ویزای تحصیلی

دانشگاه های پزشکی ترکیه

دانشگاه های پزشکی ترکیه

دانشگاه های پزشکی ترکیه از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران و سازمان بهداشت جهانی (WHO) میباشد و امتیازات فراوانی دارد. از امتیازات تحصیل پزشکی می توان به برخورداری از کیفیت آموزشی برتر، تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی، هزینه تحصیلی ارزان و مقرون به صرفه، مدارک تحصیلی معتبر، امکان اخذ بیش از 127 بورسیه تحصیلی و وجود فرصت های شغلی مناسب اشاره نمود.

با وجود اینکه تحصیل پزشکی به شیوه مدرن و مطابق استانداردهای بین المللی در ترکیه نسبتا جدید است، اما تقریبا 500 سال قدمت تاریخی در منطقه آناتولی دارد. دانشگاه های علوم پزشکی این کشور جزو بهترین دانشگاه های جهان محسوب می شوند که دارای رتبه های جهانی خوبی در رنکینگ بین المللی دارد. از شرایط پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه قبولی در آزمون ورودی دانشجویان خارجی TR YÖS و ارائه مدرک دیپلم متوسطه می باشد. مومسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با برخورداری از مجوز رسمی و معتبر اعزام دانشجو به خارج آماده ارائه مشاوره های برتر در زمینه اخذ پذیرش و اعزام دانشجو به این کشور می باشد.

برنامه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های پزشکی در این کشور دارای برنامه های پزشکی مختلفی می باشند و اکثر برنامه های تحصیلی دانشگاه های آن به زبان انگلیسی ارائه می شود. داوطلبان می توانند بر اساس علاقه خود و نیز با توجه به شرایط و ضوابط اعلامی توسط دانشگاه در یکی از این برنامه ها درخواست پذیرش دهند:

برنامه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه

همانطوری که در مطالب فوق نیز اشاره شد، مدت دوره آموزش پزشکی (M.D.) در کشور ترکیه در حدود 6 سال است و ساختار برنامه های آموزشی این کشور در طول 6 سال به شرح جدول زیر می باشد:

آیتمشرح
سال اول و دوم تحصیلیآموزش علوم پایه
سال سوم تحصیلیمعرفی تئوری و عملی بیماری ها
سال چهارم و پنجم تحصیلیانترنی یا کارورزی بالینی
سال ششم تحصیلیکار پزشکی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همراه با دریافت حقوق

شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه همانند دیگر کشورهای اروپایی، حدود 6 سال طول می کشد. دانشگاه های پزشکی این کشور دانشجویان را از بین فارغ التحصیلان دبیرستانی و از طریق آزمون ورودی YÖS گزینش می کنند. بر این اساس دانشجویان مایل به تحصیل، ابتداء بایستی درباره شرایط و الزامات تحصیل پزشکی اطلاع یابند. شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی برای متقاضیان ایرانی مستلزم شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی (YÖS) می باشد. اما هدف از آزمون YÖS چیست؟

برای مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید:


در واقع به دلیل وجود جو رقابتی و نیز سهمیه پذیرش محدود دانشگاه های علوم پزشکی این کشور، آزمونی به نام آزمون ورودی برای داوطلبین خارجی (YÖS) برگزار می شود. این آزمون همه ساله تحت نظر شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) برگزار می شود و محتوای آزمون شامل سوالات تست هوش و نیز سوالات مربوط به ریاضیات می باشد.

با این توضیح، داوطلبین برای اخذ پذیرش دانشگاهی نیازمند ارائه مدارک زیر می باشند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی پاسپورت معتبر
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام
  • ارائه نمره آزمون YÖS حداقل 95 یا نمره آزمون SAT حول و حوش 1400 امتیاز یا بالاتر
  • نمره آزمون TOEFL با امتیاز 80 یا بالاتر  یا کسب نمره حد نصاب در آزمون تعیین سطح دانشگاه
  • 2 توصیه نامه از دانشگاه یا مدرسه سابق
  • انگیزه نامه (SOP)
  • کپی  و ترجمه رسمی دیپلم دبیرستان و ریزنمرات مربوطه

برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

در ترکیه حدود 47 دانشگاه پزشکی وجود دارد، اما از بین آنها، 3 مورد وجود دارند که جزو برترین دانشگاه های پزشکی بوده و از سیستم های سنتی و یکپارچه در آموزش دانشجویان خود بهره می برند. دانشکده پزشکی دانشگاه Dokuz Eylul University اولین دانشگاه ترکیه است که از برنامه آموزشی مسئله محور در سال تحصیلی 1998-1997 استفاده کرد. پس از آن دانشکده پزشکی دانشگاه Pamukkale University از این شیوه تدریس بهره جست. دانشکده پزشکی دانشگاه Ankara University به عنوان قدیمی ترین دانشکده پزشکی در سال 2002 از برنامه آموزشی مسئله محور استفاده می کند.

در جدول زیر، 3 دانشگاه پزشکی برتر این کشور بر طبق رنکینگ دانشگاهی جهان (QS) را ملاحظه می کنید. دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه از معتبرترین دانشگاه های پزشکی است که برنامه های خود را در قالب دو برنامه (M.D.) شش ساله و برنامه دو گانه (MD/PhD) هشت ساله به دانشجویان ارائه می دهد. دانشکده پزشکی استانبول از مجهزترین و معروف ترین دانشگاه های ترکیه می باشد که به همراه دانشگاه آنکارا جزو قدیمی ترین دانشگاه های این کشور از شهرت بین المللی برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که دانشگاه های مذکور جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می باشند:

دانشگاهرتبه جهانی QS در سال
دانشگاه حاجت تپه801
دانشگاه استانبول801
دانشگاه آنکارا801

برنامه های تحصیلی در دانشگاه های پزشکی ترکیه

آن دسته از دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه هستند، باید با برنامه های تحصیلی مختلف در این موسسات آموزشی آشنا شوند. در غیر این صورت با چالش های متعددی در طول انتخاب رشته و در طول دوره تحصیلی خود در این دانشگاه ها مواجه خواهند شد. اگرچه برنامه های تحصیلی پزشکی در دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی در دسترس نیست، اما زمینه برای برنامه تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های پزشکی ترکیه وجود دارد.

البته لازم به ذکر است که، مدت زمان برنامه های تحصیلی در دانشگاه های پزشکی ترکیه متفاوت است که در تصویر زیر به طور مفصل توضیح داده شده است:

برنامه های تحصیلی در دانشگاه های پزشکی ترکیه

شهریه دانشگاه های پزشکی ترکیه

تحصیل در ترکیه در دانشگاه های پزشکی رایگان نیست و منوط به اخذ شهریه از دانشجویان می باشد. اما شهریه اخذ شده توسط این دانشگاه ها در مقایسه با دیگر کشورهای غربی بسیار پایین است که همین امر باعث جذب دانشجویان خارجی برای تحصیل پزشکی در ترکیه می شود. شهریه دانشگاه های خصوصی و دولتی در ترکیه با هم متفاوت است. دانشگاه های خصوصی معمولا شهریه هایی تا $20000 (دلار) را از دانشجویان اخذ می نمایند، اما شهریه تحصیل به زبان انگلیسی از $600 تا 1500$ (دلار) در سال متغیر است، با این حال شهریه همان دوره ها به زبان ترکی حدود $240 تا 750$ (دلار) در سال می باشد.

شما در نمودار پایین می توانید با سطوح مختلف شهریه در دانشگاه های ترکیه آشنا شوید:

شهریه تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور ترکیه از رشته های پرطرفدار در بین دانشجویان ایرانی و خارجی محسوب می شود و به خاطر مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه همه ساله رقابت سختی بر سر پذیرش تحصیلی ترکیه در بین متقاضیان درجریان است. اگر شما هم متقاضی اعزام دانشجو به ترکیه هستید، توصیه می شود که از مشاوره های رایگان تلفنی یا حضوری کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار شوید.

سوالات متداول در باب دانشگاه های پزشکی ترکیه

در این بخش از مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص دانشگاه های پزشکی ترکیه پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه گزینه مناسبی برای دانشجویان بین المللی می باشد؟ به دلیل اینکه اغلب دانشگاه های پزشکی ترکیه در بین برترین موسسات آموزشی جهان رتبه بندی شده اند، تحصیل در این دانشگاه ها بهترین گزینه برای دانشجویان بین المللی می باشد.
  • آیا برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی ترکیه به شرکت در آزمون ورودی نیاز داریم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه هستند، باید در آزمون های ورودی این موسسات آموزشی شرکت کنند.
4.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “دانشگاه های پزشکی ترکیه

  1. سیامک گفت:

    شرط معدل و زبان توی ترکیه چطوری؟ این اشاره میکنین بهم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام خدمت شما معدل و زبان برای تحصیل در ترکیه نیاز نمیباشد و به راحتی میتوانید رشته های عالی را در انجا بخوانید برای اطلاعات بسشتر با شماره های موسسه تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *