ویترین

ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان به عنوان یک شخصیت حقوقی هم مستلزم قبول برخی تعهدات و هم مستلزم بهره مندی از امتیازات خاص می باشد. از مهمترین تعهدات موسسان می توان به تعیین حوزه مالیاتی، دریافت کد اقتصادی 12 رقم برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و نیز درخواست دفتر پلمپ اشاره نمود. اما از جمله مهمترین امتیازات جهت تاسیس و راه اندازی این موسسات نیز می توان به مشارکت در مناقصه ها، مشارکت در مزایده ها، اخذ وام، درخواست برای کسر یا معافیت مالیاتی، اخذ کارت بازرگانی و غیره اشاره کرد. هموطنان گرامی با مطالعه مقاله حاضر می توانند ضمن آشنایی و اطلاع از ریز جزئیات و نحوه ثبت موسسات غیرتجاری در استان خوزستان همچنین از مشاوره های رایگان ارائه شده توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز برخوردار شوند.

هدف از تشکیل موسسه غیرتجاری در خوزستان

علاوه بر شرکت ها که غالبا به امور تجاری مشغولند، قانونگذار تشکیلات حقوقی خاصی را با شخصیت حقوقی مستقل برای انجام امور غیرتجاری مثل کارهای علمی، هنری، ادبی و غیره به رسمیت می شناسد. این تشکیلات حقوقی خاص موسسه غیرتجاری نام دارد و ثبت آن در استان خوزستان طرفداران زیادی دارد. نکته جالب پیرامون این موسسات این است که اغلب آنها با شرایط زیر تاسیس می شود:

  • برای ارائه خدمات مختلف تشکیل می شوند.
  • برای جلب منفعت مادی تشکیل می شوند.

از سوی دیگر ممکن است تشکیل موسسات غیر تجاری در خوزستان با 2 هدف مختلف صورت گیرد. هدف اول ممکن است برای کسب سود و تقسیم آن بین شرکا باشد. اما هدف دیگر ممکن است برای انجام امور خیریه باشد. در صورت دنبال کردن هدف اول، موسسه مورد نظر از نوع انتفاعی و در صورت تعقیب هدف دوم موسسه از نوع غیر انتفاعی است.

مقررات ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

مقررات ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

در ابتداء باید دانست که موسسه غیرتجاری تشکیلاتی است که با حداقل 2 نفر اعضاء تاسیس می شود و سرمایه مورد نیاز برای ثبت آن نیز نباید کمتر از 1000000 ریال باشد. در اینجا نیز درست همانند شرکت های با مسئولیت محدود، سرمایه مورد بحث به صورت تعهدی می باشد و غالبا نیز به شکل سهم الشرکه است. اما باید بدانید که این سهم الشرکه نیز امکان انتقال به غیر را دارد اما به شرط اینکه:

  • اولا مورد تایید اکثریت اعضاء موسسه باشد.
  • ثانیا برای انتقال آن نیاز به ثبت رسمی است.

در کنار موارد فوق، بایستی به این نکته هم اشاره کرد که مسئولیتهای اعضاء درقبال تعهدات مالی موسسه نیز محدود به سرمایه آنهاست. بنابراین سرمایه یا آورده پایین به معنای مسئولیت کمتر و سرمایه بالا به معنای مسئولیت بیشتر می باشد. نکته مورد تاکید بعدی در این رابطه رعایت ساختار موسسه می باشد که معمولا متشکل از سه رکن زیر می باشد:

ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

لازم به ذکر است که قانون الزامی جهت انتخاب بازرس برای موسسه مقرر نکرده است. منتها انتخاب اعضای هیات مدیره از داخل و یا خارج از آن موسسه وظیفه ای ضروری بر عهده مجمع عمومی است. چرا که اولین کار این هیات تلاش برای تشکیل قانونی موسسه خواهد بود. فلذا خود مجمع عمومی قانونا چهار ماه اول سال آنهم پس از پایان سال مالی تشکیل می شود. در این زمینه هیات مدیره مسئول دعوت از اعضای مجمع می باشند.

مجوز برای ثبت موسسه در خوزستان چیست؟

تشکیل موسسه غیرتجاری در استان خوزستان الزامات خاص خود را داراست. یکی از این الزامات تهیه مدارک ضروری است. این مدارک شامل تنظیم اساسنامه موسسه غیرتجاری با تایید همه اعضاء در 2 نسخه، تقاضانامه جهت ثبت موسس در 2 نسخه تکمیلی و بالاخره صورتجلسات مجمع آنهم تکمیلی در 2 نسخه می باشد. اما برای انجام این کار، دریافت مجوز نیز جزء ضروریات محسوب می شود. این مجور بایستی با توجه به موضوع و نوع موسسه از ادارات مربوطه درخواست گردد. مجوز مذکور نیز به دو طریق زیر اخذ می شود:

نوع موسسهمجوز لازم
موسسه انتفاعی در خوزستاندریافتی از ادارات ذیصلاح در استان
موسسه غیر انتفاعی در خوزستاندریافتی از اداره اطلاعات نیروی انتظامی استان

شرایط ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

در ابتداء ذکر چند نکته الزامی است، اول اینکه طبق قانون درخواست متقاضیان ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اهواز به نشانی پردیس، بلوار ‘گلدیس، بلوار، اداره ثبت شرکتهای و موسسات غیر تجاری مورد رسیدگی قرار می گیرد. نکته دوم اینکه ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان هم مستلزم رعایت مفاد آیین نامه اصلاحی ثبت موسسات غیرتجاری مصوب سال 77 می باشد. با توجه به توضیحات فوق اکنون به بررسی پروسه 3 مرحله ای ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان می پردازیم:

مراحل ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

همان طوری که در تصویر فوق نیز مشاهده می شود، مرحله اول ار این روند مربوط به اخذ تاییدیه ثبت آنلاین ازطریق مراجعه به پورتال اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به نشانی www.sherkat.ssa.ir می باشد. در این مرحله از کار ابتداء اساسنامه، صورت جلسه و سپس تقاضانامه در 2 نسخه تنظیم شده و سپس به سایت مذکور مراجعه می شود. متقاضیان در این سایت ضمن تکمیل مشخصات درخواستی همچنین نامی برای موسسه خود تعین می کنند.

در پایان مرحله اول، کارشناس مسئول سایت ضمن بررسی صحت موارد مندرج نسبت به تایید موارد اقدام می کند. سپس مرحله دوم این فرآیند با ارسال اصل مدارک امضاء شده به دفتر اداره ثبت شروع می شود. کارشناس مسئول مربوطه پس از ارزیابی و تطبیق اسناد اجازه ثبت نهایی و صدور آگهی ثبت را می دهد. نهایتا با درج آگهی ثبت در روزنامه رسمی مرحله سوم و پایانی ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان نیز به اتمام می رسد.

اسناد و مدارک برای ثبت موسسه غیرتجاری در خوزستان

یکی از اقدامات ضروری و بسیار مهم در راستای تشکیل موسسه غیرتجاری در خوزستان ارائه مدارک ضروری است. با دانلود فرم های آماده بر روی سایت اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، متقاضیان می توانند نسبت به تهیه و تنظیم این مدارک اقدام کنند. اما مدارکی که ارائه آنها مورد تاکید اداره ثبت شرکت هاست از قرار ذیل می باشد:

  • تقاضانامه تکمیلی در دو نسخه با امضاء شرکا
  • اساسنامه تکمیلی در دو نسخه با امضاء شرکا
  • صورت جلسه تکمیلی در دو نسخه با امضاء شرکا
  • کپی شناسنامه شرکا
  • مجوز ثبت موسسه غیرتجاری

کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که ویزای اقامت آن مورد توجه اغلب سرمایه گذاران ایرانی می باشد. هموطنان برای اخذ تابعیت و اقامت ترکیه 2021 از دو روش ثبت شرکت و خرید ملک در ترکیه بهره می جویند. عزیزان علاقه مند به انواع سرمایه گذاری در ترکیه می توانند جهت اخذ مشاوره حرفه ای درباره هر دو روش فوق با وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *