ویترین

پناهندگی در نیجریه

پناهندگی در نیجریه

مسئولیت بررسی وضعیت پناهندگی در نیجریه به عهده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می باشد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با همکاری سازمان های بشر دوستانه ملی و بین المللی برای ترویج حقوق اولیه انسانی پناهندگان در نیجریه کار می کند. این سازمان با اطمینان از کمک حقوقی و مشاوره، در سراسر نیجریه طیف کاملی از مسائل مانند خشونت خانگی که از طریق نظارت بر حفاظت و غربالگری آسیب پذیری مشخص شده است، به رفع شکاف های حفاظتی پناهندگان کمک می کند. شرکا از وکالت حقوقی در دادگاه و کمک به اسناد، در میان سایر اشکال حمایت حمایتی پشتیبانی می کنند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تلاش می کند تا همه ذینفعان حیاتی برای پناهندگان، با روحیه تقسیم مسئولیت، برای اطمینان بیشتر از اجرای تعهدات در راستای زمان بندی مشخص شده در نقشه راه، با یکدیگر همکاری کنند.

نیجریه تعهدات گسترده و مهمی را به مجمع جهانی پناهندگان در سال 2019 داد تا در زمینه گنجاندن، ظرفیت حفاظتی و راه ‌حل ‌های بادوام سرمایه ‌گذاری کند و با برنامه توسعه ملی و اهداف توسعه پایدار همسو شود. در این نوشتار، شرایط پناهندگی در نیجریه و شرایط پناهندگان در این کشور به طور کامل توسط متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

شرایط پناهندگی در نیجریه

برای اینکه پدیده پناهندگی را در یک چشم انداز روشن قرار دهیم، از سال 2017 افزایش پیوسته هجوم پناهندگان به نیجریه وجود داشته است. این به دلیل درگیری بی وقفه در منطقه فرعی غرب آفریقا، به ویژه محور جمهوری کامرون است. از دسامبر 2017 تا می 2022، تعداد پناهندگان در نیجریه از حدود 57000 به 77000 و 1600 پناهجو افزایش یافته است. در ژوئن 2022 حدود 77400 پناهنده از ملیت های مختلف در نیجریه ثبت نام کرده اند. نیجریه به عنوان عضو کنوانسیون 1951 سازمان ملل متحد (ژنو) مربوط به وضعیت پناهندگان و پروتکل 1967 آن، در دسامبر 2018 به جامعه جهانی پیوست تا پیمان جهانی برای پناهندگان (GCR) را تصویب کند. در سال 2019، نیجریه به مجمع جهانی پناهندگان متعهد شد که موضوعات مربوط به پناهندگان، آوارگان داخلی و جوامع میزبان آنها را در برنامه های توسعه ملی لحاظ کند.

نرخ رشد جمعیت پناهنادگان در نیجریه به شرح زیر است:

نرخ رشد جمعیت پناهندگان در نیجریه

تقویت ظرفیت حفاظتی، اطمینان از در دسترس بودن و دسترسی به راه حل های پایدار برای پناهندگان و آوارگان داخلی و نقش نیجریه را در تلاش ‌های منطقه ‌ای و زیر منطقه ‌ای در رسیدگی به علل ریشه‌ ای آوارگی حفظ کند. برای عملیاتی کردن تعهدات، نیجریه یک نقشه راه پیاده سازی تولید می کند. به طور خلاصه، نیجریه، در میان بسیاری از کشورها، سیاست های پناهندگی مطلوب، سیاست ملی بیجاشدگان داخلی، دسترسی آزاد به زمین برای اهداف کشاورزی را به اجرا گذاشته است و در برنامه توسعه ملی میان مدت 2021 تا 2025 بسیاری از ابتکارات را برای رفاه افراد نگران گنجانده است. در حالی که نیجریه به آسانی محیط حفاظتی مثبتی را برای افراد نگران فراهم می کند، در توافقنامه های سه جانبه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و کامرون، چاد و نیجر به ترتیب برای تسهیل بازگرداندن داوطلبانه نیجریه ای ها مشارکت می کند.

نقش پیمان جهانی پناهندگان در پناهندگی در نیجریه

از سال 2018، پیمان جهانی پناهندگان (GCR) چارچوب بین ‌المللی است که تعهدات دولت ‌ها و جامعه بین ‌المللی برای نشان دادن همبستگی با پناهندگان، پناهجویان، آوارگان داخلی، افراد بدون تابعیت و جوامع میزبان آسیب ‌دیده را بیان می ‌کند. این برنامه در جهت کاهش فشار بر کشورهای میزبان، ترویج گنجاندن در سیستم ‌های ملی و سرمایه‌گذاری در اتکا به خود پناهندگان به ‌عنوان راه‌ هایی برای تکمیل چرخه‌ های کمک‌ های بشردوستانه با راه ‌حل‌ های ملی پایدار برای کسانی است که تحت تأثیر جابجایی اجباری قرار گرفته ‌اند. نیجریه در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی در زمینه بومی سازی و عملیاتی کردن GCR داشته است، از سیاست پناهندگی مطلوب، تأمین زمین برای پناهندگان و گنجاندن در تقویت سیستم های آموزش ملی، بهداشت و آب برای کمک به زنان، مردان و کودکان آواره و جوامع میزبان را تحت تأثیر قرار داد.

شرایط پناهندگی در آفریقای جنوبی

ثبت وضعیت پناهندگی در نیجریه

در نیجریه، کارشناسان ثبت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به طور فعال در ثبت نام پناهندگان، به ویژه کامرونی ها در ایالت های بنوئه، کراس ریور و تارابا (در ایالت کراس ریور) مشغول هستند. این فعالیت در کنار سازمان های دولتی کلیدی مانند کمیسیون ملی پناهندگان، مهاجران و آورگان داخلی انجام می شود. ثبت نام یک فرآیند مداوم برای ثبت اطلاعات ضروری در زمان جابجایی اولیه و همچنین هرگونه تغییرات جمعیتی و سایر تغییرات بعدی در جمعیت پناهندگان است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از مقامات برای صدور کارت شناسایی پناهندگان حمایت می کند که به آنها آزادی رفت و آمد در سراسر نیجریه، دسترسی به امکانات بهداشتی و مدارس در کنار همسایگان نیجریه ای خود را می دهد. ثبت نام پناهندگان و پناهجویان ابزار حفاظتی است که برای محافظت از پناهندگان در برابر دستگیری خودسرانه، استخدام اجباری، بازداشت و بازگرداندن به کار می رود.

ثبت وضعیت پناهندگی در نیجریه

علاوه بر این، کارشناسان حفاظت از کودکان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای پناهندگان با مقامات نیجریه برای ترویج شیوه های خوب در ارزیابی و تعیین بهترین منافع برای کودکان همکاری می کنند.

سایر روش های مهاجرت به نیجریه

با توجه به این که نیجریه کشوری می باشد که ممکن است پناهنادگان در آن از وضعیت نسبتا خوبی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بهره مند شوند، اما با این حال، روش پناهندگی روشی می باشد که معمولا توصیه نمی شود و روش های جایگزین برای مهاجرت به نیجریه وجود دارند.

این روش ها عبارتند از:

  • مهاجرت تحصیلی به نیجریه
  • مهاجرت کاری به نیجریه
  • مهاجرت به نیجریه از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در نیجریه

با توجه به شرایط مهاجران، هر فرد با توجه به وضعیت خود می تواند از روش های ذکر شده اقدام به مهاجرت به نیجریه کند.

در جدول زیر به الزامات مهاجرت به نیجریه از روش های ذکر شده اشاره شده است:

روش های مهاجرت به نیجریهالزامات
مهاجرت تحصیلی به نیجریهاخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی نیجریه
مهاجرت کاری به نیجریهعقد قرارداد کاری و ویزای کاری نیجریه
مهاجرت به نیجریه از طریق ازدواجدریافت ویزا و ثبت رسمی ازدواج در نیجریه (با شهروند نیجریه ای)
مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در نیجریهسرمایه گذاری در نیجریه و اخذ ویزای تجاری نیجریه

هموطنان محترم می توانند با تماس با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات تکمیلی درباره تمامی روش های مهاجرت به نیجریه کسب کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *