ویزای تحصیلی

تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

تحصیل رشته عمران در اسکاتلند در مقایسه با انگلستان، آمریکا، استرالیا و نیوزلند کم هزینه تر است؛ به لحاظ هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه. اسکاتلند در کنار انگلیس، ایرلند و ولز، یکی از کشورهای عضو پادشاهی متحد (UK) است که افراد زیادی از سرتاسر دنیا علاقمند به تحصیل در آن هستند. منتهی با توجه به این که تمدید مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی مستلزم سرمایه گذاری، ازدواج با شهروند اسکاتلندی یا پیدا کردن کار در این کشور است، بهتر است افراد در صورتی که شرایط 2 راه اول را ندارند، از همان ابتدا با تحصیل در رشته های مورد نیاز بازار کار اسکاتلند، شانس کاریابی خود را ارتقا دهند. از جمله رشته های مورد نیاز بازار کار اسکاتلند می توان به گرایش های مختلف مهندسی از جمله مهندسی عمران، پرستاری، پزشکی و دندانپزشکی اشاره نمود.

البته طرفداران تحصیل در انگلیس، در مقایسه با سایر کشورهای بریتانیایی از جمله اسکاتلند بیشتر است؛ علی رغم این که انگلیس کشور پرهزینه تری است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته عمران در اسکاتلند به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته عمران در اسکاتلند چقدر است؟
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل در اسکاتلند وجود دارد یا خیر؟
  • کار پس از تحصیل رشته عمران در اسکاتلند چگونه است؟

هزینه های تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

یکی از مهم ترین هزینه ها به این منظور هزینه های زندگی است که در نمودار ذیل نشان داده شده است:

مقایسه میانگین هزینه زندگی در اسکاتلند و انگلستان

بخش دیگر هزینه های تحصیل رشته عمرا در اسکاتلند شهریه دانشگاه ها است چرا که این کشور دارای نظام تحصیلی رایگان نیست. در ضمن رشته هایی مثل عمران، برق، کامپیوتر و غیره در مقایسه با رشته هایی از قبیل ادبیات زبان انگلیسی، تاریخ و غیره، پرهزینه تر هستند. در جدول ذیل حدود شهریه دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل در رشته عمران بیان شده است:

تابعیت دانشجویانشهریه سالانه مقطع کارشناسی رشته عمران در رشته اسکاتلند (پوند)شهریه سالانه مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران در اسکاتلند (پوند)
اسکاتلندی£1820£5000 تا 15000£
سایر کشورهای بریتانیایی (انگلیس، ولز و ایرلند)£9250£5000 تا 15000£
سایر کشورهای دنیا (دانشجویان بین المللی)£10000 تا 26000££15000 تا 30000£

مدارک لازم برای تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

هر کدام از دانشگاه های اسکاتلند برای صدور پذیرش در رشته عمران با توجه به مقطع تحصیلی، حداقل های متفاوتی در نظر گرفته اند. منتهی هرچه رنکینگ دانشگاه مورد نظر در اسکاتلند بهتر باشد، اخذ پذیرش از آن نیز دشوارتر خواهد بود. به طور کلی می توان مهم ترین مدارکی را که برای تحصیل رشته عمران در اسکاتلند مورد نیاز است را به شرح ذیل دانست:

  • CV/رزومه
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی مقطع پیشین به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان معتبر که معمولا آیلتس بالای 7 و تافل بالای 100 است
  • توصیه نامه از 2 تا 3 تن از اساتید پیشین
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یعنی application fee که در هر کدام از دانشگاه های اسکاتلند متفاوت است.

پس از اخذ پذیرش دانشجویان می توانند با ارائه نامه پذیرش قطعی دانشگاه مورد نظر، پاسپورت، عکس پاسپورتی، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، نامه تمکن مالی و غیره، برای اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند یعنی همان Tier 4 اقدام نمایند. لازم به ذکر است افرادی که موفق به اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های اسکاتلند شوند، شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی و کاریابی ضمن و پس از تحصیل در اسکاتلند دارند. بهترین دانشگاه های اسکاتلند در سال 2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های اسکاتلند در سال 2021رتبه دانشگاه در سطح ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است
The University of Edinburgh1Edinburgh
University of Glasgow2Glasgow
University of St Andrews3St Andrews
Heriot-Watt University4Edinburgh
University of Aberdeen5Aberdeen
University of Strathclyde6Glasgow
University of Dundee7Dundee
University of Stirling8Stirling
University of the Highlands and Islands9Inverness
Edinburgh Napier University10Edinburgh

مدارک لازم برای تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

کار ضمن تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

در اسکاتلند اجازه کار دانشجویی بستگی به تابعیت افراد دارد. به این صورت که تابعین کشور اسکاتلند، سایر کشورهای بریتانیایی (UK) و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) بدون هیچ گونه محدودیت و همچنین بدون نیاز به اخذ مجوز خاصی اجازه دارند حین تحصیل خود در اسکاتلند مشغول به کار شوند. سایر دانشجویان که اصطلاحا به آن ها non-EU/EEA students یا همان دانشجویان بین المللی گفته می شود هم حین تحصیل در اسکاتلند اجازه کار دارند؛ اما اجازه کار آن ها محدود به 20 ساعت در هفته است.

کار پس از تحصیل در اسکاتلند

هر کشوری برای اقامت پس از تحصیل دانشجویان در خاک خود قوانین متفاوتی را در نظر گرفته است و اسکاتلند نیز شرایط خاص خود را دارد. در کشور اسکاتلند دانشجویانی که ویزای tier 4 گرفته اند پس از فارغ التحصیلی می توانند همچنان در این کشور اقامت داشته باشند. البته به شرطی که ویزای “کار پس از تحصیل” اسکاتلند را اخذ نماید که 2 سال هم اعتبار دارد. با توجه به این که زبان انگلیسی یکی از زبان های رسمی اسکاتلند است و نرخ بیکاری این کشور نیز پایین است، پیدا کردن کار دشوار نخواهد بود؛ علی الخصوص برای فارغ التحصیلان رشته عمران که جزو مشاغل مورد نیاز غالب کشورها از جمله اسکاتلند است.

لازم به ذکر است در اسکاتلند تقریبا همه مردم قدرت خرید خوبی دارند چرا که پایین ترین سطح درآمد سالانه 25200£ (پوند) است. میانگین درآمد نیز در اسکاتلند 99600£ (پوند) می باشد؛ یعنی نیمی از مردم اسکاتلند کم تر و نیمی دیگر بیشتر از این میزان حقوق دریافت می کنند. این میزان از متوسط درآمد در کل بریتانیا بیشتر است؛ چرا که متوسط درآمد در مجموع کشورهای بریتانیایی 71000£ (پوند) است. لازم به ذکر است مهندسین عمران در اسکاتلند حقوق خوبی اخذ می کنند هرچند کمی از میانگین درآمد این کشور پایین تر است. متوسط درآمد مهندسین عمران در اسکاتلند در سال 2021 حدود 95000£ (پوند) در سال است. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل رشته عمران در اسکاتلند، هزینه های تحصیل و غیره، توضیحاتی ارائه شد.

سوالات متداول در خصوص تحصیل رشته عمران در اسکاتلند

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص تحصیل رشته عمران در اسکاتلند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • هزینه تحصیل رشته عمران در اسکاتلند چقدر است؟ هزینه تحصیل رشته عمران در اسکاتلند برای هر تبعه خارجی حدود 1800£ تا 2900£ (پوند) در ماه می باشد. البته هزینه تحصیل در این کشور به شدت به سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد.
  • ایا امکان کار ضمن تحصیل رشته عمران در اسکاتلند وجود دارد؟ تمامی دانشجویان بین المللی جهت پس انداز مالی در این کشور می توانند حین تحصیل رشته عمران در اسکاتلند 18 ساعت در هفته مشغول به کار شوند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *