ویترین

ثبت نام و علائم تجاری

ثبت نام و علائم تجاری

ثبت نام و علائم تجاری به خاطر تبلیغ و بازاریابی موفق تر کالاها و خدمات برای شرکت ها و موسسات تجاری امری بسیار حیاتی و ضروری است. صاحبان شرکت ها و موسسات برای انجام این کار بایستی درخواست خود را به سامانه ای به نام سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی https://iripo.ssaa.ir ارائه نمایند. اما این کار مستلزم اطلاع از شرایط و ضوابط خاص و نیز آگاهی از مدارک ویژه ای است که شما در ادامه این مقاله ملاحظه می کنید. با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا شما را در جریان 0 تا 100 ثبت برند تجاری قرار دهیم.

ضرورت ثبت نام و علائم تجاری

باید بدانید که رمز موفقیت در عالم تجارت و در بین رقبای تجاری سرسخت، برند (Brand) شدن می باشد که این کار فقط از طریق ثبت نام و علائم تجاری امکان پذیر است. در واقع این علائم تجاری هستند که باعث متمایز شدن محصولات شرکتتان شده و آن محصولات را به نحو احسن به مشتریانتان معرفی می کنند. بنابراین نباید از یاد ببرید که ثبت نامو علائم تجاری صرفا ثبت یک علامت نبوده بلکه معیار مهمی جهت شناساندن شرکتتان در بازارهای ملی و بین المللی است. پس علائم تجاری هر چقدر خلاقانه تر همان قدر نیز جذب مشتری بیشتر! در اینباره یکی از قدیمی ترین اما بهترین تعریف از علائم تجاری توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) به سال 1960 به صورت زیر ارائه شده است:

تعریف علائم تجاری

ویژگی های ثبت نام و علائم تجاری

هر برند یا علامت تجاری دارای یکسری ویژگی ها و مشخصاتی است که متقاضیان ثبت نام و علائم تجاری بایستی بدان توجه نمایند. از جمله این ویژگی ها می توان به اصالت و تازگی برند، خلاقیت و ابتکار در برند، تکراری نبودن برند، اختصاصی بودن برند و غیره اشاره نمود. از جمله موارد و ملاحظات دیگر در رابطه با ثبت یک برند برای شرکت های تجاری می توان به دسته بندی علائم تجاری، علائم غیرقابل ثبت و نیز ثبت اجباری علامت اشاره نمود. در مورد اول باید بدانید که دسته بندی انواع علائم تجاری از این قرار است:

انواع علائم تجاری

مورد بعدی که باید درباره ثبت علائم تجاری بدان توجه کرد در خصوص علائم غیرقابل ثبتمی باشد. مطابق ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال 1310 علائمی مثل علائم دولتی، علائم منافی عفت و نظم عمومی، علائم یا برندهای قبلا ثبت شده، علائم یا کلمات مورد کاربرد عمومی، کلمه یا کلمات مربوط به نهادها یا مقامات ایرانی قابل ثبت نمی باشند. نکته آخر اینکه با وجود اجباری نبودن ثبت نام و علائم تجاری اما مطابق قانون ثبت علائم برای کلاهایی مثل داروها، مواد غذایی، نوشیدنی ها و همچنین مواد آرایشی اجباری است.

شرایط ثبت نام و علائم تجاری

برای انجام ثبت نام و علائم تجاری ابتداء بایستی به سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی https://iripo.ssaa.ir/ مراجعه نمایید. با مراجعه به این سامانه و ورود به بخش ثبت علائم تجاری بایستی به تکمیل اظهارنامه ثبت برند بپردازید چراکه اظهارنامه تکمیلی شرط اصلی ثبت نام و علائم تجاری می باشد. بنابراین برای این منظور بایستی ضمن کلیک بر روی لینک ثبت نام مراحل زیر را انجام دهید:

  • تعیین نوع اظهارنامه
  • تکمیل مشخصات مالک
  • آپلود اسکن اسناد و مدارک
  • بررسی و تایید مندرجات و مدارک
  • واریز آنلاین هزینه ثبتی
  • اخذ شماره اظهارنامه (به همراه دریافت یوزر و پسورد برای پیگیری امور ثبت برند)
  • امضاء نسخه تائید شده و ارسال آن به همراه فیش واریزی به آدرس اداره ثبت شرکت ها

بعد از تکمیل اظهارنامه ثبت علائم تجاری و ارائه مدارک لازم، کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می کند. نتیجه ممکن است منجر به ثبت برند و یا رد آن شود و مراتب به متقاضی اطلاع داده می شود. سپس ثبت نام و علائم تجاری از طریق سایت در روزنامه رسمی قوه قضاییه اعلام میشود و پس از طی یک ماه وارد پرونده در سامانه اداره مالکیت صنعتی میگردد.

مدارک لازم برای ثبت نام و علائم تجاری

مدارک لازم برای ثبت نام و علائم تجاری

وجود برند چه به صورت اسم، کلمه، عبارت یا نماد یا طرح و یا ترکیبی از آنها برای خوب شناساندن شرکت بسیار مهم است. پس لازم است تا صاحبان شرکت ها طبق قوانین و مقررات نسبت به ثبت نام و علائم تجاری اقدام نمایند. طبق قانون، متقاضیان برای انجام درخواست ثبت نام و علائم تجاری بایستی مدارک زیر را به صورت اسکن شده به سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی https://iripo.ssaa.ir ارسال نمایند:

مدارک لازمشرایط
مدارک هویتی اشخاص حقیقیکپی اسکن مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)
مدارک هویتی اشخاص حقوقیشامل کپی اسکن آگهی ثبت و هر نوع تغییر
کارت بازرگانیدر صورتی که برند دارای ریشه عربی یا لاتین باشد
نمونه علامت گرافیکیآپلود اسکن به همراه اظهارنامه و مدارک دیگر
مجوز لازمشامل اسکن مجوز تاسیس، پروانه ساخت و مجوزهای دیگر
مهر شخصیت حقوقی
وکالتنامهبرای وکیل قانونی شرکت
فیش هزینه اظهارنامهمطابق جدول هزینه ها

یکی از شیوه های سرمایه گذاری مطمئن در جهت اخذ اقامت یک کشور خارجی مثلا برای اخذ اقامت اتریش، ثبت شرکت می باشد. سرمایه گذاران و کارآفرینان ایرانی با حداقل سرمایه گذاری ممکن و دست یابی به حقوق و امتیازات گسترده می توانند به انواع ویزای اقامتی برای خود و خانواده اشان دست یابند. فلذا در این مسیر بهترین مشاور و راهنمای شما سرمایه گذاران محترم ایرانی نیز وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

سوالات پرتکرار راجع به ثبت نام و علائم تجاری

در بخش زیر به اهم سوالات متقاضیان ثبت برند پاسخ داده می شود:

  • نقش و اهمیت علائم تجاری در چیست؟ این علائم تجاری هستند که باعث متمایز شدن محصولات شرکتتان شده و آن محصولات را به نحو احسن به مشتریانتان معرفی می کنند.
  • ویژگی های یک برند خوب چیست؟ اصالت و تازگی برند، خلاقیت و ابتکار در برند، تکراری نبودن برند، اختصاصی بودن برند و غیره.
  • شرایط ثبت برند تجاری چیست؟ متقاضیان بایستی با در دست داشتن مدارک لازم به سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی https://iripo.ssaa.ir/ مراجعه نمایند.
  • کدام علائم تجاری قابل ثبت نمی باشد؟ به استناد ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال 1310 علائمی مثل علائم دولتی، علائم منافی عفت و نظم عمومی، علائم یا برندهای قبلا ثبت شده، علائم یا کلمات مورد کاربرد عمومی، کلمه یا کلمات مربوط به نهادها یا مقامات ایرانی قابل ثبت نمیباشند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *