ویزای کاری

بازار کار رشته پرستاری در صربستان

بازار کار رشته پرستاری در صربستان

مقاله پیش رو به بررسی بازار کار رشته پرستاری در صربستان اختصاص داشته و مطالبی درباره مزایا و معضلات پرستاری در خود گنجانده است. شغل پرستاری در دنیا به عنوان یک فعالیت حرفه ای شناخته شده است که بر طبق مشاهدات علمی صورت گرفته، نیاز به توسعه مستمر و نظارت مداوم در آن احساس می شود. پرستارانی که در این حرفه مشغول به کار هستند، درکلیه مراحل درمانی شخص بیمار همواره در کنار او حضور داشته و امور مربوط به بهداشت و مراقبت های بهداشتی وی را بر عهده دارند.

بنابراین مانند سایر رشته های پزشکی از حساسیت خاصی برخوردار می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت که فعالیت خود را از دیرباز و در سطح عالی آغاز و همواره ادامه می دهد، مقاله ای را توسط محققان خود در این رابطه تهیه و تنظیم نموده که بدین شرح در اختیار متقاضیان مهاجرت به کشورهای خارجی از جمله صربستان قرار می دهد.

  • شرایط کار در صربستان به عنوان پرستار چیست؟
  • برای معادلسازی مدرک پرستاری در صربستان چه باید کرد؟
  • زبان مورد نیاز برای کار پرستاری در این کشور چیست؟
  • آیا می توان با تحصیل پرستاری در صربستان در این کشور وارد بازار کار شد؟
  • متوسط درآمد پرستاران در صربستان چقدر است؟

تاریخچه آموزش پرستاری در صربستان

در بررسی بازار کار رشته پرستاری در صربستان لازم است کمی از دوران پیشین صربستان در پرستاری بدانیم. از دیرباز و در سال های بسیار دور، حرفه پرستاری در کشور صربستان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیاز فرد بیمار به مراقبت های بهداشتی و پزشکی در سنت این کشور وجود داشته است. به طوری که در قرن دوازدهم، آموزش و پرورش لازم در رشته پرستاری توسط راهبه ها در صومعه های این کشور انجام می گرفت. فرآیند آموزش حرفه ای و تخصصی پرستاران در کشور صربستان از سال 1860 میلادی آغاز گردید و نخستین مدرسه عالی پزشکی پرستاری یوگسلاوی سرخ در سال 1952 میلادی به تاسیس رسیده و فعال شد.

دیگر دانشکده پزشکی عالی در Zemunopens در سال 1958 میلادی تاسیس گردید. برای مهاجرت به صربستان از طریق تحصیل در رشته پرستاری بایستی اطلاعات اولیه را در اختیار داشته باشید و مختصری از تاریخچه این رشته را بدانید. ناگفته نماند اخذ ویزای تحصیلی صربستان برای ورود به دانشگاه های این کشور مورد نیاز است که در این رابطه اسناد و مدارک خاصی را از شما درخواست می نمایند که بایستی تهیه و به سفارت صربستان ارائه گردد.

برنامه های بازار کار رشته پرستاری در صربستان در 2022

هر فردی برای تحصیل در صربستان در رشته پرستاری و ورود به بازار کار رشته پرستاری در صربستان در سال 2022 بایستی کلیه دروس مربوطه را پشت سر گذاشته و برای اشتغال به کار در این رشته، مدرک تحصیلی و مهارت های لازم را به دست آورد. در کشور صربستان 33 دانشکده پزشکی وجود دارد که برنامه های پرستاری را برای دانشجویان ارائه داده و توسط اساتید مجربی تدریس می نمایند. تعداد 6 نوع آموزش مختلف در این زمینه داده می شود که عبارتند از:

  • تکنسین پرستاری
  • تکنسین پرستاری اطفال و کودکان
  • تکنسین پرستاری زنان و زایمان
  • مربی پرستاری
  • پرستار دندانپزشکی
  • مراقبت های بهداشتی و سلامتی

به عنوان نمونه، دانشگاه های نوی ساد و کوسوووا میتروویکا، آموزش عالی پرستاران را به صورت دوره های آکادمیک 4 ساله ارائه می نماید.

برنامه های بازار کار رشته پرستاری در صربستان

وضعیت تحصیل پرستاری در صربستان

شرایط تحصیل پرستاری در صربستان طبق قوانین و ضوابطی انجام می گیرد که در سیستم آموزش و پرورش این کشور به تصویب رسیده است. برای مثال نوع برنامه های آموزش عالی پرستاران در این کشور به گونه ای تدوین گردیده است که با اصول استاندارد و معیارهای بین المللی اتحادیه اروپا مطابقت دارد. بنابراین دانشجویانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند قادر هستند با استفاده از سیاست های بهداشتی و تحقیقاتی علاوه بر ورود به بازار کار رشته پرستاری در صربستان، به جامعه پرستاری اروپا بپیوندند.

طبق آمارهای بدست آمده از سازمان بهداشت جهانی، مشخص گردید تقریبا نیمی از پرسنل مشغول به کار در زمینه مراقبت های بهداشتی متشکل از پرستاران است و حدود 70% خدمات درمانی توسط پرستاران انجام می شود. در حال حاضر تعداد پرستاران و تکنسین هایی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور صربستان به فعالیت شغلی می پردازند، به 50415 نفر می رسد. اما همگی آنها دارای تحصیلات عالیه نبوده و صرفا حدود 3.758 نفر دارای مدرک تحصیلات عالیه و دانشگاهی هستند. مابقی مدرک تحصیلات متوسطه را دارا می باشند. با این تفاسیر می توان از کل جمعیت صربستان، تنها 10% را دارای تحصیلات عالیه پرستاری در این کشور دانست.

مشکلات بازار کار رشته پرستاری در صربستان

در بخش قبل آمار و ارقام هایی را در کشور صربستان بیان نمودیم که حاکی از برخی مشکلات شرایط بازار کار رشته پرستاری در صربستان است. اما این مشکلات می تواند با به کار بردن سیاست های دولتی به بهترین شکل ممکن حل شود. از آنجا درصد کمی از پرستاران صربستان دارای تحصیلات عالیه هستند، لذا دولت صربستان بایستی شرایط تحصیلی مناسب و ایده آلی را برای پرستاران فراهم سازد تا بتوانند فراتر از تحصیلات متوسطه رفته و به تحصیلات و آموزش های عالیه دست یابند. یکی از راهکارها ارائه بورسیه های تحصیلی و حمایت های مالی توسط دولت و وزارتخانه ها در این رشته است تا پرستاران بتوانند بدون دغدغه های فکری در مورد زمینه مالی، به تحصیلات خود تا مراحل بالاتر ادامه دهند. از دیگر راهکارهایی که برای این موضوع وجود دارد، افزایش حقوق و دستمزد پرستاران و ایجاد انگیزه شغلی در روحیه آنها است.

نکات بازار کار رشته پرستاری در صربستان

به منظور مهاجرت به صربستان از روش های مختلف و یا ورود به بازار کار رشته پرستاری در صربستان لازم است کلیه جوانب امر مورد بررسی قرار گیرد. از زمینه های مهم مهاجرت به کشور صربستان، مورد اهمیت قرار دادن هزینه زندگی در صربستان و شرایط اقامت در این کشور است. موقعیت مالی و اقتصادی فرد مهاجر بایستی به گونه ای باشد که یا از پشتوانه مالی برخوردار بوده و یا وضعیت اقتصادی خود شخص در شرایط ایده آلی قرار داشته باشد. بنابراین تمکن مالی در امر مهاجرت به کشورهای خارجی از جمله صربستان به طرق مختلف امری ضروری محسوب می شود. البته برای به دست آوردن اطلاعات کامل در این زمینه می توانید از مشاوره های کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *