد پناهجو در عرض 15 روز بایستی خاک کشور اسپانیا را ترک کند.

درخواست پناهندگی در اسپانیا

حقوق پناهندگان در کشور اسپانیا چیست؟

قانون حقوق و حمایت بین المللی از پناهندگی در اسپانیا موظف است نسبت به فراهم نمودن کارت شناسایی، صدور مدارک سفر، مجوز کار، مجوز اقامت به صورت قانونی، بهره مندی از خدمات اجتماعی، بهره مندی از خدمات تحصیلی، بهره مندی از مراقبت های بهداشتی، دسترسی به برنامه های اجتماعی و بازگشت داوطلبانه، بهره مندی از حقوق انتقال و جابه جایی و پیوستن مجدد به خانواده اقدام نماید. منتها حقوق پناهندگان در اسپانیا با توجه به وضعیت آنها بشرح زیر متفاوت است:

حقوق پناهندگان در اسپانیا
الف) به عنوان یک پناهجودریافت کارت سفید یا کارت قرمز
گزارش درخواست پناهندگی به UNHCR
تعلیق از هر گونه ریپورت، اخراج و یا تبعید
کار در اسپانیا بعد از گذشت 6 ماه از پناهندگی
دریافت مشاوره حقوقی و یک مترجم رایگان
دریافت مراقبت های پزشکی رایگان
دریافت آموزش عمومی رایگان
دریافت خدمات مسکن و سایر خدمات اجتماعی
ب) وضعیت حفاظت ثانویدریافت کارت شناسایی خارجی ها یا TIE
اخذ مدرک مسافرتی در صورت نداشتن پاسپورت
اخذ اقامت دائمی و مجوز کار
دریافت مشاور حقوقی و مترجم رایگان
دریافت خدمات درمانی رایگان
دریافت وام مسکن و خدمات اجتماعی
امکان درخواست تابعیت اسپانیایی پس از 5 سال اقامت قانونی
ج) حفاظت موقتدریافت کارت شناسایی خارجی ها یا TIE
اخذ مجوز کار و اقامت 1 ساله
دریافت مشاور حقوقی و مترجم رایگان
دریافت خدمات درمانی رایگان
دریافت آموزش عمومی رایگان
د) زمینه بشردوستانهدریافت وام مسکن و خدمات اجتماعی
حقوق مشابه حفاظت موقت

اطلاعات بیشتر در باب حقوق ماهیانه کار در اسپانیا را در لینک فوق بخوانید.

دلایل عدم دریافت حقوق پناهندگی در اسپانیا چیست؟

با درخواست حمایت بین الملل برخی از پناهندگان به دلایل زیر موافقت نخواهد شد:

  • دولت اسپانیا نسبت به طی نمودن مراحل درخواست پناهندگی مطابق با توافق نامه های بین المللی مجاز نباشد.
  • درخواست متقاضی شرایط قانونی لازم برای حمایت را نداشته باشد.
  • متقاضی در کشوری دیگر اعلام پناهندگی خود را ثبت نموده باشد.
  • متقاضی در کشور جهان سوم و امن اقامت داشته باشد.
  • درخواست قبلی متقاضی رد شده باشد و دوباره نسبت به ثبت آن اقدام گردد.
  • متقاضی دارای ملیت کشورهای اتحادیه اروپا باشد.

در صورت رد شدن درخواست متقاضی حداکثر تا مدت زمان یک ماه نتیجه به وی اعلام می شود. در صورت رد شدن تقاضا و درخواست پناهندگی در صورتی که متقاضی شرایط اقامت قانونی در این کشور را نداشته باشد مواردی چون بازگشت، اخراج، انتقال به کشوری دیگر با امکان بررسی مجدد درخواست، خروج اجباری و غیره برای وی اجرایی می گردد. پناهندگانی که درخواست آن ها تایید و مورد قبول واقع شد، این حق را دارند تا برای حمایت بین المللی از اعضای خانواده خود نظیر همسر و فرزندان تحت تکلف درخواست نمایند. در این صورت تمامی حقوق مربوط به پناهنده به خانواده وی نیز اختصاص می یابد.

تعهدات پناهندگان در اسپانیا

مطابق UHNCR پناهندگان در کشور اسپانیا علاوه بر داشتن یکسری حقوق و امتیازات همچنین دارای برخی تعهدات هستند. که این تعهدات بشرح زیر متفاوت است:

  • گزارش هر گونه تغییر آدرس
  • همکاری با مقامات اسپانیایی
  • تحویل سریع و به موقع تمام مدارک مربوط به درخواست پناهندگی
  • انجام انگشت نگاری و عکسبرداری در مواقع لازم
  • حضور در تمام جلسات مصاحبه
  • وفاداری به قوانین کشور اسپانیا
  • حفظ نظم عمومی

دشواری های پناهجویان در اسپانیا

به طور کلی به دلیل مخارجی که دولت ها برای فراهم کردن مسکن، محل اقامت، مخارج زندگی پناهندگان و غیره متحمل می شوند، نسبت به پرونده های متقاضیان پناهندگی، با دقت و ظرافت بسیاری عمل می کنند. در نتیجه این پروسه ها نسبت به قبل با دشواری و پیچیدگی خاصی روبه روست. با توجه به دشواری و خطرات روش پناهندگی در اسپانیا برای متقاضیان این امر، ما به شما اقدام از طریق راه های قانونی را به منظور مهاجرت به اسپانیا مانند مهاجرت از طریق کار در اسپانیا توصیه می نماییم.

در کل برای مهاجرت به اسپانیا 2024 روش های مختلفی وجود دارد و انتخاب هر یک از این روش ها به شرایط خود متقاضیان بستگی دارد. این روش ها از قرار ذیل است:

روش های مهاجرت به اسپانیا 2024
روش مهاجرتیشرایطویزای صادره
روش مهاجرت تحصیلیاز طریق دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه های اسپانیاویزای تحصیلی اسپانیا
روش مهاجرت کاریاز طریق یافتن جاب آفر از کارفرمای اسپانیاییویزای کار اسپانیا
روش سرمایه گذاریاز طریق خرید ملک یا ثبت شرکت و یا اثبات تمکن مالیویزای سرمایه گذاری اسپانیا (گلدن ویزا)
روش خانوادگیاز طریق ازدواج با تبعه اسپانیا یا مقیم این کشورویزای الحاق خانواده

هر یک از روش ها بسته به شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود و می تواند منجر به اقامت اسپانیا بصورت قانونی گردد. اخذ اطلاعات از مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص راه های قانونی مهاجرت، می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین روش متناسب با شرایط شما برای مهاجرت به اسپانیا، آلمان، کانادا و غیره باشد.

سوالات مکرر درباب شرایط پناهندگی در اسپانیا

از جمله این سوالات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • افراد به چه دلایلی ممکن است درخواست پناهندگی دهند؟ تغییر مذهب، جنسیت، ملیت و …
  • مراجع تحویل درخواست پناهندگی در اسپانیا کدامند؟ دفتر امور پناهندگان، ایستگاه های پلیس، هیئت های دیپلماتیک و یا کنسولگری های اسپانیا
  • بهترین زمان برای ارائه درخواست پناهندگی در اسپانیا چه زمانی است؟ معمولا در طی یک ماه پس از ورود به این کشور
  • چقدر طول می کشد تا به درخواست متقاضیان برای پناهندگی در اسپانیا رسیدگی شود؟ معمولا 6 ماه زمان میبرد تا اداره مهاجرت اسپانیا در اینباره به تصمیم گیری بپردازد.
  • آیا پناهجویان در اسپانیا از حقوق و مزایای خاصی بهره مند می شوند؟ معمولا دولت اسپانیا برای پناهجویان واجد شرایط کارت شناسایی، مدارک سفر، مجوز کار و … صادر کرده و آنها با ارائه کارت پنهندگی خود می توانند در این کشور از انواع خدمات عمومی نیز بهره مند شوند.
  • آیا دریافت پناهندگی در اسپانیا خیلی دشوار است؟ بله، درصد شانس متقاضیان پناهندگی در اسپانیا بسیار پایین است.
  • انواع روش های مهاجرت قانونی و آسان به اسپانیا چیست؟ تحصیل در اسپانیا، کار در اسپانیا و سرمایه گذاری در اسپانیا از متداولترین و راحتترین روش های مهاجرتی به این کشور اروپایی به شمار می رود.
4.7/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پناهندگی در اسپانیا

  1. فرزاد گفت:

    سلام من از طریق پناهندگی از کشور ترکیه به اسپانیا فرستاده شده ام .اما به علت بیماریی افسردگی که داشتم با دوستم در هلند تماس داشتم وبا هزینه دوستم به هلند رفتم تا کمی از روحیه وافسردگی من کم شود من درخواست مرخصی دوهفته را کردم اما به من یک هفته مرخصی دادند دوست من از اینکه فکر کرده بود من دوهفته به دیدن او میروم پول خود را وسایل منزل گرفت وقتی من آمدم وگفتم یک هفته گفت من فکر میکردم که دوهفته بوده و پول خود را خرج منزل میکند .من چند بار هر روز به آفیسر خودم زنگ زدم اما جواب ندادن وبعد از چند روز تلاش توانستیم از طریق دوست دوستم که زبان اسپانیایی بود تماس گرفته و آفیسر گفته بود که اگر زودتر زنگ زده بودین میشد کاری کرد اما من هر روز تماس گرفته ولی متاسفانه جواب نمیدادن وگفتم وقتی برگشتی باید تو خیابان بخوابم .وقتی من برگشتم تمام وسایل من را بیرون ریخته بودن و من را از برنامه بیرون کردن .الان دوماه هست من تو خیابان میخوابم و نمیدانم باید چیکار کنم .

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما متاسفم از اتفاقاتی برای شما افتاده ولی در کل پناهندگی عواقب خطرناکی داره و خوبه که این وضعیت شمارو افرادی که به دنبال پناهندگی هستند بخونند و درس بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *