ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ فنلاند

استارت آپ فنلاند

بر طبق آخرین گزارش جهانی Startup Ecosystem، استارت آپ فنلاند از نظر ارتباطات محلی در جهان در رتبه یک جهانی قرار داشته است. کشوری که هم از نظر شرایط سرمایه گذاری خارجی و هم از نظر حمایت های دولتی نیز باب میل کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی است. ناگفته نماند که دولت این کشور همچنین با اعطای ویزای استارت آپ با اعتبار 2 ساله از این دسته از مهاجران حمایت می کند. شما برای اخذ هر نوع اطلاعات مهاجرتی درباره فنلاند و شرایط اقامتی آن می توانید از راهنمائی های مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار شوید.

اینفوگرافیک استارت آپ فنلاند

شرایط فنلاند برای راه اندازی استارت آپ

اقتصاد فنلاند یک اقتصاد مختلط صنعتی با خروجی سرانه مشابه خروجی دیگر کشورهای غربی مثل آلمان، فرانسه و انگلستان می باشد. بزرگترین بخش اقتصاد این کشور خدمات سرمایه گذاری در فنلاند است که 69.1% از GDP این کشور را به خود اختصاص می دهد. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، شاخص تولید ناخالص داخلی فنلاند (GDP) از 267.86$ بیلیون دلار سال 2022 به 303.28$ بیلیون دلار سال 2023 افزایش یافته است:

شاخص تولید ناخالص داخلی فنلاند

در واقع تاثیرات منفی شیوع بیماری کرونا را می توان در درصد رشد GDP فنلاند هم به وضوح مشاهده کرد، بطوریکه نرخ رشد GDP فنلاند در سال گذشته حتی تا 3.98-% نیز پیش رفت اما امسال تا کنون این نرخ به 3.57% رسیده است. درصدی که هنوز جای امیداواری وجود دارد که به ارقام بالاتری هم برسد:

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی فنلاند

فنلاند از نظر شاخص آزادی اقتصادی یا Index of Economic Freedom در دسته کشورهای عمدتا آزاد با رنج امتیازی 70- 79.9 قرار می گیرد. همان طوری که در لیست زیر از آزادترین اقتصادهای جهان در سال 2023 نیز مشخص است، فنلاند با امتیاز 76.1 در رده 17 آزادترین اقتصادهای دنیا قرار می گیرد.

فنلاند از نظر شاخص فساد یا Corruption Perceptions Index که به طور اختصاری CPI هم گفته می شود در رده سوم شفاف ترین کشور جهان در سال 2023 قرار دارد. موضوعی که هم در قالب جدول و هم نمودار در زیر مشاهده می شود:

شاخص فساد در فنلاند

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، این کشور از نظر شاخص نوآوری جهانی یا Global Innovation Index 2023 با امتیاز 57.02 در رده هفتم جهانی قرار دارد:

امتیاز فنلاند در میان نوآورانه ترین کشورهای جهان

در پایان فنلاند از نظر شاخص کیفیت زندگی نیز با کسب امتیاز 182.79 در رده چهارم جهانی قرار می گیرد:

فنلاند از نظر شاخص کیفیت زندگی

چگونگی راه اندازی استارت آپ فنلاند

برای اینکه شما بتوانید ایده کسب و کار خلاقانه خود را در کشوری مثل فنلاند که به عنوان شادترین کشور جهان نیز شناخته می شود عملی سازید بایستی با مقررات ثبت شرکت در فنلاند آشنا باشید. طبق قوانین تجاری فنلاند انواع شرکتها برای ثبت در این کشور بدین قرار است:

  • کارآفرین شخصی (Toiminimi): این نوع شرکت ساده ترین، سریعترین و متداولترین شیوه برای تاسیس شرکت استارت آپ در فنلاند میباشد. در این روش فرد به تنهایی و بدون نیاز به حداقل میزان سرمایه میتواند شرکت خود را راه اندازی بکند. از دیگر مزایای ثبت این نوع شرکت میتوان به تنها 75€ (یورو) هزینه ثبت آنلاین و نیز تصمیم گیری توسط تنها یک موسس اشاره نمود.
  • شرکت مسئولیت محدود یا Osakeyhtio: شرکتی متشکل از حداقل یک شخص حقیقی یا حقوقی که در گذشته با حداقل سرمایه اولیه 2500€ (یورو) تشکیل می شد اما اکنون نیازی به حداقل سرمایه نیست و فقط هزینه ثبت آن حدود 330€ (یورو) میباشد. ضمنا در شرکت Osakeyhtio مسئولیت شرکاء نیز متناسب با سطح سرمایه آنهاست.
  • شرکت تضامنی یا Avoin Yhtio : شرکتی متشکل از حداقل 2 نفر، بدون حداقل سرمایه و مسئولیت کامل شرکاء
  • شرکت سهامی خاص یا Kommandiittiyhtio: شرکتی متشکل از چند شریک یا سرمایه گذار و بدون حداقل سرمایه بوده و حداقل یکی از اعضا مسئول کل بدیهی های شرکت است.
  • شرکت سهامی عام یا Julkinen Osakeyhtio: معمولا توسط شرکتهای بزرگتر استفاده شده و موسسان آن حق انتشار اوراق سهام و ورود به بازار بورس فنلاند را دارند. همچنین حداقل سرمایه سهام در این نوع شرکت باید حدود 80000€ (یورو) باشد.
  • شرکت تعاونی یا Osuuskunta: سازمانی متعلق به تمام اعضا با هدف تامین نیازمندیهای همان اعضا

مراحل ثبت شرکت استارت آپ در فنلاند

اسناد و الزامات اساسی برای راه اندازی استارت آپ فنلاند

یکی از اصلی ترین مراحل در روند راه اندازی استارت آپ فنلاند، ارائه اسناد و الزامات ضروری در این فرآیند می باشد. زیرا در صورت ناقص بودن مدارک و اسناد ضروری، متقاضیان با مشکلات گسترده ای در حوزه های مختلف مواجه خواهند شد. در جدول زیر می توانید برخی از اسناد و الزامات ضروری در خصوص راه اندازی استارت آپ فنلاند را مشاهده فرمایید:

اسناد و ازامات اساسی برای راه اندازی استارت آپ فنلاندتوضیحات
اثبات محل اقامت در فنلانداثبات محلی اقامت در فنلاند می تواند شامل مدرک نشانی مانند قبض آب و برق یا قرارداد اجاره باشد.
شناسه معتبراین مدرک نیز شامل گذرنامه معتبر، شانسه ملی سفر یا کارت اقامت می شود.
ارائه اساسنامهارائه اساسنامه های که مقررات قانونی، مالی و اجتماعی حاکم بر ساختار کسب و کار شما را پوشش می دهد.
گواهی مجوزارائه گواهی مجوز مربوط به استفاده مورد نظر از محل تجاری آینده شما

کمک مالی دولتی برای راه اندازی استارت آپ فنلاند

یکی از اصلی ترین مزیت های راه اندازی استارت آپ در فنلاند اعطای کمک های مالی دولتی در این کشور برای سرمایه گذاران بین المللی می باشد. کمک های بلاعوض دولتی در فنلاند شکلی از تامین مالی است که به موجب آن موسسات تحت حمایت دولت بودجه ای را برای شرکت های نوپا تامین می کنند. بودجه های دولتی در فنلاند همراه با راهنمایی، مشاوره و پشتیبانی عملی ارائه می شود. البته لازم به ذکر است که، در ابتدا برای دریافت کمک هزینه عمومی سرمایه گذاران باید درخواست دهند. سپس سرمایه گذران باید یک فرآیند انتخاب بسیار کامل را طی کنند. در نهایت اینکه، فقط تعداد محدودی از سرمایه گذاران درخواست موفقیت آمیز برای کمک های دولتی دریافت می کنند.

مراحل ثبت شرکت استارت آپ در فنلاند

پس از اطلاع و انتخاب نوع شرکت برای راه اندازی استارت آپ فنلاند لازم است تا با فرآیند ثبت این شرکت ها نیز آشنا شوید. مراحلی که کلا سختی یا پیچیدگی آنچنانی نداشته و شما با تعیین یک وکیل یا نماینده قانونی می توانید هم زمینه ثبت شرکت فراهم کرده و هم شرایط اخذ ویزای استارت آپ فنلاند را به دست آورید. اما مراحل ثبت شرکت استارت آپ در فنلاند از قرار زیر می باشد:

مراحلشرایط
انتخاب نام شرکت (مرحله اول)برای این کار بایستی نام مورد نظر را در اداره ثبت تجاری فنلاند که تحت نظارت اداره ثبت نام و اختراع فنلاند (PRH) می باشد ثبت کنید
افتتاح حساب بانکی (مرحله دوم)این کار برای واریز سرمایه شرکت، پروسه پرداخت نقل و انتقالات شرکت و عملیات حسابداری ضروری است
تحویل مدارک ثبت شرکت به اداره ثبت تجاری و اداره مالیات فنلاند (مرحله سوم)این کار به آسانی با استفاده از تک فرم (فرم Y) انجام می پذیرد
ثبت نهایی شرکت (مرحله 4)که غالبا به صورت آنلاین انجام می شود

شرایط اخذ ویزای استارت آپ فنلاند

برنامه ویزای استارت آپ فنلاند با مدت اعتبار 2 ساله و قابلیت تمدید مجوزی برای کارآفرینان بین المللی محسوب می شود تا از این طریق بتوانند برای تشکیل شرکت استارت آپ خود در این کشور اروپایی اقدام کرده و به بخشی از اکوسیستم استارت آپ نوآور و پویای فنلاند تبدیل شوند. اما قبل از ارسال درخواست این ویزا به اداره مهاجرت فنلاند، شما به عنوان کارآفرین باید هم از شرایط شرکت خود و نیز شرایط بیزینس فنلاند یک ارزیابی کاملی داشته باشید. چرا که خود دولت فنلاند نیز به ارزیابی می پردازد که آیا مدل بیزینس شما، تیم کاری و منابع شرکتتان پتانسیلی برای رشد بین المللی سریع دارد یا خیر. پس از این ارزیابی است که شما گواهی صلاحیتی برای درخواست ویزای استارت آپ فنلاند را اخذ می کنید. اما شرایط متقاضیان جهت اخذ این ویزا از قرار زیر است:

  • برخورداری از یک تیم استارت آپ- حداقل 2 موسس- با برنامه ریزی تخصصی جهت مهاجرت به فنلاند
  • قصد پایه گذاری و تاسیس شرکت با رشد سریع در فنلاند
  • داشتن یک بیزینس پلن نوآورانه
  • تعهد به ایده بیزینس
  • تملک بالای 60% شرکت توسط تیم مذکور
  • تامین منابع مالی پشتیبان

اما برای آشنایی با فرآیند اخذ ویزای استارت آپ فنلاند 2023 حتما به نمودار زیر توجه نمائید:

فرآیند اخذ ویزای استارت آپ فنلاند

رشته های مناسب استارت آپ در فنلاند

برنامه مدیریت، تجارت بین المللی با هدف توسعه کارشناسان تجارت جهانی با تخصص در تجارت خارجی و در فرآیند بین المللی سازی مشاغل است. فارغ التحصیلان BBA دارایی های ارزشمندی برای شرکت های کوچک و متوسط ​​هستند که در سطح جهانی قرار دارند. BBA ها در عملیات واردات و صادرات، بازاریابی، فروش بین المللی، مراقبت از مشتری و سایر فعالیت های بین المللی کار می کنند. برنامه کارشناسی مهندسی، فناوری اطلاعات (اینترنت اشیا) با هدف توسعه متخصصان در فناوری اطلاعات با تخصص در اینترنت اشیا (IoT) است. این برنامه مدرک مهندسین را واجد شرایط می کند تا در زمینه های IoT و Big Data کار کنند. به ویژه، در شرکت هایی که در بخش سلامت دیجیتال و اینترنت صنعتی فعالیت می کنند.

وظایف یک فارغ التحصیل اینترنت اشیا ممکن است از طراحی نرم افزار گرفته تا مهندسی برق، طراحی دستگاه های بی سیم هوشمند و کل سیستم اینترنت اشیا در فضای ابری متفاوت باشد. لیسانس مدیریت هتلداری متخصصان شایسته و متمایز در توسعه صنعت گردشگری و هتلداری را آموزش می دهد. برنامه تحصیلی دو زبانه برای مهاجران است و مطالعه زبان فنلاندی نقش مهمی در این برنامه دارد. این مدرک دانش و مهارت های مورد نیاز برای یافتن شغل در فنلاند را در اختیار شما قرار می دهد. در زمان فارغ التحصیلی، هدف این است که دانشجو بتواند در صنعت گردشگری و هتلداری در فنلاند با استفاده از زبان فنلاندی کار کند.

پروسه استارتاپ در فنلاند

در کدام نقطه از جهان می توانید مهاجرت آسان بدون مدرک زبان را تجربه کنید؟! پاسخ به این سوال بسیار سخت است چرا که اکثر کشورهای پیشرفته جهان چنین فرصتی را در اختیار شما قرار نمی دهند اما فنلاند به علاقمندان به راه اندازی استارتاپ در این کشور اجازه می دهد تا بدون نیاز به تسلط به زبان های خارجه، به همراه همسر و فرزندان خود به این کشور مهاجرت کنند. برای ورود به فنلاند از طریق استارتاپ، کافی است فرد یک بیزینس پلن در اختیار داشته باشد و آن را در اختیار دولت این کشور قرار دهد، دولت بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای طرح متقاضیان را مورد بررسی قرار خواهد داد و به افرادی که واجد شرایط باشند ویزا اعطا می کند. از جمله مهم ترین نکاتی که در پروسه مهاجرت به فنلاند از طریق استارتاپ باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • 2 تا 4 متقاضی برای این پروسه معرفی شوند
  • نیازی به ارائه گواهی زبان نخواهد بود
  • پرسه 3 تا 6 ماه به طول می انجامد
  • امکان اخذ اقامت 2 ساله در کشور فنلاند
  • نیاز به پاسپورت با حداقل 3 سال اعتبار
  • نظارت بر بیزینس پلن و اجرای طرح به عهده دولت است

در تمامی مراحل مهاجرتی و اخذ ویزای اقامت فنلاند وکلا و کارشناسان حرفه ای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه و همگام شما عزیزان خواهند بود.

سوالات پرتکرار در خصوص برنامه استارتاپ فنلاند

برخی از سوالات غالب که توسط مخاطبان استارتاپ در فنلاند مطرح می شوند عبارتند از:

  • چرا فنلاند گزینه مناسبی برای استارتاپ در قاره اروپاست؟ دولت فنلاند مستقیما طرح شما را مورد بررسی قرار خواهد داد و امکان دریافت حمایت مالی از طرف آنها و انجمن های فنلاند نیز وجود دارد.
  • پروسه دریافت ویزای استارتاپ فنلاند چیست؟ در مرحله اول کلیه مدارک باید در سایت مربوطه بارگزاری شود، سپس از سفارت این کشور وقت دریافت شود تا بتوان در مصاحبه سفارت این کشور شرکت کرد.
  • مزیت شرکت در پروسه استارتاپ در کشور فنلاند چیست؟ زمان کم رسیدگی به درخواست، عدم نیاز به مدرک زبان و نیازمندی به مدارک کم از جمله مهم ترین ویژگی های این پروسه است.
  • مدت اقامت از طریق ویزای استارتاپ فنلاند چه مدت است؟ 2 سال
5/5 - (5 امتیاز)

20 دیدگاه برای “استارت آپ فنلاند

  1. آیدا گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا سابقه ریجکتی ویزای تحصیلی اروپا و یا ریجکتی ویزای توریستی کانادا تاثیر منفی روی پروسه ویزای استارتاپ فنلاند داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونه اثرگذار باشه ولی اگر پرونده درست آماده بشه، می تونید اون رو بی اثر یا کم اثر کنید

  2. محسن گفت:

    آیا بعد از وارد شدن به خاک فنلاند با روش استارت آپ , امکان ادامه ندادن ایده و استخدام در شرکتهای فنلاندی وجود داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این فرصت وجود داره

  3. آرا گفت:

    درود بر شما آیا شخص پارتنر(همسر غیررسمی) میتونه بعنوان همراه ویزا بگیره؟ چه مدارکی باید ارائه بدن دال بر همراه بودن

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید ثابت بشه که ایشون پارتنر شما هستند و با هم زندگی می کنید

  4. مصطفی عابدی گفت:

    سلام آیا برای استارت اپ فنلاند باید طرح با رشته تحصیل همخوانی داشته باشد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله

  5. امیر گفت:

    با سلام
    هزینه استارت آپ فنلاند به چه میزان است؟
    و زمان انجام پرسه ؟
    لطفا بفرمایید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در رابطه با هزینه ها حتما باید با مشاورین ما تماس بگیرید اما پروسه در حدود 6 ماه زمان می بره

  6. آرین گفت:

    سلام .
    بعد از دو ساله چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    سکونت و سرنوشت شرکت ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید بعد از دو سال اقامت بگیرید.
      سرنوشت شرکت هم به طرح شما بستگی داره که قصد ادامه کار داشته باشید یا خیر.

  7. مرجان گفت:

    سلام .
    بعد از اینکه ویزای دو ساله اقامت سپری شد اگر بیزینس پیشنهای شما موفق نبود امکان دریافت اقامت دائم باطل میگردد؟
    آیا بعد از سپری شدن دوسال ،موسسه تا زمان دریافت اقامت دائم هم همراه ما خواهد بود.یا موسسه تنها همان اقامت دو ساله را انجام میدهد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      زمانی که شما با ویزای دو ساله وارد کشور فنلاند می شید، می تونید از طریق مختلفی شرایط اقامتی خودتون رو تغییر بدید و اقامت جدیدی بگیرید.
      بله موسسه در صورت تمایل در کنار شما خواهد بود.

  8. آرش گفت:

    سلام در مورد مالیات این استارت آپ ها میشه بگید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      نرخ های مالیات به عوامل مختلفی وابسته هستند.
      با مشاورین ما در تماس باشید تا شما رو در این زمینه راهنمایی کنند.

  9. رزی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    آیا شما پیشنهاد هم میدین برای استارت آپ؟که چه کاری بهتره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله با ما تماس بگیرید

  10. امیر گفت:

    سلام
    آیا در این نوع اقامت، شرکت بنام خود شخص متقاضی ثبت خواهد شد؟
    و آیا بعد از اخذ اقامت 2 ساله امکان اقامت و کار در سایر کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد؟
    برای تمدید دوره 2 ساله چه شرایطی نیاز هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله هر دو سوال مثبت هست
      برای تمدیدش تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *