ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در چک

کار دانشجویی در چک

کار دانشجویی در چک همواره برای دانشجویانی که به عنوان یک تبعه خارجی و به قصد تحصیل به این کشور وارد شده اند یک مساله و دغدغه بزرگ بوده است. قطعا دانشجویان به دلیل کسب درآمدی هرچند اندک و بعد از آن آشنایی با فرهنگ مردم کشور مقصد همواره در تلاشند تا بتوانند کاری بدست آورند، تا در کنار تحصیل بخشی از هزینه های زندگی خود را پوشش دهند. این امر میسر نیست مگر با دانستن این مساله که شرایط کار دانشجویی در چک به چه صورت است. همچنین قواعد کلی مربوط به کار نیز در این کشور حائز اهمیت خواهد بود.

ضمن اینکه هر کشوری شرایط کاری خاص خود را دارد که عدم اطلاع از آن ممکن باعث ایجاد مشکلاتی برای دانشجوی خارجی گردد. لذا برای دانشجوی بین المللی کار کردن و اشتغال در حین تحصیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نتیجه می خواهیم شرایط مربوط به کار دانشجویی در چک را با یکدیگر بررسی نماییم تا بدانیم که با چه شرایطی می توان در این کشور به کار پاره وقت یا کار دانشجویی پرداخت. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را به مطالعه این مقاله دعوت می نماید.

درباره کشور چک

کشور جمهوری چک که در مرکز اروپا واقع شده است از آن دست کشورهایی است که کمتر کسی آن را می شناسد. به همین علت فقط افرادی که این کشور زیبا را می شناسند می دانند با چه کشور زیبا و سطح بالایی طرف هستند. مردم چک از امکانات رفاهی و زندگی بالایی برخوردار هستند. این کشور برای دوستداران آن بسیار کشور زیبا و جذابی است. تعداد گردشگران و توریستان این کشور روز به روز افزایش پیدا می کند. که این موضوع نشان دهنده افزایش میزان آگاهی در خصوص جاذبه های گردشگری در این کشور زیبا است.


کشور چک جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر دارد که در حدود نزدیک به نیم میلیون از آن را مهاجرین خارجی تشکیل می دهند. پرجمعیت ترین شهر این کشور نیز شهر پراگ است که به عنوان پایتخت چک نیز معرفی شده است. نرخ بیکاری پایین در چک، خصوصا در شهر پراگ، گویای دشوار نبودن کاریابی در این کشور است:

نرخ بیکاری پایین در چک، خصوصا در شهر پراگ

شرایط تحصیل در چک 2024

کشور چک به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر تقاضای بسیار زیادی در خصوص تحصیل دارد. دانشگاه فنی چک و دانشگاه چارلز از دانشگاه های خوب این کشور هستند. برای تحصیل در هر مقطع طبیعتا نیاز به اخذ ویزا و پذیرش خواهد بود. لازم به ذکر است مدرک زبان انگلیسی نیز در زمان اخذ پذیرش از دانشگاه به عنوان یکی از ابزارهای مورد نیاز جهت تحصیل در دانشگاه باید وجود داشته باشد.

با این وصف فرد می تواند از طریق سفارت چک در کشور خود و مدارک مورد نیاز اخذ ویزا برای آن اقدام نماید. از جمله این مدارک در سال 2024 می توان به این موارد اشاره نمود: پذیرش تحصیلی، داشتن پاسپورت معتبر که دارای اعتبار کافی است، داشتن 2 قطعه عکس جهت اخذ گذرنامه و غیره. اما بعد از این مساله بسته به شرایط دانشجو و مقطع تحصیلی وی اهمیت کار دانشجویی در چک بیشتر می شود. زیرا ممکن است زمان کار وی با توجه به مقطع تحصیلی کم و یا زیاد شود. همچنین این کار ممکن است در بدست آوردن شغل در این کشور برای زمان بعد از تحصیل مفید واقع شود.

شرایط کار دانشجویی در چک

دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور چک را دارند ممکن است حتی بتوانند از این کشور بورسیه تحصیلی دریافت نمایند. اما فارغ از اینکه بتوانند بورسیه دریافت کنند یا خیر مهم ترین مساله این است که حتی با بورس نیز نمی توانند از پس هزینه های زندگی خود برآیند و نیاز است حتما با کار دانشجویی بخشی از هزینه های خود را جبران نمایند. لذا بهتر این است که وی بتواند با کار دانشجویی در چک بخشی از هزینه های خود را جبران نماید.

البته باید به این نکته اذعان نمود که هزینه های تحصیل در کشور چک کمتر از سایر کشورهای حوزه شنگن اروپا است که این خود یکی از بزرگترین امتیازات تحصیل در چک خواهد بود. به طور میانگین اگر فردی نتواند در چک بورسیه دریافت نماید بهتر است بداند که معمولا برای هر ترم تحصیلی در این کشور بایستی مبلغی در حدود 1000€ (یورو) هزینه نماید. در نتیجه این هزینه ها در چک بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تحصیل در چک و معرفی دانشگاه های چک را مطالعه نمایید.

شرایط کار دانشجویی در چک

نحوه کار دانشجویی در چک

سوال اصلی این است که دانشجویان اجازه یا مجوز کار دانشجویی در چک را دارند یا خیر؟ باید اذعان نمود که دانشجویان در کشور چک می توانند به کار دانشجویی و یا کار پاره وقت بپردازند اما باید بدانید که این کار قرار نیست تمام هزینه های شما را پوشش دهد. علاوه بر آن دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که هدف از ورود به چک تحصیل در این کشور خواهد بود نه اقامت کاری. به همین دلیل نیز اقامتی که به وی اعطا می شود اقامت تحصیلی خواهد بود. لذا نباید انتظار داشت که با این کار پاره وقت نیز درآمد بالایی کسب کرد.

مجوز کار ضمن تحصیل در چک

اما سوال اصلی طرح شده در این مقاله این است که آیا کار ضمن تحصیل در جمهوری چک مجاز است؟ بله. بر اساس قانون جمهوری چک، دانشجویان کشور ثالث مجازند که حین تحصیل کار کنند. اما این نکته را نباید از نظر دور نگه داشت که دانشجویان با ویزای تحصیلی و با توجه به اهداف تحصیلی در جمهوری چک هستند. بنابرین کار دارای دستمزد نمی تواند مشغله اولیه و اصلی در طی اقامت باشد. پس، کار نباید بر تحصیلتان سایه بیفکند.

دانشجویان EU/EEA: از آنجایی که جمهوری چک عضوی از اتحادبه اروپایی است، هیچ محدودیتی در استخدام دانشجویان از کشورهای EU/EEA ندارد. برای این دسته از دانشجویان هیچ گونه روادید کاری لازم نیست. ضمنا، این دانشجویان از وضعیت حقوقی مشابهی همانند شهروندان جمهوری چک برخوردارند. دانشجویان غیر EU/EEA: دانشجویانی که از کشورهای EU/EEA نمی باشند، ملزم هستند که روادید کار دریافت کنند. برخی استثنائات وجود دارد:

  • آن ها به روادید کار در موردی نیاز ندارند که فعالیت هایی را در قلمرو جمهوری چک انجام دهند که جزوی از کارآموزی می باشد.
  • آن ها به مجوز کار نیازی ندارند بشرط آنکه آن ها دانشجویان با سن بیش از 26 سال باشند و آن ها به مدت بیش از 7 روز متوالی یا کل 30 روز در سال را کار نکنند.
  • آنها نیازی به روادید کار ندارند اگر آنها تحصیل حرفه ای ثالث یا سومی را تحت قانون تحصیل چک دریافت کنند.

جهت اخذ روادید کار، لازم است دانشجویان مدارک زیر را تهیه کنند:

  • پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر محتوی شماره و نام اداره مسئول صدور آن سند
  • داده های شناسایی کارفرمای آتی، اطلاعاتی درباره کار
  • داده های شناسایی شخصی
  • درخواست روادید کار

نوع کار دانشجویی در چک

در جمهوری چک، دانشجویان خارجی زیادی هستند که همزمان هم کار و هم تحصیل می کنند. کار پاره وقت یا کار تابستانی در جمهوری چک بین دانشجویان متداول است. اما با وجود فراوانی فرصت های شغلی در جمهوری چک، عدم تسلط به زبان چک از محدودیت های کار ضمن تحصیل در چک است. با این همه، شرکت های بین المللی بزرگی هستند که در شهرهای بزرگ کار می کنند، که لازمه کار در آنها داشتن دانش زبان انگلیسی است. وضعیت درآمد دانشجویان با توجه به مهارت ها و نوع شغلشان متفاوت است. حدود درآمد ساعتی در تعدادی از موارد در نمودار ذیل نشان داده شده است:

درآمد ساعتی در کار دانشجویی در چک

پیشنهاد می کنیم در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید تا اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *