ویزای کاری

کار پرستاری در سوئد

کار پرستاری در سوئد

مهاجرت پرستاران به کشورهای اروپایی برای درآمد بیشتر و برخورداری از امکانات رفاهی و شرایط مطلوب زندگی اتفاق تازه ای نیست. کار پرستاری در سوئد برای فارغ التحصیلان این رشته از درآمدهای قابل توجه و جایگاه رفیع اجتماعی برخوردار است که بسیار استقبال میشود. امکان پیشرفت شغلی و رسیدن به جایگاه سرپرست بخش در کشور سوئد برای افراد مستعد و پر تلاش فراهم است؛ زیرا پرستاران امنیت شغلی خوبی دارند. بازار کار برای پرستاران با تجربه رادیوگرافی، پزشکی داخلی و روانشناسی در حال حاضر از رونق خوبی برخوردار است و پرستاران در این بخش‌ها می توانند به راحتی در سوئد کار پیدا کنند. این مقاله در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و برای راهنمایی علاقه مندان در زمینه مهاجرت کاری به سوئد نگارش شده است.

سوالات متداول درباب پرستاری در کشور سوئد

دانشجویان ایرانی بسیاری در آرزوی ادامه تحصیل در رشته های علوم پزشکی سوئد هستند. اغلب سوالات مطرح شده توسط این دانشجویان به شرح زیر می باشد، که ما در همین مقاله پاسخ کاملی به این سوالات ارائه می کنیم:

  • شرایط تحصیل پرستاری در کشور سوئد چگونه است و بهترین دانشگاه علوم پزشکی سوئد کدام است؟ داشتن نمرات در سطح A در دروس زیست شناسی، شیمی و ریاضیات و نیز مدرک زبان انگلیسی IELTS و یا TOEFL جزو شرایط اصلی پذیرش پرستاری در سوئد می باشد. بهترین و تخصصی ترین دانشگاه پزشکی سوئد، موسسه کارولینسکای سوئد (رتبه 41 جهانی در رنکینگ Time) می باشد.
  • شرایط اخذ ویزای کاری سوئد برای کار پرستاران خارجی چیست؟ داشتن مدرک دانشگاهی + برخورداری از Job Offer از سوی کارفرمای سوئدی + قبولی در آزمون تعیین صلاحیت پرستاران شرط کسب صلاحیت برای اخذ ویزای کاری سوئد و کار در این کشور به عنوان پرستار می باشد.
  • آیا شغل پرستاری جزو مشاغل مورد نیاز سوئد می باشد؟ بله، مطابق گزارش آژانس کار دولتی سوئد (ArbestsfÖrmedlingen) هم اکنون 200 شغل مورد نیاز سوئد می باشد که شغل پرستاری جزو یکی از این مشاغل پر متقاضی محسوب می شود.

مراحل مهاجرت پرستاران به سوئد در 2023

فرآیند مهاجرت پرستاران به سوئد در سال 2023 به این صورت است که در ابتدا ارائه یک پیشنهاد کار و دعوت نامه از سوی کارفرما “بیمارستان” یا کلینیک خصوصی در سوئد لازم است. هنگامی که پرستاران از سوی کارفرمایان سوئدی پیشنهاد کار دریافت می کنند باید در آزمون پزشکی و آزمون زبان سوئدی شرکت کنند قبولی کسب کنند. متقاضیانی که در آزمون ها قبول می شوند باید برای مدت مشخص آموزش های بالینی در سوئد را پشت سر بگذارند. کارفرمایان که در این مورد بیمارستان ها و کلینیک های کشور سوئد می باشند موظف هستند برای تمام پرستاران و پزشکان بیمه عمر و بیمه حوادث بگیرند. برای اخذ اجازه کار در سوئد ارائه پیشنهاد رسمی در مرحله اول و تکمیل و تحویل فرم درخواست پذیرش و صدور ویزای اقامت در مرحله دوم باید انجام شود.

اخذ ویزای کار سوئد از سوی پرستاران

ارائه پاسپورت معتبر به علاوه تمام اطلاعات شخصی و چند قطعه عکس پاسپورتی از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه کار در سوئد است. حدود 6 ماه تا 8 ماه زمان می‌برد تا درخواست صدور ویزای شما در اداره مهاجرت سوئد بررسی و نتیجه آن اعلام شود. در نهایت اگر درخواست شما مورد قبول اداره مهاجرت سوئد قرار بگیرد برای شما و اعضای خانواده کارت اقامت موقت صادر خواهد شد. اعتبار ویزاهای موقت کار در سوئد می تواند از چند ماه تا چند سال قبل از تبدیل به ویزای اقامت دائم متغیر باشد. دریافت اجازه کار و اقامت موقت در سوئد به معنی دریافت گواهینامه پرستاری برای متقاضیان است. طبق آخرین قوانین مهاجرت کشور سوئد 48 ماه اقامت در این کشور منجر به اخذ اقامت دائم برای پرستاران واجد شرایط خواهد شد.

دریافت گواهینامه جهت کار پرستاری در سوئد

تمام کشورهای پیشرفته جهان برای صدور گواهینامه پرستاری و پروانه پزشکی مراحل مخصوص به خود را دارند که باید توسط متقاضیان گذرانده شود. در سال 2023 همانند گذشته سوئد نیز از این قاعده مستثنی نیست و دریافت گواهینامه پرستاری در این کشور ملزم به گذراندن مراحل قانونی و آموزشی زیر خواهد بود.

دریافت گواهینامه جهت کار پرستاری در سوئد

ثبت درخواست در دفتر سازمان ملی سلامت سوئد

در صورتی که شما خارج اتحادیه اروپا تحصیل کرده باشید باید با اثبات تسلط به زبان سوئدی مدارک تحصیلی خود را برای ارزیابی تحویل برد ملی سلامت سوئد دهید. برای اثبات تسلط به زبان سوئدی مدرک مورد نیاز گواهی سی-وان/C1 است. متقاضیان می توانند با تسلط به زبان نروژی و هلندی نیز این مرحله را بگذرانند. شرکت در آزمون بالینی یا آزمون مربوط به مهارت پس از اثبات تسلط زبان مرحله بعد برای دریافت گواهینامه پرستاری در سوئد است.

گذراندن دوره‌های آموزش تکمیلی در سوئد

با تحصیل در دانشگاه های کشور سوئد در دوره های فشرده آموزشی کالج ها راه برای دریافت گواهینامه پرستاری متقاضیان بسیار هموار خواهد شد. دوره های آموزش تکمیلی در کشور سوئد از 6 ماه تا 2 سال متغیر است که با توجه به سطح تحصیلات و توانایی متقاضی مشخص خواهند شد.

تحصیل در رشته پرستاری در کشور سوئد

دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته‌های پرستاری در کشور سوئد باید ابتدا مدارک تحصیلی خود را با توجه به سیستم آموزشی این کشور معادل‌سازی کنند. این ارزیابی مدرک تحصیلی برای متقاضیان هزینه ای نخواهد داشت اما ارائه مدارک تحصیلی مانند ریز نمرات و ترجمه مدرک تحصیلی الزامی است. بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پرستاری در سوئد عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پرستاری در سوئدTHE Ranking 2023QS Ranking 2023U.S. News Ranking 2023
Lund University11995112
Uppsala University148128127
Stockholm University176153127
University of Gothenburg201185146
Örebro University401667
Umea University401369366

شرایط کار پرستاران در سوئد

خبر خوش برای پرستاران خارجی که مایل به اخذ ویزای کاری سوئد هستند اینکه، سازمان دهی مراقبتهای درمانی در سوئد غیر سلسله مراتبی است. این امر به پرستاران امکان داشتن وضعیت کاری خوب و رشد حرفه ای را فراهم می کند. در این صورت احترام متقابل بالایی بین پزشکان و پرستاران برقرار می شود. خبر خوش دیگر برای متقاضیان این است که پرستاران در سوئد از محبوبیت بالایی برخوردارند. آنها هستند که اولین بار بر سر بالین بیمار حاضر می شوند و بیشترین تاثیر را بر روی نظام سلامت سوئیس دارند. اما حالا ببینیم شرایط کار پرستاران در سوئد چگونه است:

آیتمشرح
نوع قرارداد قرارداد دائم تمام وقت
تایم کاری38 – 36 ساعت در هفته
نوع بیمهبیمه عمر یا بیمه تکمیلی
اضافه کاریوجود دارد
متوسط درآمد به کرون سوئدبین SEK20000 الی SEK30000 (کرون سوئد)
دوره کارورزی آزمایشی6 ماه

بازار کار پرستاری در سوئد چگونه است؟

شواهد و قراین بدست آمده از این مطالعه و نیز تحقیقات میدانی دیگر از وضعیت بازار کار سوئد حاکی از شرایط خوب بازار کار پرستاری در سوئد می باشد. اما به 2 دلیل بازار کار پرستاری در کشور سوئد از رونق بسیار خوبی برخوردار است. اول اینکه، جمعیت سوئد در حال رشد است. دوم اینکه جمعیت سالخورده سوئد نیز همگام با رشد جمعیتی، در حال افزایش می باشد. باید بدانید که فرصت های بسیار زیادی در سوئد برای پرستاران وجود دارد.

تقاضای بالایی به پرستاران در بخش های مختلف (از کاردیولوژی گرفته تا روان پزشکی، آنکولوژی و غیره) وجود دارد. در کشور سوئد برآورد می شود که تقاضا برای پرستاران در سال 2030 به 40% برسد. یعنی تعداد پرستاران تا 20% تعداد فعلی افزایش می یابد و در نتیجه این گپ باید پر شود. بالاترین درآمدهای پرستاران در سوئد (2023) متعلق به 3 گروه از پرستاران به شرح زیر می باشد:

عنوان شغلیمتوسط درآمدیدرصد افزایش حقوق%
مدیر احیاء تنفسیSEK5994051+%
درمانگر شغلیSEK5848647+%
مدیر پرستاریSEK5551040+%

امکان ماموریت کاری برای پرستاران با تجربه برای ویزیت بیماران در خانه و بررسی شرایط بیمارستان ها در شهرهای دیگر نیز وجود دارد که در این صورت مشمول افزایش حقوق خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به سوئد با وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار پرستاری در سوئد

  1. رقیه گفت:

    با سلام ممنون از مقاله خوبتون . ایا معدل فارغ التحصیلی و سابقه کاری که در ایران داریم موثر است
    ومدرک ارشد معادل سازی میشود یا فقط کارشناسی ایران امکان معادل سازی دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      معدل خیلی تاثیری نداره اما سابقه کار قطعا تاثیرگذار خواهد بود و مدارک شما امکان معادلسازی رو خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *