مهاجرت

اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد

اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد

بسیاری از زوجین به دنبال تولد فرزندشان در کشورهای خارجی می باشند که یکی از این موارد اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد در سال 2021 است. در واقع میتوان گفت این روش محبوب ترین و جدیدترین روش اخذ اقامت کشورهای مختلف جهان میباشد. به شرطی که کشور مقصد تابع سیستم خاک باشد؛ در حالی که اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا اینگونه نیستند. در همه جای دنیا تابعیت از طریق 2 سیستم صورت میپذیرد که عبارتند از:

  • تابعیت بر اساس خون
  • تابعیت بر اساس خاک

تابعیت بر اساس خون زیاد پیچیدگی خاصی ندارد و حتی از اسم آن مشخص می باشد. تابعیت از طریق خون به نوزادانی تعلق میگیرد که پدر یا مادر نوزاد ملیت بلژیکی داشته باشد. به عبارتی پدر یا مادر نوزاد به کشور بلژیک از طریق خون وابسته باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص امکان یا عدم امکان اخذ تابعیت بلژیک از طریق تولد توضیحاتی ارائه می گردد.

  • مزایای تولد فرزند در کشور بلژیک برای والدین چیست؟
  • آیا با تولد در بلژیک کودک تابعیت این کشور را به دست می آورد؟
  • راه های اخذ تابعیت کشور بلژیک از طریق تولد چیست؟
  • آیا تولد کودک در بلژیک یک امتیاز به شمار می آید؟

اساس تابعیت در بلژیک در 2021

طبق قانون اتحادیه اروپا تمامی کشورهای اروپایی تابعیتشان ابتدا بر اساس خون اعطا میگردد. پس از این رو در سال 2021 اعطای تابعیت در بلژیک ابتدا بر پایه خون می باشد. ناگفته نماند که در تابعیت بر پایه خاک استثتائاتی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم. اساسا تابعیت در بلژیک با شرایط خاص، در صورتی که پدرو مادر نوزاد بلژیکی نباشند امکان پذیر است. به عبارتی یعنی اینکه پدر و مادر نوزادی که بلژیکی نیستند حداقل باید 10 سال در این کشور اقامت داشته باشند. البته به غیر از 10 سال اقامت باید اقامت دائم بلژیک را دارا بوده و نکات زیر را هم رعایت کنند:

  • پدر و مادر باید قبل از سن 12 سالگی فرزند خود جهت گرفتن تابعیت بلژیک اقدام کنند.
  • کودک متولد شده در خاک بلژیک حتما تا سن قانونی 18 سالگی در این کشور اقامت داشته باشد.
  • در مدت 10 سال اقامت والدین در بلژیک سفرهای خارجی به مدت کم مانعی ندارد.
  • در این صورت پدر و مادر تابعیت فرزند خود را اخذ نموده و حتما باید نسبت به آن تعهد دهند.
  • پدر و مادر باید تعهد دهند که تا آخر عمر در بلژیک اقامت میکنند. در واقع تعهد میدهند که به کشور دیگری مهاجرت نمیکنند.

استثنائات تابعیت بر اساس خاک در بلژیک

یکی از استثنائاتی که ممکن است در هر کشوری اتفاق بیوفتد کودک یا نوزاد رها شده می باشد. اگر در بلژیک نوزادی بی سرپرست رها شود، تابعیت این کشور به او اعطا میگردد. البته تا قبل از سن قانونی 18 سالگی تابعیت این کشور به کودک رها شده تعلق میگیرد. درواقع اخذ تابعیت بلژیک مشمول کسانی است که تابعیت اولیه خود را قبل از سن قانونی از دست داده باشند. همانگونه که گفته شد اعطا تابعیت بلژیکی بر پایه 2 شرط به نوزاد صورت میپذیرد:

  1. 10 سال اقامت پدر و مادر در بلژیک قبل از تولد فرزند
  2. داشتن زندگی مستمر پدر و مادر به مدت 5 الی 10 سال در بلژیک

در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در هزینه زندگی در بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

تولد فرزند و اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد

کشور بلژیک از نظم و قانون خاصی پیروی میکند و در زمینه درمانی نیز این امر مشهود است. در این کشور بدلیل مراقبت های ویژه بعداز زایمان، مادر به مدت 5 روز در بیمارستان بستری میماند. این مراقبت های ویژه هم برای مادران بلژیکی است و هم مادران غیر بلژیکی و از الزامات قانونی است. البته مدت زمان بستری در بیمارستان و مراقبت از مادر در کشورهای مختلف متفاوت است.

بطور مثال در کشور هلند مادر پس از زایمان 24 ساعت بعد از بیمارستان مرخص می گردد. در بلژیک موقع ترخیص، وضع جسمانی مادر توسط پزشکان ماما و فیزیوتراپیست معاینه میگردد. این معاینات برای اطمینان حاصل نمودن از وضعیت جسمانی مادر پس از زایمان انجام میگردد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب ویزای تحصیلی بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

تولد فرزند و اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد

نحوه ثبت تولد در بلژیک

برای ثبت تولد در کشور بلژیک قوانین خاصی وجود دارد و ارائه مدارکی نیز الزامی می باشد. طبق قانون ثبت تولد در این کشور 15 روز بعد از متولد شدن نوزاد در سالن شهرداری صورت میپذیرد. البته برای این کار باید نزدیکترین سالن شهرداری به محل زندگی نوزاد انتخاب شود. برای ثبت تولد در شهرداری محل اقامت نوزاد در بلژیک مدارکی از قبیل زیر نیاز است:

  • اصل کارت شناسایی پدر و مادر
  • در صورت نیاز همراه داشتن سند ازدواج
  • گواهی پزشکی با تائید و مهر بیمارستان محل تولد نوزاد

با تکمیل کردن مراحل ثبت و ارائه این مدارک، سندهایی به پدر و مادر نوزاد اعطا میگردد. با داشتن این اسناد پدر و مادر می توانند نسبت به اخذ مزایای متعلق به فرزندشان اقدام نمایند. برای اینکه از اخذ تابعیت فرزند خود مطمئن شوید حتما ثبت تولد در این کشور را به سفارتخانه کشورتان اطلاع دهید. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب کار در بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

هزینه های اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد

هزینه های درمانی و زایمان در کشور بلژیک از قبل تعریف شده و بر مبنای قوانین این کشور میباشد. در این کشور میتوان زایمان را هم در بیمارستان و هم در خانه انجام داد. البته هزینه تولد نوزاد در این دو مکان متفاوت است که بصورت زیر می باشند: اگر تولد نوزاد در خانه صورت پذیرد، هزینه ای بابت آن وجود نخواهد داشت. حتی دولت بلژیک جهت حمایت و همدلی کمک هزینه 500€ (یورو) به پدر و مادر نوزاد اعطا میکند. اما هزینه زایمان در بیمارستان های کشور بلژیک بر دو نوع انتخاب می شود که عبارتند از اتاق عمومی و اتاق خصوصی.

در بیمارستان های کشور بلژیک اتاق های عمومی دارای 2 الی 3 تخت می باشند. در صورت انتخاب اتاق خصوصی یا یک تخته برای اتاق اخذ شده باید هزینه پرداخت نمایید. در ضمن بجز هزینه اتاق خصوصی با توجه به خدمات ارائه شده هزینه آن 2 برابر گرانتر خواهد شد اما اگر اتاق خواسته شده را بدون تقاضای ویژه درخواست نمایید طبق هزینه اتاق عمومی می باشد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب تحصیل در بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

شرایط اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد

همانطور که قبلا گفته شد از دو طریق سیستم خاک و خون میتوان تابعیت فرزند خود را دریافت نمود. از این رو شرایط دریافت تابعیت برای فرزندان مهاجران همیشه جزو دغدغه اصلی آنها میباشد. البته بعضا دیده میشود برخی جهت اینکه فرزندشان تابعیت کشور دیگری را داشته باشد مهاجرت میکنند. شرایط تابعیت کشورهای جهان برای این دسته از افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. پس بهترین گزینه برای اینگونه افراد انتخاب تابعیت فرزندان خود از سیستم خاک می باشد. ناگفته نماند که تابعیت از سیستم خون با توجه به شرایط خاصی امکان پذیر می باشد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب مهاجرت به بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

در این مقاله موضوع اخذ اقامت بلژیک از طریق تولد را مورد بررسی قرار دادیم. خواندن این مقاله برای کسانی که قصد دارند از طریق تولد فرزندشان تابعیت کشور بلژیک را اخذ کنند توصیه میشود. برای انجام این کار داشتن اطلاعات حقوقی نیز دارای اهمیت است که متقاضیان باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند. لذا ما پیشنهاد میکنیم برای انجام مراحل حقوقی و مشاوره اصولی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *