ویزای کاری

حقوق بازنشستگی در کرواسی

حقوق بازنشستگی در کرواسی

شرایط بسیار مطلوب زندگی و قوانین استاندارد کار در کرواسی، موجب شده تا موضوع حقوق بازنشستگی در کرواسی مخاطبان بسیاری پیدا کند و اطلاع از شرایط و مزایای زندگی بازنشستگی در این کشور، از اهمیت خاصی برای افراد دغدغه مند برخوردار باشد. کاهش چشمگیر نرخ بیکاری کرواسی طی 6 سال اخیر نشانگر پیشرفت های کم نظیر این کشور در حوزه های توریسم و کشاورزی بوده و از سایر شاخص های این امر می توان به افزایش میزان تولید ناخالص داخلی در کرواسی اشاره کرد.

شایان ذکر است که اگرچه کرواسی یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد، میزان درآمد شهروندان آن در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، پایین تر است که در ادامه این مقاله ما کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، با بررسی جامع این موضوع و همچنین پرداختن به نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی، اطلاعاتی مفید درباره شرایط کرواسی ارائه خواهیم داد.

  • میزان حقوق دریافتی بازنشستگان کرواسی پیرو چه عواملی است؟
  • میانگین درآمد مردان و زنان این کشور تا چه اندازه متفاوت می باشد؟
  • سن بازنشستگی افراد در کرواسی چقدر تعیین شده است؟
  • آیا همچون سرزمین های پرتغال و اسپانیا، امکان اخذ ویزای بازنشستگی در کرواسی موجود خواهد بود؟
  • بازنشستگان کشور کرواسی از چه حقوق و مزایایی برخوردار خواهند بود؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در کرواسی

کرواسی در منطقه بالکان واقع شده و از همسایگان آن می توان به مونته نگرو، مجارستان و صربستان اشاره کرد. در سال های اخیر، درخواست های مکرر جهت اخذ انواع ویزای کشورهای عضو معاهده شنگن به چشم می خورد. کرواسی اما با وجود عدم حضور در پیمان شنگن شرایط مشابهی را تجربه کرده و نرخ بیکاری 7% این کشور در سال 2020 مزید بر علت گشته تا اخذ انواع ویزا با اهدافی چون کار و سرمایه گذاری محبوبیت بیشتری کسب نماید. اسپلیت و زاگرب جزء بهترین شهرهای کرواسی جهت اشتغال بوده و علاوه بر تعدد فرصت های ایده آل شغلی، متوسط درآمد افراد نیز در این شهرهای بالاتر خواهد بود. پر واضح است که این امر بر میزان حقوق بازنشستگی اشخاص نیز تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری کرواسی طی سال های اخیر پرداخته ایم.

تغییرات نرخ بیکاری کرواسی

برخلاف شماری از کشورهای اروپایی، تسلط به زبان انگلیسی شرط لازم و کافی برای دستیابی به مشاغل درجه اول در کرواسی نبوده و به علت رقابت تنگاتنگ موجود در این کشور علی الخصوص در حوزه های خصوصی، افراد می بایست ترجیحا با دانش زبان کروات و همچنین سابقه کاری معتبر در این مسیر گام بردارند. مطابق با قوانین حقوقی کرواسی، سن بازنشستگی برای مردان این کشور 65 سال تعیین شده است؛ این درحالی است که زنان شاغل در کرواسی قادر به اعلام رسمی بازنشستگی خود در سن 62 سال و 6 ماه می باشند. باید خاطرنشان کرد امکان بازنشستگی پیش از موعد نیز در کرواسی موجود می باشد اما تنها افرادی از آن برخوردار خواهند بود که دارای حداقل 15 سال فعالیت رسمی باشند.

درباره حقوق بازنشستگی در کرواسی

طبق قوانین کرواسی، افراد با 65 سال سن و 35 سال سابقه کار، با گذشت هر ماه از دوره بازنشستگی، با افزایش 0.34% حقوق خود مواجه خواهند بود؛ البته شایان ذکر است که این افزایش حقوق حداکثر برای 5 سال به طول خواهد انجامید. با توجه به تغییرات صورت پذیرفته نظام بازنشستگی کرواسی در سال های 1999 و 2002 میلادی، هم اکنون حقوق بازنشستگان این کشور تنها 25.6% از میزان دریافتی آن ها در سال های آخر اشتغال را شامل خواهد شد. این درحالی است که طبق برنامه ریزی های بلندمدت صورت گرفته این نرخ در سال 2050 به 49% افزایش خواهد یافت. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی باید اظهار داشت که میزان حقوق بازنشستگی در کرواسی پایین تر از حد معمول بوده اما به فراخور آن هزینه های زندگی در کرواسی و شهرهای اصلی آن نیز کمتر می باشد.

درباره حقوق بازنشستگی در کرواسی

به رغم تصمیم دولت کرواسی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان، پیش بینی می شود با توجه به نرخ صعودی میزان GDP کرواسی در سال های اخیر، درصد اختصاص یافته به صندوق بازنشستگان این کشور به 6% کاهش یابد؛ این درحالی است که هم اکنون 13% از میزان تولید ناخالص داخلی کرواسی به این امر اختصاص می یابد. حداقل حقوق بازنشستگی در کرواسی 2270HRK (کونای کرواسی) بوده و حداکثر آن نیز 37200HRK (کونای کرواسی) تعیین شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که طبق موازین موجود در کشور کرواسی، بازنشستگان این کشور علاوه بر حقوق، از مزایای اجتماعی متعددی نیز همچون بیمه اجتماعی و تخفیف هایی که مشمول حال آنان می گردد بهره مند خواهند شد.

نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی در کرواسی

یکی از موضوعات کلیدی که اغلب افرادی که قصد بازنشستگی در کرواسی را دارند فراموش می کنند، نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی در کرواسی می باشد. به عبارت دیگر، تمامی افرادی که به دنبال بازنشستگی در کرواسی هستند، در قدم اول باید نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی در  کرواسی را مورد بررسی قرار دهند. زیرا به گفته افرادی که تجربه بازنشستگی در کرواسی را دارند، نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی در کرواسی یکی از بزرگترین چالش های این کشور در این حوزه می باشد. به طور کلی تمامی بازنشستگان در کرواسی پس از اینکه ادعایی را مطرح کردند نامه ای در مورد پرداخت های خود دریافت خواهند کرد.

البته لازم به ذکر است که حقوق بازنشستگی در کرواسی معمولا هر 4 هفته یکبار به حساب مورد نظر متقاضیان واریز می شود. علاوه بر این به تمامی دریافت کنندگان حقوق بازنشستگی در کرواسی معوقه نیز پرداخت می شود. از سوی دیگر، اولین پرداختی بازنشستگان در کرواسی ظرف 5 هفته پس از رسیدن به سن بازنشستگی در کرواسی خواهد بود. پس از آن بازنشستگان در کرواسی هر 4 هفته یکبار به صروت منظم پرداخت کامل دریافت خواهند کرد. به این نکته نیز توجه فرمایید که، ممکن است قبل از اولین پرداخت کامل، بخشی از پرداخت را دریافت خواهید کرد. در نهایت اینکه، در خصوص پرداخت حقوق بازنشستگی در کرواسی برخی از نکات بسیار کلیدی و تاثیر گذار هستند که تمامی بازنشستگان در این کشور باید به طور دقیق آنها را مطالعه کنند. برخی از این نکات کلیدی عبارت اند از:

نمودار حقوق بازنشستگی در کرواسی

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی کرواسی

متوسط درآمد افراد در کرواسی 2300$ (دلار آمریکا) برآورد شده است و در مقایسه با این رقم، می توان اظهار داشت متوسط حقوق بازنشستگان این کشور با 900$ (دلار آمریکا) ایده آل به حساب می آید. همچنین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نظیر آلمان و سوئد، باید خاطرنشان کرد که متوسط حقوق بازنشستگی کرواسی اندکی پایین تر می باشد. درباره اخذ ویزای بازنشستگی کرواسی باید اظهار داشت همچنان چنین امکانی برای مهاجرین خارجی وجود نداشته و از سایر شیوه های دریافت اقامت کرواسی برای سالمندان می توان به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری اشاره کرد.

در رتبه بندی اعلام شده در سال 2020 که به طبق بندی کشورهای جهان بر اساس سطح کیفی زندگی می پردازد، کرواسی با قرارگیری در جایگاه 44 دنیا مرتبه مناسبی را به دست آورده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط زندگی بازنشستگان در این کشور، همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین یاور شما عزیزان خواهند بود.

سوالات پرتکرار در باب حقوق بازنشستگی در کرواسی

در بخش پایانی مقاله قصد داریم تا به برخی از سوالات پرتکرار شما عزیزان در خصوص حقوق بازنشستگی در کرواسی پاسخ دقیق و جامعی را ارائه دهیم. برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در این حوزه عبارت اند از:

  • سن مجاز برای دریافت حقوق بازنشسگی در کرواسی چند سال است؟ سن واجد شرایط بودن برای دریافت حقوق بازنشستگی در کرواسی برای مردان 65 سال و برای زنان در این کشور 63 سال است.
  • پروسه دریافت حقوق بازنشستگی در کرواسی چگونه است؟ همانند اغلب کشورهای اروپایی مدرن، پروسه دریافت حقوق بازنشستگی در کرواسی نیز بسیار ایده آل و در زمان بسیار کوتاهی صورت می گیرد. زیرا از بورکراسی های اداری پیچیده ای در این زمینه برخوردار نمی باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *