مهاجرت

پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان

یکی از روش های ورود به قاره اروپا، پناهندگی در بلغارستان می باشد اما این روش، تنها روش مهاجرتی می باشد که به هموطنان عزیز توصیه نمی شود. دلیل اصلی این امر آن است که با خطرات زیادی از جمله خطرات مالی و جانی و در برخی موارد ممکن است با مرگ و یا ربوده شدن توسط افراد مختلف همراه باشد. درخواست پناهندگی در بلغارستان و همچنین روند پذیرش پناهندگی در این کشور با شرایط و هزینه های مختلفی همراه می باشد.

متقاضیان و افرادی که قصد دارند از طریق پناهندگی وارد خاک کشور بلغارستان شوند حتما باید از این شرایط به صورت کامل مطلع باشند. علاوه بر روش پناهندگی، مهاجران و متقاضیان خارجی می توانند از راه های دیگری وارد خاک کشور بلغارستان شوند و با داشتن شرایط مورد نیاز اقامت این کشور را کسب کنند و از مزایای مختلف اقامت به صورت قانونی در بلغارستان بهره مند شوند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچگونه اقدامی راجع به روش پناهندگی ندارد.

  • مزایای پناهندگی در بلغارستان چیست؟
  • آیا بلغارستان، درخوات پناهجویی در این کشور را می پذیرد؟
  • راه های اخذ پناهندگی در کشور بلغارستان چیست؟
  • آیا می توان در کشور بلغارستان درخواست پناهندگی داد؟
  • شرایط کار پناهجویان در کشور بلغارستان چگونه است؟

شرایط پناهندگی در بلغارستان در 2023

ده ها میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل درگیری، فاجعه طبیعی یا آزار و اذیت آواره شده اند و به دنبال پناهندگی در داخل یا خارج از مرزهای کشورشان هستند. در 2 ژانویه 2014، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان مشاهدات خود را در مورد وضعیت پناهندگی در بلغارستان منتشر کرد و با اشاره به نواقص سیستمی در روند پناهندگی و شرایط پذیرش پناهجویان در بلغارستان با توجه افزایش زیاد تعداد پناهجویانی که در ماه های گذشته وارد این کشور شده اند، بدتر شده است. کمیساریای عالی پناهندگان تعدادی از مناطق کشور بلغارستان را که پیشرفت های فوری لازم دارند شناسایی کرد و خواستار توقف موقت کلیه انتقال پناهجویان به بلغارستان طبق آیین نامه دوبلین شد.

افرادی که قصد دارند در سال 2023 از طریق پناهندگی وارد خاک کشور بلغارستان شوند باید در نظر داشته باشند که به دلیل این که کشور بلغارستان عضو کنوانسیون پناهندگی است، درخواست پناهندگی امکان پذیر است. پذیرش درخواست پناهندگی به موارد مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی این روند تقریبا 6 ماه به طول می انجامد و به همین دلیل افرادی که قصد دارند از طریق وارد خاک کشور بلغارستان شوند باید به موقع اقدام کنند.

ورود پناهجویان و پناهندگی در بلغارستان

از 1 ژانویه 2013 تا 31 مارس 2014، تقریباً 9175 نفر برای حفاظت بین المللی در بلغارستان، که عمدتاً شامل سوری ها، فلسطینی های اهل سوریه، الجزایری ها، افغان ها و عراقی ها می شوند درخواست حمایت کردند. از این تعداد، 7444 نفر پناهندگی خود را در سال 2013 و 2031 نفر از در سال 2014 درخواست کرده اند. لازم به ذکر است که اکثریت در دسته دوم در اواخر سال 2013 وارد شدند. از اول ژانویه تا 31 مارس 2014، به 2781 نفر در بلغارستان حمایت های بین المللی اعطا شد. اکثریت قریب به اتفاق سوری ها (2513 نفر) و پس از آن اشخاصی با نژاد فلسطینی از سوریه (223 نفر) و عراقی ها (27 نفر) بودند. همچنین از متقاضیان سایر ملیت ها از جمله افغان ها (10 نفر) حمایت شد.

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ضمن شناخت نیاز مقامات برای كنترل مرزهای بلغارستان، از دولت بلغارستان می خواهد اطمینان حاصل كند كه ساز و كارهای موجود در مورد حقوق اساسی از جمله اصل عدم بازگشت و حق پناهندگی احترام گذاشته و به افراد نیازمند اجازه حمایت بین المللی برای ورود به این کشور و دستیابی به مراحل پناهندگی منصفانه و کارآمد می دهد.

ورود پناهجویان و پناهندگی در بلغارستان

روند درخواست پناهندگی در بلغارستان

متقاضیان برای درخواست پناهندگی می توانند به اداره تخصصی پناهندگی، SAR یا هر مقام دولتی دیگر که موظف به ارجاع سریع درخواست به SAR است، مراجعه کنند. بنابراین درخواست پناهندگی در بلغارستان در خاک این کشور، دفاتر پلیس مرزی و در مراکز مهاجرت این کشور امکان پذیر است. درخواست پناهندگی باید در یک زمان معقول پس از ورود به کشور انجام شود. در صورتی که متقاضیان و پناهجویانی که به دنبال پناهندگی در بلغارستان هستند درخواست خود را به موقع اعلام نکنند ممکن است درخواست آنها رد شود و مجبور به بازگشت به کشور خود شوند. اداره پناهندگی اجازه دارد در مورد کلیه درخواست های مربوط به پناهندگی تصمیم بگیرد و درخواست متقاضیان را قبول و یا رد کند. برای ورود به خاک این کشور از طریق پناهندگی متقاضیان و پناهجویان خارجی باید شرایط لازم را داشته باشند و دلایل مشخصی برای پناهندگی ارائه دهند.

روند پذیرش پناهندگان در بلغارستان

اگر متقاضیان و پناهجویان قبلا توسط کشور دیگری که عضو اتحادیه اروپا باشد یا به عنوان یک کشور ثالث ایمن شناخته شود حمایت شده باشند و اقامت آن کشور را دریافت کرده باشند، موفق به ورود به خاک کشور بلغارستان از طریق پناهندگی نخواهند شد. ارزیابی پذیرش و پرونده های متقاضیان و پناهجویان نیز با توجه به معاینات و بررسی های دقیق انجام می شود و متقاضیان باید در مصاحبه ها نیز شرکت کنند تا بتوانند شرایط خود را اثبات کنند.

در زمان تجدید نظر درباره درخواست، متقاضیان و پناهجویان می توانند از دادگاه کمک های حقوقی دریافت کنند. کلیه دادگاه ها در انواع دادرسی تجدیدنظر می توانند تصمیمات اداری را بطور کامل ابطال کرده و دستورالعمل های اجباری درباره نحوه تصمیم گیری پرونده در مرحله اول توسط SAR را صادر کنند. در صورت نیاز متقاضیان و پناهجویان می توانند برای شرکت در مصاحبه از مترجم ها بهره مند شوند.

شرایط ریجکتی برای درخواست پناهندگی در بلغارستان

به طور کلی درخواست پناهندگی در بلغارستان برای هیچ یک از اتباع کشورهای خارجی توصیه نمی شود. اما با این حال، اگر افرادی به دنبال دریافت پناهندگی در بلغارستان هستند، باید برخی از شرایط و الزامات موجود در صورت ریجکتی درخواست خود را بررسی کنند. به عبارت دیگر، احتمال ریجکت شدن درخواست پناهندگی برای اتباع کشورهای خارجی در بلغارستان بیش از قبولی آنها خواهد بود. مگر اینکه متقاضیان شرایط بسیار خاصی را برای پناهندگی در بلغارستان داشته باشند.

به طور کلی اتباع کشورهای خارجی شرایط درخواست پناهندگی در بلغارستان را نخواهند داشت، اگر موارد زیر داشته باشند:

شرایط ریجکتی در درخواست پناهندگی در بلغارستانتوضیحات
شرایط متغیر متقاضیانشرایط تغییر یافته متقاضیان که بر صلاحیت پناهندگی آنها برای اخذ پناهندگی در بلغارستات تاثیر می گذارد.
تشکیل پروندهتاخیر متقاضیان در تشکیل پرونده برای پناهندگی در بلغارستان
تغییرات در کشور محل اقامت متقاضیانایجاد تغییرات در شرایط کشور محل اقامت متقاضیان اگر بدون تابعیت هستند و در کشور آخرین اقامت معمولی آنها
درخواست پناهندگی در انتظار شخصی دیگراگر در گذشته در درخواست پناهندگی در انتظار شخص دیگری گنجانده شده بودید، درخواست پناهندگی شما ریجکت خواهد شد.

آمار پناهندگی در بلغارستان

سال هاست که افغانستان، عراق و سوریه از نظر تعداد پناهجویان در بلغارستان اولین هستند. از میان 3700 درخواست ارائه شده در سال 2017 میلادی، 3،132 مورد آنها از این 3 کشور بودند. مردان تقریبا 70% پناهجویان در کشور بلغارستان را تشکیل می دهند. زنان تقریباً به همان تعداد مصوبات مردانه رسیدند و این بدان معنی است درخواست بسیاری از پناهجویان مرد در این کشور رد شده است.

به طور کلی در بلغارستان درخواست پناهندگی زنان و مردان تقریبا به یک اندازه رد شده است؛ اما زنان نسبت به مردان وضعیت پناهندگی کامل تری داشتند. هموطنان عزیز و محترم می توانند با مشاوره با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به جای مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی، روش های دیگری مانند مهاجرت جهت تحصیل در بلغارستان، کار در این کشور و یا سایر روش های که موجب اخذ اقامت بلغارستان، کانادا، ترکیه، ایتالیا و غیره به طرق قانونی می شوند، اقدام کنند.

مهم ترین سوالات درباب پناهندگی در بلغارستان

در بخش پایانی مقاله توجه شما را به پاسخ مهم ترین سوالات جلب می داریم:

  • شرایط ریجکتی برای درخواست پناهندگی در بلغارستان به چه صورت است؟ به طور کلی درخواست پناهندگی در بلغارستان برای هیچ یک از اتباع کشورهای خارجی توصیه نمی شود. اما با این حال، اگر افرادی به دنبال دریافت پناهندگی در بلغارستان هستند، باید برخی از شرایط و الزامات موجود در صورت ریجکتی درخواست خود را بررسی کنند. به عبارت دیگر، احتمال ریجکت شدن درخواست پناهندگی برای اتباع کشورهای خارجی در بلغارستان بیش از قبولی آنها خواهد بود. مگر اینکه متقاضیان شرایط بسیار خاصی را برای پناهندگی در بلغارستان داشته باشند.
  • روند درخواست پناهندگی در بلغارستان چگونه است؟ متقاضیان برای درخواست پناهندگی می توانند به اداره تخصصی پناهندگی، SAR یا هر مقام دولتی دیگر که موظف به ارجاع سریع درخواست به SAR است، مراجعه کنند. بنابراین درخواست پناهندگی در بلغارستان در خاک این کشور، دفاتر پلیس مرزی و در مراکز مهاجرت این کشور امکان پذیر است. درخواست پناهندگی باید در یک زمان معقول پس از ورود به کشور انجام شود. در صورتی که متقاضیان و پناهجویانی که به دنبال پناهندگی در بلغارستان هستند درخواست خود را به موقع اعلام نکنند ممکن است درخواست آنها رد شود و مجبور به بازگشت به کشور خود شوند. اداره پناهندگی اجازه دارد در مورد کلیه درخواست های مربوط به پناهندگی تصمیم بگیرد و درخواست متقاضیان را قبول و یا رد کند. برای ورود به خاک این کشور از طریق پناهندگی متقاضیان و پناهجویان خارجی باید شرایط لازم را داشته باشند و دلایل مشخصی برای پناهندگی ارائه دهند.
3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *