ویزای تحصیلی

رشته اقتصاد در صربستان

رشته اقتصاد در صربستان

آشنایی با رشته اقتصاد در صربستان میتواند راهگشای متقاضیانی باشد که با اطلاعات اندک، خواهان تحصیل در معتبرترین دانشگاه های صربستان هستند. با توجه به رشد ظرفیت های این رشته و همچنین موقعیت های شغلی مطلوبی که حول علوم مرتبط با آن در کشورهای اروپایی ایجاد شده است، می توان چنین اظهار داشت که اقتصاد و زیرشاخه های آن از اهمیت خاصی در بین علوم اجتماعی برخوردار خواهند بود. شرایط اقتصادی موجود در سرزمین صربستان و الزام حضور متخصصانی حاذق در این حیطه ایجاب می کند اقتصاددان هایی باسواد در راستای حفظ روند صعودی آن در سال های اخیر بکوشند. در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده، سعی شده است جزئیاتی مفید و جامع پیرامون روند تحصیل اقتصاد در صربستان مطرح گردد.

شرایط اقتصادی کشور صربستان

صربستان سرزمینی توسعه یافته در جنوب شرقی اروپا بوده و محاط در خشکی می باشد؛ کشورهای اطراف صربستان شامل رومانی، مجارستان، کرواسی، بلغارستان و مقدونیه هستند که این تقسیم بندی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است. حکومت نوین صرب ها همچنین در سال 2006 با اعلام جدایی مونته نگرو شکل جدیدی به خود گرفت و اکنون این سرزمین میزبان ملیت های گوناگونی از قبیل مجارها، کروات ها و رومانیایی ها می باشد. علاوه بر بلگراد، این کشور از 29 ناحیه تشکیل شده است که دو استان خودمختار نیز در این تقسیم بندی جای دارند. اقتصاد صربستان نیز به رغم رکود موجود در سال های آغازین قرن حاضر، به شکوفایی و رونق خوبی دست پیدا کرده است. رشد اقتصادی صربستان 2% در سه ماهه نخست سال 2020 اعلام شده و تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 0.1% از مجموع تولید ناخالص جهانی در سال 2020 را شامل می شود.

تغییرات نرخ تولید ناخالص داخلی صربستان

همانطور که اطلاع دارید اقتصاد یکی از زیرشاخه های محبوب علوم اجتماعی بوده و بسیاری از کارشناسان اهمیت آن را به مثابه ارزش رشته های پزشکی در علوم تجربی می دانند؛ با این حساب دور از ذهن نخواهد بود اگر طی سال های آتی با افزایش شمار موسسات آموزش عالی و مراکز ارائه دهنده علومی چون مدیریت بازرگانی، اقتصاد محیط زیست و بازاریابی در بهترین شهرهای صربستان برای تحصیل مواجه گردیم. به رغم اینکه متوسط دستمزد شهروندان صرب و قدرت خرید آنان طی سال های اخیر با افزایش درخور توجهی همراه بوده است، نمی توان از نقش پر رنگ راهکارهای اقتصاددان های این کشور در طول بحران های پیش رو چشم پوشید.

تحصیل رشته اقتصاد در صربستان

اگرچه اقتصاد از رشته های پرمخاطب میان متقاضیان بین المللی تحصیل در دانشگاه های صربستان به شمار نمی آید و حقوق، دندانپزشکی و عکاسی دارای محبوبیت به مراتب بیشتری هستند، همچنان می توان انتظار داشت با توجه به توسعه ظرفیت های این رشته بر شمار افراد متقاضی آن افزوده گردد. تحصیل رشته اقتصاد در زیرشاخه های آن در تعدادی از دانشگاه های معتبر صربستان نظیر University of Belgrade Faculty of Economics امکانپذیر بوده و علاقه مندان می بایست توجه داشته باشند که اغلب بورسیه های تحصیلی ارائه شده برای کرسی های آن مربوط به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود. شهریه اخذ شده از سوی مراکز ارائه دهنده دروس اقتصاد طیف وسیعی را شامل گشته و اغلب میان 1200€ الی 1900€ (یورو) بابت تحصیل در هر ترم در نوسان می باشد.

با توجه به اینکه نرخ تورم صربستان همچون اغلب کشورهای قاره اروپا دغدغه و معضل بزرگی به حساب نمی آید، اغلب چنین می پندارند که تربیت و حضور اقتصاددان هایی متبحر در سرزمینی با ویژگی های اینچنینی خالی از لطف خواهد بود؛ درحالیکه با نیم نگاهی به نرخ بیکاری 9.7% این کشور در سال 2021 می توان به الزام فعالیت چنین قشری در زمینه های مختلف پی برد.

تحصیل رشته اقتصاد در صربستان

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در صربستان

دانشگاه بلگراد مهم ترین و شناخته شده ترین مرکز ارائه دهنده دروس اقتصاد در کشور صربستان می باشد؛ از آموزش های این دانشگاه می توان به 2 دوره برای مقطع کارشناسی، 14 دوره کارشناسی ارشد و 6 دوره دکتری اشاره نمود. دانشکده اقتصاد این مرکز از سال 1937 مشغول به فعالیت بوده و تاکنون بیش از 42000 نفر از آن فارغ التحصیل شده اند. این دانشکده از 132 استاد برخوردار بوده و برخی از واحدهای آن به شرح ذیل می باشند:

  • (Scientific Research Centre of the Faculty of Economics (NICEF
  • (Information Technology Centre (CIT
  • Career Advice Centre
  • (Publishing Centre (CID

شایان ذکر است که برخلاف دوره هایی چون INTERNATIONAL MASTER IN APPLIED ECONOMICS که به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردند، آموزش اغلب دوره های ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور به زبان صربستانی صورت می پذیرد. از دیگر دانشکده های اقتصاد صربستان می توان به University of Kragujevac Faculty of Economics اشاره کرد که دوره های کارشناسی آن در زیرشاخه هایی چون کسب و کار و مدیریت بازرگانی 3 سال به طول خواهد انجامید.

شرایط تحصیل رشته اقتصاد در صربستان

به رغم وجود مشکلات زندگی در صربستان، بازار کار رشته اقتصاد در کشور صربستان مطلوب بوده و اگرچه درآمد شاغلین این حوزه با فعالین اقتصاد سرزمین هایی چون سوئیس مشابه نمی باشد، برخورداری از توانایی تحلیل داده های آماری و پیش بینی و آنالیز بازار بورس درآمد مطلوبی نصیب افراد خواهد نمود. همچنین از مزایای تحصیل این رشته در صربستان می توان به هزینه پایین زندگی دانشجویی اشاره کرد که 450$ (دلار آمریکا) برآورد گشته است. در پایان شما عزیزان می توانید جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر با همکاران توانای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *