ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در ایتالیا

رشته زمین شناسی در ایتالیا

رشته زمین شناسی در ایتالیا در صورت قبولی در دانشگاه های دولتی این کشور بسیار ارزان قیمت خواهد بود و مورد توجه قرار می گیرد. ایتالیا همچنین امکان اشتغال برای زمین شناسان را نیز فراهم نموده است هرچند نباید فراموش کرد که این کشور به طور کلی بازار کار خوبی ندارد. در واقع اگرچه امکان کاریابی برای زمین شناسان در ایتالیا، خصوصا در صورتی که علاوه بر انگلیسی به ایتالیایی هم مسلط باشند، کم نیست، اما باز هم در کشورهایی مثل فنلاند، انگلستان، ایسلند، سوئد و غیره، مشاغل بیشتر و درآمد بالاتری انتظار این گروه را می کشد. ذکر این نکته هم ضروری است بازار کار این رشته در ایتالیا از خیلی از کشورها از جمله آذربایجان، ترکیه، اوکراین، مکزیک و غیره هم بهتر است. ایتالیا همچنین پاسپورت و ویزای بهتری هم نسبت به این کشورها دارد.

به عنوان مثال از آن جایی که ایتالیا عضوی از شنگن است، هر دانشجویی ویزای این کشور را تهیه نماید به راحتی می تواند به سایر کشورهای حوزه شنگن هم سفر کند. این در حالی است که اخذ ویزای کشورهای خارج از شنگن از جمله ایسلند، انگلستان و غیره این مزیت را به همراه نخواهد داشت. به علاوه بین 8 تا 10 سال پس از اقامت و کار به عنوان یک زمین شناس، فرد می تواند در صورت پرداخت مالیات و عدم ارتکاب جرم، در آزمون زبان ایتالیایی و حقوق شهروندی ایتالیا شرکت کرده و در صورت اخذ نمره قبولی، اقدام به اخذ پاسپورت ایتالیا که یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا است، کند.

  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در ایتالیا چقدر است؟
  • آیا امکان کار دانشجویی در ایتالیا با اخذ ویزای تحصیلی وجود دارد یا خیر؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در ایتالیا

ایتالیا دانشگاه های دولتی فوق العاده قدیمی، مطرح در سطح جهانی و ارزانی دارد. تحصیل در برخی دانشگاه های دولتی این کشور در یکسری از رشته ها به قدری ارزان است و امکان اخذ بورسیه های تحصیلی دولتی، خصوصی و غیره حین تحصیل در این کشور به قدری بالا است که برخی افراد سهوا ایتالیا را دارای نظام تحصیلی رایگان می دانند. رشته زمین شناسی در ایتالیا هم جزو رشته های گران محسوب نمی شود و میزان دقیق شهریه بستگی به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی افراد دارد. اما به طور کلی تحصیل در رشته مزبور در ایتالیا سالانه بین 500€ تا 6000€ (یورو) شهریه به همراه خواهد داشت. این در حالی است که در کشوری مثل فنلاند از سال 2017 تحصیل فقط برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا رایگان است و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هلسینکی سالی 18000€ (یورو) هزینه دارد.

علاوه بر شهریه پایین، هزینه زندگی در ایتالیا نیز با توجه به شهر محل اقامت افراد معمولا خیلی بالا نیست. زندگی دانشجویی در بزرگ ترین شهرهای این کشور یعنی میلان و رم ماهانه بین 900€ تا 1300€ (یورو) هزینه به دنبال دارد. در حالی که در شهرهای کوچک ایتالیا متوسط هزینه زندگی دانشجویی را می توان به ماهی 650€ (یورو) هم کاهش داد. در نمودار ذیل حداقل هزینه زندگی در ایتالیا با کشور سوئیس با هم مقایسه شده است:

حداقل هزینه زندگی ماهانه در ایتالیا و سوئیس

دانشگاه ها برای تحصیل رشته زمین شناسی در ایتالیا

با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ایتالیا، فارغ التحصیل شدن از دانشگاهی که رنکینگ بین المللی خوبی دارد، اهمیت زیادی پیدا می کند. چرا که به فرد کمک می کند نهایتا اگر موفق به کاریابی در ایتالیا نشد شغلی در کشور دیگری پیدا کند. از جمله بهترین دانشگاه های ایتالیا به منظور تحصیل در رشته زمین شناسی در سال 2021 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در رشته زمین شناسیTHE Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News Ranking 2021
University of Bologna167160112
Sant’Anna School of Advanced Studies Pisa170714
Scuola Normale Superiore di Pisa181221
Sapienza University of Rome201171114
University of Padua251216115
Vita-Salute San Raffaele University251392352

دانشگاه ها برای تحصیل رشته زمین شناسی در ایتالیا

کار ضمن تحصیل رشته زمین شناسی در ایتالیا

نرخ بیکاری جوانان در شهرهای جنوبی ایتالیا به 28% هم می رسد، اما در شهرهای رم و میلان امکان کاریابی در صورت تسلط به زبان ایتالیایی وجود دارد. لازم به ذکر است برخلاف کشورهایی مثل آذربایجان، چین و ژاپن، امکان کار دانشجویی در ایتالیا از سوی دولت این کشور پیش بینی شده است. البته کار دانشجویی در ایتالیا تا سقف 20 ساعت در هفته مجاز است اما همین میزان کار نیز می تواند ساعتی 8€ تا 15€ (یورو) درآمد برای دانشجویان به دنبال داشته باشد. انجام کار دانشجویی در ایتالیا نه تنها تامین کننده بخشی از هزینه های زندگی در این کشور خواهد بود، بلکه افراد را با بازار کار این کشور بیشتر آشنا می سازد.

پس از فارغ التحصیلی هم آینده خوبی در انتظار زمین شناسان وجود دارد خصوصا وقتی حداقل مدرک کارشناسی ارشد این رشته را اخذ نموده باشند. حداقل درآمد زمین شناسان در ایتالیا ماهی 3400€ (یورو) و بیشترین میزان آن ماهی 10000€ (یورو) است. یعنی در سال 2021 زمین شناسان به طور متوسط الی 78400€ (یورو) در ایتالیا درآمد کسب می نمایند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، متوسط درآمد زمین شناسان با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هم مقایسه شده است:

متوسط درآمد ماهانه زمین شناسان در ایتالیا

الزامات در خصوص تحصیل در رشته زمین شناسی در ایتالیا

برای اخذ پذیرش از رشته زمین شناسی غالب دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 و در مقطع دکتری حداقل آیلتس 7 یا 7.5 را مطالبه می نمایند. لازم به ذکر است تحصیل در رشته زمین شناسی در مقطع کارشناسی غالب دانشگاه های دولتی ایتالیا به زبان ایتالیایی است. لازم به ذکر است کسی می تواند برای کارشناسی ارشد یا دکتری زمین شناسی در ایتالیا و غالب کشورهای دنیا اپلای کند که مدرک مرتبط این رشته را داشته باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته زمین شناسی در ایتالیا می توانند جهت بررسی شدن شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *