ویزای تحصیلی

دانشگاه صحار عمان

دانشگاه صحار عمان

کسانی که علاقه مند به تحصیل در کشورهای عربی هستند غالبا نام دانشگاه صحار عمان را شنیده اند چرا که در زمره بهترین دانشگاه های حوزه خاورمیانه قرار دارد. البته بر کسی پوشیده نیست که عمان کشوری در حال توسعه است و مهاجرپذیر نیز نمی باشد یعنی افراد نمی توانند اقامت دائم و پاسپورت آن را اخذ نمایند، اما تحصیل در دانشگاه های این کشور پل خوبی برای ورود به کشورهای برتر دنیا و اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع بعدی تحصیلی از دانشگاه های بهتر است. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی راجع به دانشگاه صحار عمان و مطالب مرتبط دیگر با آن بیان شده است. از دیگر مواردی که افراد پیش از انتخاب کشور مورد نظر برای تحصیل باید مد نظر داشته باشند قوانین مهاجرتی و شرایط کار ضمن تحصیل است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

  • شرایط تحصیل رشته های مختلف در این دانشگاه چیست؟
  • آیا دانشگاه صحار را می توان به عنوان دانشگاه برتر جهانی معرفی کرد؟
  • شرایط اخذ پذیرش از این دانشگاه چیست؟
  • آیا هزینه تحصیل در این دانشگاه زیاد است؟
  • مزایای مهاجرت تحصیلی به عمان چیست؟
  • تاریخچه دانشگاه صحار چگونه است؟

آشنایی با دانشگاه صحار عمان

دانشگاه صحار عمان در سال 2001 تاسیس شد و اولین دانشگاه خصوصی این کشور می باشد که جوایز متعددی از سوی وزارت آموزش عالی عمان اخذ نموده است. این دانشگاه سطح آموزشی خوبی دارد و با دانشگاه های مختلفی در بریتانیا و استرالیا همکاری می کند و همین مسئله سبب شده رنکینگ نسبا خوبی داشته باشد. غالب برنامه های تحصیلی در دانشگاه صحار عمان به زبان انگلیسی هستند اما در دانشکده “آموزش و هنر” برخی دروس و واحدها به زبان عربی تدریس می شوند.

تقریبا اکثر دانشجویان پیش از شروع دوره اصلی تحصیلات خود یک سال دوره فاندیشن (GFP) را می گذرانند که شامل دروس انگلیسی، ریاضیات و مهارت های کامپیوتری می شود. البته گذراندن این دوره برای ورود به دانشکده های تکنولوژی اطلاعات، مهندسی، آموزش و هنر، انگلیسی و سایر زبان های خارجی و همچنین دانشکده حقوق اجباری می باشد. هرچند دانشجویان حقوق از مطالعه زبان انگلیسی در دوره های فاندیشن در دانشگاه صحار عمان معاف هستند چرا که حقوق در دانشگاه صحار به زبان عربی تدریس می شود.

رنکینگ دانشگاه صحار عمان

دانشگاه صحار عمان در سطح جهانی جایگاه خیلی خوبی ندارد و بعضا دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و… رنکینگ بهتری نسبت به دانشگاه صحار دارند. کسانی که می خواهند برای مقاطع بعدی تحصیلی خود، از دانشگاه های برتری چون هاروارد، سوربن و… پذیرش بگیرند باید توجه داشته باشند دانشگاه صحار پله ترقی خوبی به حساب نمی آید. در جدول ذیل رنکینگ جهانی و ملی دانشگاه صحار در سال 2022 نشان داده شده است:

رنکینگ جهانی دانشگاه صحار عمانرنکینگ ملی دانشگاه صحار عمان
33254

شهریه دانشگاه صحار عمان

همان طور که ذکر شد دانشگاه صحار عمان یک دانشگاه خصوصی است و نتیجتا شهریه های سنگین تری نسبت به دانشگاه های دولتی دارد. کسانی که دلیلشان از انتخاب عمان هزینه های پایین است نباید دانشگاه صحار عمان را انتخاب کنند چرا که شهریه در این دانشگاه ماهیانه 597$ (دلار آمریکا) تا 986$ (دلار آمریکا) می باشد. به این رقم باید هزینه زندگی در عمان را نیز اضافه کرد در واقع به همین دلیل است که متقاضیان تحصیل در کشورهای خارجی ترجیح می دهند تحصیل در اتریش، فرانسه وغیره را انتخاب کنند و غالب دانشجویان عمان تبعه این کشور یا مابقی کشورهای عربی می باشند.

شهریه دانشگاه صحار عمان

کار ضمن تحصیل در دانشگاه صحار عمان

شهریه این دانشگاه بالاست و طبیعتا با کار پاره وقت دانشجویی نمی توان آن را پرداخت نمود و نتیجتا این دانشگاه برای کسانی انتخاب خوبی است که یا موفق به اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی شده اند یا خودشان تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی و دانشگاه را دارند. با این حال کار دانشجویی در عمان بخشی از هزینه های زندگی را پوشش می دهد منتهی باید توجه داشت که بهتر است پیش از مشغول شدن به کار، فرد مجوزهای مربوطه را اخذ کند. زیرا اگرچه عمان همانند یک سری کشورهای دیگر از جمله کانادا، انگلستان، اتریش وغیره قوانین و نظارت های دقیق و سختگیرانه ای برای کار دانشجویی ندارد اما باز هم این ریسک وجود دارد که در صورت اشتغال به کار بدون مجوز، اقامت فرد باطل گردد و وی دیپورت شود.

کار پس از تحصیل در دانشگاه صحار

بر کسی پوشیده نیست که مهلت ویزای تحصیلی پس از فارغ التحصیلی به پایان می رسد و نتیجتا فرد باید عمان را ترک کند اما کسانی که می خواهند اقامت خود را در این کشور ادامه دهند باید شغلی در این کشور پیدا کنند. دانشگاه صحار عمان در سطح ملی همانطور که پیش تر بیان شد رتبه 4 را دارد یعنی تحصیل در این دانشگاه در دید کارفرمایان عمان امتیاز محسوب می شود ولی ضروری است که متقاضیان کار به زبان عربی تسلط کامل داشته باشند. در نمودار ذیل درصد آمار بیکاری در عمان طی چند سال به نمایش گذاشته شده است: درصد آمار بیکاری در عمان طی چند سال

درصد آمار بیکاری در عمان طی چند سال

مقایسه هزینه زندگی در عمان و برخی کشورها

از آن جایی که شهریه دانشگاه صحار عمان بالاست تنها امتیاز انتخاب آن هزینه زندگی در عمان است که در مقایسه با برخی کشورهای دیگر از جمله مجارستان وغیره پایین تر است. در واقع عمان کشور گران قیمتی نیست و هزینه های زندگی در آن به نسبت ایران بسیار گران قیمت لاس. در جدول ذیل هزینه متوسط ماهیانه زندگی در سال 2022 در عمان و برخی کشورهای دیگر بیان شده است:

نام کشورهزینه ماهیانه زندگی (دلار آمریکا)
عمان300
مجارستان550
اتریش1350
ترکیه250
امارات600
ارمنستان300
فرانسه1400

دانشگاه صحار عمان برای کسانی که قصد دارند تجربه زندگی در یک کشور عربی را داشته باشند انتخاب خوبی است اما افرادی که می خواهند پیشرفت کنند بهتر است دانشگاه های کشورهای دیگر را بررسی نمایند. افراد باید توجه داشته باشند که اولویت آن ها چیست؟ کم بودن هزینه ها یا سطح علمی دانشگاه و رنکینگ جهانی؟ علاقه مندان می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کشورهای مختلف دنیا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *