ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی در تاجیکستان

مقطع کارشناسی در تاجیکستان

مقطع کارشناسی در تاجیکستان ممکن است برای کسانی که قصد دارند با صرف هزینه اندک تحصیلات خود را خارج از کشور ادامه دهند جذابیت داشته باشد. تاجیکستان که اصطلاحا جمهوری تاجیکستان نامیده می شود کشوری محصور در خشکی یا اصطلاحا landlocked است؛ یعنی به هیچ یک از آب های بین المللی راه ندارد. تاجیکستان از نظر جغرافیایی از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با کشور وسیع چین هم مرز می باشد. این کشور حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد که از آن میان بیش از 97% مسلمان هستند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص مقطع کارشناسی در تاجیکستان در سال 2024-2025 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی تاجیکستان چیست؟
  • هزینه تحصیل رشته های مختلف در تاجیکستان چقدر است؟
  • اعتبار دانشگاه های تاجیکستان در چه سطحی است؟
  • بهترین مراکز آموزشی تاجیکستان کدامند؟
  • بهترین مقطع برای ورود به دانشگاه های تاجیکستان چیست؟

هزینه مقطع کارشناسی در تاجیکستان

یکی از دلایلی که ممکن است افراد را به ترغیب کند تا این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند هزینه های پایین تحصیل و زندگی است. تحصیل در تاجیکستان سالیانه با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاهی که فرد از آن پذیرش گرفته بین 1000$ تا 8000$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که تاجیکستان کشوری در حال توسعه است که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه دیگری که در نزدیکی یا همسایگی ایران قرار گرفته اند مثل ترکیه، اقتصاد ضعیف تری دارد. به همین دلیل است که مهاجرت به تاجیکستان کم طرفدارتر از مهاجرت به ترکیه است. چرا که با سالیانه 500$ تا 15000$ (دلار آمریکا) می توان در دانشگاه های ترکیه تحصیل نمود و انتظار آینده بهتری را داشت.


علاوه بر شرایط دو کشور تاجیکستان و ترکیه، دانشگاه های این کشورها نیز در سطوح علمی کاملا متفاوتی قرار دارند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در غالب دانشگاه های ترکیه فراهم است و این کشور عضوی از بولونیا است. این در حالی است که رنکینگ جهانی دانشگاه های تاجیکستان در مقایسه با ترکیه ضعیف تر است. پس هم دانشجویانی که در ترکیه تحصیل کرده اند و قصد دارند پس از تحصیل در این کشور اقامت کنند آینده بهتری خواهند داشت چرا که سطح درآمد بالاتر و فرصت های شغلی بیشتری پیش رو دارند. هم دانشجویانی که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه هایی مثل دانشگاه استانبول یا دانشگاه آنکارا برای کار یا تحصیل به آلمان، ایالات متحده آمریکا و غیره سفر کنند.

هزینه مقطع کارشناسی در تاجیکستان

دانشگاه های برتر کارشناسی در تاجیکستان

کسانی که قصدشان از تحصیل در تاجیکستان اخذ اقامت این کشور باشد به منظور تمدید ویزای خود باید پس از فارغ التحصیل شدن شغلی در این کشور پیدا کنند. عوامل متعددی در این راه به آن ها کمک خواهد کرد از جمله لزوم تسلط آن ها به زبان تاجیک و زبان روسی است. یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در شرایط کاری آینده افراد خواهد داشت دانشگاهی است که از آن فارغ التحصیل شده اند؛ چرا که کارفرمایان تمایلی به استخدام کسانی دارند که با معدل خوب از دانشگاه های برتر تاجیکستان فارغ التحصیل گشته اند. برخی از بهترین دانشگاه های تاجیکستان در سال 2024 عبارت هستند از:

نام دانشگاه به دو زبان انگلیسی و روسیرنکینگ جهانیرنکینگ ملی
Tajik Technical University /Донишгоҳи техникии Тоҷикистон академик М С Осимӣ142381
Russian-Tajik Slavonic University /Российско-Таджикский Славянский университет143792
Tajik National University144833
Tajik State Pedagogical University155244
Tajik State Medical University Avicenna159745
Tajik Agrarian University Shirinsho Shotemur /Таджикский Аграрный Университет Имени Шириншох Шотемур164226
Khujand State University Academician Bobojon Ghafurov /Донишгоҳи давлатии Хуҷанд ба номи академик Бобоҷон Ғафуров173777
Tajik State University of Commerce /Таджикский государственный университет коммерции178828
Technological University of Tajikistan180909
Tajikistan State University of Law Business & Politics /Таджикский Государственный Университет Права, Бизнеса, и Политики1903210

شرایط کاری پس از مقطع کارشناسی در تاجیکستان

مردم تاجیکستان نسبتا فقیر هستند و در مقایسه با روسیه، ترکیه، بلاروس و غیره قدرت خرید پایین تری دارند. در این کشور با توجه به نوع شغل، سطح تحصیلات، تعداد سال های سابقه کار، مهارت های شغلیو غیره سطح درآمد افراد متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان درآمد ماهیانه دریافتی در تاجیکستان جنسیت افراد است؛ به عبارت دقیق تر خانمی با مهارت های شغلی و رزومه مشابه با همکار آقای خود در تاجیکستان حدود 14% کم تر از وی حقوق دریافت می کند. این مسئله یعنی تفاوت متوسط درآمد خانم ها و آقایان در تاجیکستان در سال 2024 در نمودار ذیل نشان داده شده است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه خانم ها و آقایان در تاجیکستان

البته نرخ بیکاری در تاجیکستان تقریبا مشابه کشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا و یونان است. منتهی نباید فراموش کرد که واحد پول کشورهای ذکر شده یورو است و قدرت خرید و سطح رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم آن بسیار بالاتر از تاجیکستان می باشد. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است نرخ بیکاری در طی چند سال متوالی بررسی شده است:

سالنرخ بیکاری در تاجیکستان
20176.95%
20187%
20197.09%
20207.48
20217.74%
20227.83%
20238.02%
20248.16%

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های تاجیکستان

به منظور اخذ پذیرش از هر کدام از دانشگاه های تاجیکستان هر دانشجویی باید با توجه به رشته انتخابی خود مدارک ویژه ای تهیه کند. اما به طور کلی مهم ترین مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های تاجیکستان در مقطع کارشناسی لازم است عبارت هستند از:

  • مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) و ترجمه رسمی آن ها
  • عکس پاسپورتی جدید
  • پاسپورت
  • 1 یا 2 توصیه نامه از آموزگاران یا کارفرمایان سابق
  • CV که باید شامل دستاوردهای تحصیلی و غیرتحصیلی فرد مثل کسب مدال طلای ورزشی و غیره باشد
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی مثل دیپلم دبیرستان
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی
  • انگیزه نامه یا همان letter of intent
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی مالی دانشجو یا والدین وی مبنی بر پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در تاجیکستان

اخذ پذیرش از دانشگاه های تاجیکستان در مقایسه با کشورهایی مثل مجارستان، روسیه، اتریش، آلمان، انگلیس، کانادا، سوئد، فنلاند، هلند، ایتالیا، فرانسه و غیره طرفداران خیلی کمی دارد. به همین دلیل سختگیری زیادی از سوی دانشگاه های این کشور برای صدور پذیرش دانشجویان بین المللی اعمال نمی شود منتهی ایرانی ها جزو کسانی هستند که پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود باید اقدام کنند و ویزای تحصیلی تاجیکستان را به دست آورند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مقطع کارشناسی در تاجیکستان طی سال 2024 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *