ویترین

ثبت موسسه در کردستان

ثبت موسسه در کردستان

آشنایی با فرآیند ثبت موسسه در کردستان هموطنان گرامی را در جریان شرایط و ضوابط آسان تشکیل موسسه و نیز امتیازات تاسیس آن قرار می دهد. این هدفی است که تیم کارشناسی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله درپی تحقق آن است. در همین ابتدای کار باید بدانید که موسسه با شرکت یک تفاوت بسیار فاحشی دارد و آن تفاوت در عملکرد آنهاست. درحالیکه عملکرد شرکت در حیطه موضوعات تجاری است اما برعکس حیطه کاری انواع موسسه حول موضوعات غیر تجاری است. اما وجه اشتراک اصلی این دو نیز در این است که هم شرکت و هم موسسه از زمان ثبتشان به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته می شوند. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این نگارش مورد توجه متقاضیان و علاقه مندان ثبت شرکت و موسسه قرار گیرد.

موسسه و انواع آن در کردستان

حقیقت این است که فقط موضوعات تجاری نیستند که امکان ثبت و انجام در قالب تشکیلات خاص (شرکت) را دارند بلکه موضوعات غیر تجاری نیز فرمت و تشکیلات خاص خود را برای ثبت رسمی دارند که با عنوان موسسه معروف است. پس موسسه نهاد یا تشکیلاتی مستقل است که با حضور حداقل 2 نفر عضو و برای انجام مقاصد غیر تجاری مثل امور فرهنگی، هنری، آموزشی، ادبی، علمی، مذهبی و غیره تشکیل می شود. حالا ممکن است اهداف موسسان آن شرکت در راستای کسب سود حاصل از فعالیت و تقسیم آن بین شرکا باشد و یا هدف اصلا کسب سود نباشد. بر همین اساس نیز انواع موسسات غیر تجاری در کردستان شامل دو نوع موسسه زیر می باشد:

  • موسسه غیر انتفاعی در کردستان
  • موسسه انتفاعی در کردستان

پس در موسسه غیر انتفاعی کسب سود ملاک کار نیست اما در موسسه انتفاعی اساس کار اصلا کسب سود می باشد. قانونا نیز برای تاسیس موسسه از نوع اول نیاز به استعلام از سوی نیروی انتظامی و برای موسسه از نوع دوم اخذ مجوز از ارگانهای دولتی ذیربط ضرورت دارد.

مزایا و محاسن ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

ثبت موسسه در کردستان یکسری مزایا و امتیازاتی برای موسسان آن در پی دارد و از این لحاظ نه تنها موسسه دست کمی از شرکت نداشته بلکه در پاره ای از موارد حتی از شرکت نیز جلوتر است. باید توجه کنید که علاوه بر امکان تشکیل آسان و راحت با حداقل نفرات، حداقل سطح سرمایه لازم و حداقل پیچیدگی ها و تشریفات ممکن همچنین ثبت و راه اندازی موسسه در کردستان با امتیازات زیر همراه است:

امتیازات ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

ارکان تشکیل دهنده موسسه غیرتجاری در کردستان

درست مثل شرکت تجاری، موسسات غیر تجاری در کردستان نیز ارکان خاص خود را دارند منتهای مراتب ارکان تشکیل دهنده موسسات کمی متفاوت از ارکان شرکتهاست. چرا که ارکان تشکیل دهنده موسسه شامل مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیئت مدیران بوده و انتخاب بازرس/ بازرسان در موسسه الزامی ندارد. با این توضیح، اکنون به شرح وظایف این سه رکن اساسی موسسه در قالب نمودار زیر می پردازیم:

ارکان تشکیل دهنده موسسه غیرتجاری در کردستان

مقررات تشکیل موسسه در کردستان

تشکیل موسسه در کردستان تابع اصول و مقررات خاص قانونی است. اولا از همه متقاضیان گرامی باید بدانند همان طوری که شرکت تعاونی برای تشکیل از اصول شرکت سهامی پیروی می کند، موسسه غیرتجاری نیز جهت تشکیل از اصول و مقررات شرکت با مسئولیت محدود تبعیت می کند. این اصول برای تشکیل موسسه در کردستان از قرار ذیل می باشد:

اصول تشکیل موسسه در کردستان

با توجه به موارد فوق، حالا می توان اقدامات جهت تاسیس موسسه در کردستان را برشمرد. در این راستا اولین اقدام تنظیم و تکمیل مدارک ضروری جهت ثبت موسسه می باشد که در راس این مدارک نیز اساسنامه موسسه قرار دارد. کلا اساسنامه به صورت فرم خام بوده که توسط اداره ثبت شرکت ها در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و شامل 26 بند توافقی است. اقدام بعدی انتخاب هیئت مدیران در جلسه مجمع عمومی عادی و انجام ماموریت های محوله از جمله ثبت موسسه توسط این هیئت می باشد. اقدام دیگر تعهد سرمایه اولیه است که معمولا در قالب تقاضانامه موسسه تنظیم و به اداره ثبت تحویل داده می شود. اما اقدام آخر برای شروع فرآیند ثبت موسسه در کردستان، اخذ مجوز تاسیس به دو صورت زیر می باشد:

اخذ مجوز تاسیس موسسه در کردستان

مراحل کار ثبت موسسه در کردستان

فرآیند ثبت موسسه در کردستان به محض انتخاب اعضای هیئت مدیره، تنظیم مدارک لازمه و اخذ مجوز تاسیس رسما شروع می شود. این مسئولیت کلا بر عهده هیئت مدیره می باشد. کل فرآیند در طی سه مرحله و به شکل آنلاین انجام می شود. مراحل سه گانه مذکور برای ثبت موسسه در کردستان عبارتند از:

مراحلپورتال مورد مراجعه/ نحوه ارسال مشخصات
مرحله اول: دریافت پذیرش آنلاینwww.sherkat.ssa.ir
مرحله دوم: ارسال مدارک به دفتر کارشناس ثبتارسال پستی
مرحله سوم: درج آگهی تاسیس موسسه در روزنامه رسمیwww.rrk.ir

پس در اولین مرحله از مراحل سه گانه ثبت موسسه لازم است تا با گردآوری اسناد و مدارک و مراجعه به پورتال معرفی شده ضمن درج مندرجات و اطلاعات خواسته شده همچنین نام موسسه هم طبق ضوابط گزینش شود. در مرحله دوم و پس از اخذ تاییدیه پذیرش، ضروری است تا متقاضیان مدارک امضا شده توسط شرکا را به دفتر کارشناس ثبت ارسال کنند تا علاوه بر ثبت نهایی همچنین پیش نویس آگهی (ثبت موسسه) را نیز دریافت کنند تا با درج آن در روزنامه رسمی مرحله سوم از فرآیند ثبت را انجام دهند.

مدارک ارائه شده برای ثبت موسسه در کردستان

مدارک ارائه شده برای ثبت موسسه در کردستان

کلیدی ترین مرحله از مراحل ثبت موسسه در کردستان، تهیه مدارک ضروری می باشد و دقت عمل در تهیه این مدارک بسیار مهم و مورد تاکید می باشد. این مدارک ضروری از قرار ذیل است:

  • مدارک شناسائی شرکاء
  • مجوز تاسیس صادره از ادارات مربوطه
  • دو نسخه اساسنامه موسسه بهمراه امضاء موسسین
  • دو نسخه تقاضانامه موسسه بهمراه امضاء موسسین
  • دو نسخه صورت جلسه بهمراه امضاء موسسین

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین روش های اخذ اقامت اروپایی برای کل اعضای خانواده، روش خرید ملک در ترکیه 2021 می باشد. اما این روش سرمایه گذاری مستلزم آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی کشور ترکیه و تطبیق شرایط متقاضیان با این قوانین می باشد. پس عزیزان متقاضی برای ارزیابی صلاحیت قانونی خود جهت خرید ملک و اخذ اقامت ترکیه حتما با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تبادل نظر کنند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *