ویترین

ثبت کسب و کارهای اینترنتی

ثبت کسب و کارهای اینترنتی

با پیشرفت روزافزون فناوری های نوین از جمله اینترنت و مخصوصا بعد از شیوع گسترده بیماری کرونا، ثبت کسب و کارهای اینترنتی رونق گرفته است. اغلب این سوال مطرح می شود که آیا اصلا یک کسب و کار اینترنتی نیازی به ثبت شدن دارد؟ باید بگوئیم که ثبت کسب و کار اینترنتی هم به لحاظ ساماندهی فضای کسب و کارهای اینترنتی و هم از نظر اعتماد سازی برای مشتریان و نیز جلوگیری از سواستفاده ها در فضای مجازی امری ضروری است. به همین منظور نیز متقاضیان کسب و کارهای اینترنتی می توانند برای اخذ 2 دسته از مجوزهای ثبت کسب و کار خود اقدام کنند:

  • مجوزهای عمومی یا همان Enamad صادره از مرکز توسعه تجارت الکترونیک
  • مجوزهای اختصاصی صادره توسط صنف های مربوطه مثل وزارت فرهنگ

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله حاضر ضمن معرفی انواع مجوزهای مربوط به کسب و کارهای اینترنتی همچنین شما را با شرایط و مدارک مربوط به اخذ این مجوزها نیز آشنا می کنند.

شرایط برای ثبت کسب و کارهای اینترنتی

امروزه بدون اینترنت تقریبا اغلب کارهای روزمره فلج شده و یا بهتر بگوئیم که دیگر بدون اینترنت امکان انجام اغلب کارهای روزمره امکان پذیر نیست. به دلیل جا افتادن همین موضوع در بین جوامع مختلف، نوعی از مشاغل هم در فضای مجازی شکل گرفته که به عنوان کسب و کارهای اینترنتی شناخته می شود. از جمله این مشاغل هم می توان به فروشگاه های اینترنتی، کتابخانه مجازی، خدمات مشاوره آنلاین و غیره اشاره نمود که روز به روز نیز به تعداد آنها افزوده می شود. چراکه افراد از این طریق هم به صرفه جویی در زمان و هم به صرفه جویی در هزینه دست می یابند. حالا این سوال مطرح می شود که آیا بایستی یک کسب و کار اینترنتی ثبت شود یا لزومی برای این کار نیست.

ثبت کسب و کارهای اینترنتی از طریق اخذ مجوز

با وجود رشد قارچ گونه کسب و کارهای اینترنتی اما لزوم سازماندهی و نظارت بر این دسته از مشاغل نیز مطرح می شود و در همین جاست که پای نهادهای ذیربط به موضوع کارهای اینترنتی باز می شود. در واقع علاوه بر بحث نظارت و قانونمندی کار این نوع مشاغل همچنین اطمینان بخشی و ایجاد اعتماد برای مشتریان و ایضا پیشگیری و جلوگیری از وقوع تخلف های مجازی نیز از جمله ضروریات ثبت کسب و کارهای اینترنتی است. در ایران دو دسته مجوز برای فعالین کسب و کارهای اینترنتی صادر می شود:

مجوز برای فعالین کسب و کارهای اینترنتی

مجوزهای عمومی برای کسب و کارهای اینترنتی

همان طوری که از نام این نوع مجوزها نیز برمی آید، مجوزهای مذکور اختصاص به یک کسب و کار اینترنتی خاصی نداشته و همه کسب و کارهای اینترنتی می توانند با مدنظر قرار دادن نوع موضوع فعالیت خود این مجوز را اخذ کنند. مجوز عمومی کسب و کارهای آنلاین یا همان Enamad از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای متقاضیان صادر می شود. در ضمن متقاضیان این نوع مجوز باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشند که طبق قوانین خود این مرکز، مجوز مذکور ویژه وب سایت های فروشگاهی است که در آنها کالا یا خدماتی به فروش می رسد.

مجوزهای اختصاصی برای ثبت کسب و کارهای اینترنتی

مجوزهای اختصاصی برای کسب و کارهای اینترنتیاین نوع مجوزها مخصوص گروه صنفی خاص است. مثلا فروشندگان محصولات صوتی و تصویری نیازمند دریافت این مجوز صنفی از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی می باشند و یا همچنین فروشندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در فضای اینترنت نیازمند دریافت مجوز صنفی از سوی وزارت بهداشت می باشند. پس با این حساب ر وب سایت شخصی یا شرکتی در صنف خود نیازمند دریافت این مجوز می باشد.

مجوزهای اختصاصی برای ثبت کسب و کارهای اینترنتی

شرایط و مدارک لازم برای ثبت فروشگاه اینترنتی

در شرایط کنونی و با شیوع گسترده بیماری کرونا، بحث راه اندازی فروشگاه های اینترنتی برای فروش کالا یا عرضه خدمات داغ شده است. در اینباره نیز افراد باید بدانند که مهمترین مجوز برای تاسیس و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی اخذ پروانه کسب و کار اینترنتی از صنف مربوطه است. مثلا متقاضیان راه اندازی فروشگاه آنلاین نیازمند اخذ مجوز یا پروانه تولید از وزارت بهداشت و درمان می باشند. از مجوزهای مهم دیگر برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می توان به مجوز ساماندهی فروشگاه اینترنتی و مجوز نظام صنفی رایانه ای اشاره نمود. فلذا تمام شرکت ها پیش از شروع فعالیت های رایانه ای خود ملزمند پس از ثبت شرکت به نظام صنفی استان مربوطه مراجعه و مجوز فعالیت دریافت کنند. از مدارک لازم برای اخذ مجوز نظام صنفی رایانه نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شماره ردیفمدارک لازم
1فتوکپی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی
2فتوکپی آگهی کلیه تغییرات شرکت در روزنامه رسمی
3فتوکپی مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل)
4فتوکپی مدارک تحصیلی مدیر عامل
5فتوکپی کارت شناسایی کلیه اعضای هیئت مدیره
6فتوکپی اساسنامه شرکت
7فتوکپی آخرین اظهارنامه مالیاتی
8فتوکپی لیست بیمه
9کپی آخرین رتبه‌بندی شورای عالی اینفورماتیک
10فتوکپی لوگو و نیز گواهی ثبت

شرایط و مدارک جهت اخذ پروانه کسب و کار آنلاین

در واقع دریافت پروانه کسب مخصوص کسب و کارهایی است عمومی است که طبق مقررات نماد (NAMAD) دریافت کرده اند. این دسته از متقاضیان نیز برای اخذ این پروانه بایستی مدارکی از جمله گواهی صلاحیت فردی صادره از نیروی انتظامی، گواهی اداره امور مالیاتی، گواهی مهارتی، کپی مدارک شناسایی، کپی مدرک پایان خدمت، آدرس دفتر کار یا محل اقامت خود و غیره را به اداره ذیربط تحویل دهند. به هر حال متقاضیان برای اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی بایستی مراحل ضروری زیر را طی کنند:

  • مرحله اول: راه اندازی کسب و کار اینترنتی مطابق لیستهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • مرحله دوم: ثبت درخواست در سامانه Enamad
  • مرحله سوم: ارجاع پرونده درخواست به سامانه اصناف پس از تشخیص کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیک
  • مرحله چهارم: بارگذاری مدارک لازم طی مدت مهلت 3 ماهه
  • مرحله پنجم: دریافت پروانه کسب و کار اینترنتی طی 15 روز

فقط مهاجرت کاری یا تحصیلی نیست که منجر به اخذ اقامت اروپا می شود بلکه متقاضیان واجد شرایط از طریق شیوه کاملا سودآور و آینده دار ثبت شرکت نیز نمی توانند این ویزای اقامت ارزشمند را بدست آوررند. پس توصیه می شود که برای شروع پروسه مهاجرت خود به اروپا از طریق سرمایه گذاری و توسعه بیزینس مطلوب خود با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *