ویترین

آیا میتوان شخصا یک شرکت ثبت کرد؟

آیا میتوان شخصا یک شرکت ثبت کرد؟

آیا میتوان شخصا یک شرکت ثبت کرد؟ با اینکه در ایران محدودیتی برای تشکیل شرکت تجاری وجود ندارد اما ثبت شرکت یک نفره نیز کاملا منتفی است. چراکه قانون تجارت ایران به صراحت بیان کرده است که به منظور تشکیل و راه اندازی یک شرکت تجاری وجود حداقل 2 شریک ضروری و الزام آور است. جالب است بدانید که این اصل در تمامی شرکت های 7 گانه تجاری مورد تاکید بوده و اصولا یکی از شرایط ثبت شرکت ها نیز رعایت همین اصل می باشد. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله که توسط تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران تهیه شده بتواند پاسخی به سوالات شما درباره شرایط ثبت شرکت در ایران باشد.

تعریفی جامع از شرکت و انواع آن در ایران

قبل از توضیح درباره این سوال که آیا می توان شخصا یک شرکت ثبت کرد؟ بهتر است ابتداء باتعریف خود شرکت و شرایط و انواع آن آشنا شد. شرکت یا کمپانی معمولا بر اساس توافق فی مابین دو یا چند شریک بر سر انجام موضوع تجاری و دست یابی به سود تشکیل می شود. این تعریف متعلق به تعریف شرکت تجاری است اما یک نوع دیگر شرکت، شرکت مدنی است که هدف از تشکیل آن انجام تجارت نیست. از مجموعه تعریف و توصیفات پیرامون شرکت در قانون تجارت ایران می توان متوجه دو نکته مهم گردید که عبارتند از:

نکات قوانین تجارت در ایران

شرکت های تجاری را نیز می توان با توجه به شاخص های مختلفی به چند دسته مختلف تقسیم کرد. مثلا از نظر حدود مسئولیت شرکا، انواع شرکتهای تجاری عبارتند از:

انواع شرکتها از نظر میزان مسئولیت شرکاء
نام شرکتشرکت های تشکیل دهندهمیزان مسئولیت
شرکتهای سرمایه ایشامل شرکتهای با مسئولیت محدود و سهامی خاص و عاممنحصر به میزان سرمایه
شرکتهای شخصیشامل شرکتهای نسبی و تضامنینامحدود
شرکتهای مختلطشامل شرکتهای مختلط سهامی و غیرسهامیبرخی از شرکا محدود و برخی دیگر نامحدود
شرکت های کمیتیشرکت تعاونیشرکاء مسئولیتی ندارند

اما در یک دسته بندی کلی دیگر طبق ماده 20 قانون تجارت ایران، شرکت های تجاری در ایران به 7 نوع شرکت به صورت ذیل دسته بندی می شود:

  • شرکت های تعاونی
  • شرکت های سهامی
  • شرکت های مختلط سهامی
  • شرکتهای مختلط غیرسهامی
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • شرکت های تضامنی
  • شرکت های نسبی

آیا میتوان شخصا یک شرکت تجاری ثبت کرد؟

آیا میتوان شخصا یک شرکت تجاری ثبت کرد؟

در ایران هیچ محدودیتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی چه ایرانی و چه خارجی جهت ثبت شرکت وجود ندارد. اما منتها باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد که در قانون تجارت ایران حداقل شرکاء برای ثبت یک شرکت تجاری 2 نفر اعلام شده است و از همین رو نمی توان شخصا یک شرکتی را به ثبت رساند. پس در پاسخ به این سوال که آیا می توان شخصا یک شرکت ثبت کرد؟ باید بگوییم که علی القاعده تشکیل یک شرکت تک نفره در ایران محلی از اعراب نداشته و توسط مرجع ثبت نیز به رسمیت شناخته نمی شود. اما در مقابل باید به نکات مهم زیر در ثبت شرکت توجه کرد:

  • اولا داشتن سوء سابقه باعث منع اشخاص در ثبت شرکتنشده و فقط این موضوع باعث عدم انتخاب افراد برای تصدی سمت های مدیریتی و بازرسی در شرکت می شود.
  • دوما نه تنها اتباع ایرانی بلکه اتباع خارجی نیز می توانند با اطمینان از مالکیت 100% نسبت به ثبت شرکت در ایران اقدام نمایند.

تعداد اعضاء برای ثبت انواع شرکت تجاری

همان طوری که در مطالب بالا هم گفته شد، یک نفر شخصا و به تنهایی نمی تواند شرکتی را در ایران ثبت و راه اندازی کند و از همین رو او برای این کار نیازمند یک یا چند شریک دیگر است. با نگاهی بر نص قانون تجارت نیز می توان استنباط کرد که در این مورد هیچ استثنائی بین انواع شرکت های تجاری وجود ندارد. حالا ممکن است در یک شرکتی مثل شرکت با مسئولیت محدود وجود 2 نفر شریک کافی باشد درحالیکه شرکت تعاونی با حداقل 7 نفر اعضاء تشکیل می شود. نمودار زیر نشان دهنده تعداد اعضاء/ شرکاء مورد نیاز برای ثبت شرکت تجاری می باشد:

شرکاء مورد نیاز برای ثبت شرکت تجاری

علاوه بر شرکت با مسئولیت محدود در شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت نسبی نیز وجود حداقل 2 نفر شریک جهت ثبت شرکت الزامی است. اما شرایط شرکت مختلط غیر سهامی تا حدود زیادی شبیه شرایط شرکت سهامی خاص بوده و شرط تایسس آن وجود حداقل 3 شریک پای کار می باشد.

مدارک جهت ثبت شرکت تجاری

اکنون که به پاسخ این سوال که آیا می توان شخصا یک شرکت ثبت کرد رسیدیم، لازم است تا درباره مدارک لازم جهت انجام این کار نیز آشنا شویم. کلا مدارک درخواستی شامل دو طیف مدارک یعنی اسناد مربوط به شخصیت حقوقی (شرکت تجاری) و نیز مدارک مربوط به شخصیت حقیقی (شرکاء/ اعضاء) می باشد. ریز مدارک مذکور به صورت زیر می باشد:

مدارک لازم جهت انجام ثبت شرکت
اسناد مربوط به شخصیت حقوقیفتوکپی مدارک شناسایی شرکا شامل شناسنامه و کارت ملی + گواهی عدم سوء سابقه برای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره + لیست شرکاء
مدارک مربوط به شخصیت حقیقیاساسنامه+ تقاضانامه+ شرکت نامه+ صورتجلسه هیئت مدیره شرکت+ صورتجلسه مجمع عمومی موسسان+ گواهی پرداخت سرمایه اولیه

آیا میتوان شخصا مراحل یک شرکت ثبت شده را طی کرد؟

کل فرآیند ثبت شرکت بسیار ساده و آسان بوده اما به دلیل وجود برخی بندهای حقوقی و تخصصی استفاده از مشاوره یک وکیل کاربلد نیز امری مفید و کار راه انداز خواهد بود. در مجموع نیز مراحل ثبت شرکت های تجاری را می توان به مرحله ثبت شرکت و مرحله پس از ثبت دسته بندی کرد. مرحله ثبت دربرگیرنده 3 اقدام شامل تنظیم اسناد ثبتی، دریافت تاییدیه پذیرش از سامانه ثبت شرکت (www.irsherkat.ssaa.ir)، ارسال پستی اصل مدارک و درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار می باشد. اما مرحله پس از ثبت شرکت شامل دو اقدام کلی یعنی درخواست کد مالیاتی و پلمب دفاتر می باشد:

مراحل ثبت شرکت تجاری در ایران

در پایان امیدواریم به پاسخ این سوال که آیا می توان شخصا یک شرکت ثبت کرد، رسیده باشید. گروه وکلای حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی کاملی دارد تا علاوه بر ثبت شرکت همچنین در تنظیم و ارائه صورتجلسات نیز خدمات مشاوره رایگانی به هموطنان گرامی ارائه نماید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *