ویزای کاری

بازار کار رشته پرستاری در فنلاند

بازار کار رشته پرستاری در فنلاند

فنلاند در سال 2024 جزو آسان ترین کشورها برای اخذ ویزا بوده و بازار کار رشته پرستاری در فنلاند به واسطه سطح درآمدی بالا از اهمیت برخوردار است. پرستاری در سال 2024 همچنین جزو مشاغل مورد نیاز فنلاند محسوب می شود و از درآمد خوبی در این کشور نیز برخوردار است. اما برای کار پرستاری در فنلاند شما نیازمند مدرک دانشگاهی حداقل در سطح لیسانس و پیشنهاد کاری برای اخذ ویزای کار فنلاند هستید. پرستاری یکی از قطعات پازلی از سیستم مراقبت درمانی فنلاند است که بر روی سلامت و کیفیت زندگی بیماران متمرکز است. کشور فنلاند از سیستم مراقبت های درمانی پیشرفته ای برخوردار است و همه ساله با جذب متخصصان گرایشات مختلف پزشکی به دنبال توسعه کیفی و کمی هر چه بیشتر خدمات درمانی خود است.

منتهی برای کار پرستاری در فنلاند، پرستاران خارجی بایستی فرآیند معادلسازی مدرک پرستاری در اداره نظارت ملی بر رفاه و سلامت  Valvira و ریجستری در ریجستر مرکزی مشاغل درمانی را طی بکنند. تا از این طریق برای برای آنها مجوز کار حرفه ای صادر شود. پس از این مرحله است که پرستاران فنلاندی با یافتن پیشنهاد کاری می توانند برای اخذ ویزای کاری اشان از اداره خدمات مهاجرتی فنلاند اقدام کنند.ما در این نگارش که به همت کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، درصدد آنیم تا اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط کار و تحصیل پرستاری در فنلاند را به هموطنان عزیز ارائه نماییم.

وضعیت بازار کار رشته پرستاری در فنلاند در 2024

برخورداری از مدرک پرستاری در فنلاند در فرصت های شغلی بی شماری را به روی شما در بازار کار رشته پرستاری در فنلاند باز می کند. پرستاری در فنلاند جزو مشاغل مورد نیاز این کشور است. بیمارستان ها و کلینیک های متعددی در فنلاند وجود دارد که به دنبال جذب پرستاران آموزش دیده و ماهر هستند. پس متقاضیان می توانند برای اخذ ویزای کار ویزای کاری فنلاند ویژه پرستاران از فهرست مشاغل مورد نیاز فنلاند در سال 2024 مطلع شوند. اطلاع از این فهرست برای ورود به بازار کار رشته پرستاری در فنلاند الزامی است.


این فهرست به شرح زیر است اما لازم به ذکر است سالانه با توجه شرایط اقتصادی و اجتماعی فنلاند تغییراتی در آن اعمال می گردد که ابتدای هر سال مشخص می شوند

  • مهندسین ناظر
  • پرستاران
  • تراپیست گفتاری
  • کارورزان پزشکی متخصص
  • کارورزان پزشکی عمومی
  • مهندسین عمران
  • فروشندگان
  • نمایندگی های فروش تجاری
  • مهندسین برق و اتوماسیون
  • دندانپزشکان
  • دبیران مدرسه ابتدایی
  • مربیان کودکستان
  • مددکاران اجتماعی و مشاورها
  • مهندسین مکانیک

وضعیت بازار کار رشته پرستاری در فنلاند

شرایط تحصیل پرستاری در فنلاند

فنلاند به واسطه کیفیت آموزشی بالا و هزینه های مقرون به صرفه و نیز امتیازات دیگری مثل امکان اخذ فاند یا بورس تحصیلی و کار ضمن تحصیل برای دانشجویان از دیرباز به عنوان مقصد تحصیلی جذابی برای دانشجویان بین المللی از جمله پرستاران محسوب می شود. در کشور فنلاند، مجموعا 40 موسسه آموزش عالی وجود دارد و این موسسات به دو نوع دانشگاه ها (موسسات آمورشی و پژوهشی قدیمی) یا پلی تکنیک ها یا دانشگاه های علمی کاربردی (UAS) طبقه بندی می شوند. معمولا برنامه آموزش پرستاری در دانشگاه های علمی کاربردی یا همان پلی تکنیک ها به دانشجویان ارائه می شود.

تحصیل پرستاری در فنلاند در حدود 3.5 تا 4.5 سال به طول می کشد و شامل حدود ECTS 270- 210 است. بر این اساس اتمام دوره پرستاری ثبتی مستلزم حدود 210 ECTS، پرستاری عمومی و پیراپزشکان حدود 240 و ماماها حدود 270 واحد است. نکته جالب توجه درباره تحصیل پرستاری در فنلاند این است تحصیل رایگان در فنلاند واقعیت دارد و پلی تکنیک های فنلاندی هیچ شهریه ای از دانشجویان پرستاری اروپایی اخذ نمی کنند اما دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه اجاره خانه و غذا هستند.

مدارک لازم برای پذیرش پرستاری در فنلاند

تحصیل رشته پرستاری در کشور فنلاند عموما به زبان فنلاندی امکان پذیر است و داوطلبین بایستیقبل از اخذ پذیرش از دانشگاه های پرستاری، مدرک زبان فنلاندی خود را دریافت نمایند. اما اگر حتی اگر برنامه ای هم به زبان انگلیسی باشد باز برای کار پرستاری در فنلاند، شما نیاز مبرمی به دانش زبان فنلاندی دارید. اما علاوه بر ارائه مدرک زبان فنلاندی، از دیگر شرایط تحصیل پرستاری در فنلاند، قبولی در آزمون ورودی یا Entrance Exam است که کلیه متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در این آزمون دعوت خواهند شد.

به محض قبولی در آزمون و تایید پذیرش نهایی، متقاضیان تحصیل پرستاری با ارائه مدارک مهم زیر ملزم به درخواست ویزای تحصیلی فنلاند از سفارت این کشور هستند:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی تکمیل شده
  • کپی مدارک شناسایی متقاضی
  • دعوتنامه از دانشگاه فنلاندی
  • پاسپورت معتبر با اعتبار بیش از 6 ماه
  • چند قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • گواهی اثبات تمکن مالی کافی با ارایه صورت حساب بانکی
  • بیمه سلامت معتبر از مراکز مورد تایید
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام در حدود 300€ (یورو)

معادلسازی مدرک پرستاری در فنلاند

کلا پرستاران خارجی برای کار پرستاری در کشور فنلاند نیازمند معادلسازی مدرک و ثبت نام در اداره نظارت ملی بر رفاه و سلامت (Valvira) هستند. تا از این طریق برای آنها مجوز پرستاری صادر شود. پس اولین کار این است که پرستاران با Valvira از طریق نشانی مرتبط مراجعه کنند و برای معادلسازی مدرک پرستاری و در ادامه ثبت در ریجستر مرکزی مشاغل درمانی مدارک زیر را ارایه دهند:

  • کپی گواهی ملی مهارت زبان فنلاندی یا آزمون زبان اداره دولتی (ارایه این مدرک برای ثبت در ریجستری مرکزی مشاغل درمانی ضروری است والا بدون ارایه این مدرک، Valvira فقط مدرک پرستاری اتان را معادلسازی می کند)
  • کپی از پاسپورت ملی
  • کپی برابر اصل مدرک پرستاری
  • گواهی پایان دوره پرستاری صادره از دانشگاه معتبر
  • گواهی سابقه کار پرستاری

در ضمن متوسط مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان غیراروپایی در صورتی که پرونده درخواستشان را به صورت کامل به Valvira تحویل داده باشند، حدود 4 ماه طول می کشد.

اهمیت دریافت مجوز والویرا

شرایط کار پرستاری در فنلاند

پس از انجام پروسه معادلسازی مدرک پرستاری و ریجستر در اداره نظارت ملی بر رفاه و سلامت  Valvira این کشور برای پرستاران خارجی مجوز کار حرفه ای صادر می شود. بنابراین آنها می توانند به کاریابی در این کشور اروپایی بپردازند. معمولا پرستاران در فنلاند در بیمارستان ها، کلینیک ها، خانه های سالمندان، آسایشگاه ها و غیره استخدام می شوند. از جمله وظایف شغلی پرستاران نیز می توان به ارایه گزارش وضعیت بیماران، تهیه اطلاعات تکمیلی از بیماران، رعایت حقوق بیماران، حفظ اسرار بیماران، ارتقاء مهارت های ارتباطی با بیماران و کادر درمان، به روز کردن دانش پرستاری و غیره اشاره کرد.

مزایای کار به عنوان پرستار در فنلاند

اما سوال مهمی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که پرستاران خارجی در فنلاند با چه وضعیتی استخدام می شوند؟ طبق قوانین، کلیه پرستاران خارجی که مایل به کار در این کشور هستند بایستی به عنوان دستیار پرستار یا assistant nurses استخدام شوند. منتها همزمان با کارشان به عنوان دستیار پرستار، کارفرمای فنلاندی اشان به آنها فرصت تکمیل دوره کارورزی پرستاری حرفه ای را ارائه می دهد.

دوره کارآموزی در فنلاند برای پرستاران

نحوه کاریابی پرستاران در فنلاند

پس اولین اقدامی که پرستاران خارجی برای کار در فنلاند بایستی انجام دهند این است که گواهی کار حرفه ای دریافت کنند. سپس برای کاریابی آنها می توانند مستقیما با کارفرماهای فنلاندی در ارتباط باشند. همچنین پرستاران می توانند با هر 5 بیمارستان دانشگاهی در شهرهای هلسینکی، کوپویو، تورکو، اولو یا تامپره در تماس باشند. همچنین برای کاریابی می توان از بیمارستان های منطقه ای و محلی مثل بیمارستان های شهر نیز استعلام گرفت. به هر حال بیمارستان های فنلاند اولین و مهمترین جا برای کار پرستاران محسوب می شود.

عناوین شغلی پرستاران در فنلاند

درآمد رشته پرستاری در فنلاند

پرستاران در کشور فنلاند از درآمد نسبتا خوبی برخوردارند. طبق آمار، متوسط درآمد پرستاران فنلاندی ماهیانه در حدود EUR4460 (یورو) است. که البته بسته به فاکتورهایی مثل پست شغلی، میزان تحصیلات و همچنین سوابق کاری اشان ممکن است از حداقل EUR2910 (یورو) تا حداکثر حدود EUR8720 (یورو) متغیر باشد. در قالب نمودار زیر می توان با رنج درآمدی پرستاران در فنلاند 2024 آشنا شد:

متوسط درآمد یک پرستار در فنلاند

پس درآمد پرستاران در فنلاند بر حسب پست و موقعیت شغلی آنها کاملا از هم متفاوت است. همان طوری که در لیست زیر هم ملاحظه می شود، پر درآمدترین کار پرستاری در کشور فنلاند مربوط به مدیر پرستاری با حقوق ماهیانه حدود EUR8190 (یورو) است:

عنوان شغلیدرآمد ماهیانه (یورو)
پرستار مراقبت های ویژهEUR4040
پرستار بزرگسالانEUR3420
معاون مدیر پرستاریEUR6500
مدیر پروندهEUR5140
دستیار پرستارEUR3270
پرستار شرکتEUR3000
پرستار مراقبت اورژانسیEUR4070
پرستار بخشEUR3660
سر پرستارEUR4130
پرستار خانهEUR3580
پرستار ثبتی ICUEUR4050
پرستار متخصص انفورماتیکEUR4090
هماهنگ کننده MDSEUR4170
پرستار سلامت روانیEUR3870
مدیر پرستاریEUR8190
پرستار ماماییEUR4130

شرایط ویزای کاری فنلاند برای پرستاران

پرستاران به محض دریافت گواهی کار پرستاری از اداره نظارت ملی بر رفاه و سلامت  Valviraمی توانند برای کاریابی در کشور فنلاند اقدام بکنند. چرا که پیش شرط اصلی در صدور ویزای کاری پرستاران، یافتن یک پیشنهاد کاری (JOB OFFER) از کارفرمای فنلاندی است که معمولا هم بیمارستان های دولتی و خصوصی فنلاند در نقش کارفرما عمل می کنند. اما شرایط لازم برای مهاجرت کاری پرستاران از طریق دریافت ویزای کاری فنلاند شامل:

  • مجوز کاری صادره از Valvira
  • مدرک پرستاری معتبر
  • مدرک زبان فنلاندی یا صعودی در سطح B1
  • پیشنهاد کاری یا جاب آفر رسمی از کارفرما فنلاندی

در سال های اخیر کشور فنلاند به واسطه فرصت های کاری و تحصیلی بسیار عالی که در سطح بین المللی کم نظیر هستند مورد توجه اکثر هموطنان ایرانی قرار گرفته است. کارشناسان مجرب و با سابقه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما هموطنان گرامی درباره شرایط کار و تحصیل در فنلاند می باشند. در کل انتخاب کشور فنلاند به عنوان مقصد کار یا تحصیل برای ایرانیان یکی از بهترین انتخابات ممکن است زیرا شرایط بازار کار و میزان درآمدها در این کشور با هدف متقاضیان یعنی آسایش و امنیت و تامین خانواده تطبیق دارد.

سوالات کلیدی درباره بازار کار پرستاری در فنلاند

برخی از مهم ترین پرسش هایی که درباره این حرفه و بازار کار آن مطرح می شوند عبارتند از:

  • شرایط مهاجرت پرستاران به فنلاند مناسب است؟ پرستاران یکی از دسته های شغلی مهم هستند که فنلاند شرایط بسیار مناسبی برای جذب آن ها دارد. در چنین شرایطی است که مهاجرت این دسته از افراد ساده تر می شود.
  • آیا پرستاران درآمد مناسبی در فنلاند دارند؟ پرستاران در فنلاند درآمدی در حدود 4500€ (یورو) در ماه دریافت می کنند.
  • آیا می توان از طریق شغل پرستاری در فنلاند اقامت دائم دست پیدا کرد؟ بله قطعا از این طریق نیز می توان به خواسته های خود دست پیدا کرد.
  • آیا پرستاری در دسته مشاغل مورد نیاز در این کشور است؟ بله این شغل نیز در فنلاند در دسته مشاغل مورد نیاز قرار دارد.
  • آیا برای شروع کار پرستاری در فنلاند، نیاز به شرکت در دوره معادلسازی هست؟ بله این یک ضرورت است مگر این که فرد مدرک خود را از فنلاند دریافت کرده باشد.
امتیاز دهید

10 دیدگاه برای “بازار کار رشته پرستاری در فنلاند

  1. صحرا گفت:

    سلام من پرستار هستم و از طریق تحصیلی با مدرک قبلی خودم دارم برای فنلاند اقدام میکنم که ادامه تحصیل بدم، اگر به هر دلیلی نخواستم ادامه تحصیل بدم و با مدرک پرستاریم برم سرکار، چطور میتونم مدرکم رو معادلسازی بکنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      از طریق همین دانشگاه هایی که در فنلاند هستند، باید مدرک رو معادلسازی کنید

  2. صابرفتحی گفت:

    سلام،پرستار آقا با ۲۲ سال سابقه کار در بخش های ویژه قلب و جراحی قلب هستم،چند بار هم پرستار نمونه،با سن ۴۸ سال آیا می توان اقدام کرد؟ زبان فنلاندی هم آشنایی ندارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما اول باید زبان رو بلد باشید
      در وهله دوم باید مدرک خودتون رو معادلسازی کنید.
      سنتون هم برای این پروسه زیاد هست.
      بهتر این هست که از طریق استارت آپ فنلاند اقدام کنید

  3. مهتاب گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من یک سوال داشتم.آیا صحت دارد که از امسال فنلاند برای گرفتن پرستار دیگه در شروع کار مدرک زبان فنلاندی نمی خواهد (مانند سوئد و دانمارک) با زبان انگلیسی هم می توانیم برای اشتغال کار در فنلاند در پرستاری اقدام کنیم؟ ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر شما باید زبان رو یاد بگیرید و مدرکتون رو هم معادلسازی کنید

  4. مسعود علیزاده گفت:

    سلام.خانم من پرستار آی سی یو هستن و الان ۱۴سال سابقه دارن.جدا از اینکه مدرک پرستاریشون رو با بالاترین نمرات در دانشگاه اخذ کردن،در مدت زمانیکه مشغول به کار هستن چندین بار به عنوان پرستار نمونه استانی انتخاب شدن.و یکبار معرفی شدن برای پرستار نمونه کشوری.با توجه به شرایطی که دارن میخواستم بدونم برای کار در فنلاند چه اقدامی باید انجام بدن.ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ایشون باید یک پیشنهاد کاری از این کشور دریافت کنند. در مرحله دوم باید برن فنلاند مدرکشون رو معادلسازی کنند و بعدش می تونن کار کنن

  5. مینا گفت:

    سلام
    من کارشناسی مامایی میخونم میخوام بدونم چطورمیشه درفنلاندادامه تحصیل داد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      شرایطتون رو لطفا کامل بفرمایید تا امکان راهنماییی شما باشه
      و برای اطلاعات بیشتر هم میتونید با مشاورین ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *