مهاجرت

اقامت فنلاند از طریق ازدواج

اقامت فنلاند از طریق ازدواج

یکی از موضوعاتی که در زمینه مهاجرت به کشور فنلاند برای متقاضیان وجود دارد اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج به خصوص در سال 2023 است. آیا ازدواج با یک تبعه فنلاندی موجب کسب اقامت آن کشور برای همسر می شود؟ شرایط کسب اقامت فنلاند از طریق ازدواج چیست؟ بعد از چه مدت از ازدواج با یک تبعه فنلاندی می توان اقامت آن کشور را به دست آورد؟ مطابق قواعد حقوق بین الملل خصوصی، ازدواج یکی از راه های مهاجرت و به دست آوردن اقامت و متعاقبا تابعیت یک کشور است.

البته برخی کشورها سخت گیری های خاص خود را در این زمینه دارند مثلا دولت ایران فقط ازدواج زن غیر ایرانی با مرد ایرانی را مستحق کسب اقامت ایران و انتقال تابعیت برای همسر می داند. ولی فنلاند مانند بسیاری دیگر از کشورها و مبتنی بر تساوی حقوق زن و مرد، ازدواج با هر تبعه فنلاندی را مطلقا و با صرف نظر از جنسیت او موجب انتقال تابعیت به همسر وی می داند. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به اقامت فنلاند از طریق ازدواج توضیحاتی ارائه کرده اند.

اینفوگرافیک ازدواج در فنلاند

ویزای نامزدی و اقامت فنلاند از طریق ازدواج

هنگامی که یک فرد غیر فنلاندی قصد ازدواج با یک شهروند فنلاندی و یا فردی که مقیم قانونی فنلاند است را دارد می تواند برای ورود به فنلاند و انجام ازدواج با یکریگر، درخواست ویزا دهد. بدین منظور، ویزایی تحت عنوان ویزای نامزدی و ازدواج در فنلاند وجود دارد. صدور ویزای نامزدی و ازدواج در کشور فنلاند قاعدتا مستلزم پیش شرط هایی است. فرد متقاضی نباید اصولا منع قانونی برای ورود به کشور فنلاند داشته باشد. این فرد باید درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز صدور ویزا تسلیم کنسولگری مربوطه نماید. او همچنین باید مدارکی را ارائه نماید که دال بر مجرد بودن وی داشته باشد و یا اگر قبلا ازدواج کرده است، مدارکی را ارائه نماید که دلالت بر فوت همسر سابقش یا طلاق قطعی و قانونی از او داشته باشد.


به علاوه، او باید مدارکی را ارائه نماید که نشان دهنده ارتباط عاطفی و علاقه لازم ما بین آن 2 نفر باشد، مانند عکس های مشترک. منظور از این امر البته تجسس در زندگی شخصی و ورود به حیطه فردی دیگران نیست بلکه تنها به جهت احراز حقیقی بودن ازدواج آن 2 و ممانعت از ازدواج صوری برای دور زدن قانون مهاجرت است. چنانچه این فرد به هر دلیلی موفق به اخذ ویزای نامزدی و ازدواج در فنلاند نشود، آن 2 می توانند در کشور دیگری ازدواج کرده و سپس به فنلاند مراجعه نموده و به همراه همسرش خواستار اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج گردد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب کار در فنلاند به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

ویزای نامزدی و اقامت فنلاند از طریق ازدواج

مقدمه اقامت فنلاند از طریق ازدواج

برقراری پیوند ازدواج میان دو نفر در فنلاند، به 2 صورت و در محل های خاص خود اتفاق می افتد:

نوع ازدواججزئیات
ازدواج مدنیاین ازدواج، در ادارات ثبت احوال و توسط مامور ثبت و همچنین در اداره دادگستری و توسط قاضی مربوطه صورت می پذیرد. این ازدواج می تواند در آن محل برگزار گردد که رایگان خواهد بود و نیز می تواند طی یک هماهنگی قبلی در مکانی که شما می خواهید برگزار گردد که مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود. ثبت ازدواج، رکن مهمی در اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج است.
ازدواج مذهبیاین ازدواج، در کلیسا و یا هر انجمن مذهبی دیگری که زوجین بخواهند و توسط مقام روحانی مربوطه صورت می پذیرد. کلیسا نیز برای فرقه های پروتستان و ارتدوکس متفاوت خواهد بود. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب شرایط مهاجرت به فنلاند به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

مدارک مورد نیاز جهت ازدواج در فنلاند

به غیر از کلیه این مدارک تحویل گرفتن مدارک دیگری نیز از شخصی که دارای تابعیت این کشور می باشد ضروری است. این مدارک و شرایط عبارتند از:

  • به همراه داشتن پاسپورت و هم چنین کارت اقامت دائم شخصی که دارای تابعیت این کشور باشد.
  • مشخص نمودن آدرس مربوط به محل سکونت شخص و همچنین مدارک مالی که شخص می تواند اقدام به پرداخت نمودن هزینه های مربوط به محل اقامت وهم چنین محل زندگی همسر خود در این کشور را برعهده گیرد.
  • شخص متقاضی ازدواج در فنلاند ملزم می باشد که در این کشور شغلی داشته باشد. با این توضیح که درآمد این شغل به اندازه کافی در راستای زندگی کردن هر دو نفر می باشد.
  • در صورتی که شخص متقاضی موفق به گرفتن ویزای نامزدی نشود و نتواند ازدواج خود را در این کشور به اثبات برساند. دراین صورت قادر می باشند که ازدواج خود را در یک کشور دیگری به اثبات برسانند.
  • پس از موفقیت در ازدواج، باید در راستای گرفتن کارت اقامت موقت این شخص اقدام نماید. مدت زمان انجام این فرآیند چندین ماه می باشد.

امور بعد از ازدواج در فنلاند طی سال 2023

هنگامی که یک فرد خارجی با یک شهروند فنلاندی ازدواج میکند، این امکان را خواهد داشت که نام خانوادگی مشترکی داشته باشند یا هر کدام نام خانوادگی خود را حفظ کنند و در صورت انتخاب نام خانوادگی مشترک، این که نام خانوادگی کدام یک از زوجین را انتخاب نمایند. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در هزینه زندگی در فنلاند به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

همچنین امور زیادی مانند هزینه های زندگی، دارایی، سرپرستی کودکان و غیره وجود دارد که قانون فنلاند، تکلیف آن ها را مشخص کرده است و زوجین باید نسبت به آن ها آگاهی داشته و بر اساس آن رفتار نمایند. به موجب قوانین فنلاند، زوجین با یکدیگر برابر هستند و هریک حق تصمیم گیری مستقل در مورد فعالیت های فردی و اجتماعی خود را دارند. هر یک از زوجین متناسب با درآمد خود باید در تامین هزینه های زندگی مشترک، مشارکت نمایند و در صورتی که یکی از آن دو بیکار باشد، دیگری باید از محل درآمد خویش هزینه های مشترک و هزینه های همسرش را تامین نماید. متوسط درآمد زنان و مردان در فنلاند به شرح نمودار ذیل است:

متوسط درآمد زنان و مردان در فنلاند

زوجینی که ازدواج رسمی کرده اند، نسبت به دارایی یکدیگر حق دارند و در صورت طلاق، دارایی آن ها به طور مساوی تقسیم میشود و اگر یکی از آن دو فوت کند، دارایی او بین همسرش و مابقی ورثه تقسیم میگردد. هیچ یک از زوجین حق ندارد که به تنهایی خانه یا اثاث آن را بفروشد و نیاز به تصمیم مشترک دارد. شایان ذکر است که در سال 2023 همانند قبل نمی توان همسر را از ارث محروم نمود. جدایی زوجین قبل از اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج منجر به از بین رفتن پروسه میشود. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب تحصیل رایگان در فنلاند به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

ازدواج با بیگانگان در فنلاند

مطابق با قانون اتباع بیگانگان، همه متقاضیان مجوز اقامت موظفند منابع مالی کافی را داشته باشند. هنگامی که یکی از اعضای خانواده یک کودک خردسال که تحت حمایت بین المللی قرار گرفته است برای الحاق مجدد خانواده درخواست می کند، ممکن است به عضو خانواده اجازه اقامت داده شود بدون اینکه حامی، که خردسال است، نیاز به داشتن منابع مالی کافی داشته باشد. منظور از اعضای خانواده در عمل شخصی است که حضانت صغیر را بر عهده دارد. افرادی که به آنها پناهندگی داده شده نیز استثنا هستند. اعضای خانواده آنها در صورتی که ظرف 3 ماه پس از اطلاع حامی از تصمیم مثبت پناهندگی، برای الحاق مجدد خانواده درخواست دهند، از داشتن منابع مالی کافی معاف هستند. همین امر در مورد پناهندگانی که تحت سهمیه پناهندگی پذیرفته شده اند نیز صدق می کند. این استثنا شامل اعضای خانواده ذینفعان حمایت فرعی نمی شود.

این استثنا فقط در مورد خانواده موجود شخصی که پناهنده شده است اعمال می شود، یعنی خانواده ای که قبل از ورود پناهجو به فنلاند تشکیل شده است. در صورتی که خانواده پس از ورود اسپانسر به فنلاند تشکیل شده باشد، همیشه وسایل معیشت امن مورد نیاز است. هر کشوری قوانینی دارد که در مورد ازدواج شهروندانش با فردی از کشور دیگری اعمال می شود. ازدواج با یک شهروند فنلاند با هدف اینکه در نهایت آنها را برای زندگی به فنلاند بیاورند، فرآیندی است که مراحل زیادی دارد. دولت فنلاند الزامات سخت گیرانه ای را برای خارجی هایی که با فنلاندی ها ازدواج می کنند به عنوان راهی غیرمستقیم برای منصرف کردن شهروندان فنلاند از مهاجرت به کشورهای دیگر وضع می کند.

اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج

علاوه بر مدارکی که در بحث ویزای نامزدی فنلاند ذکر شد که فرد خارجی باید ارائه دهد، فرد فنلاندی نیز مدارکی را باید تهیه و تسلیم مسئولین مربوطه فنلاندی نماید. اولا لازم است که وی به منظور احراز ملیت فنلاندی اش، اسناد هویتی خویش مانند پاسپورت فنلاندی اش را ارائه کند. همچنین باید آدرس محل اقامتش را اعلام کند. همچنین می بایست مدارک دال بر تمکن مالی اش را به منظور اثبات توانایی در حمایت مالی از همسر خارجی اش نشان دهد.

پس از تحقق ازدواج فرد خارجی با فرد فنلاندی، می تواند برای کسب اقامت دائم، در شرایطی مانند خرید ملک در اروپا اقدام نماید که مستلزم سپری کردن روند اداری و پر کردن فرم ها و ارائه مدارک مورد نیاز است. با گذشت چند سال و در سال پنجم و پس ازگذراندن آزمون شهروندی که شامل تسلط بر زبان فنلاندی، آشنایی با تاریخ و فرهنگ فنلاندی و عدم سوء پیشینه است می تواند به تابعیت آن کشور درآید. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب ویزای تحصیلی فنلاند به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

بر خلاف باور عموم مردم، ازدواج با تبعه کشوری دیگر، طریقه راحتی در اخذ اقامت آن کشور نیست مگر آن که این ازدواج حقیقی باشد و گر نه پروسه ای زمان بر است که مقدمات و مدارک خود را می طلبد. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله راجع به اقامت فنلاند از طریق ازدواج طی سال 2023 توضیحاتی ارائه نمودند.

سوالات متداول در باب ازدواج در فنلاند

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب ازدواج در فنلاند می باشیم:

  • اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج؟ علاوه بر مدارکی که در بحث ویزای نامزدی فنلاند ذکر شد که فرد خارجی باید ارائه دهد، فرد فنلاندی نیز مدارکی را باید تهیه و تسلیم مسئولین مربوطه فنلاندی نماید. اولا لازم است که وی به منظور احراز ملیت فنلاندی اش، اسناد هویتی خویش مانند پاسپورت فنلاندی اش را ارائه کند. همچنین باید آدرس محل اقامتش را اعلام کند. همچنین می بایست مدارک دال بر تمکن مالی اش را به منظور اثبات توانایی در حمایت مالی از همسر خارجی اش نشان دهد. پس از تحقق ازدواج فرد خارجی با فرد فنلاندی، می تواند برای کسب اقامت دائم، در شرایطی مانند خرید ملک در اروپا اقدام نماید که مستلزم سپری کردن روند اداری و پر کردن فرم ها و ارائه مدارک مورد نیاز است. با گذشت چند سال و در سال پنجم و پس ازگذراندن آزمون شهروندی که شامل تسلط بر زبان فنلاندی، آشنایی با تاریخ و فرهنگ فنلاندی و عدم سوء پیشینه است می تواند به تابعیت آن کشور درآید.
  • امور بعد از ازدواج در فنلاند طی سال 2023 چیست؟ هنگامی که یک فرد خارجی با یک شهروند فنلاندی ازدواج میکند، این امکان را خواهد داشت که نام خانوادگی مشترکی داشته باشند یا هر کدام نام خانوادگی خود را حفظ کنند و در صورت انتخاب نام خانوادگی مشترک، این که نام خانوادگی کدام یک از زوجین را انتخاب نمایند. زوجینی که ازدواج رسمی کرده اند، نسبت به دارایی یکدیگر حق دارند و در صورت طلاق، دارایی آن ها به طور مساوی تقسیم میشود و اگر یکی از آن دو فوت کند، دارایی او بین همسرش و مابقی ورثه تقسیم میگردد. هیچ یک از زوجین حق ندارد که به تنهایی خانه یا اثاث آن را بفروشد و نیاز به تصمیم مشترک دارد. شایان ذکر است که در سال 2023 همانند قبل نمی توان همسر را از ارث محروم نمود. جدایی زوجین قبل از اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج منجر به از بین رفتن پروسه میشود.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *