ویترین

ثبت موسسه در فارس

ثبت موسسه در فارس

ثبت موسسه در فارس بهترین راهکار ممکن برای آن دسته از کسانی است که تخصص کافی در امور غیرتجاری داشته و بدنبال توسعه ایده های کاری خود هستند. غالبا انواع موسسات در فارس از نوع انتفاعی هستند یعنی به عبارتی هدف از تشکیل آنها توسط موسسان کسب سود اقتصادی است. اما نوع دیگری از موسسات نیز در این استان مطرح است که هدف از تاسیس آنها نه برای کسب سود اقتصادی بلکه برای انجام امور خیر خواهانه است و آنها را می توان در دسته موسسات غیر انتفاعی قرار داد. مطالب این مقاله توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت طوری طراحی و نگارش شده است که هموطنان گرامی با تمام جوانب و شرایط تاسیس موفقیت آمیز یک موسسه غیر تجاری در استان فارس آشنا شوند.

موسسات غیر تجاری در فارس و ارکان آن

موسسه یا انستیتو Institut به تشکیلاتی گفته می شود که معمولا به خاطر اهداف غیر تجاری تاسیس شده اند. در واقع همین اهدف غیر تجاری است که مرز بین شرکت و موسسه محسوب شده و آنها را از همدیگر تمییز می دهد. پس طبق قانون، موسسه توسط حداقل دو نفر اعضاء برای انجام امور یا موضوعات غیر تجاری مثل امور علمی، ادبی، فرهنگی، مذهبی، فنی و غیره در استان فارس تاسیس می شود. با استناد به قانون تجارت ایران نیز می توان دو نوع موسسه در فارس به راه انداخت. نوع اول موسسه غیر انتفاعی است و دلیل این نامگذاری بواسطه عدم سود طلبی و کسب منافع توسط موسسین آن می باشد. اما نوع دوم موسسه انتفاعی است و دلیل این نامگذاری هم به سبب سود طلبی و کسب منافع توسط موسسین آن می باشد:

انواع موسسات در فارس

اما درباره مشخصات دیگر انواع موسسات غیر تجاری بهتر است بدانید که این موسسات نیز بمانند شرکت های تجاری هفت گانه دارای ساختار ویژه ای هستند. ساختاری که طبق قانون وجود دو رکن آن یعنی مجمع عمومی (عادی و فوق العاده) و نیز هیئت مدیره برای تشکیل موسسه غیر تجاری الزامی بوده ولی وجود رکن سوم یعنی بازرس/ بازرسین برای تشکیل شرکت الزام آور نیست.

اساسنامه سندی مهم برای ثبت موسسه در فارس

همان طوری که در مطلب قبلی هم گفته شد، موسسه یک نوع تشکیلات غیر تجاری است اما یکی از مهمترین اسناد تنظیمی توسط اعضاء برای تاسیس، ثبت و ادامه کار موسسه اساسنامه موسسه غیر تجاری است. پس مهم است که این سند قبل از شروع فرآیند ثبت موسسه در فارس توسط خود اعضاء تنظیم و تهیه گردد. معمولا اساسنامه موسسات غیرتجاری در فارس طی 26 ماده زیر تنظیم و به امضاء همه موسسان می رسد:

مواد قانونیمفاد مربوطه
ماده 1نام و نوع موسسه
ماده 2موضوع موسسه
ماده 3مرکز اصلی موسسه
ماده 4سرمایه موسسه
ماده 5مدت موسسه
ماده 6تابعیت موسسه
ماده 7انتقال سهم الشرکه با رضایت سه چهارم اعضا و بنا به سند رسمی
ماده 8شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی و فوق العاده
ماده 9دعوتنامه برای دعوت اعضا به جلسات مجامع
ماده 10رعایت مفاد ماده 8
ماده 11وظایف مجمع عمومی عادی
ماده 12وظایف مجمع عمومی فوق العاده
ماده 13نحوه تصویب تصمیمات در مجامع
ماده 14تعداد هیئت مدیره
ماده 15انتخاب رئیس و مدیر عامل از درون هیئت مدیره
ماده 16انتخاب نماینده تام الاختبار
ماده 17تصویب تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آراء
ماده 18تایید دارندگان امضاء توسط هیئت مدیره
ماده 19تفویض قسمتی از اختیارات هیئت مدیره به غیر
ماده 20تعین سال مالی موسسه
ماده 21نحوه تقسیم سود
ماده 22شرایط انحلال موسسه
ماده 23حل و فصل اختلافات شرکا
ماده 24حل موضوعات دیگر طبق قوانین تجاری ایران
ماده 25امضاء موسسان همراه با ذکر تاریخ

اساسنامه سندی مهم برای ثبت موسسه در فارس

ضوابط مهم برای تشکیل موسسه در فارس

قبل از پرداختن به بحث ثبت موسسه لازم است تا متقاضیان گرامی در جریان چند نکته اساسی قرار گیرند. نکاتی که انجام آنها برای ثبت و راه اندازی هر موسسه ای در استان فارس الزامی است. نکته اول پیرامون تشکیل موسسه با همکاری حداقل 2 نفر عضو می باشد. نکته بعدی درباره تنظیم و تهیه مدارک مهم موسسه مثل تقاضانامه، اساسنامه و نیز صورت جلسه های مجمع موسسان می باشد. نکته بعدی پیرامون شرایط تامین سرمایه برای ثبت موسسه می باشد که معمولا بدین صورت است که:

ضوابط مهم برای تشکیل موسسه در فارس

مسئله دیگر پیرامون اقدامات لازم پیش از شروع رسمی ثبت موسسه در فارس، اخذ مجوز از نهادهای مربوطه می باشد. در این مورد نیز مجوز مورد نیاز به نوع موسسه (انتفاعی یا غیر انتفاعی) بستگی دارد و به صورت ذیل می باشد:

نوع موسسه مربوطهنوع مجوز دریافتیصادره از
موسسه غیر انتفاعیمجوز تاسیسادارات ذیربط
موسسه انتفاعیاستعلام مراتبنیروی انتظامی

سیر تا پیاز ثبت موسسه در فارس

فرآیند ثبت موسسه در فارس فرآیندی است که بی شباهت به فرآیند ثبت شرکت در این استان نمی باشد. چراکه در اینجا نیز شما به عنوان متقاضی بایستی کلا 3 مرحله عمومی را پشت سر بگذارید. مراحلی که به صورت شماتیک در نمودار زیر نیز مشاهده می کنید. مرحله شماره یک مربوط به مراجعه به پورتال اداره ثبت شرکت ها یا www.sherkat.ssa.ir و اخذ تاییدیه پذیرش آنلاین در این سایت می باشد. در همین سایت، متقاضیان ضمن تکمیل اطلاعات لازم همچنین نسبت به انتخاب نامی برای موسسه خود نیز اقدام می کنند. مرحله دوم از پروسه مذکور مرتبط با ارسال کلیه مدارک به اداره فوق الذکر و ثبت نهایی و دریافت آگهی تاسیس موسسه در فارس و نهایتا هم درج آگهی مورد اشاره در روزنامه رسمی در دستور کار متقاضیان قرار می گیرد:

فرآیند ثبت موسسه در فارس

اما برای موفقیت در این پروسه ارائه مدارک ضروری از جانب متقاضیان امری ضروری است، مدارک مذکور از این قرار است:

  • مدارک هویتی شرکاء
  • 2 نسخه آماده از اساسنامه موسسه
  • 2 نسخه آماده از تقاضانامه
  • 2 نسخه آماده از صورتجلسات مجمع
  • مجوز تشکیل موسسه در فارس

امتیازات ثبت موسسه غیرتجاری در فارس چیست؟

موسسات مختلفی چه به صورت انتفاعی و چه به شکل غیر انتفاعی در استان فارس وجود دارد و متقاضیان زیادی در صف ثبت موسسه در فارس قرار دارند. با توجه به تعریف موسسه و ویژگی های موسسه ممکن است به نظر برسد که یکی از دلایل ثبت موسسات غیر تجاری در فارس دست یابی به امتیازات تاسیس موسسه باشد. امتیازاتی که می توان آن را به صورت لیست زیر بیان کرد:

  • فعالیت در حیطه های غیر تجاری مختلف
  • امکان کسب سود و تقسیم آن بین شرکا
  • امکان درخواست تسهیلات بانکی
  • شرکت در انواع مناقصه ها و مزایدات عمومی
  • قوانین و تشریفات کمتر از شرکت
  • تاسیس با حداقل سرمایه ممکن

علاوه بر گزینه ثبت شرکت روشهای دیگری نیز برای مهاجرت به خارج و اخذ اقامت وجود دارد که یکی از این موارد از طریق تخصص کاری است. این روش بهترین شیوه مهاجرتی برای تحصیلکردگان و متخصصان دانشگاهی است. بنابراین متقاضیان کار در اتریش، آلمان، انگلستان و هر کشور دیگر می توانند برای ارزیابی صلاحیت مهاجرت کاری خود می توانند از نظرات وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ثبت موسسه در فارس

  1. طاهری گفت:

    سلام مطالب شما کاملتر بود

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *