مهاجرت

اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد

اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد

اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد شرایط بسیار خاصی دارد که متقاضیان و مهاجران خارجی باید پیش از اقدام آن را در نظر داشته باشند. اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد برای دانشجویان و متقاضیان بین المللی در صورت داشتن شرایط مورد نیاز امکان پذیر می باشد و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار قصد دارند تا علاوه بر شرایط اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد به مواردی چون قانون تابعیت در کشور کرواسی، تابعیت براساس نژاد در کشور کرواسی و غیره اشاره کنند.

کشور کرواسی یکی از کشورهای اروپایی می باشد که در همسایگی کشورهایی چون اسلوونی، اتریش، صربستان و مجارستان قرار گرفته است. در این کشور بیش از 4 میلیون نفر زندگی می کنند و لازم به ذکر است که 91% ساکنین کشور کرواسی پیرو دین مسیحیت می باشند.

  • چه قوانینی برای اخذ تابعیت از طریق تولد در کشور کرواسی وجود دارد؟
  • قوانین کرواسی برای اعطای تابعیت از طریق تولد چیست؟
  • آیا می توان برای کودکی که از یک والد کروات متولد می شود تابعیت دریافت کرد؟
  • آیا تولد در خاک کرواسی برای کودک مزیتی به همراه دارد؟

اینفوگرافیک تولد در کرواسی

قانون تابعیت در کشور کرواسی در 2023

قدمت قانون تابعیت کرواتی به 26 ژوئن سال 1991 و با اصلاحات انجام شده در 8 مه سال 1992 و همچنین 28 اکتبر سال 2011 و تفسیر دادگاه قانونی در سال 1993 باز می گردد. قوانین و مقررات مربوطه بر اساس قانون اساسی کشور کرواسی که توسط پارلمان این کشور تعیین شده است می باشد. در سال 2023 همانند گذشته تابعیت کرواسی را می توان به روش های زیر کسب کرد:

اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد بر اساس اصل خون

حق خون یک اصل قانون ملیت است که با آن تابعیت توسط تابعیت یک یا هر دو والدین تعیین و یا به دست می آید. کودکان در بدو تولد ممکن است به طور خودکار شهروند یک کشور خاص باشند، در صورتی که هر دو یا والدین آن ها تابعیت آن ایالت یا هویت ملی قومی، فرهنگی یا سایر ریشه های خود را داشته باشند. شهروندی همچنین می تواند در مورد کودکانی که والدین آن ها متعلق به یک کشور است، اعمال شود در حالی که خود آن ها تابعیت خود را از طریق اعطای تابعیت کسب نکرده اند.

امروزه تقریباً همه ایالت ها حق خون را در قوانین تابعیت خود در درجات مختلفی اعمال می كنند. متداول ترین کاربرد حق خون حق كودك نسبت به تابعیت پدر است. برخی کشورها این حق را به طور مساوی به مادر تسری می دهند. برخی این حق را بدون توجه به محل تولد اعمال می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای متولدین ایالت محدود شود. در برخی کشورها مقرر شده است که کودک در صورت ناشناخته بودن و بدون تابعیت بودن، تابعیت مادر را بدست آورد و برخی بدون توجه به محل تولد به کودک متولد شده تابعیت ارائه می دهند. برخی از این قبیل کودکان ممکن است تابعیت را به طور خودکار بدست آورند، در حالی که ممکن است برخی دیگر نیاز به درخواست تابعیت والدین داشته باشند.

معیارهای واجد شرایط بودن اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد هستند، باید معیارهای واجد شرایط بدون را در این زمینه رعایت کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در حوزه درخواست تابعیت کرواسی از طریق تولد مواجه خواهند شد. به عبارت دیگر، معیارهای واجد شرایط بودن جهت دریافت تابعیت کرواسی از طریق تولید یک اصل فراموش نشدنی می باشد، که تمامی متقاضیان باید به طور جدی رعایت کنند.

برای رعایت معیارهای واجد شرایط بودن اخذ تابعیت کرواسی باید شرایط زیر را رعایت فرمایید:

معیارهای واجد شرایط بودن اخذ تابعیت کرواسی

بررسی هزینه های تولد در کرواسی

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اتباع کشورهای خارجی قبل از مهاجرت به کرواسی باید مورد بررسی قرار دهند، هزینه های رایج تولد در کرواسی برای مهاجران می باشد. هزینه های رایج تولد در کرواسی بسته به برخی از شرایط در این کشور همواره در حال تغییر است. اما نگران نباشید زیرا، هزینه های تولد در کرواسی به نسبت اغلب کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این، تمامی متقاضیان زایمان در کرواسی می توانند از کمک هزینه های گوناگون این کشور در روند زایمان استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که هزینه تولد در کرواسی بسته به کلینیکی که در آن تحت درمان هستید بسیار متفاوت خواهد بود.

در نمودار زیر می توانید میزان هزینه تولد درکرواسی را با کشورهای مختلف جهان با یکدیگر مقایسه کنید:

میزان هزینه تولد درکرواسی را با کشورهای مختلف جهان با یکدیگر

همانطور که اشاره شد، هزینه تولد در کرواسی برای مهاجران، بسته به عوامل گوناگونی متغیر خواهد بود. مهمترین عواملی که در هزینه زندگی در کرواسی تاثیر گذار هستند شرایط مراقبت از نوزاد، ماساژ، هزینه ماما و داروها در طول درمان می باشد. به طور کلی هزینه زایمان بدون عارضه در کرواسی از 75000HRK تا 100000HRK (کونا کرواسی) متغیر خواهد بود. به همین جهت توصیه می شود که قبل از ورود به این کشور تمامی هزینه های رایج تولد در کرواسی را به طور دقیق بررسی کنید. نکته قابل توجه در خصوص هزینه های تولد در کرواسی این است که، هزینه تولد در کلینیک های خصوصی این کشور به نسب اغلب موسسات بهداشتی در این کشور بالاتر است.

اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد بر اساس اصل خون

اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد بر اساس اصل خاک

بر اساس اصل خاک هرگاه کودکی در خاک کشوری متولد شود بدون توجه به آنکه ملیت والدین او چیست، کودک توانایی اخذ تابعیت کشور محل تولدش را خواهد داشت. در کرواسی نیز در شرایط خاص این امکان برای کودکان بوجود می آید. در این صورت کودک باید فاقد والدین مشخص شده باشد یا آنکه در صورت مشخص بودن تابعیت او، یکی از شهروندان رسمی کشور کرواسی حق حضانت او را به عهده بگیرد.

تابعیت براساس نژاد در کشور کرواسی

طبق ماده 4 قانون شهروندی کرواسی، یک کودک تابعیت کرواسی را در صورت وجود شرایط زیر بدست می آورد:

  • اگر هر دو والدین وی در زمان تولد فرزند شهروند کرواسی باشند.
  • اگر یکی از والدینش در هنگام تولد یک شهروند کرواسی باشد و کودک در جمهوری کرواسی متولد شود.
  • اگر یکی از والدین در زمان تولد فرزند یک شهروند کرواسی باشد، والدین دیگر بدون تابعیت یا تابعیت ناشناخته و کودک در خارج از کشور متولد می شود.

اخذ تابعیت اتحادیه اروپا از مزایای کرواسی

از آنجا کشور کرواسی عضو اتحادیه اروپا می باشد، شهروندان کروات همچنین شهروندان اتحادیه اروپا بشمار می روند و می توانند تحت قوانین اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمان اروپا و همچنین سایر موارد مرتبط آزادانه شرکت کنند. وقتی در کشور غیر اتحادیه اروپایی که سفارت کرواسی وجود ندارد، شهروندان کرواسی حق دارند از سفارت هر کشور دیگر اتحادیه اروپا که در آن کشور حضور دارد، امور مختلف سفارتی را انجام دهند. شهروندان کرواسی می توانند در هر کشوری در اتحادیه اروپا به دلیل حق سفر آزاد و اقامت اعطا شده در اروپا زندگی و کار کنند. بطور کلی افرادی که موفق به کسب تابعیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا می شوند می توانند از مزایا و موارد مثبت بی شماری بهره مند شوند.

همانطور که در بخش نخست این نوشتار گفته شد، کشور کرواسی در همسایگی کشورهای اتریش و مجارستان قرار گرفته است. متقاضیان و هموطنان گرامی می توانند علاوه بر شرایط اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد، برای مطلع شدن از  سایر موارد با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

سوالات متداول در باب تولد در کرواسی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تولد در کرواسی می باشیم:

  • آیا اخذ تابعیت کرواسی از طریق تولد بر اساس اصل خاک امکان پذیر است؟ بر اساس اصل خاک هرگاه کودکی در خاک کشوری متولد شود بدون توجه به آنکه ملیت والدین او چیست، کودک توانایی اخذ تابعیت کشور محل تولدش را خواهد داشت. در کرواسی نیز در شرایط خاص این امکان برای کودکان بوجود می آید. در این صورت کودک باید فاقد والدین مشخص شده باشد یا آنکه در صورت مشخص بودن تابعیت او، یکی از شهروندان رسمی کشور کرواسی حق حضانت او را به عهده بگیرد.
  • تابعیت براساس نژاد در کشور کرواسی چیست؟ اگر هر دو والدین وی در زمان تولد فرزند شهروند کرواسی باشند. اگر یکی از والدینش در هنگام تولد یک شهروند کرواسی باشد و کودک در جمهوری کرواسی متولد شود. اگر یکی از والدین در زمان تولد فرزند یک شهروند کرواسی باشد، والدین دیگر بدون تابعیت یا تابعیت ناشناخته و کودک در خارج از کشور متولد می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *