ویترین

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری مطلوب ترین گزینه برای آندسته از افرادی است که مایلند تا در زمینه موضوعات غیر تجاری وارد عمل شده و به فعالیتی بپردازند. یکی از مزایای تشکیل موسسه غیر تجاری دامنه گسترده فعالیت های آن در قالب موضوعات متنوع مثل امور علمی، ادبی، آموزشی، هنری، فرهنگی و غیره می باشد. حتی از این طریق می توان به امور خیریه هم پرداخت. پس با این تفاسیر متقاضیان بایستی بدانند که از این طریق می توانند به کسب منافع دست یافته و آنرا بین اعضاء موسسه خود تقسیم کنند و هم اینکه با تاسیس موسسه بر روی انجام کارهای خیر پیشقدم شوند.

به هر حال، موسسه از هر نوعی که باشد (انتفاعی یا غیر انتفاعی) به عنوان مودی مالیاتی بالقوه مدنظر است و از این نظر با شرکت فرقی نمی کند. چراکه موسسه نیز صاحب شخصیت حقوقی است. در ادامه همین مبحث گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن بررسی ضوابط و مقررات ثبت موسسه غیرتجاری همچنین به سوالات تخصصی زیر هم پاسخ می دهند:

  • موسسه غیرتجاری چیست و انواع آن کدامند؟
  • چند عضو برای تشکیل موسسه غیر تجاری لازم است؟
  • حداقل سرمایه برای تشکیل دادن موسسه چقدر است؟
  • آیا برای ثبت موسسه اخذ مجوز لازم است؟

تمایز موسسه غیر تجاری از شرکت تجاری

شرکت با موسسه دو مفهوم کاملا متفاوتی هستند. در واقع بارزترین تفاوت بین یک شرکت و یک موسسه مستتر در موضوع فعالیت آنهاست چراکه موضوع شرکت 100% تجاری اما موضوع موسسه برعکس 100% غیر تجاری است. البته که امکان کسب سود و منافع مادی از طریق تاسیس موسسه غیر تجاری برای موسسین آنها فراهم است. اما از طرف دیگر، ما در تعریف موسسه از منظر ماده 584 قانون تجارت نیز به همین جمع بندی رسیده و موسسه غیرتجاری را با مشخصه های زیر می شناسیم:

مشخصات موسسه غیرتجاری

با توجه به توضیحات مذکور، اکنون می توان به آسانی نتیجه گرفت که انواع موسسات از نظر غیر تجاری بودن مشابه هم اما از نظر هدف متفاوت از همدیگر هستند. چراکه هدف از تشکیل برخی موسسات صرفا کسب سود تجاری اما هدف برخی دیگر نه کسب منافع بلکه صرفا برای اهداف خیر خواهانه می باشد. پس با این شرح، می توان انواع موسسات غیرتجاری را به صورت زیر دسته بندی کرد:

انواع موسسات غیرتجاری

مقررات تشکیل موسسه غیر تجاری

مطمئنا یکی از سوالات کلی و پر تکرار درباب ثبت موسسه غیر تجاری درباره تعداد اعضاء، حداقل آورده اولیه اعضاء، شرایط سرمایه گذاری در موسسه، نحوه تقسیم وظایف و مسئولیت ها در موسسه و غیره می باشد. در واقع موارد مذکور در این سوال موضوعات مهمی هستند که مبین اصول و مقررات تشکیل یک موسسه غیر تجاری بوده و حتما نیز در اساسنامه آن موسسه نیز آورده می شود. با بررسی تک تک مقررات تشکیل موسسه غیر تجاری نیز می توان چنین استنباط کرد که مقررات مذکور شباهت زیادی با مقررات مربوط به تاسیس شرکت با مسئولیت محدود دارد، به این دلیل که:

اصول و مقررات تشکیل یک موسسه غیرتجاری
اصل 1این موسسات نیز مثل شرکت با مسئولیت محدود از توافق حداقل 2 نفری تشکیل می شود.
اصل 2آورده اولیه برای ثبت موسسه غیرتجاری حداقل1000000 ریال تعین شده است.
اصل 3سرمایه مورد ذکر امکان افزایش داشته و به صورت سهم الشرکه قابل انتقال بین اعضاء تقسیم میشود.
اصل 4در اینجا نیز مسئولیت شرکا به میزان سهم آنها از سرمایه خودشان می باشد.
اصل 5امکان انحلال و تسویه موسسه غیرتجاری به صورت اختیاری و یا با رای دادگاه میسر است.

محاسن ثبت موسسه غیرتجاری

مزایا و محاسن ثبت موسسه غیرتجاری چیست؟

یکی از انگیزه های اصلی برای هر متقاضی در ثبت موسسه غیر تجاری اطلاع از مزایا و امتیازاتی است که تاسیس آن موسسه در پی دارد. امتیازاتی که برگرفته از ماهیت، اصول و حتی شخصیت حقوقی این موسسات می باشد. مثلا قوانین و مقررات راحتتر موسسات غیر تجاری، تشکیل ئ ثبت موسسه غیر تجاری با حداقل اعضا، تاسیس با حداقل آورده اولیه، مسئولیت محدود اعضاء در یک موسسه غیر تجاری و … از جمله امتیازاتی است که ریشه در ماهیت و اصول این موسسات دارد. ولی امتیازاتی نیز وجود دارد که برگرفته از شخصیت حقوقی موسسات غیر تجاری است که از آنجمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • امتیاز دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی
  • امتیاز برخورداری از معافیت مالیاتی
  • امتیاز بهره مندی از فرصت شرکت در مزایدات و مناقصه ها
  • امتیاز درخواست تسهیلات بانکی
  • امتیاز سهولیت در اخذ قرارداد با دولت

نحوه تشکیل و ثبت موسسه غیرتجاری

برای تشکیل یک موسسه غیرتجاری اولین کار ممکن انتخاب هیات مدیره از جانب مجمع عمومی همان موسسه می باشد تا زمینه برای تاسیس یک موسسه غیر تجاری فراهم گردد. اقدام پیش نیاز بعدی در این مسیر تهیه مدارکی است که تنظیم آن بر عهده هیات مدیره است. این مدارک مثل اساسنامه موسسه غیرتجاری بمنظور تاسیس موسسه بسیار حیاتی است. اقدام بعدی در این رابطه اخذ مجوز ثبت میباشد که هیات مدیره موسسه برای اخذ مجوز مربوطه بایستی از یکی از روش های زیر استفاده کند:

  • برای موسسه غیرتجاری از نوع انتفاعی: درخواست مجوز از نهادهای دولتی مرتبط
  • برای موسسه غیرتجاری از نوع غیرانتفاعی: درخواست استعلام مراتب از اداره اطلاعات نیروی انتظامی محل

پس از انجام اقدامات عاجل فوق، زمینه برای ثبت موسسه غیرتجاری در قالب 3 مرحله دریافت تاییدیه آنلاین، ارسال مدارک ازطریق باجه های پستی و نیز درج آگهی ثبت موسسه غیرتجاری در روزنامه رسمی و جراید گثیرالانتشار فراهم می گردد. 3 مرحله مذکور از قرار ذیل می باشد:

مراحل ثبت موسسه غیرتجاری

مدارک ضروری برای ثبت موسسه غیرتجاری چیست؟

همانطوری که در نمودار تصویری فوق نیز مشاهده گردید، اولین و مهمترین اقدام جدی برای شروع رسمی ثبت موسسه غیرتجاری، تنظیم، جمع آوری و ارائه مدارک مهم زیر می باشد:

  • اساسنامه موسسه غیرتجاری (تکمیلی در 2 نسخه)
  • تقاضانامه موسسه غیرتجاری (تکمیلی در 2 جلد)
  • صورت جلسات مجمع عمومی (تکمیلی در 2 نسخه)
  • وکالت نامه
  • فیش هزینه ثبت
  • کپی مدارک شناسایی
  • مجوز لازم برای ثبت آن موسسه

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بهره گیری از کادر وکلا و کارشناسان مجرب آماده است تا هموطنان عزیز را در هر زمینه از مباحث ثبت موسسه یا شرکت خارجی نیز مثل انواع ثبت شرکت در ترکیه و یا شرایط ثبت شرکت GmbH در اتریش، ثبت شرکت در اسلواکی، ثبت شرکت در فرانسه و غیره راهنمائی کند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *