ویترین

ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل

ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل

ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل دارای اصول و مقرراتی است که هر چند در ظاهر ساده به نظر می رسد اما دربرگیرنده مفاهیم حقوقی نیز می باشد که قبل از هر اقدامی بایستی بدان توجه کرد. مثلا متقاضیان بایستی بدانند که موسسه غیرتجاری در چه موضوعاتی امکان تاسیس دارد و یا حداقل سرمایه و مدارک ضروری برای تشکیل آن چیست. اینها همگی ابهامات و سوالات مهمی است که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله بدانها پاسخ می دهند تا این مقاله راهنمای عملی برای متقاضیان ثبت موسسه در استان اردبیل باشد.

موضوع ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل

موسسات غیرتجاری در اردبیل در واقع شرکت هایی هستند که فعالیت آنها جنبه تجاری ندارد بلکه موضوع فعالیت آنها غالبا حول موضوعات غیرتجاری است. قانونا این موسسات می تواند در هر نوع موضوع غیرتجاری اعم از علمی، هنری، ادبی، خیریه تشکیل شود و با هیچ مانع و محدودیتی نیز برخورد نکند. بنابراین هدف موسسان انجام مقاصد غیرتجاری است و ممکن است این امر منجر به کسب منافع گردد و یا باعث کسب سود نشود. بر این مبنا نیز قانونا 2 نوع موسسه غیرتجاری جهت ثبت در اردبیل وجود دارد:

  • موسسات انتفاعی در اردبیل: مثل آموزشگاه ها و موسسات آموزشی یا مدارس غیرانتفاعی که هدف از تشکیل و عضو گیری در آنها جلب منفعت مالی و تقسیم آن بین اعضای موسسه غیرتجاری است.
  • موسسات غیرانتفاعی در اردبیل: مثل انجمن های اسلامی، قرض الحسنه ها و غیره که هدف از تشکیل و عضویت در آنها جلب منفعت مالی نمی باشد بلکه اهداف خیرخواهانه پشت آن وجود دارد.

ویژگی های موسسات غیرتجاری در اردبیل

همان طوری که در مطالب قبلی هم عنوان شد، موسسات غیرتجاری در اردبیل به دو نوع موسسات انتفاعی و موسسات غیر انتفاعی دسته بندی می شود. این موسسات در ماهیت غیرتجاری بودن مشابه هم اما از نظر هدف متفاوت از هم میباشند. از مهمترین ویژگی های موسسات غیر تجاری می توان به تشکیل آنها با حداقل سرمایه ممکن یعنی 1 میلیون ریال و نیز حداقل تعداد اعضاء یعنی وجود 2 نفر عضو اشاره کرد. همچنین از دیگر خصوصیات بارز این موسسات می توان به تقسیم سرمایه به صورت سهم الشرکه و مسئولیت اعضاء به میزان سهم الشرکه آنها اشاره کرد. بنابراین می توان در این مورد به یک جمع بندی کلی دست یافت و آن اینکه ویژگی های تشکیل یک موسسه غیرتجاری در اردبیل بیشتر مشابه ویژگی های تشکیل یک شرکت با مسئولیت محدود می باشد.

موضوع ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل

شرایط تشکیل موسسات غیرتجاری در اردبیل

با توجه به اصول فوق الذکر، اکنون باید دید که برای تشکیل یک موسسه غیرتجاری در اردبیل، موسسان چه اقداماتی را باید انجام دهند. اقدامات برای تشکیل موسسه غیرتجاری در این استان کلا در جمع آوری و تهیه مدارک ضروری خلاثه می شود. برای این کار نیز انتخاب هیات مدیره از طرف مجمع عمومی امری الزامی است. پس هیات مدیره موظف میشود تا ضمن تهیه و تنظیم اسناد و مدارک مهم (اساسنامه + صورت جلسه + اظهارنامه) زمینه را برای تاسیس موسسه مورد نظر در اردبیل فراهم کند. مهمترین سند برای این کار نیز اساسنامه موسسه با بندهای زیر می باشد:

بندهای قانونیمفاد مربوطه
بند 1نام و نوع موسسه
بند 2موضوع
بند 3مرکز اصلی
بند 4سرمایه اولیه
بند 5مدت
بند 6تابعیت آن موسسه
بند 7شرایط و نحوه انتقال سهم الشرکه
بند 8شرایط تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده
بند 9دعوت نامه جهت دعوت اعضا به جلسات مجامع
بند 10توجه به مفاد ماده 8
بند 11مسئولیت های مجمع عمومی عادی
بند 12مسئولیت های مجمع عمومی فوق العاده
بند 13چگونگی تصویب تصمیمات در مجامع
بند 14تعداد هیات مدیره
بند 15انتخاب رئیس و مدیر عامل از داخل هیات مدیره
بند 16گزینش نماینده تام الاختیار
بند 17تصویب تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آراء
بند 18تایید صاحبان امضاء توسط هیئت مدیره
بند 19واگذاری قسمتی از اختیارات هیات مدیره به غیر
بند 20تعیین سال مالی برای موسسه
بند 21نحوه تقسیم سود
بند 22نحوه انحلال موسسه
بند 23نحوه انحلال موسسه
بند 24حل و فصل اختلافات اعضا
بند 25حل و فصل موضوعات دیگر طبق قوانین
بند 26امضاء موسسین همراه با ذکر تاریخ

اقدام دیگر در این خصوص درخواست مجوز ثبت برای موسسه غیرتجاری است که به صورت زیر می باشد:

درخواست مجوز ثبت برای موسسه غیرتجاری در اردبیل

شرایط ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل

با تهیه مدارک لازم اکنون زمان آن فرارسیده است که هیات مدیره پیگیر امور مربوط به ثبت موسسه غیرتجاری در اردبیل باشد. برای همین آشنایی با این فرآیند برای متقاضیان امری ضروری و مهم محسوب می شود. کل فرآیند مذکور در 3 گام پذیرش آنلاین، ارسال مدارک و نیز درج آگهی انجام می شود. فرآیدی که از اساس به صورت آنلاین انجام شده و شامل طی مراحل زیر می باشد:

  • جمع آوری و تنظیم مدارک لازم
  • مراجعه به پورتال اداره ثبت شرکت ها sherkat.ssa.ir
  • تکمیل فرم ها و اطلاعات درخواستی
  • انتخاب اسم موسسه غیر تجاری
  • دریافت تاییدیه پذیرش آنلاین
  • ارسال پستی اصل مدارک به اداره فوق الذکر
  • پذیرش نهایی در دفتر ثبت و اخذ پیش نویس آگهی
  • درج پیش نویس آگهی در روزنامه

امتیازات برای متقاضیان ثبت موسسه در اردبیل

ثبت موسسه غیر تجاری در اردبیل فرآیندی است که مثل شرکت ها نیازی به قوانین و مقررات پیچیده و سختی ندارد. چراکه اولا موسسات با کمترین سرمایه ضروری و حداقل نفرات امکان تشکیل دارد. دوما سرمایه در موسسات به صورت سهم الشرکه و قابل انتقال بوده و سوما مسئولیت هر یک از اعضاء متناسب با میزان سرمایه آنهاست. از این گذشته، با درنظر گرفتن دامنه وسیع موضوعات فعالیت غیرتجاری در قالب موسسه دست متقاضیان برای گزینش موضوعی تخصصی بسیار باز است. به این موارد بایستی موارد زیر را نیز اضافه کنیم:

امتیازات برای متقاضیان ثبت موسسه در اردبیل

طبق قوانین مهاجرتی در برخی کشورها از طریق ثبت شرکت نیز می توان به اقامت موقت یا دائم آن کشورها دست یافت. یکی از مواردی که بیشتر توجهات متقاضیان را به خود جلب می کند امکان اخذ اقامت اروپا با ثبت شرکت می باشد. از همین رو، هموطنان متقاضی این روش سرمایه گذاری می توانند برای ارزیابی شرایط خود و اطمینان از درصد موفقیتشان با وکلای حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *